Hou de Nederlandse modelbouwwinkel in leven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik stop verder met deze discussie, want het moge duidelijk zijn dat we nooit verder zullen komen zolang we macro en micro economie door elkaar blijven gebruiken. Wel wil ik nog even iets zeggen over het volgende:
Ik heb zelfs winkeleigenaren gehoord die echt van het pad af waren door te denken dat hobby spullen belast zouden gaan worden met een belasting zodat de prijzen uit het buitenland gelijk werden gemaakt met de nederlandse advies verkoop prijs. DREAM ON!

Ga samenwerken met die chinees in plaats van een oneindig pleidooi te voeren hoe slecht je het wel niet hebt door die valse concurrentie.
Wat denk je wie dit al jaren zo doen? Moet je voor de grap eens proberen een product te ontwikkelen en verkopen in China, wat daar ook geproduceerd wordt. Als het je niet gewoon verboden wordt om je spullen het land in te brengen, krijg je te maken met torenhoge invoerbelastingen. Jij wilt samenwerken met "de Chinees"? Wat doet je geloven dat "de Chinees" wil (blijven) samenwerken met jou?
 
Heel erg juist Alwin.
En als ik zo arrogant mag zijn om een goede raad te geven... Kom toch eens uit je dorp, stad, land, continent en kijk wat er in de WERELD gebeurt! Velen onder ons zijn zo verankerd dat ze niet zien wat er in de wereld omgaat. De tijd dat je als 20-jarige bij je baas begon en er heel je loopbaan bij kon blijven werken is voorbij. Als je niet mee evolueert zal je het heel moeilijk krijgen.
 
omdat ik al enige jaren ervaring heb met samenwerken met mensen uit china.
En in tegenstelling tot vele bedrijven in nederland hebben ze daar niet de mentaliteit van wie denk je wel dat je bent.

99% van de gevallen heb ik alle problemen met chinezen kunnen oplossen. Terwijl dit in nederland meer dan 60% van de gevallen met juridische dreiging heb moeten werken om mijn recht te krijgen.

Chinezen zijn een stuk behulpzamer dan de gemiddelde nederlandse onderneming.

Misschien dat men daar ook eens naar moet kijken?

Hoe kan een chinees service verlenen op zijn producten als de nederlanders het woord "service" niet eens meer kennen en als een vies woord zien. want dat is de praktijk de afgelopen jaren.
 
@ roelof,

Tuurlijk ben ik voor behoud van de LHS, maar het moet niet zo zijn dat we daar flink voor moeten betalen. De winkeliers beginnen ons de schuld te geven dat er zo weinig bij hun wordt verkocht. Ja dat is niet ons probleem? De winkeliers moeten ons als het ware naar de winkel trekken. Dat doe je beslist niet als je een lipo accu 2x zo duur maakt als bij de HC shop.

Ik dacht dat het ondertussen wel duidelijk gemaakt was dat de winkeliers hier niet schuldig aan zijn. Zij moeten immers ook de nodige vaste lasten betalen en de al hogere inkoopsprijzen bij de distributeurs.
Juist de winkeliers die beduidend goedkoper zijn dan anderen moet je afvragen of ze met grijze import werken. Grijze import hoeft natuurlijk niets mis mee te zijn maar vaak blijkt dat garantie sneller afgewimpeld wordt, zeker bij sommige webshops en handige Ebay/Marktplaats handelaren.

Als een van de eerste Europese klanten bij unitedhobbies/hobbycity/hobbyking kan ik enkel voor mezelf spreken als ik zeg dat de grote aziatische webshops de hobby voor mij veel efficienter heeft gemaakt. Het feit dat ik 99% van mijn modelbouwspullen via internet bestel heeft me al heel wat geld, ergernis en vooral tijd bespaard. Ik lees hier reacties waar men het bestaan van een LHS rechtvaardigt door te stellen dat men daar terecht kan voor enkele potjes lijm of enkele props. Ja, daar gaat de winkelier riant van leven.

Inderdaad snap je het groter geheel niet net als al die werkgevers die zaken uitbesteden aan de goedkopere loonlanden. Natuurlijk is het voor jezelf goedkoper maar omdat je het geld Nederland uit sluist zal dat geld ook niet in Nederland besteed worden. Niet besteden betekend geen belastingen en geen werkgelegenheid. Natuurlijk ben je heel onschuldig als een enkeling maar wat nu als al 50% van nederland zo handeld? Dan zullen je vaste lasten nog hoger zijn....
En natuurlijk is in jouw ogen de winkelier hier heel dom door amper voorraad te hebben en lange levertijden te genereren. Hou er rekening mee dat ook de winkelier er alles aan doet om goedkoper te handelen om uberhaupt nog te kunnen bestaan.
 
De oplossing ligt bij de modelbouw winkels zelf en niet bij de modelbouwers.
Heel bot maar wel de harde werkelijkheid.

Als je het puur bekijkt op het niveau van "waar komt mijn volgende modelletje vandaan", dan wel....

Maar het is een symptoom van iets veel groters en veel ergers, waar de modelbouw winkel als eerste (want hobby dus non-essentieel) last mee krijgt....

En dat grotere is: "waar betaal ik (op nationale schaal) morgen mijn boterham van?"
Want dit gáát niet alléén ovver de LHS.... dit treft de nederlandse vrachtwagenchaufeur (en we kunnen niet alemaal vrachtwagens gaan ontwerpen of verkopen), dit treft de nederlandse metaalbewerker (we kunnen niet allemaal machines gaan ontwerpen), de nederlandse metselaar (we kunnen niet allemaal architect worden) en de nederlandse "noemmaarop"....

Aanpassen is GEEN optie, want het betekent dat we allemaal in het denkwerk moeten gaan zitten (Herinneren jullie deze nog, een jaar of tien, vijftien geleden? "We moeten Nederland omvormen naar een kennis-economie".... KANSLOOS!!!!!).

Er is maar EEN optie, en dat is waarborgen dat we productie, een máák industrie, en een handelseconomie hebben, OOK op detail handel niveau....
Want dat is de basis voor iedere economie op deze wereld: zonder locale economie, KUN je geen wereldspeler zijn.... ALLEEN Nederland is zo stompzinnig te denken dat dat wél kan....

Maar goed, het zal ongetwijfeld een nutteloos verzet zijn, maar ik ga liever ten onder wetende dat ik me verzet heb, dan dat ik met de stroom meegegaan ben en het lijden slechts uitgesteld heb....

Only dead fish go with the flow....

Groet, Bert
 
als we het terug spiegelen op de economie in nederland heb ik eigenlijk maar een antwoord waarmee je de maak industrie weer tot leven brengt.

MANAGERS ERUIT! Eerst had je een meewerkend voorman, toen een chef en nu de manager.. Maar die manager heeft weer een manager en een manager en nog een manager.. Wij hebben ons eigen maak economie compleet verpest door de managers mentaliteit...

*zal even zoeken naar een leuk maar zeer toepasselijke powerpoint presentatie over het hoe en wat met die ontwikkeling

 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Cheeta:

bij ons heet dat:

"..den Nagel auf den Kopf getroffen"

verder heb ik niks te zeggen.

Prettige jaarwisseling allen !

Uwe
 
Moet je voor de grap eens proberen een product te ontwikkelen en verkopen in China, wat daar ook geproduceerd wordt. Als het je niet gewoon verboden wordt om je spullen het land in te brengen, krijg je te maken met torenhoge invoerbelastingen. Jij wilt samenwerken met "de Chinees"? Wat doet je geloven dat "de Chinees" wil (blijven) samenwerken met jou?

Ik kan uren vertellen over de bereidwilligheid van "de chinees" om met jou samen te werken. Zodra ze er een "paar centjes" aan overhouden werken ze voor jou, zo simpel is het. En waarom zou je spullen China in willen voeren? Chinezen hebben jouw producten niet nodig. Gebruik ze toch gewoon voor iets waar ze goed in zijn; iets produceren. Of denk je werkelijk dat de directies van Ford, Volkswagen, Audi, GM, Renault, Toyota, enz... zo dom zijn om de Chinezen geen auto's voor hun te laten maken? Van waar komt jouw Passat CC? Door welke handjes werd deze auto in elkaar gedraaid?
 
Ik ben (onder andere) werkzaam in de entertainment industrie. Dat houdt in dat ik wel eens onderdelen voor een pretparkattractie bouw, en ook wel eens mechanieken voor grote stands van, inderdaad; Audi, Volkswagen etc. Dus ja, als mijn klant zijn spullen daar wil kunnen gebruiken, moeten die officieel worden "gehuurd" en dus na afloop van de beurs weer mee teruggenomen worden, om uiteindelijk in Nederland te worden gedemonteerd en/of afgevoerd te worden. Ook heel veel decoratiematerialen mogen niet worden geïmporteerd, omdat vergelijkbare spullen (wel vaak van veel slechtere kwaliteit) ook in China worden gemaakt. Dat betekent dus: in China kopen of gigantische bergen invoerrechten betalen.
Ik geloof best dat de gemiddelde Chinees die de telefoon opneemt of jouw email beantwoordt heel erg aardig en bereidwillig kan zijn, maar denk maar niet dat de Chinese overheid niet eerst aan zichzelf denkt.
 
Ik ben (onder andere) werkzaam in de entertainment industrie. Dat houdt in dat ik wel eens onderdelen voor een pretparkattractie bouw, en ook wel eens mechanieken voor grote stands van, inderdaad; Audi, Volkswagen etc. Dus ja, als mijn klant zijn spullen daar wil kunnen gebruiken, moeten die officieel worden "gehuurd" en dus na afloop van de beurs weer mee teruggenomen worden, om uiteindelijk in Nederland te worden gedemonteerd en/of afgevoerd te worden. Ook heel veel decoratiematerialen mogen niet worden geïmporteerd, omdat vergelijkbare spullen (wel vaak van veel slechtere kwaliteit) ook in China worden gemaakt. Dat betekent dus: in China kopen of gigantische bergen invoerrechten betalen.
Ik geloof best dat de gemiddelde Chinees die de telefoon opneemt of jouw email beantwoordt heel erg aardig en bereidwillig kan zijn, maar denk maar niet dat de Chinese overheid niet eerst aan zichzelf denkt.

Dat is zo achterhaald om alweer "wel vaak van slechtere kwaliteit" te schrijven. Ik garandeer je dat je voor hetzelfde geld dat je hier uitgeeft in China betere kwaliteit krijgt. Maar ons groot probleem is dat men bij China in 99% van de gevallen aan goedkoper denkt. Zodra men een Chinees een opdracht geeft gaan wij er van uit dat we dan ook veel minder moeten gaan betalen. Ook in China gaan kwaliteit en kostprijs hand in hand.
Niet enkel de Chinees die de telefoon opneemt is vriendelijk tegen mij, ook de gouverneur, de provincieverantwoordelijke voor infrastructuur, het hoofd van de plaatselijke "veiligheidscommissie",... omdat ze weten dat wij voor hun welvaart zorgen. Zij zijn dankbaar! Dat is iets dat ik al tientallen jaren niet meer zie bij ons. Dankbaarheid en respect.
Neen, hier krijg je gemekker en geklaag omdat "het niet goed gaat"... Ja, als je denkt dat het niet goed gaat, doe er dan verdomme iets aan en ga niet liggen janken en mekkeren dat het de anderen hun schuld is. Als jij het niet goed (genoeg) hebt, dan ligt het in 99% van de gevallen aan jezelf.
Ieder heeft grotendeels zijn eigen lot in handen. Iedereen die gaat janken omdat een Chinees, Bulgaar, Eskimo, bosneger, met zijn job is gaan lopen moet er maar eens bij stilstaan hoe dat komt. Zorg dat je beter bent of blijft dan die andere. Zorg dat je iets hebt waardoor je je extra kosten voor de baas kan rechtvaardigen.

En waarom zou het slecht zijn voor een overheid om niet eerst aan zichzelf te denken? Doen wij dat misschien ook niet? Wij gebruiken onze belastingen toch ook enkel om onze eigen wegen te onderhouden, onze steden veiliger te maken, onze armoede te bestrijden,... Oei, wacht even...:confused:
 
Mijn reactie was gericht tegen de opmerking van Cheeta, waarin hij beweert dat mensen die van mening zijn dat er extra importheffingen op Chinese spullen zouden moeten worden gelegd totaal van het padje zouden zijn. Ik wil alleen maar aangeven dat men in China (en vele andere landen) precies hetzelfde doet.
Verder wil ik classicracer graag feliciteren met het feit dat hij het zo goed voor elkaar heeft. Beetje jammer dat hij totaal voorbij gaat aan het feit dat er ook een boel mensen zijn die niet de mogelijkheid hebben om door te studeren, maar dat is gelukkig zijn probleem niet, die moeten maar ergens in een doos onder een brug gaan leven.
En nu kap ik echt met dit verhaal, voordat ik in de laatste paar uren van het oude jaar nog even mijn humeur flink verpest.
Verder wens ik iedereen een goed uiteinde en een gelukkig nieuwjaar en veel sterkte en voorspoed een diegenen die het nu even tegenzit.
 
Ik volg dit draadje vanaf het begin maar ik denk dat er over een belangrijke factor heengestapt wordt, namelijk het aantal mensen wat nog aan modelbouw, of laat ik zeggen technisch speelgoed doet.
Dit aantal is in de loop der jaren zo teruggelopen dat het allang vaststond dat de modelbouwwinkel geen kans meer had, al voor de grote bekendheid van de internetshop.

Halverwege de jaren zestig vorige eeuw, ja, zo lang geleden, werkte ik bij een zeer gespecialiseerde modelbouwshop, H. Groesz, in Rotterdam en een filiaal in leiden. (bestaat al vele jaren niet meer)
Als ik terugdenk wat we daar hadden, diverse merken treinen, en dan kan ik gerust zeggen de complete catalogus aan onderdelen op voorraad, dit gold ook voor diverse merken scenery.

Plasticbouwdozen van diverse merken groot tot klein, rc modelbouw, een collectie waar je nu steil van achteroverover zou slaan, vliegtuig en scheepsmotoren, kasten vol met scheepsbeslag, meccano, elk stukje los ……. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
<O:p
Wij hadden het destijds druk en verkochten complete Graupner sets (vliegtuig/zender enz.) maar ook een paar losse boldertjes of railing septertjes ….maar wie koopt dit de laatste 10-20 jaar nog?
Op hoeveel modelbouwers kan een winkel de laatste decennia nog rekenen? Wie koopt er nog plasticmodellen en wie heeft er nog een treinbaan? Wie bouwt nog met meccano? Wie spaart er nog Wiking bootjes, Wie bouwt er nog bouwplaten? wie ………. ga zo maar door.

Langzaam is deze groep kleiner en kleiner geworden en natuurlijk vind je hier op het forum zat mensen die dit nog doen, maar al met al is dat nog maar een fractie van een jaar of 40 terug.
En met het uitsterven van deze groep modelbouwers is ook het lot van de meeste modelbouwwinkel s helaas bezegeld.
Enkele groten zullen het redden, maar wel dankzij internet. Als zij niet via hun webshop kunnen verkopen is ook hun klantenkring zo klein dat ze geen enkele kans zouden maken.
Ik denk dat dit de grootste klap voor de modelbouwwinkel is … de modelbouwer sterft uit.

<O:p</O:pGrtz,
Jan
 
Laatst bewerkt:
We leven al een tijdje in een consumptie-maatschappij. Vroegah liet je een tv repareren maar tegenwoordig pleur je hem weg als hij nukken heeft, want alleen al onderzoekkosten lopen op tot 80 euro. Een kistje wat schade oploopt wordt gewoon in elkaar getrapt want er is geen tijd/zin om te repareren. Logish, want na een paar muisklikken heb je een nieuwe terug en lach je om de rekening.
 
Het gaat weer lekker :banghead:

Jongens je hoorde niemand toen het een goude tijd was en de lhs goudgeld verdiende en nu zijn ze aan het huilen omdat het minder gaat en ze moeten terug komen van het luxe leven .

Hoe denk je dat het voor de senioren is en voor de mensen die op een minimum zitten die bij de voedselbank lopen .

En maar zeiken red de lhs:banghead::banghead::banghead:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
'k heb dit draadje met heel veel plezier gevolgd. Inderdaad lekkere kroegpraat, met af en toe veel emotie.
Ik wens jullie allen een fijne jaarwisseling en een gelukkig nieuwjaar, en sluit af met een Citaat, dat ik volledig onderschrijf:

Ik vind de hartenkreet van RC-Flyfun begrijpelijk en sympathiek, maar ook naïef.

De RC-markt is de afgelopen 10 jaar in rap tempo veranderd: de techniek is veranderd, de producten zijn veranderd, en vooral de consument en zijn manier van kopen (internet) is veranderd. Alleen de LHS is nog net als “vroegâh”.

Ik vrees dat de toegevoegde waarde van de LHS steeds minder wordt: de koffie staat naast de monitor, de info en chat staat op een forum op diezelfde monitor en de bestellingen gaan via die monitor.

Let wel: de LHS doet niks fout, maar heeft gewoon meestal weinig tot geen toegevoegde waarde meer. Dat is vervelend voor de winkelier, maar intussen wel een voldongen feit.

Disclaimer: Dit is maar een mening en ik wil er niemand mee kwetsen of op de kast jagen!

Anne
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top