Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Moet nu een beetje gaan gokken met de grootte van het luik (tekening klopt niet met het echt) en de plaats van de ankerspil.
Rondje is de mast, kruisje is het ankerspil
![]()
En ik heb niet het idee dat het luik te groot is....
Bouwen vanaf tekening - zonder bijbehorend bouwpakket geeft de nodige onduidelijkheden. In dat opzicht is het wel goed dat de Batavia al gebouwd is en dat ik er de nodige foto's van heb. Bij de pijl in de foto zitten op het echte schip ruiten die op de tekeningen niet terug te vinden zijn. Ergo - ik heb ze er (nog) niet in gemaakt. ]
Die nar is niet historisch. Sterker nog: geen enkel gesneden beeld op de replica is historisch. Het zijn impressies. De nar is een "geintje" van Willem Vos: hij kijkt (met een opgeheven hollands vingertje) naar de roerganger om 'm te waarschuwen: "Kijk uit, het origineel is vergaan; let dus goed op!" Tegelijk knipoogt de nar erbij, alsof hij zeggen wil: "Hé, ik ben van hout en drijf wel... Het zal me in feite ook een rotzorg zijn wat jullie doen..."Vraagje aan de historici onder ons: hoe juist is historisch gezien de nar die op de stuurplecht van de Batavia naar de roerganger keek?
Ik ben met de luikjes bezig en vraag me af of ik zal proberen een nar te snijden, of dat ik dit luikje gewoon dicht maak.
En dat heeft Willem Vos dus ook gedaan!Nou ja. Je kan je ook afvragen of de huidige echte Batavia exact was zoals het origineel uit 16 zoveel. Ik veroorloof me dus enige dichterlijke vrijheid....
De konstabelskamer. En ja, dus zijn wél geschutspoorten. Nodig om het belangrijkste deel van het schip (het achterschip) te kunnen verdedigen. Maar hier "even" een paar kanons naar toe sleuren zou een heidens werk geweest zijn!Kijk! Op deze plaats van het schip ben ik nog nooit geweest. Het is dus ook geen kanonspoort maar een simpel "gat" voor tuigage. Of ga ik nu te kort door de bocht....![]()
Hmmm.... Niet helemaal correct. De Oostindiëvaarders werden, indien nodig wel degelijk als oorlogsbodem gebruikt... In "de Oost"! Kannoneerboot-diplomatie in optima forma!Goeie info!
Ik maak mezelf er verder wel makkelijk vanaf, want ik laat de openingen gewoon dicht. De Batavia was tenslotte een koopvaarder - geen oorlogsschuit.
Opgerold en vastgesjord met touw. Reden: snel weer terug te rollen bij opstekend slecht weer.Praktische vraag voor de geschiedskenners onder ons:
Werd een zeildoek voor op de luiken vroeger opgerold, of opgevouwen?
Ik wil het doek naast het rooster leggen, opteer zelf voor opvouwen.
Correct, met de blokkeer-inrichting er onder. Tevens zie ik rechtsonder een stukje balustrade (geen railing) dus de spil stond er wel degelijk dichtbij...Als het goed is, is dit de betreffende spil
![]()
Meteen nog een vraag: achter op de spiegel, zat daar wel glas in? Lijkt mij toch van wel.