Is dit de elektrostatische ontlading?

De 3Gx heeft in het begin wat tegenslagen gehad die enorm uit zijn verband zijn getrokken. Wel is / was de 3Gx gevoelig voor trillingen en statische elektriciteit. Maar als je de heli goed bouwt voorkom je deze problemen en kan ik uit ervaring zeggen dat de 3Gx prima vliegt op een 250, 500 en 600 heli.

Regelmatig zie ik heli's voorbij komen die niet goed gebalanceerd zijn. En ja, dan heb je met de 3Gx meer problemen dan met een Vbar. En als je een riem aangedreven staart hebt moet je rekening houden met statische elektriciteit. Ook bij de Vbar! Maar veel piloten doen er pas wat aan als het fout is gegaan. En dan is de 3Gx direct een prut apparaat.

Zeker met de nieuwe software versies is er een grote stap gemaakt. Maar helaas blijft de slechte naam de 3Gx achtervolgen.
 
Als je stap voor stap de manual van de 3GX volgt is er niks aan de hand;)
Persoonlijk vind ik de 3GX een fijn systeem en heb er nog nooit problemen mee gehad.

Maar je moet wel je maatregelen treffen!
Zo is het bekend dat de 3GX vanaf V3.0 veel stroom vreet, dus op een kleine heli is het dan al snel teveel voor de ingebouwde BEC, gewoon een losse bec erbij van ong 6A en je zit goed!:)
Zelf heb ik ook nog nooit met statische lading te maken gehad, mijn 500 heeft en en riem maar die heb ik gelijk al geaard!
 
Zo is het bekend dat de 3GX vanaf V3.0 veel stroom vreet, dus op een kleine heli is het dan al snel teveel voor de ingebouwde BEC, gewoon een losse bec erbij van ong 6A en je zit goed!:)
Het is niet de 3Gx die stroom vreet, het is de hogere refresh rate waardoor de servo's meer correcties uit gaan voeren en dus meer stroompieken gaan veroorzaken ;)

De T-rex 250 heb ik met de 3.1 versie gevlogen met standaard setup en absoluut geen problemen ondervonden. Ook de regelaar bleef gewoon handwarm. En de huidige T-rex 450 wordt nog steeds geleverd met de RCE-BL35P 35A Brushless ESC. Het installeren van een extra bec is volgens Align nog steeds niet nodig.

Wat Align wel aanraad is bij een standaard setup de 3Gx potmeters niet boven de 11uur stand te draaien wat betreft de gevoeligheid voor de roll en de nick.
 
Ok, deze ochtend eindelijk kunnen testen! Ik heb het probleem wat meer kunnen isoleren. Sinds de laatste test heb ik dus siliconenspray gebruikt in de tail en hem geaard. Daarnet laten oproeren en op het moment dat hij genoeg headspead en pitch heeft om nét niet van de grond te komen sputtert de motor alsof het een brandstofmotor is met wat vuil in de benzine. Soms doet hij dat een 10de van een seconde, maar soms bleef hij een aantal seconden doorsputteren om dan weer op normale snelheid te komen. De Servo's blijven mooi stil staan, de 3gx doet gewoon zijn werk ( er valt niets uit en er begint niets te pinken) en de Sats ook. Heb het proberen te filmen, maar ik kan nog niet vliegen met 1 hand :-)
Ik denk dat ik alle contactjes van motor en esc zal moeten nakijken, hoewel, hij krijgt het enkel vanaf een bepaalde snelheid :S
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, deze ochtend eindelijk kunnen testen! Ik heb het probleem wat meer kunnen isoleren. Sinds de laatste test heb ik dus siliconenspray gebruikt in de tail en hem geaard. Daarnet laten oproeren en op het moment dat hij genoeg headspead en pitch heeft om nét niet van de grond te komen sputtert de motor alsof het een brandstofmotor is met wat vuil in de benzine. Soms doet hij dat een 10de van een seconde, maar soms bleef hij een aantal seconden doorsputteren om dan weer op normale snelheid te komen. De Servo's blijven mooi stil staan, de 3gx doet gewoon zijn werk ( er valt niets uit en er begint niets te pinken) en de Sats ook. Heb het proberen te filmen, maar ik kan nog niet vliegen met 1 hand :-)
Ik denk dat ik alle contactjes van motor en esc zal moeten nakijken, hoewel, hij krijgt het enkel vanaf een bepaalde snelheid :S

Ik neem aan dat het alleen de motor is en niet de servo's

Wat je ook eens kan doen maar dat is maar mijn mening
de gimball van je gas/pitch knuppel in je zender na laten kijken misschien is deze potentionel meter wel aan gort op een bepaalde weg van zijn travel als je gas/pitch geeft??en daardoor storing doorgeeft aan je ESC
Ik weet niet welke zender je gebruik maar daar zou het ook wel eens aan kunnen liggen is zo mijn gedachte als je alles al heb geprobeerd
tis de moeite waard om dit dus te controleren want ook deze kan kapot/versleten zijn zeker als het bij een bepaalde stand van gas/pitch is
Dit is nu ook maar gevoelige electronica in je zender

S6 met het opsporen van je probleem

Gr
Jeroen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is niet de 3Gx die stroom vreet, het is de hogere refresh rate waardoor de servo's meer correcties uit gaan voeren en dus meer stroompieken gaan veroorzaken ;)

De T-rex 250 heb ik met de 3.1 versie gevlogen met standaard setup en absoluut geen problemen ondervonden. Ook de regelaar bleef gewoon handwarm. En de huidige T-rex 450 wordt nog steeds geleverd met de RCE-BL35P 35A Brushless ESC. Het installeren van een extra bec is volgens Align nog steeds niet nodig.

Wat Align wel aanraad is bij een standaard setup de 3Gx potmeters niet boven de 11uur stand te draaien wat betreft de gevoeligheid voor de roll en de nick.

Joop, duidelijk verhaal:)!
Zo had ik het zelf nog niet bekeken maar ja natuurlijk is het omdat de servo's meer correcties uit voeren en dus meer stroom gebruiken.
Nee volgens Align heb je geen losse bec nodig maar als je de pots op 12uur laat staan zou ik wel voorzichtig zijn;)
 
Ik heb wel idd onlangs mijn Dx6i veranderd voor een tweedehandse dx7 (model zonder wieltje). Ik zal mijn 450 eens proberen en kijken of die het ook heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, het is niet de radio. Daarnet 1 vluchtje gedaan met 450. Zonder problemen. :-S
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat zijn je instellingen van je regelaar? Ik zou het daar in zoeken. Pwm of timing niet goed gok ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OK, Gevaho had het bij het rechte eind! Ik heb de timing op low gezet en nu doet ie normaal!
Nu ben ik nog wel met de Rudder aan het vechten. Als ik de gyro gain boven 58 zet begint de staart traag heen en weer te zwiepen en als ik de gain verlaag, blijft hij niet mooi stil hangen. Telkens wanneer ik dan een stuurcommando geef, draait hij te ver door en je moet telkens in richting bijsturen. Dit is waarschijnlijk basic gyro know-how... Ik zal het nog eens opzoeken.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
VEEEEEEEL meer gain

Trage zwiep is geen hunt. gain ophogen tot je een hunt krijgt.
als het goed is kom je dan een punt tegen, waarop het goed is.
max 5 punten tegelijk ophogen. voorzichtig los laten komen voor het geval hij gekke dingen doet..

is dat niet zo, even kijken of er misschien ergens veel speling in zit.
of een zwaar punt in de aansturing

is alles zo soepel als een babybilletje, en spelingstechnisch strak als het maar halen kan, kan het nog zijn dat je een beetje met het gat op de servo moet spelen.
of de servo zelf, een te langzame servo geeft ook rare gedragingen op de staart. Overshoot, dus dat hij te ver doorgaat na een commando is daar een teken van..
 
Ik eens beginnen kijken bij m'n headspead. In Normal mode zat m'n throttle curve maar rond de 78-80% op 3/4 stick met 85 als maximum
 
Laatst bewerkt door een moderator:
waarom?
helemaal niet zo'n bijzondere waarde.. moet ie wel mee vliegen.

Zowieso is een trage zwiep en overshoot tekenen van een erg lage gain.
Zit je straks op 100% in de zender, moet je even een gaatje naar binnen op de servohevel.
 
Ik had je post over een te lage gain nog niet gezien student. Ik zal dus eerst de gain omhoog jagen. M'n staartservo is zoals de 3 anderen een hitech hs5245mg wel niet van de snelsten...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aha, verklaart veel ;-)
Als je maar oplet dat je niet te grote stappen maakt, soms zit binnen de 10% het verschil van zwabber naar hunt

Op zich, ik zeg niet dat de servo het probleem is..
Langzame servo's en heading hold gaan alleen niet lekker samen, dan heb je wel eens een hoop moeite om het goed te krijgen. Soms..

Schroef eerst die gain eens op, kijken of het goed komt.

Met de afstand van gat/hart servo bepaal je de hardware gain.
Is je gain in de zender dus erg hoog of erg laag, kun je dit aanpassen door de hevelafstand aan te passen.

Korter, en je verlaagt de hardware gain. Een kleine correctie van de servo doet immers minder dan eerst. geheel wordt er wel nauwkeuriger van, en je gebruikt meer servoweg, dus servo gaat langer mee.
Langer, en je verhoogt de hardware gain. Dezelfde kleine correctie, heeft opeens meer invloed. Geheel kan er wat minder nauwkeurig van worden. dit kun je soms zien door een bibber in de staart als hij hoovert.

Wil trouwens niet zeggen dat een heli met een bibber een probleem heeft, bijna alle heli's hebben wel iets op de staart. Mijn 600 laat zijn staart in hoover af en toe heeeel licht wapperen. Ik vind het geen punt. verder doet hij alles perfect.

Bij een langzame servo, als het dus niet goed komt, en wanneer hevelafstanden en alle gainwaardes niet voldoende invloed hebben wordt trouwens ook vaak een beetje delay in de gyro gezet.
Hierdoor wordt de gyro verteld dat hij een langzame servo erachter heeft staan, en gaat hij daar wat meer rekening mee houden.
 
beste settings voor de Atom 500

18.75 timing
12 PWM

Timing mag wat hoger maar wordt de motor wel wat warmer en kost je wat vliegtijd wel wat meer power.
 
Zo, eindelijk een eerste echte maiden achter de rug. Ditmaal met de MKS 8910A+ op de staart. Je voelt onmiddellijk hoe degelijk die mekaniek van Compass is! Voorlopig wappert de staart ook een beetje in de hoover. Zijn er trucjes om dit eruit te krijgen? Het stoort niet echt, maar mijn 450 had dat niet; die hing mooi stil.
 
de compass tail moet (zoals eigenlijk elke tail) super smooth lopen.


Linkjes op maat maken en zorgen dat de links soepel lopen , is dat niet zo ff de pins eruit en licht opschuren. er kunnen wat braampjes van de mal op zitten, waardoor het wat kan hangen. je kan het op de foto al wel een beet je zien .( de ronde kanten aan de voorkant waar de pin in gaat)
6564761.jpg


Verder is het I gevormde onderdeel van belang, deze moet ook super smooth lopen, ff kijken of die soepel kan bewegen, loopt ie wat stroef, ff de pins eruit drukken en licht opschuren tot het super loopt op de pitch lever.

6564779.jpg


Dit zijn de aandachts puntjes van de compass tail, heb je dat super lopen in combinatie met je gebruikte servo moet het goed komen!

Compass links zijn vaak erg strak en moeten wat geruimd worden, gewoon rustigaan wat ruimen passen en voelen of het soepel loopt zoniet nog een beetje ruimen. enz enz tot ie Butter smoot loopt die tail ;-)
 
Back
Top