Manual / bouwverslag DJI flame wheel F450 (F330)+ instellen Naza Controller + GPS upgrade + Demo en

Calibreren van mijn kompas lijkt wel te zijn gelukt. Ik eindig wel met een 3x of 2x knipperende led, maar ik neem aan dat dat te maken heeft met het feit dat ie nog niet genoeg sattelieten heeft gevonden...

Aanname correct?
 
Nog een vraag: voorzichtig optoerend in de keuken merkte ik dat "draaien" bij mij op de linkerstick zit. Dit is niet de bedoeling, maar wel uit te leggen; ik vlieg mijn heli's mode 3 en vleugelvliegtuigen mode 1. Conform de manual staat de F450 niet als heli in mijn A9 en dan krijg je dit soort grappen. Wat is nu wijsheid? Gewoon in de A9 de outputs wisselen of twee stekkertjes wisselen tussen ontvanger en Naza?


HD
 
Laatst bewerkt door een moderator:
GPS heeft een plaatsje en best wel okee denk ik. Ik heb het carbon stokje met hotglue aan beide einden vastgezet. Het kruis zit op de onderplaat aan de achterzijde. Het uitstekende lipje heeft twee sleuven. Het kruis zit met twee boutjes door de rechter sleuf vast. Het kruis zit (dus) 45 graden geroteerd en twee delen vallen dus buiten het lipje van de onderplaat. Doordat in het kruis geen gaten maar sleufjes zitten, kan ik ook nog wat spelen met de exacte hoek van de GPS, mocht dat nodig zijn.

Ik kom er nu wel achter dat ik waarschijnlijk de verkeerde tape heb gebruikt om de NAZA vast te zetten; ik heb die dunnere gebruikt. Zou dat een probleem zijn?


HD

Wat een toeval. Ik heb het carbon stokje ook met hot gllue vast gemaakt en heb gisteren de naza module weer los gemaakt want had het ook met een dunne plak ( dubbelzeidige tape) vast gemaakt. Is wel verdomd hele sterke tape waarmee je zware spullen aan de muur kan ophangen. Was ff trekken om het weer los te krijgen. Heb nu precies zo'n stukje dubblezeidige plak foam net als Emil gebruikt. De 16 schroeven weer vast maken met locktite puhhh wat een klus.

De x, y, z waardes kan je ook kalibreren met de functie EMUI in het programma??
Zelf gemeten was het 4,3,-9. Kalibreren door het programma kom ik op 0,0, -9.

Trouwens de compas kalibreren lukt ook prima. Vandaag testen gaat lastig want is snel donker :(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een vraag: voorzichtig optoerend in de keuken merkte ik dat "draaien" bij mij op de linkerstick zit. Dit is niet de bedoeling, maar wel uit te leggen; ik vlieg mijn heli's mode 3 en vleugelvliegtuigen mode 1. Conform de manual staat de F450 niet als heli in mijn A9 en dan krijg je dit soort grappen. Wat is nu wijsheid? Gewoon in de A9 de outputs wisselen of twee stekkertjes wisselen tussen ontvanger en Naza?


HD

Je moet voor mode2 kiezen bij instelligen van je zender. Dan zit draaien weer op de rechter stick.

En kalibreren van je compas moet je 10 keer nsel met je stick van gps naar manual mode bwegen. Je lampje gaat dan snel oranje knipperen en dan kan je gaan kalibreren.

Heb ik van Emil, z'n verslag ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet voor mode2 kiezen bij instelligen van je zender. Dan zit draaien weer op de rechter stick.

En kalibreren van je compas moet je 10 keer nsel met je stick van gps naar manual mode bwegen. Je lampje gaat dan snel oranje knipperen en dan kan je gaan kalibreren.

Heb ik van Emil, z'n verslag ;)

Op mijn Hitec A9 gaat dat niet per model. Aangezien ik meer vleugelvliegtuigen heb dan heli's (at least: op die zender), ga ik de boel maar foppen door twee kabels te crossen tussen ontvanger en Naza.

Dan nog even over de tape:

In de foto van Emil zie je het dunne spul dat er bij zit en iets in de aftermarket-sferen dat veeeeel dikker is. Het dunne spul is zo te zien "3M VHB", dat ook bij mij er bij zat. Echter: ik heb er nog zwart, dikker tape bij, waar alleen "3M" op staat. Ik denk dat ik het toch maar wissel, want dat dikke spul zal er wel voor bedoeld zijn, al maak ik uit de tekst van Emil op dat dat dunne dus ook zou moeten kunnen...

Om die 16 schroeven los te halen, ben ik blij dat ik vorige week een setje van deze heb gehaald: Gedore Elektronica Schroevendraaier Inbus (Gedore, 164 In) - web winkel in Rotterdam
 
Dat dunne is goed genoeg. ik ben eigenwijs en pak altijd dat dikke stugge.. Staat ook wel in me verslagen, waarom ik dit doe en dat je stugge moet hebben, gyro pads, etc verergert het juist.
 
Ik heb inmiddels het dunne vervangen door de dikkere versie die bij de kit zat (niet zo dik als in jouw foto). En ook al gevlogen; doet het super, maar moet nog wel wennen aan alle kleurencodes en procedures om e.e.a. aan te zetten.

Vliegen is een makkie als je heli's gewend bent. Enige wat je moet beseffen is dat je in manial natuurlijk wel aan de elementen overgeleverd blijft, terwijl ie in GPS gewoon alsnog op 1 plek blijft hangen. Ik heb de props niet geblanceerd, maar dat lijkt vooralsnog wel goed te zitten. Met mijn huidige balansdingetje gaat dat met de DJI-props ook niet lukken, omdat die met hun vlakke kantje niet goed in de conus vallen.

Misschien is een setje Graupners een leuk iets om op de beurs in Dortmund te halen t.z.t.

HD
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi om te horen dat ie vliegt. Gaat em vandaag niet worden voor mij om buiten te testen. Mijn props heb ik ook nog niet gebalanceerd. Zal deze week een du-bro balancer bestellen. Ik zou ook een setje graupner props willen als je naar die beurs gaat.
 
Ik heb iets vergelijkbaars als die Du Bro, alleen dan enkel het asje en de twee kegeltjes. Laat ik tussen twee bierglazen rollen (2 richtingen) en dan werkt het prima. Probleem is wel dus dat die DJI-props een vlak kantje aan de binnenzijde hebben, waardoor aan 1 kant het kegeltje niet strak komt te zitten en je niet kan balanceren. Om deze reden ben ik maar gewoon gaan vliegen!

Ik verwacht dat de Graupners dat vlakke kantje niet hebben en dat die wel normaal gebalanceerd kunnen worden. En verder verwacht ik niet die props op de beurs echt goedkoper zijn dan bij een webshop.

HD
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een probleem en het bezorgt me koppijn. Nadat ik gisteren de naza controller hebt los gemaakt en een stukje foam hebt geplaatst wil ie niet starten. Met de gps module aangesloten knippert ie 1 keer oranje en twee keer rood continue. In Gps, Ati en zoal in manual mode doet ie dat. Zonder Gps aangesloten knippert ie in manual normaal oranje en in manual blijft het licht uit, zoals het hoort. Aan wat kan het liggen?
 
Als je de error codes lees tin de manual zou het kunnne zijn dat hij geen genoeg gps sats heet voor een fix.

Wat ook kan is dat het een andere code is, maar dat je het niet goed omschrijft, omdat we de tussen pauze niet weten.

Maar als het gebeurd nadat je iets hebt los gemaakt, ALTIJD controleren of alles weer goed is terug gebouwd. Lees ook goed de manual door, heel veel staat erin, het is even wat zoeken soms, maar geloof me, veel staat erin...
 
Ik had geen error codes, maar hij doet het!!!!!!!!!! Bedoel hij start weer. Me sticks opnieuw gekalibreerd, want ze gingen niet helemaal de hoekken links en rechts onder in vandaar dat ie niet startte.
Ik weet hoe het komt dat ie oranje rood knippert. Als ik buiten ga doet ie wel normaal maar binnen knippert ie 1 keer oranje en 2 keer rood. Precies boven me op onze dak zitten er provider masten en ook nog G4 want die kwamen ze onlangs updaten van G3 naar G4.
 
Is me gelukt. Net buiten wezen testen en ik heb me eerste vluchten gemaakt. Was best eng want heb nog nooit gevlogen. Me props wel beschadigd. Ach ja hij doet het. Volgende keer open veld dat ik niet tegen steen aankom, vooral hoe ik nog moet leren sturen. Gelijk reserve props nu bestellen.

Nog bedankt Emil
 
Goed bezig; gefeliciteerd!
Ik heb nog wat verlichting ingebouwd: op de voorpoten rondom de motor witte led-strips; ziet er geweldig uit. Voordeel van de strips is dat ze direct op de lipo kunnen; de meeste andere leds moeten op de ontvanger of in ieder geval 5 - 6 volt. Een strobe van Hobbyking komt er t.z.t. nog wel op. Met verlichting is het wel zaak volgens mij het niet te gek te maken.
 
deze soldeer je bij de +/- van de esc's of de +/- waar je de lipo aan sluit

je kan beter Graupner E props 10 x 5 bestellen , zijn wel duurder maar wel zoveel beter ;)

Nick
 
Back
Top