hextronik volt watch probleem

Beste

Ik heb in mijn sig fourstar een votl watch zitten vabn het merk himodel, deze werkt goed tot erg goed. N u heb ik een tweede volt watch destijds gekocht van hextronik. Deze zit nu in mijn nieuw toestel..echter deze blijft 'low battery" aangeven. Iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? Schakelaar staat op 4.8 v, en ik gebruik een 4.8 v 1600 mah nimh accu. heb ze al verscheidene keren geladen,; en in het zander model geeft de status "perfect" weer, dus de accu is geladen..iemand enig idee wat er fout loopt?
 
Die Volt watch geeft een "no load" spanning weer net als de je multimeter. Het zou kunnen dat je batterij onder belasting gewoon inkakt.

Stevo
 
Dergelijk dingen alleen geschikt als spannings-meter, niet geschikt als (resterende) ladings-indicatie, veeeeeeel te ruw vanwege de vlakke ontladingskromme van accu's. Het is een niet werkende veiligheid, dus onveilig.
 
Die Volt watch geeft een "no load" spanning weer net als de je multimeter. Het zou kunnen dat je batterij onder belasting gewoon inkakt.

Stevo

Wel raar dat alle servo's normaal werken dan? Als ze 'inkakt' zouden ze toch trager ofzo moeten werken, en zoals gezegd.. in ander model en met andere volt watch krijg ik een 'perfect' indicatie :)
 
Dergelijk dingen alleen geschikt als spannings-meter, niet geschikt als (resterende) ladings-indicatie, veeeeeeel te ruw vanwege de vlakke ontladingskromme van accu's. Het is een niet werkende veiligheid, dus onveilig.
Hoe weet jij dan hoelang je nog kan vliegen ? Dat is het moeilijke bij nimh accu's.. hoe weet je of ze het eind nabij is..
 
Kijk eens naar de onderstaande grafiek. Dit is zo maar een LiPo cel Met een nominale spanning van 3,7V.
De cel komt net van de lader en is dan 4,2V. Dan ga je de accu ontladen met 1C. De spanning zal heel snel inzakken tot ongeveer 3,9V waarna de spanning langzaam verder zakt. Bij 50% zal de spanning nog ongeveer 3,85V zijn maar het zakt nog verder en bij 0% (accu dus leeg) is de spanning tot ongeveer 3,6V gezakt.
Daarna laad je de accu weer op en ga je hem met 3C ontladen. De spanning zal heel snel inzakken tot ongeveer 3,75V waarna de spanning langzaam verder zakt. Bij 50% zal de spanning nog ongeveer 3,7V zijn maar het zakt nog verder en bij 0% (accu dus leeg) is de spanning tot ongeveer 3,4V gezakt.
Daan laad je de accu voor de derde keer op en ga je hem met 5C ontladen. De spanning zal heel snel inzakken tot ongeveer 3,6V waarna de spanning langzaam verder zakt. Bij 50% zal de spanning nog ongeveer 3,58V zijn maar het zakt nog verder en bij 0% (accu dus leeg) is de spanning tot ongeveer 3,2V gezakt.

Nu hebt jij een spanningsmetertje dat aan geeft hoe vol de accu nog is. Stel dat het metertje de rode lijn volgt, dus uit gaat van ontladen met 1C. Maar dan ga je de accu met 3C of zelfs 5C ontladen. In beide gevallen zal dan na een paar miniten dat metertje al aangeven dat de accu leeg is want al heel snel zal de spanning onder de 3,6V zakken wat bij 1C al een lege accu aangeeft.

Met andere woorden zo'n metertje geeft geen enkele betrouwbare aanduiding van de nog resterende capaciteit. Het geeft hooguit een grove indicatie. Het geeft je dus geen extra veiligheid, alleen schijnveiligheid.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top