Hou de Nederlandse modelbouwwinkel in leven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
De consument heeft altijd gelijk! Op het moment dat de winkelier denkt de consument te moeten opvoeden gaat het fout. Als de winkelier niet kan leveren wat er gevraagd wordt loopt het mis. Als er geen vraag is naar de producten die in de LHS liggen, dan heeft de winkelier zijn werk niet gedaan. En als er vraag is naar producten die niet in de winkel liggen... Tsja, hetzelfde verhaal. Het heeft geen zin om allerlei ingewikkelde en vooral onomkeerbare oorzaken te zoeken of op te sommen. Het is gewoon heel simpel. De LHS levert niet het gevraagde.
 
Met alle respect, maar de oorzaak van de problemen is toch veel complexer dan wat hier door sommige wordt verkondigt.
Om iets zinnigs te kunnen zeggen is een zakelijke achtergrond wel minimaal vereist.
Johannes

Waarom ? Dit proces kwam langzaam op gang sinds de komst van HK. Niet iedereen was toen al wijs met internet, maar de verhalen op de clubs, en verhalen op fora, ging zelfs de oude garde overstag en gingen zelf, of via een maatje spullen bestellen bij HK. Nu komt de tijd dat de rek er bij vele bedrijven er een beetje uitgaat. En uiteindelijk vallen ze om.
 
Waarom ? Dit proces kwam langzaam op gang sinds de komst van HK. Niet iedereen was toen al wijs met internet, maar de verhalen op de clubs, en verhalen op fora, ging zelfs de oude garde overstag en gingen zelf, of via een maatje spullen bestellen bij HK. Nu komt de tijd dat de rek er bij vele bedrijven er een beetje uitgaat. En uiteindelijk vallen ze om.

Dit is maar een klein stukje van het verhaal, het stukje wat de gemiddelde modelbouwer ziet.

Is het waar dat de LHS deze ontwikkeling niet heeft gezien?
Natuurlijk heeft hij dat gezien en gevoeld.

Uiteraard zullen een aantal gedacht hebben, ah, het is nu crisis en daarom verkoop ik minder. Straks trekt de economie weer aan en dan gaat het weer de goede kant op.

Als je geen zakelijke achtergrond hebt kan je niet weten wat het voor de LHS betekend om op deze veranderingen in te spelen.
Vele oplossingen zijn hier in het draadje al aangedragen die theoretisch zeker werken.
Prima,.... maar voor de meeste winkeliers onmogelijk haalbaar.
Waaroom niet haalbaar?
Omdat ze domweg niet genoeg financiële middelen beschikbaar hebben.

Natuurlijk is het makkelijk om met een oordeel klaar te staan en alles afdoen als lekker puh,..... eigen schuld dikke bult.

Johannes
 
Als ik hier in de buurt kijk dan zijn er 3 modelbouwwinkels, waarvan er 2 niet kunnen leveren wat ik van hun vraag, de derde heeft ook zo zijn hiaten, maar kan beter en sneller inspelen op de markt. Daarnaast komt ook nog het stukje ervaring en kennis.

Zaak S te M bestaat al een kleine 35 jaar en had in de eerste 10 jaar alle kennis in huis. Er werkten modelbouwers van alle aard in de zaak. Ineens moest hij zonodig naar een eigen duurder en groter pand verhuizen. Na een aantal jaren daar moest bijna het gehele personeel eruit vanwege de bezuinigingen. Vrijwel alle kennis verdween toen. ALs daar nu een beginende modelvlieger naartoe gaat dan komt hij 10 tegen 1 met net het verkeerde spul terug......

Zaak Z te andere M was een uit de hand gelopen geval van een modelbouwer die meenden een modelbouwwinkel te kunnen beginnen met weinig kennis. Ja, pa was modelvlieger en wist op dat gebied veel, zoon lief speelde met rc-autotjes en daar was ook een klein beetje kennis. Helaas stierf pa ineens en moest zoonlief samen met moeders de zaak runnen. Kennis is er niet meer, veelgevraagde spullen hebben ze niet omdat ze nog met oudere voorraad zitten end at eerst weg willen hebben. Advies geven is ook al zoiets, ma heeft geen modelbouwkennis en zoon weet net nog een klein beetje. Soms vinden ze zelf de spullen nog niet eens meer in het wandrek achter de kassa... Een beginner komt daar ook regelmatig terug met verkeerd spul ofwel door gebrek aan kennis van de winkelier of doordat hij het niet durft om tegen de beginner te zeggen dat hij het spul nu niet op voorraad heeft en hem daarvoor iets anders in de maag splitst onder de noemer dat werkt ook.

Zaak W te Dld Deze zaak bestaat ook al de nodige jaren en heeft ook heel groot uitgebreid. Al het personeel doet iets in de modelbouwwereld en ze hebben allemaal verstand van zaken. Als ik daar een beginner naar toe stuur dan komt hij echt wel met het goede spul terug. Als ze iets niet hebben dan hebben ze wel een alternatief wat ook goed is. Hebben ze dat niet dan verkopen ze ook nee en bestellen het spul voor je en het is ook nog eens redelijk snel daar. Maar ook daar zitten soms hiaten en kunnen ze niet alles bemachtigen of leveren.

Logisch dat je dan dus ook sneller verder over de grens gaat kijken en bij de afhaal chinees terecht komt. Maar toch stuur ik nog regelmatig mensen door naar W te Dld of naar internetshops in Nederland. Die andere 2 winkels stuur ik niemand meer naar toe.......
 
Er is nu een overschot aan modelbouwwinkels.

Nou, die zijn dan wel heel onregelmatig verdeeld.

Ik had tot voor 2 jaar nog 2 winkels in Rotterdam, die kort na elkaar ermee gestopt zijn. Nu moet ik op naar Pijnacker (half uur enkele reis met de auto) of naar Dordt (minstens 3 kwartier enkele reis met auto + veerpont). Wat er hier en daar nog dichterbij zit zijn veredelde speelgoedzaken met RTR spullen. Eentje in Ridderkerk die een redelijk assortiment rc zenders en ontvangers heeft, maar die heb je ook niet maandelijks nodig.

Groet,

Ad
 
Hier in het noorden is het niet anders. 2 winkels die voornamelijk de auto tak behartigen en een helitoko waar je donders moet oppassen als je geen verstand van zaken hebt... Lang leve internet!
 
Nou, die zijn dan wel heel onregelmatig verdeeld.

Ik had tot voor 2 jaar nog 2 winkels in Rotterdam, die kort na elkaar ermee gestopt zijn. Nu moet ik op naar Pijnacker (half uur enkele reis met de auto) of naar Dordt (minstens 3 kwartier enkele reis met auto + veerpont). Wat er hier en daar nog dichterbij zit zijn veredelde speelgoedzaken met RTR spullen. Eentje in Ridderkerk die een redelijk assortiment rc zenders en ontvangers heeft, maar die heb je ook niet maandelijks nodig.

Groet,

Ad

Het is maar net aan welke kant je staat.
De modelbouwer wil graag een modelbouwzaak om de hoek hebben.
Dat is natuurlijk fantastisch. Er zijn maar weinige die in deze luxe positie verkeren.

Maar ben je winkelier dan wil je geen concurrent in de buurt hebben omdat je al zo weinig modelbouwers in de winkel krijgt.
Internetwinkels zullen hun omzet zien stijgen en dat gaat ten koste van de ouderwetse modelbouwwinkel.

Johannes
 
Internetwinkels zullen hun omzet zien stijgen en dat gaat ten koste van de ouderwetse modelbouwwinkel.

Ik snap het mechanisme wel, maar dat betekent nog niet dat ik juichend sta te applaudisseren!!!

Sommige zaken kan je probleemloos via internet kopen. Andere dingen wil je echt in je hand gehad hebben om het op zijn waarde te kunnen schatten. Toevallig vandaag nog een pakketje naar een forumlid verstuurd met een miskoop die ik in de VS had gekocht. Het zag er zo handig uit, maar ik vond het drie keer niks. Hopelijk hij wel, hij heeft het nu tegen verzendkosten, ik was een ietsiepietsie meer kwijt:(. Maar voor iets wat ik zelf niks vind kan ik geen geld vragen.
Ander voorbeeld is houten latten. Voor afwerking gebruiken we bij klassieke zeilschepen nogal eens noten latten. Maar dat is er van heel licht tot bijna zwart. Vroeger kon ik dat uitzoeken, tegenwoordig moet je maar afwachten wat je krijgt.

Groet,

Ad
 
Nog even en je krijgt hetzelfde fenomeen als bij zaken als Wehkamp en Zalando: 5 artikelen bestellen, thuis kijken en passen en vervolgens 4 retour sturen...
 
Ik snap het mechanisme wel, maar dat betekent nog niet dat ik juichend sta te applaudisseren!!!

Sommige zaken kan je probleemloos via internet kopen. Andere dingen wil je echt in je hand gehad hebben om het op zijn waarde te kunnen schatten. Toevallig vandaag nog een pakketje naar een forumlid verstuurd met een miskoop die ik in de VS had gekocht. Het zag er zo handig uit, maar ik vond het drie keer niks. Hopelijk hij wel, hij heeft het nu tegen verzendkosten, ik was een ietsiepietsie meer kwijt:(. Maar voor iets wat ik zelf niks vind kan ik geen geld vragen.
Ander voorbeeld is houten latten. Voor afwerking gebruiken we bij klassieke zeilschepen nogal eens noten latten. Maar dat is er van heel licht tot bijna zwart. Vroeger kon ik dat uitzoeken, tegenwoordig moet je maar afwachten wat je krijgt.

Groet,

Ad

Zoals je zegt, sommige zaken kan je probleemlos via internet kopen.
Andere dingen wil je echt in je hand gehad hebben om het op zijn waarde te kunnen schatten.
Jij bent niet de enigste die zo over denkt.

In deze strijd zijn niet alleen LHS verliezers maar ook vele echte modelbouwers.

Johannes
 
Er zijn zaken welke ik wil zien voor ik koop, die ik van een zekere kwaliteit wil hebben, waar ik een advies bij wil, of ik wil het snel en wel nu....dan ga ik naar mijn LHS.

Maar een paar lipos bijvoorbeeld ga ik niet bij een LHS kopen, dan ben ik een dief van mijn portemonnee. Ik zie voor beiden bestaansrecht alleen vergt het van de winkelier aanpassingsvermogen en inventiviteit.

Als je hier als winkelier huiliehuilie gaat zitten doen denk ik dat je je prioriteiten anders moet stellen en ipv op een forum typen je energie stoppen in het verzinnen van een ander of nieuwer verdienmodel.

Ik geloof in beide, maar de ondernemer moet zelf zijn meerwaarde verkopen.
 
Er zijn zaken welke ik wil zien voor ik koop, die ik van een zekere kwaliteit wil hebben, waar ik een advies bij wil, of ik wil het snel en wel nu....dan ga ik naar mijn LHS.

Deze opmerking is vaker voorbij gekomen...

Er is echter één héél groot probleem:
Die LHS kan LiPo's op voorraad hebben, en boutjes en moertjes kun je ook een bestelnummer vinden...

Maar "artikelen die de klant wil zien voor hij ze koopt".... of onderdelen "die de klant snel danwel NU wil".... Er is geen enkele catalogus waar je die in vind, geen enkel voorraadbeheersysteem, programma, of andere vorm van businessplanning, wat kan zorgen dat die LHS daaraan kan voldoen.

M.a.w. jullie roepen heel hard dat de LHS maar moet zorgen dat hij flexibel is en zijn zaak aanpast aan de wensen van de klant, maar die taak is onmogelijk.

Zeggen dat de LHS maar moet zorgen dat hij zich aan de veranderende markt aanpast, is gewoon een andere manier om te zeggen: ik gun hem zijn handel alleen, als hij net zo goedkoop is als de internet-chinees, en het kan me geen reet schelen of hij daarvoor geld moet bijleggen....

Ofwel: je zegt gewoon dat je hem zijn handel wel, maar zijn brood NIET gunt....

Groet, Bert
 
Ofwel: je zegt gewoon dat je hem zijn handel wel, maar zijn brood NIET gunt....

Ik deed het vroeger wel hoor Bert, toen mijn MWH nog bestond. Artikelen van Aeronaut had hij soms niet op voorraad en die werden dan besteld. Meestal had hij 1 bestelling per week naar de importeur van Aeronaut (losse artikelen bestellen was veel te duur qua verzendkosten). Daar kon ik mee leven, en gebeurt nu nog wel want ook de webshops hebben niet het hele assortiment van Aeronaut op voorraad.
Ik heb er nog steeds zwaar de pest over in dat hij ermee gestopt is.

Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad Bert, ik word een beetje moe van de "Ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee" redenatie. Als dat echt zo was, zou je voor elke aanschaf gaan kijken waar je de beste prijs kunt krijgen. Doe je dat ook als je een biertje gaat drinken in het café, of een keer buiten de deur gaat eten? Of als je een pak melk of een halfje bruin nodig hebt?
Geef gewoon toe dat je het liefst veel voor weinig hebt en dat, zolang het geen noodzaak is, je best bereid bent daar even voor te wachten (hoewel dat ook al lang niet altijd meer het geval is, gezien de vele draadjes waarin om onderdelen wordt gevraagd "omdat men anders drie weken moet wachten voor men weer verder kan")
En als je dan echt al je spullen in het verre oosten zou bestellen kan ik me er nog bij neerleggen. Maar veel "geen dieven van hun eigen portemonnee", wensen wel bij de LHS terecht te kunnen voor een stekkertje o.i.d. wat ze vergeten zijn te bestellen, een propje dat ze kapot gevlogen hebben en niet op voorraad hebben, of voor zaken die moeilijk te versturen zijn (brandstof) De kachel bij de één en de pijpen bij de ander kopen noemen we dat. Dat de winkelier daar zijn brood niet mee kan verdienen is schijnbaar oninteressant en niet hun probleem.
 
Dat de winkelier daar zijn brood niet mee kan verdienen is schijnbaar oninteressant en niet hun probleem.

Nee dat is idd niet ons probleem. Ik zou zeggen open een donatiepunt voor de LHS als men het graag in leven wil houden.

Het is de taak van de lokale winkels om onze interesse te wekken, om vervolgens bij hun te kopen. Als het ergens anders BEDUIDEND goedkoper kan, en er geen meerwaarde aan de lokale winkel zit, waarom dan meer uit geven bij de lokale winkel?

De buitenlandse shops werken vele malen beter. Vaak betere levertijden, Betere prijzen, Zelfs verschillende recensies onder het product! Dus je weet precies wat je koopt. Deze recensies komen ook nog eens van klanten, en zijn dus voor mijn gevoel vele malen geloofwaardiger dan die van de Verkopers in de lokale winkel.
 
@Wilbert; jij gelooft dat de gemiddelde HK-shop de recensies niet screent? Beetje goedgelovig, is het niet?
En je gaat volledig voorbij aan wat ik eigenlijk bedoel te zeggen. Op dit moment kijken velen niet verder dan op de korte termijn. Ik kan nú goedkoper uit zijn door mijn dure producten, waarvan ik de aanschaf kan plannen, in het buitenland te kopen. Dat dat tot gevolg heeft dat je mogelijk over 10 jaar verplicht zult zijn om al je spullen via internet te bestellen en dan dus overgeleverd bent aan de willekeur van de internetshops, daar denken velen niet bij na. Net zomin dat zij nadenken bij het feit dat al het outsourcen van werk naar lage lonen landen uiteindelijk ook wel eens jouzelf je baantje zou kunnen kosten.
 
Er is nu een overschot aan modelbouwwinkels.

Dat wil ik niet stellen, wel vind ik dat er te veel kleine webshops zijn die hun toko gestart hebben ten gunste voor hun eigen hobby (lees goedkoper de spullen) en verder alleen klantonvriendelijk spullen verkopen omdat ze dat moeten of om het makkelijk cashen omdat ze denken dat ze in zo'n constructie alle service af kunnen wimpelen.

Nee dat is idd niet ons probleem. Ik zou zeggen open een donatiepunt voor de LHS als men het graag in leven wil houden.

Wil je mij buiten je "ons" houden?
Er zijn nog genoeg mensen die graag even bij de LHS langs lopen voor een praatje, een bakkie een simpel onderdeeltje/kabeltje/schroefje en/of gewoon even neuzen.
 
Zeker Roelof, altijd leuk om als ze tijd hebben even te buurten. Kijken naar nieuwe modellen, hebbedingetjes, of zelfs occasions.
Over de lipo kwestie, tja er zit wel veel verschil in de prijs, maar ook in de kwaliteit,uitleg/service, en duurzaamheid. En boven de 48(?)€ loop je grote kans dat je invoerrechten moet betalen. Dan is de lhs sneller en net zo duur, zo niet goedkoper.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top