Houten model Batavia

Het boek van Zu Mondfeld is daar ook niet duidelijk in. Ik trek gewoon mijn plan en maak er nieuwe luiken in van rechte latjes.....
 
Het zijn zgn retraite poorten, als je goed kijkt kunnen de ijzeren "gedrochten" verwijderd worden.
Deze dingen had het originele schip niet natuurlijk
Dan kan er alsnog een kleine geschutsloop doorheen.
Meestal vindt je dit in de konstabels kamer
De bekleding aan de buitenzijde is dan dus ook diagonaal en loopt met de buitenste beplanking mee.;)
 
Altijd goed dat je die vraag steld Hans.
Retrait betekend eigenlijk terugtrekken, op het moment dat ze besloten het hazenpad te kiezen hadden ze nog enige vuurkracht achterwaarts.
De kanonnen hadden daar een vaste plaats.
Aan de voorzijde van het schip vindt je ook vaak 2 poorten (links en rechts van de boegspriet) ter hoogte van de luizenplecht.
Dit waren de jaagpoorten, daar kon men jaagstukken plaatsen.
Jaag stukken betekend stukken die het opgejaagde schip wat er voor voer opjagen door te kunnen vuren met die stukken.
Daar stonden géén vaste stukken, maar daarvoor gebruikte men de stukken die helemaal vooraan op het dek stonden, dus dicht bij die jaagpoorten.
Men "bakste" dan die stukken naar de jaagpoorten. Dat was een zwaar karwei hoor.
Men moest dan wel de "blinde" (= onderste zeil aan de boegspriet) verwijderen om te voorkomen dat er gaten in geschoten werden;)
 
Kleine update:
- Forums lezen kost veel tijd - gaat ten koste van het bouwen:rolleyes:
- Galerijen beginnen een beetje te lijken
- ramen achter zijn getekend - nu eruithalen en de spiegel af gaan werken.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb voorlopig nog wel wat werk.
- Heb van de week de Bluenose BillingBoats gekocht.
- Vandaag voor weinig geld de Flying Fish van Corel opgehaald.

En de Batavia krijgt relingen:

full


Ik moet nu de randjes van een 1 mm dik latje geel verven - maar omdat ik deze glad geschuurd heb zijn de latjes wat afgerond geworden. Lastig schilderen:(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luiken en zeil op de luiken

Praktische vraag voor de geschiedskenners onder ons:

In de topic van Eagter (Baleniera Olandese) hebben we het even over de dekluiken - open of dicht.

Zoals eerder in deze topic al besproken heb ik zeil voor op de luiken gemaakt. Ik leg een deel dicht met dit zeil, maar laat ook wat van de roosters zichtbaar.

"Belangrijke" vraag:rolleyes::

Werd een zeildoek voor op de luiken vroeger opgerold, of opgevouwen?
Ik wil het doek naast het rooster leggen, opteer zelf voor opvouwen.
 
Bireme

Zoals in de Topic voor de ontmoetingsdag al aangekondigd hierbij de Bireme:

full


Eigenlijk is deze nog niet helemaal af, want aan de neus wil ik ooit nog eens een aangepaste stormram maken, zoiets:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mannen, opnieuw een vraag.

Bij schaal 1 op 70 - welke diameter doe je dan ongeveer de 3-gats blokken voor het staande wand? Ik kom (volgens tekening uit op 5 mm doorsnede, voor de grootste maat maar vind deze eigenlijk een beetje ielig ogen.

Het zelfde voor de korvijnagels. Bij genoemde schaal - 6, 8 of 10 mm?
 
Wat de blokken betreft kan ik je verwijzen naar Historische Scheepsmodellen van Mondtfeld blz 234.
Daar staan de maten van de blokken met de touwdiameters.
Als je dat boek niet hebt, even laten weten;)
Voor de Korvij nagels moet ik nog even zoeken.
 
Germt,

In mijn versie van het boek staat dit op pagina 244 (moest even zoeken): de deadeyes waren de helft van de diameter van de mast waarbij ze hoorden. De grote mast bij mij wordt ca. 10 mm, dus 5 mm is dan wel correct. Maar het lijkt zo klein....

De korvijnagels hou ik waarschijnlijk op 8 mm. Ik heb er nog een paar daarvan liggen en die leken goed in verhouding.
 
Wat betreft de korvijnagels: Op grote dwarsgetuigde schepen zijn korvijnagels meestal 40 tot 50 cm lang bij een dikte van het onderste deel van 3 cm. Op 1:70 is dat 5,7 tot 7,1mm
 
Als ik daar van uitga is 8 mm dus iets te groot.
Maar omdat ik ook nog tuigage er aan vast moet maken vindt ik deze maat eigenlijk wel geschikt. Het blijft toch wel een gedoe - lusje - knoopje - aantal slagen touw erom...
 
En ik was op zoek naar mooi draad voor de puttingijzers, heb daar een perfect product voor gevonden: paperclips. Je hebt van die dunne die verkoperd zijn en dit draad heeft precies een goede diameter. :-)
 
Ik heb het boek in Engelstalige versie en de pdf in het Nederlands. Deze twee lopen niet helemaal synchroon.

Voor het gemak pak ik altijd het boek (fysiek iets in handen). Maar ik was eerst met wat blokjes aan het prutsen geweest en vond ze dus erg klein...
 
Weer een leuk klusje aan het doen. De spijltjes voor de relingen. Zullen vast ook wel te koop zijn, maar dan betaal je je scheel (heb gisteren voor bijna 50 euro blokjes en korvijnagels gekocht:( )

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je het zelf kunt maken, is dat natuurlijk leuker Hans, en het gaat je goed af zo te zien:cool:
 
Na al het gefröbel en het plakken met dradentrekkende lijm is dit het resultaat:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Netjes gedaan Hans, ziet er goed uit.
Maar een vraag; (ik heb een dek fobie, maar dat wist je al;))
Ik vindt het er een beetje vreemd uitzien dat er stukjes van de dekbeplanking onder de reling uitsteken.
Zou daar geen dunne zwarte lat op horen die tot de hoek met de tussenwand loopt.
Eigenlijk maak je dus dan de voet van de reling iets breder.
Zomaar een idee hoor.
 
Dat voel me ook op. Maar op de Batavia is het ook zo uitgevoerd.

full


Er lijkt nog wel een bruin latje voorlangs te lopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Germt,

Ik heb het voorbeeld van de echte Batavia gevolgt, waarbij de voet van de reling (volgens mijn foto's) iets vrij ligt van de dekbeplanking. Daar zit overigens nog wel een dunne eiken balk overeen die ik vergeten ben....

Ga ik corrigeren.
 
Back
Top