Bouwverslag Junkers Ju-87 B2 Picchiatello ⇨ W.Nr.0353 | 236 Sq. 96 Gr. Aut. B.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 30 okt 2013.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    CULTUURBAARBAAR ! ! !

    [​IMG]


    Mvg,

    Bart
     
  2. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Wat ik wel intrigerend vind is hoe je de vleugel bouwt. Misschien zie ik het verkeerd, maar de ribben lijken helemaal niet gefixeerd bij het lijmen aan de centrale ligger. Hoe zorg je er dan voor dat de vleugel netjes recht blijft, en nog sterker, hoe je de 2 graden washout in bouwt. Ben erg benieuwd.

    Verder bijzonder veel respect voor deze super snelle scratch bouw.

    Thanks,

    Freek
     
  3. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    @Bart *vind-ik-leuk* hahaha

    @Ramses: t wordt een mooie kist!

    M.v.g,

    Marco
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    @ Bart: :oops: :D
    @ Marco en Freek: Bedankt!

    De ribben heb ik met spelden tijdelijk gefixeerd tijdens het lijmen in de liggers. Daar heb ik geen foto van gemaakt en snap de verwarring. Tijdens het bevestigen van de bovenbeplanking (ook met spelden) er goed op gelet dat alles recht, haaks en met een beetje wash-out is. De definitieven wash-out wordt gefixeerd met het beplanken van de onderzijde van de vleugel.

    Groeten, Ramses
     
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Ju87-B2 W/Nr. 0353

    .
    Ik kwam vandaag dit boekje op internet tegen en heb het als pdf kunnen downloaden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De foto van de duikende raaf komt blijkbaar ook uit dit boekje:

    [​IMG]

    Ook nog twee afbeeldingen gevonden van andere Picchiatelli van het 236 Squadriglia, 96 Gruppo:

    [​IMG]

    Boven W/Nr. 5794 en onder W/Nr. onbekend. Beide kisten hebben de duikende raaf op de wielbekleding en hebben naast het witte kruis op de staart ook de Italiaanse nationaliteitstekens onder op de vleugels:

    [​IMG]


    __________

    Ook nog een tweede plaatje gevonden van mijn kistje in aanbouw, de Picchiatello met W/Nr. 0353 van het 236 Squadriglia, 96 Gruppo.

    Hieronder beide plaatjes. Deze kist heeft niet de Italiaanse nationaliteitstekens onder op de vleugels als de andere Picchiatelli van hetzelfde squadron wel hadden en het witte kruis op de staart is bij deze kist doorlopend van boven naar beneden terwijl de andere Picchiatelli een "kort" of vierkant kruis hadden.

    Onderstaande plaatjes zouden in principe hetzelfde moeten zijn, maar afgezien van het enorme kleurverschil heeft de Picchiatello op het bovenste plaatje een dunne rode band om de romp, de onderste heeft dat niet. De splintercamouflage lijkt enigzins overeen te komen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    In het gedownloade boekje staat ook dat er van de Picchiatelli van het 236 Squadriglia, 96 Gruppo geen foto`s in omloop zijn, anders dan die ene foto van de duikende raaf op een wielbekleding maar met deze twee plaatjes en algemene info over de splintercamouflage in dat jaar moet het lukken.

    Gisterenavond de neuslijst op de vleugel gelijmd en de hardhouten balkjes voor het landingsgestel in de vleugel gemaakt. Ga zo weer verder met de knikvleugel

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ok, thanks! En bouw je die washout in door de sleuven in de ribben onder een kleine hoek in te snijden, of tordeer je de ligger een beetje?

    Bedankt alvast.

    Freek
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Freek, de ligger zal inderdaad theoretisch ietwat torderen. Maar het wordt twee graden wash-out aan de vleugeltip, dus over de lengte van de vleugel is het torderen van de ligger vrijwel nihil.
    De vleugel is door de enkelzijdige beplanking nu nog enigzins tordeerbaar. Wanneer de D-box (voorste ligger naar de neuslijst rondom) dicht is, na het beplanken van de onderzijde, is de vleugel totaal torsiestijf en zit de wash-out er vast in.
    Bij het verlijmen van de beplanking van de onderzijde zal ik de vleugel ook onder de juiste hoek fixeren op de bouwplank (zal er tzt foto`s van maken)

    Groeten, Ramses
     
  8. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Top!

    Ik begin binnenkort ook met een marutaka kit, wel een andere. Mogelijk hebben ze dezelfde bouw wijze en kan ik de kunst een beetje bij je afkijken ;).

    Freek
     
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Gaaf! Welke kist ga je bouwen, ik meen ergens gelezen te hebben de Spit of vergis ik me?
    De constructie van die Marutaka kisten van dhr. Kato zitten goed in elkaar! Natuurlijk wel behoorlijk gedateerd nu, maar met wat massief balsa uithollen hier en daar is er een prima en redelijk lichte kist van te maken. Ook de outlines van zijn kisten zijn behoorlijk schaal.

    Tzt wel een bouwdraadje starten he! Heb je er nu al een volger bij ;)

    Groeten, Ramses
     
  10. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Het wordt de Cessna 172, niet het meest spannende model, maar dat vind ik wel prima. Hier heb ik overigens nog nergens iets over kunnen terug vinden, geen bouwdraadje, niets. Redelijk zeldzaam vrees ik, wel relatief eenvoudig model, hoop ik ;).

    Eerst even de 4 star afmaken en dan later deze winter starten. Komt zeker een bouwdraadje.

    Freek
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2013
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    .
    @ Freek: Ik ga `t volgen, succes!

    Update

    De neuslijst aan de vleugel gelijmd en in vorm geschuurd voor de onderbeplanking en de hardhouten balkjes in de vleugel gemaakt. Van draadstaal de twee landingsgestelpoten gebogen. Deze poten staan niet op tekening aangegeven, maar zijn aan de hand van het zij- en bovenaanzicht na te maken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, twee weken na start bouw staat de Picchiatello op haar eigen pootjes :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De vleugel zit met twee spelden vast en niet helemaal recht onder de romp:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eens nadenken hoe ik de bevestiging en aansturing van de losse ailerons en flaps ga maken in deze schaal

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    peter 55 vindt dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Zoiets, maar dan flink vereenvoudigd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heb een idee hoe ik het ga maken.
    Morgen en komend weekend geen tijd, maandag weer verder

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @ Ramses , misschien is het een idee om een ball-link als flap/aileronsteun te gebruiken ?

    even een vraagje , had de Picchiatello ook de Jericho trompetten op de wielkappen ?

    Vroeger toen ik ik ( en mijn speelgoed ) een stuk kleiner waren had ik van die plastic ''sirene fluitjes'' deze klinken precies als een jericho trompet. Ik heb altijd al het idee gehand om ooit is een stuka te bouwen en dan zo'n fluitje op de wielkap te fabriceren.


    [​IMG]

    Sirene fluit. | Marktnet


    Mvg,

    Bart
     
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ha Bart,

    Dat is een creatief idee, dank je! :thumbsup: De Stuka-sirene lijkt me wel moeilijk na te bootsen omdat deze langzaam aanzwengt tijdens de duikvlucht en na optrekken vrij abrupt weer stopt wat goed te horen is in dit filmpje:



    Maar ik kan me die fluitjes die jij aangeeft ook herinneren, volgens mij hadden die een door de stromingslucht aangedreven wieltje, dat kan inderdaad redelijk realistisch klinken alhoewel ze volgens mij vrij hoog in toon waren. Het volume van zo`n fluitje in tegenstelling tot de 8cc viertakt lijkt me wat mager maar dat zou ik kunnen testen. Het door de stromingslucht aangedreven fluitje zou het motorgeluid moeten overstemmen in het dal van de duikvlucht.

    Ik kan alleen geen afmetingen vinden van het fluitje via jouw link?

    Ik was niet van plan de sirens in te bouwen, maar het is wel een typisch kenmerk van de Stuka... wie weet ga ik het toch proberen ;)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    vraag Mr Bean is hoe ie dat deed
     
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ha Femmo,

    Davy zijn Stuka is schaal 1/5 en een sirene als in zijn Stuka is veel te groot om in mijn 1/10.5 rompje te plaatsen, laat staan in de wielbekleding:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik denk dat de fluitjes van Bart zelfs te groot zijn voor mijn model, maar daar kan ik geen afmetingen van vinden

    Groeten, Ramses
     
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Zoiets ?





    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Hey ramses en alle andere ie dit draadje lezen.

    Misschien is de optie er om een airscream whisstle in te bouwen.
    De man in onderstaand filmpje heeft er een in zn topflite p-51 ingebouwd en moet zeggen een realistische sound tot gevolg. (Luister maar eens naar een echte p51 di de voorbij komt suizen).

    Top Flite P-51 mustang - YouTube

    Heeft op rcgroups meen ik een bouwdraadje

    Greets pascal
     
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    @ Bart: Bedankt! Ik ben in wat winkels gaan kijken vandaag maar heb nog geen sirene-fluitjes gevonden.

    @ Pascal: Dat is een goede oplossing voor het "fluitgeluid" van de compressor van een Daimler-Benz DB 605 motor voor mijn 1/5 Me-109G! Ik denk dat deze Airwhistle wat te groot is voor mijn Picchiatello. Via wat linkjes zag ik in een ander forum dat de Airscreamer Whistle ook niet meer gemaakt wordt:
    Groeten, Ramses
     
  20. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Ik denk dat je deze via het web zult moeten bestellen , ik heb ze nog nooit in een winkel gezien.

    Mvg,

    Bart
     

Deel Deze Pagina