Houten model Batavia

Ondertussen ook het galjoen verder afgemaakt, en daar is de huidbeplanking wat te kort:

full

(de oranje-rode plank en de daaronder liggende oker strook)

Ik moet daar maar een stukje aanlappen - het is niet anders.

Laatst bewerkt door een moderator:
Al de latjes die ik heb zijn te breed of te dik....:-(
Wordt hem vanavond niet meer - ik moet daar iets gaan snijden en schuren.

De eiken balk is inmiddels gemonteerd;)

full

Ja, is een van de volgende dingen. Omdat deze echter allemaal onder een zeil zitten maak ik wel het zeildoek, maar het rooster zelf niet. Dit wordt gewoon een plankje.

Ik ben zo langzaam aan op het niveau van verdere dekinrichting gekomen

Balken voor de ankers (hoe heten die ook alweer? Kraanbalken?)

full

Kom weer een typisch ding op de tekeningen tegen.
De ankerspil staat dwars door het luik op het bakdek getekend.

Lijkt me toch niet helemaal juist...

Moet nu een beetje gaan gokken met de grootte van het luik (tekening klopt niet met het echt) en de plaats van de ankerspil.

Rondje is de mast, kruisje is het ankerspil

full

En ik heb niet het idee dat het luik te groot is....

Da's lastig te zien Hans.
De mast en het luik kan wel kloppen, maar de spil...
Men moest om de spil kunnen lopen om het touw te kunnen ophalen, dus moet er ruimte zijn om te lopen.
Is het een idee om het luik iets kleiner te maken en de spil in het midden tussen de dwarsreling en het luik te zetten.
Ik denk dat je gewoon de juiste verhouding qua maat even moet bekijken.
Ik heb geen foto's van het origineel helaas:cry:

Ik heb wel een paar foto's, maar daar is het niet goed op te zien.
Ik denk dat ik het luik inderdaad iets smaller maak, zodat er theoretisch ruimte is om omheen te lopen.
Ik leg dan de ene zijde precies op de dwarsnaad van de dekbeplanking, en het luik kort ik in tot de zichtbare vouw in het zeildoek.
Klusje voor morgen.

Moet nu een beetje gaan gokken met de grootte van het luik (tekening klopt niet met het echt) en de plaats van de ankerspil.

Rondje is de mast, kruisje is het ankerspil

full

En ik heb niet het idee dat het luik te groot is....

Hans: het ankerspil stond op het geschutsdek. Dit voorste spil werd gebruikt om de ankers via de kraanbalken (inderdaad de juiste benaming!) het laatste stukje op te hijsen. Verder ook voor handelingen aan de fokkemast, zoals het lichten en gecontroleerd laten zakken van de steng.
M.b.t. de plaats: Het luik kon je gewoon overheen lopen. Sterker nog: als het zeildoek er niet op zat, kon je je beter afzetten op het luikrooster en het luikhoofd. Ik zou me eerder zorgen maken om de plaats van het spil t.o.v. het hekwerk rechts ervan.

Hans, ik heb je verslag zojuist aandachtig doorgelezen, en heb wat opmerkingen. Eerste opmerking: petje af! Helemaal "from scratch"... Heel mooi en straks een uniek model!
De opmerkingen, daarbij datgene aantekenend wat ik hierboven al schreef: 10 jaar rondleider (1 x per maand op zondag) en 2 jaar konstabel. Die tijd ligt overigens in het verleden; toen Willem Vos (op schandalige wijze overigens!!) van de werf is verjaagd (ik kan niet anders zeggen) zijn wij met vrijwel het gehele team uit protest gestopt. Da's een jaar of 12 geleden, dus mijn herinnering kan me wellicht foppen. Het commentaar is over een aantal bijdragen, sommigen van een paar maanden terug... Maar ik zag je verslag vandaag pas.

Bouwen vanaf tekening - zonder bijbehorend bouwpakket geeft de nodige onduidelijkheden. In dat opzicht is het wel goed dat de Batavia al gebouwd is en dat ik er de nodige foto's van heb. Bij de pijl in de foto zitten op het echte schip ruiten die op de tekeningen niet terug te vinden zijn. Ergo - ik heb ze er (nog) niet in gemaakt. ]

Daar zitten geen ramen (glas was een luxe-artikel in die tijd) maar wél openingen. De kolderstok stond achter die openingen en de "roerganger" dus ook. Die kreeg zijn bevelen vanaf het halfdek, van de officier van de wacht. Die brulde zijn bevelen dus door die opening.

Vraagje aan de historici onder ons: hoe juist is historisch gezien de nar die op de stuurplecht van de Batavia naar de roerganger keek?
Ik ben met de luikjes bezig en vraag me af of ik zal proberen een nar te snijden, of dat ik dit luikje gewoon dicht maak.
Die nar is niet historisch. Sterker nog: geen enkel gesneden beeld op de replica is historisch. Het zijn impressies. De nar is een "geintje" van Willem Vos: hij kijkt (met een opgeheven hollands vingertje) naar de roerganger om 'm te waarschuwen: "Kijk uit, het origineel is vergaan; let dus goed op!" Tegelijk knipoogt de nar erbij, alsof hij zeggen wil: "Hé, ik ben van hout en drijf wel... Het zal me in feite ook een rotzorg zijn wat jullie doen..."
Leuk detail: de top van zijn narrenstok draagt het hoofd van de toenmalige voorman van de beeldensnijderij...

Nou ja. Je kan je ook afvragen of de huidige echte Batavia exact was zoals het origineel uit 16 zoveel. Ik veroorloof me dus enige dichterlijke vrijheid....
En dat heeft Willem Vos dus ook gedaan!

Kijk! Op deze plaats van het schip ben ik nog nooit geweest. Het is dus ook geen kanonspoort maar een simpel "gat" voor tuigage. Of ga ik nu te kort door de bocht....:-)
De konstabelskamer. En ja, dus zijn wél geschutspoorten. Nodig om het belangrijkste deel van het schip (het achterschip) te kunnen verdedigen. Maar hier "even" een paar kanons naar toe sleuren zou een heidens werk geweest zijn!

Goeie info!
Ik maak mezelf er verder wel makkelijk vanaf, want ik laat de openingen gewoon dicht. De Batavia was tenslotte een koopvaarder - geen oorlogsschuit.
Hmmm.... Niet helemaal correct. De Oostindiëvaarders werden, indien nodig wel degelijk als oorlogsbodem gebruikt... In "de Oost"! Kannoneerboot-diplomatie in optima forma!

Praktische vraag voor de geschiedskenners onder ons:
Werd een zeildoek voor op de luiken vroeger opgerold, of opgevouwen?
Ik wil het doek naast het rooster leggen, opteer zelf voor opvouwen.
Opgerold en vastgesjord met touw. Reden: snel weer terug te rollen bij opstekend slecht weer.

Als het goed is, is dit de betreffende spil
full
Correct, met de blokkeer-inrichting er onder. Tevens zie ik rechtsonder een stukje balustrade (geen railing) dus de spil stond er wel degelijk dichtbij...

Dit hierboven vind ik een leuk bericht! Dank je wel Roel!

Een paar vragen zijn daarmee gelijk beantwoord - zeildoek oprollen of opvouwen is dus oprollen.

En de ruimte voor de spil leek me beperkt, maar je kon/kan ook over het luik lopen, dus wat dat aangaat mag de spil er dus ook wat dichterbij staan.
Ik maak het luik ietsje kleiner zodat de spil iets meer ruimte krijgt, maar maak me geen "zorgen" meer dat het te dicht bij elkaar staat.
De nar wordt voor mij ook een priegelklusje qua snijden, en je kijkt hem dan alleen op zijn kont. Daar ben ik voor mezelf dus nog niet over uit.

En het ruitje bij de roerganger, dat krijg ik niet meer weg, dus dat laten we dan zo.

Meteen nog een vraag: achter op de spiegel, zat daar wel glas in? Lijkt mij toch van wel.

Ik heb het luik op het voordek iets kleiner gemaakt en het met touwen en ringen vastgezet:

full

Even een simpele knoop erin gelegd omdat ik niet helemaal in kan schatten of ik dit juist gedaan heb.

Moeten er eventueel nog twee touwen in de breedte over het luik?

full

Op de batavia lopen er twee touwen over de breedte en de diagonalen liggen in een V in plaats van in een X de twee rechte die je nu hebt zitten er niet. Ik moet zeggen dat ik de X wel aardiger vind dan de V

Ik heb nog even ingezoomd op de knoop. Het lijkt erop dat het touw over het zeil eindigt met en lus en dat het vanaf die lus met een dunner touw opgespannen en met een paar halve steken vastgezet aan de ringen

Meteen nog een vraag: achter op de spiegel, zat daar wel glas in? Lijkt mij toch van wel.

Het enige glas waren de ruiten in de kajuit. (verblijf van de schipper)
Glas-in-lood, want de lappen vensterglas die wij tegenwoordgi hebben, kon men toen nog niet maken.
batavia%2008.jpg

Zoals je ziet is het glas-in-lood in ruitvorm gegoten en lijken de vensters verticaal in 4 delen gesplitst.
nationalebeeldbank_2012-8-742299-2_spiegel-van-voc-schip-batavia.jpeg

De horizontale "liggers" zijn echter stalen buizen/staven om het geheel wat stevigheid te bieden.

Op de site waar ik de laatste foto vandaan heb, (www.nationalebeeldbank.nl) zijn nog veel meer detailfoto's te vinden.

Erik - bedankt voor de foto's!
En Roel - bedankt voor de info hierboven. Ik zie op de foto hierboven wel dat mijn bolle deel wat te groot is t.o.v. het hol. Kijken hoe ik dat kan aanpakken.

Het luik zit er inmiddels op:

full

Wel komen de touwen iets los van het zeil, dus deze wil ik er nog even op vastplakken.

Tuigage knopen is lastig, maar ik vindt dit ook een zeer lastig karweitje:
De koppen snijden die zo her en der op het dek staan:

full

Ik ben met het bereikte resultaat zelf ook niet echt tevreden.

Het eerste manneke - een stuk terug in deze topic - had ik geboetseerd uit klei. Deze zijn gesneden uit hout (vuren rondhout voor de kleintjes en beuken voor de wat grotere).
Ik geloof toch dat het kleien me beter afgaat...

Back