Hallo, tijd voor een volgend project, ik heb zojuist mijn humbrol sirocco min of meer afgerond, op de verlijming van de vleugeldelen na omdat ik hem bij mijn volgende reis naar Sri Lanka wil meenemen in mijn bagage. Voor geinteresseerden, zie link: humbrol-sirocco. Volgend project zet ik toch maar weer onder de rubriek vrijevlucht, misschien minder bezoekers, maar wel meer interesse en terugkoppeling omdat het uiteindelijk toch om vrijevluchtzwevers gaat met wat RC erin.
Ik zit al langere tijd te kijken naar het ontwerp dat stamt uit de jaren '40 en wel de vliegende vleugel van pioneer Frank Zaic himself. Echter op internet is er weinig tot niets te vinden over gebouwde exemplaren, laat staan voorzien van RC. Nauwkeurige kopieen van de bouwtekening zijn er wel gelukkig. Zie: Outerzone : Sailwing 50 plan : download free vintage model aircraft plan
Het origineel heeft een spanweidte van 50 inch, ongeveer 125cm. Ik wil het ontwerp echter opschalen, maar het moet ook nog praktisch en haalbaar blijven. Opschalen naar 100 inch of meer zou denk ik een prachtig model opleveren, maar laten we niet overmoedig worden en het bij 100 inch houden. Waarschijnlijk kan ik het dan ook houden tot latjes van max. 1 meter
Er zijn een paar zaken die spelen:
- In het origineel bestaat de vleugel uit 1 geheel, bij 250cm wordt dat onpraktisch. Dus ik moet de vleugel opsplitsen en een constructie bedenken.
- In het origineel is de romp, als je daarvan mag spreken, slechts een platte plaat in de vorm van een druppel. Ik moet RC kwijt, maar de 2 servo's zullen echter ergens ter hoogte van de rol/hoogteroeren in de vleugeluiteinden komen. Dus er is slechts ruimte nodig om de ontvanger en accu in de romp te plaatsen. Ik zat te denken aan een druppelvormige holle romp. Het zou ook nog evengoed mogelijk zijn de ontvanger en accu in holle delen van de vleugel(s) zelf te plaatsen en dus niet in de romp.
- Dan opschalen, is de hoogte/lengteverhouding van het vleugelprofiel dan nog wel in orde? Opschalen van ontwerpen wordt volgens mij wel vaker gedaan waarbij men het vleugelprofiel laat zoals het is. Maar wellicht dat daar nog wat zinnigs over gezegd kan worden.
- Ik moet hoog/laag combineren met de rolroeren, maar volgens mij moet dat op mijn DX6i geen probleem zijn.
Als je het model bestudeert, zie je dat de wingtips onder een hoek gepositioneerd zijn ten opzichte van de hoofdvlegel. Dit veroorzaakt een invalshoek op de hoofdvleugel, zoals een stabilo dat ook doet. Verder zijn er 2 stabilisators (staartvinnen) om zijdelings glijden (slip) te reduceren. Richtingsroeren hebben hier geen gewenst effect. Het vleugelprofiel is "plane convex" niet "reflex" zoals bij andere plank zwevers. Het model schijnt (hierdoor?) best snel te zijn, maar lijkt me ook erg snel te reageren op stuuracties en is goed uitbalanceren dan ook erg belangrijk.
En dan nu de plaatjes:
De bouwtekening verkleind. Op de tekening zijn allerlei kanttekening geschreven door Frank Zaic die het ontwerp van het model toelichten. Ook wordt gevraagd naar vliegervaringen van bouwers.
Niet een Jasco Sailwing, maar een soortgelijk ontwerp uit dezelfde periode denk ik.
Een schetstekening van het model.
Ik zit al langere tijd te kijken naar het ontwerp dat stamt uit de jaren '40 en wel de vliegende vleugel van pioneer Frank Zaic himself. Echter op internet is er weinig tot niets te vinden over gebouwde exemplaren, laat staan voorzien van RC. Nauwkeurige kopieen van de bouwtekening zijn er wel gelukkig. Zie: Outerzone : Sailwing 50 plan : download free vintage model aircraft plan
Het origineel heeft een spanweidte van 50 inch, ongeveer 125cm. Ik wil het ontwerp echter opschalen, maar het moet ook nog praktisch en haalbaar blijven. Opschalen naar 100 inch of meer zou denk ik een prachtig model opleveren, maar laten we niet overmoedig worden en het bij 100 inch houden. Waarschijnlijk kan ik het dan ook houden tot latjes van max. 1 meter
Er zijn een paar zaken die spelen:
- In het origineel bestaat de vleugel uit 1 geheel, bij 250cm wordt dat onpraktisch. Dus ik moet de vleugel opsplitsen en een constructie bedenken.
- In het origineel is de romp, als je daarvan mag spreken, slechts een platte plaat in de vorm van een druppel. Ik moet RC kwijt, maar de 2 servo's zullen echter ergens ter hoogte van de rol/hoogteroeren in de vleugeluiteinden komen. Dus er is slechts ruimte nodig om de ontvanger en accu in de romp te plaatsen. Ik zat te denken aan een druppelvormige holle romp. Het zou ook nog evengoed mogelijk zijn de ontvanger en accu in holle delen van de vleugel(s) zelf te plaatsen en dus niet in de romp.
- Dan opschalen, is de hoogte/lengteverhouding van het vleugelprofiel dan nog wel in orde? Opschalen van ontwerpen wordt volgens mij wel vaker gedaan waarbij men het vleugelprofiel laat zoals het is. Maar wellicht dat daar nog wat zinnigs over gezegd kan worden.
- Ik moet hoog/laag combineren met de rolroeren, maar volgens mij moet dat op mijn DX6i geen probleem zijn.
Als je het model bestudeert, zie je dat de wingtips onder een hoek gepositioneerd zijn ten opzichte van de hoofdvlegel. Dit veroorzaakt een invalshoek op de hoofdvleugel, zoals een stabilo dat ook doet. Verder zijn er 2 stabilisators (staartvinnen) om zijdelings glijden (slip) te reduceren. Richtingsroeren hebben hier geen gewenst effect. Het vleugelprofiel is "plane convex" niet "reflex" zoals bij andere plank zwevers. Het model schijnt (hierdoor?) best snel te zijn, maar lijkt me ook erg snel te reageren op stuuracties en is goed uitbalanceren dan ook erg belangrijk.
En dan nu de plaatjes:

De bouwtekening verkleind. Op de tekening zijn allerlei kanttekening geschreven door Frank Zaic die het ontwerp van het model toelichten. Ook wordt gevraagd naar vliegervaringen van bouwers.

Niet een Jasco Sailwing, maar een soortgelijk ontwerp uit dezelfde periode denk ik.

Een schetstekening van het model.
Laatst bewerkt door een moderator: