Achterste motorlager met metalen schild of open

Voor mijn Webra .40 heb ik een voorraadje achterste lagers ingeslagen, omdat ik geleerd heb iets gedisciplineerder de conditie van mijn motorlagers in de gaten te houden :rolleyes: . Ik heb nu lagers met een metalen schild gekocht, omdat ik dan de keuze heb om er een open lager van te maken, een half-open lager of een gesloten lager te laten. In deze video wordt uitgelegd hoe je de schildjes kunt lospeuteren.

Volgens de Boca Bearing Company kun je voor het achterste motorlager zowel een half-open als open lager gebruiken. Het voordeel van een correct geplaats half-open lager is dat eventuele losgeslagen deeltjes, niet meteen door je hele motor vliegen.

REAR BEARING : For maximum lubrication, both shields may be removed from the rear (large) bearing. However, removing one shield will still allow the fuel/lubricant to flow through the bearing and this method offers the added advantage of providing protection to the chamber area by eliminating the possibility of any foreign matter or contaminants passing through. Either method is acceptable, it's really a matter of preference. If one shield is left in place, the bearing should be installed with the open part of the bearing facing the small bearing in front.

Een gesloten lager wordt niet genoemd als alternatief en hier ben ik benieuwd naar jullie meningen. Ik kan me voorstellen dat een gesloten lager minder olie toegevoegd krijgt vanuit de motor. Maar.......er loopt ook minder olie uit? In dat geval blijft het lager toch ook voldoende gesmeerd zou ik zeggen.

Beste MBF-er, wat zijn je ervaringen met het gebruiken van Open, Half-Open of Gesloten achterlagers?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de saito viertact motoren zitten ook zz lagers dus lagers met metalen afdichtingen en in mijn OS tweetact motoren doe ik dat dus ook en nog nooit problemen gehad .
 
Voorste lager bij de prop dicht, lager bij de kruktap open, bij 2-takt!
Let wel, 4-takt is ander verhaal! Daar siepelt restsmering via de klepstelen en zuigerwand het carter in.
Bij een OS FS-40 bijvoorbeeld, is het voorste lager een Z-lager (1x schild), hoofdlager volledig open.

Gesealde lagers zijn meestal voorzien van een lik vet, 'lifetime' gesmeerd.
Metalen afscherming tegen stof en spatten, met kunststof scherm tegen spatten etc. en een grotere gasdichtheid.
Ik kan mij voorstellen dat bij een gesloten lager het vet er langzaam uitspoelt, de smering op den duur onvoldoende geraakt omdat de brandstof minder iets minder makkelijk in het lager terug keert. Door het open te houden koelt en smeert het lager mogelijk beter. Is ook beter te conserveren met afterrun?
Binnen het carter van een 2-takt is het natuurlijk een 'hel' van jewelste wat vloestofbewegingen aan gaat...

Het voorste lager kan je kiezen voor metalen scherm of voor kunststof scherm.
De afdichting via de krukas/inlaatpoort en lager is voldoende om geen valse lucht in het carter te laten stromen.

Tot nu toe alleen lagerschade door roest en geen grove metaaldelen in de rest van de motor gehad (OS-motor).
Lichte pitting en erosie van het lageroppervlak. Zijn er eenmaal die 'metaaldelen' in de motor, dan gaat het om een loopvlak van een hoofdlager dat het reeds begeven heeft, vierkante kogels (Bokma)... Is het lager eigenlijk al zeer ver heen, heb je te lang doorgevlogen.
Roestig stroef lager voel je direct, en betekent niet doorvliegen, maar wegleggen voor revisie.

Behandel je motor na iedere vliegdag bij thuiskomst direct met afterrun. Verzuip hem er in! Regelmatig carter deksel eraf en naar binnen turen... zonder compressie de loop navoelen.

Of stap over op keramisch... Webra en Rossi draaien hoge toeren? Krijgt de lagering natuurlijk extra op z'n flikker.
Doch keramisch kan ook stuk.

Groetjes Bas
 
Laatst bewerkt:
Afdichting achteste motorlager

Meestal gebruik ik voor en achter een lager met aan 1 kant een metalen kap. (Z-lager)
Het voorste lager ivm zand stof en ander extern vuil.
Achter om te zorgen dat er geen verontreiniging (roest of, als je nergens op gelet hebt, een halve kogel of stukje van een kooi ) uit het lager de motor in kan.

Grofweg zijn er twee krukas constructies. De ene vormt al een soort afdichting van het lager. (Dan laat ik meestal toch de buitenste afdichting zitten)
De afdichtingen "aan de kant van de carburateur" haal ik altijd weg, zodat er makkelijker gesmeerd kan worden.

full


full



Hopelijk heb je er wat aan.

Groeten Ben Brok
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Of stap over op keramisch... Webra en Rossi draaien hoge toeren? Krijgt de lagering natuurlijk extra op z'n flikker.
Doch keramisch kan ook stuk.
NEE!

Nooit keramische lagers in een brandstof motortje!

Als een normaal stalen lager stuk gaat, komt er speling op. gaat een keramisch lager stuk, versplinteren de kogels.. en dan kan je de motor weggooien.
 
keramische lagers

NEE!
Als een normaal stalen lager stuk gaat, komt er speling op. gaat een keramisch lager stuk, versplinteren de kogels.. en dan kan je de motor weggooien.

Gevoelsmatig begrijp ik je redenatie, maar waarom gaat een lager stuk? Meestal door roest en keramiek roest niet heftig.
En eventuele afdichting zal eea wel afschermen.

Anderzijds, een keramisch lager kost rond de €100. Lijkt me in deze toepassing de prijs niet waard (lijkt me zoiets als: Mijn goud-contact-stekkers zijn het best, want die zijn gemaakt door een juwelier)

Misschien heeft iemand daar informatie(bron) over? (over de keramische lagers, niet over stekkers van een juwelier natuurlijk)

Groeten, Ben Brok
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook Semi keramische lagers, met stalen ringen en daarin keramische kogels. die zijn er al voor een paar euros.

De belasting in zoon motortje is nogal stotend en dat vinden de kogels niet leuk, keramische lagers zijn daar ook niet voor bedoeld.

B
 
Of keramische lagers het goed houden? Ben geen ervaringsdeskundige.
Er is altijd veel over te lezen op RC-Universe en RC-Groups.
Volledig RVS zou ook kunnen volstaan.

De toepassing in een brandstof-methanol-2-taktmotor, en de duurzaamheid van de lagers zal afhangen van de gebruiker, miskleunende landingen en geram met startmotoren.
Niet anders dan met een juist prijs gunstig lager en regelmatig controleren.

Het is niet zo dat een afgeschermd 'kruktaplager' het langer volhoud dan een niet afgeschermd. Is het lager eenmaal gepit door roest, dan zijn de olieschermen eigenlijk ook al snel weg gesleten, zeker als de boel verder kapot slaat. Zeker bij een in methanol draaiend lager zie je dan niet snel de staat waar het lager zich in verkeert, zonder de boel echt helemaal uit elkaar te trekken.

Het open lager zal ook beter koelen en spoelen, en dat is juist ook een voordeel.
Veelal blijft het voorste proplager wel redelijk... maar is het die bij de kruktap die het meeste te lijden heeft.

Als je met regelmaat het carterdeksel los maakt (onderhoud/inspectie) ben je veelal op tijd om roest te onderscheppen, tijdig het lager te wisselen om erger te voorkomen.
Regelmatig lagers checken met de hand, even plugje er uit, en duwen, trekken, draaien. En na de vlucht, bij thuiskomst de motor nasmeren met hydrauliekolie, of gewoon motorolie. Dan kan je de motor rustig een tijd weg zetten. Roest er helemaal niets... met een beetje gevoel voor techniek... :-)

Benzine een ander verhaal (heeft geen last van de zuren die je in methanol aantreft)

Het is niet altijd glanzend wat je uit een oude sok trekt....

full


full


Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top