slijtage cardankoppeling 8 mm Vario

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Voor de geïnteresseerden:

Dit zijn de twee kardankoppelingen uit mijn grote Vario BO 105 CBS.
Beide uiteraard exact hetzelfde aantal draaiuren, beide koppelingen zin "recht" opgesteld (dwz geen hoek tussen de assen).

De voorste koppeling (bij het mechaniek) had ik vanwege rumoerigheid van een opgekrompen en oliegeharde bus voorzien, de achterste (van de horizontale as naar de 50 graden tandwieloverbrenging) niet.

Na plm 5 jaar (en 35 draaiuren) begon de staart steeds rumoeriger te worden, en na demontage was dit het resultaat:


full


full


Het lijkt er sterk op, dat de bus niet alleen de koppeling zuiverder laat lopen, maar omdat het vet in de koppeling blijft zitten, is de slijtage vele, maar dan ook echt vele malen minder (de foto vertekent wat vanwege een restje vet, maar de groeven in de geringde koppeling zijn nog volkomen vlak, slechts de pen van de "dogbone" vertoont lichte loopsporen). Onnodig te zeggen dat de dogbone van de ongemodificeerde behoorlijk zwaar weggesleten is...

Voor deze aanpassing moet ook het andere deel van de koppeling afgedraaid worden tot de pen zuiver in de bus past, maar ondertussen gaat de nieuwe koppeling dus ook die ring krijgen.

Wie weet heeft iemand anders hier ook wat aan.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet zo'n gek idee die bus, ik heb bij de Lama ook al een heel lichte uitholling in de koppeling waar de pen van de dogbone op rust.
Maar bij mij staat het onder een hoek dus er is een heen en wer gaande beweging van de pen.

Zou een stukje silliconen slang al voldoende zijn? Al is het maar om het vet op zijn plaats te houden zoals je schrijft.
Ga er zeker ook wat aan doen.

Kan de slijtage ook komen door het trillen van de benzine motor?

-Ruud-
 
Hoeveel draai-uren heeft jouw Lama ondertussen?

Denk niet dat het trillen er mee te maken heeft: de koppeling met bus zit dichter bij de motor namelijk.

Ik denk dat die bus belangrijk is (dus geen slang) in min geval tenminste, omdat ik de pen zodanig afgedraaid heb dat die pen tegen de binnenkant van die bus loopt, en op die manier de boel centreert: Zonder die geleiding is er iedere omwenteling twee keer een punt waar de koppeling zijdelings kan verschuiven. Dat levert geratel op, en was de hoofdreden voor mij om die bus te plaatsen.

Ik heb heel in het begin ge-expirimenteerd met een siliconen slang, en ook met een stofhoes zoals in bigscale auto's gebruikt worden, maar de pen van de dogbone vrat daar in no-time dwars doorheen.

In mijn geval liggen de assen in elkaars verlengde en kun je de pen gewoon cylindrisch afdraaien. Als je een lichte hoek hebt, zul je de pen als een bolvorm moeten afdraaien (het uiteinde van de pen moet een beetje bol zijn, concentrisch met de kogel van dat koppelingsdeel), anders laat de boel geen hoek toe. Je kunt de pen ook iets korter afdraaien, maar dan is er geen sprake meer van zijdelingse geleiding, en dat standaard gebrek aan zijdelingse geleiding is nu net het zwakke punt van deze koppelingen.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

ik heb geen zichtbare slijtage bij rond 10 vlieguren,
wat mij opvalt, dat ze bij de Bell die lagers heel dicht bij de koppeling plaatsen,
dat je geen trilling en beweging in hebt.

Groet
Uwe
 
Hoi,

ik heb geen zichtbare slijtage bij rond 10 vlieguren,
wat mij opvalt, dat ze bij de Bell die lagers heel dicht bij de koppeling plaatsen,
dat je geen trilling en beweging in hebt.

Groet
Uwe

Bij de BO 105 zitten de lagers ook heel dicht tegen de koppelingen aan....
Toch sleet de koppeling zonder bus als een dolle...

Maar de foto is genomen na heel wat meer dan 10 draaiuren....

Groet, Bert
 
Back
Top