PH_AJH
Forum veteraan
Al een poosje terug heb ik een gebruikte Fox van Rödell Model aangeschaft.
Het is de kleine variant van 2,8 meter, zonder remkleppen.
Vloog vanaf dag 1 uitstekend.
De vorige eigenaar heeft het instelhoekverschil teruggebracht tot 0,8 graden, af fabriek staat dat geloof ik op 2 graden en dat is veel te veel.
Het is een geweldig vliegtuig. Ik kan het zelf niet, maar een clubgenoot die goed acro kan vliegen heeft er het hele programma mee gevlogen om te laten zien wat er allemaal mogelijk is. En hoe dat er uit hoort te zien.... Indrukwekkend.
Het toestel weegt vliegklaar 3,8kg en haalt volgens de GPS vrij gemakkelijk snelheden van 170km/u. Met grote uitslagen is het enorm levendig apparaat, met normale uitslagen vliegt het erg makkelijk. Behoorlijk snel maar je kunt hem ver uitmelken zonder gemene overtrek.
Zoals in het filmpje te zien is valt het niet mee om hem te landen. Ons veld is vrij lang maar het is moeilijk in te schatten hoeveel energie er nog in zit. Als dat iets teveel is raak je het ook niet zomaar kwijt.
Vandaar dat ik vandaag de stoute schoenen heb aangetrokken en er een setje 250mm servoloze remkleppen in heb gebouwd.
Allereerst de positie.
Een Fox heeft vrij lange ailerons, de kleppen zitten wat dichter bij de romp dan gebruikelijk.
Bij die van mij zijn de kleppen iets groter dan schaal.
Met een bovenfrees sleuven in de vleugel gemaakt. Die zitten net achter de ligger en precies tussen twee dikke balsa ribben (één net voor het einde van de vleugelbuis en één bij het begin van de ailerons), zodat ik geen "dragende delen" door heb gefreesd.
Zo moeten ze er dan ongeveer in komen.
Met een boortje en een messing buisje tunnels voor de kabeltjes gemaakt, de kleppen met epoxy in de bakjes gelijmd en weer afgedekt.
Er komt een nieuw strookje witte oracover op, ik heb geen zin de hele vleugels opnieuw te bespannen.
Het is de kleine variant van 2,8 meter, zonder remkleppen.


Vloog vanaf dag 1 uitstekend.
De vorige eigenaar heeft het instelhoekverschil teruggebracht tot 0,8 graden, af fabriek staat dat geloof ik op 2 graden en dat is veel te veel.
Het is een geweldig vliegtuig. Ik kan het zelf niet, maar een clubgenoot die goed acro kan vliegen heeft er het hele programma mee gevlogen om te laten zien wat er allemaal mogelijk is. En hoe dat er uit hoort te zien.... Indrukwekkend.
Het toestel weegt vliegklaar 3,8kg en haalt volgens de GPS vrij gemakkelijk snelheden van 170km/u. Met grote uitslagen is het enorm levendig apparaat, met normale uitslagen vliegt het erg makkelijk. Behoorlijk snel maar je kunt hem ver uitmelken zonder gemene overtrek.
Zoals in het filmpje te zien is valt het niet mee om hem te landen. Ons veld is vrij lang maar het is moeilijk in te schatten hoeveel energie er nog in zit. Als dat iets teveel is raak je het ook niet zomaar kwijt.
Vandaar dat ik vandaag de stoute schoenen heb aangetrokken en er een setje 250mm servoloze remkleppen in heb gebouwd.
Allereerst de positie.
Een Fox heeft vrij lange ailerons, de kleppen zitten wat dichter bij de romp dan gebruikelijk.
Bij die van mij zijn de kleppen iets groter dan schaal.
Met een bovenfrees sleuven in de vleugel gemaakt. Die zitten net achter de ligger en precies tussen twee dikke balsa ribben (één net voor het einde van de vleugelbuis en één bij het begin van de ailerons), zodat ik geen "dragende delen" door heb gefreesd.

Zo moeten ze er dan ongeveer in komen.


Met een boortje en een messing buisje tunnels voor de kabeltjes gemaakt, de kleppen met epoxy in de bakjes gelijmd en weer afgedekt.

Er komt een nieuw strookje witte oracover op, ik heb geen zin de hele vleugels opnieuw te bespannen.
Laatst bewerkt door een moderator: