Hellingvliegen maasvlakte

Ik zit morgen met een paar collega's in een simulator te oefenen (en te spelen :rolling:). Handig zo'n collega die zelf simulators bouwt!

Veel plezier!
 
En zo zag het er gisteren uit: windje, zonnetje en een lekker wijds leeg strand.

jig0.jpg
 
Idd, we waren met z'n 3en en het was heerlijk rustig. Ik heb niet veel gevlogen, door het ontbreken van een zenderwarmer had ik te snel last van koude handjes ondanks de handschoenen. Ik heb wel de Salto alleen van de helling gegooid en dat ging heel erg goed met een kist van 7 kg.
 
En, hoe vloog de solaris???

Heel prettig. Loopt als een trein en gaat lekker de bocht door. Er zit met 2.7 kg al fijn gang in. Dat maakt me alleen maar nieuwsgierig naar wat me te wachten staat als de 1200gram ballast toegevoegd is.

Ik voelde me al snel erg vertrouwd met de Solaris.
 
En ik vraag me dan af hoe die dat doet. ....

Goede vraag. Zijn profielen tonen in XFLR5 geen duidelijke voorsprong op andere vergelijkbare profielen (vaak zelfs het tegendeel). Toch hoor je iedereen zeggen dat die profielen heel goed lopen, en er weinig energieverlies is in krappe bochten. (Durchzug)

Hoe doet 'ie dat?

Een paar suggesties:
1. Hij gebruikt een andere code. (Eppler/Qflow/AVL)
2. Hij gebruikt helemaal geen simulatie, maar werkt puur op ervaring.
3. Massahysterie
4. Ingestraald profiel

Ik weet nog goed dat we een vrij nieuw Frans profiel lieten zien aan Dirk, en hij hij het totaal ongeschikt vond voor een hellingkist...
En toen kwamen we er achter dat hij eigenaar is van een schoenenwinkel.
Het blijft een eigenzinnige en geheimzinnige man.

Het gaat denk ik helemaal goedkomen met de ADAMAS!
 
Ik weet nog goed dat we een vrij nieuw Frans profiel lieten zien aan Dirk, en hij hij het totaal ongeschikt vond voor een hellingkist...
Dank u dat u mij vergelijkt met Dirk Pflug. Ja er is een naamgelijkenis, maar dit gaat toch verder. :rolleyes:

En toen kwamen we er achter dat hij eigenaar is van een schoenenwinkel.
Ik heb geen schoenenwinkel! :confused: :rolleyes:

Het blijft een eigenzinnige en geheimzinnige man.
Dat is al vaker over mij geroepen. :rolleyes:

Het gaat denk ik helemaal goedkomen met de ADAMAS!
Tuuurlijk!!! ;)
 
Anders had het profiel wel DS geheten, lijkt mij. DS voor Dirk Schipper die geen schipper is èn geen schoenenverkoper.
 
Goede vraag. Zijn profielen tonen in XFLR5 geen duidelijke voorsprong op andere vergelijkbare profielen (vaak zelfs het tegendeel). Toch hoor je iedereen zeggen dat die profielen heel goed lopen, en er weinig energieverlies is in krappe bochten. (Durchzug)

Hoe doet 'ie dat?

Een paar suggesties:
1. Hij gebruikt een andere code. (Eppler/Qflow/AVL)
2. Hij gebruikt helemaal geen simulatie, maar werkt puur op ervaring.
3. Massahysterie
4. Ingestraald profiel

Een hele goede meublemaker gebruikt meestal geen ander gereeschap dan een matige vakman.
Het is zo dat iedere code en DP zal er meer dan één gebruiken veel meer informatie geeft dan alleen maar een polaire. Een ervaren specialist kan hier wat mee. Hoe zal een profiel reageren op turbulentie, zitten er sweet spots die duiden op problemen in andere gebieden. Wat doet de drukverdeling op verschillende plaatsen, bij verschillende invalshoeken en Re-getallen. Dit en nog veel meer, waarbij zeker ook vliegen hoort, maaakt dat de ene ontwerper betere profielen (voor het doel dat hem voor ogen stond) kan maken.
Dirk Pflug is goed op het gebied van allerlei snellere zwevers, Drela heeft het meer in de vingers voor langzamere zwevers en DLG's.

Vele andere stervelingen zoals ook ik rommelen maar wat aan.... soms met best goed resultaat trouwens.

Rick
 
ja....heel goed te vliegen maar niet om echt te raggen. Hiermee bedoel ik dat een bakkie als mijn Obelix met 650 gram op 90cm span daar niet voldoende aan heeft maar 'echte' zwevers doen het dan goed.
Als ik overdag vrij ben en het is droog ben ik er waarschijnlijk ook met de Alka13
 
Hoei! Heel misschien ook eens mijn hellingdoop proberen! Even weer afwachten en kijken of ik zin heb zo'n eind te rijden ;)
 
Back
Top