2x 4600 NiMh laden

Beste mensen,

ik ben helaas een nitwit op electronica-gebied. Daarom een vraag waar ik het antwoord waarschijnlijk tóch had kunnen vinden hier, maar ik kan niet goed omgaan met antwoorden die ingaan op milliamps, 1c, 2c e.d.

Daarom heb ik een foto geplaatst van de instelling van een lader + accu's die ik vandaag gekocht heb bij een traxxas-auto.

Is deze instelling goed? Of moet het dubbel omdat er twee accu's aanhangen? Is dit in serie of parallel?
Of hij op tijd stopt met laden zullen jullie zo waarschijnlijk niet kunnen aangeven, maar suggesties zijn welkom.

Sorry voor het vraagniveau (en zijn gelukkig andere dingen waar ik wél goed in ben :D ).

view.php
[/
201charger.jpg
IMG]
 
Laatst bewerkt:
Hallo Efkes,

Met deze lader: Fusion LX60B Elysium Pro Intelligent Balance Charger LX60BP
kun je tot 14 cellen NiMH laden, dus de situatie op de foto is het maximum dat de lader aan kan.

Persoonlijk vind ik de laadkabels aan de dunne en lange kant (voor NiMH houdt ik 2,5 mm² en 20 cm aan), maar dit zal ook wel werken, al zal het wel warm kunnen worden als je met de maximale laadstroom van 6A gaat laden.

Als je NiMH packs nagelnieuw zijn, dan is het verstandig om die eerst een formeringslading met 1/10C (in dit geval 0,4A) te geven, zodat alle cellen dezelfde ladingstoestand hebben.

Doe je dit niet, dan weet je niet of alle cellen even vol zijn als de lader afslaat.
Het gevolg hiervan kan zijn, dat als je de packs gebruikt, de cellen die niet vol waren het eerste leeg gereden zullen zijn, terwijl de buren nog voldoende stroom kunnen leveren, rijdt je door, dan raken de lege cellen diepontladen en kunnen zelfs ompolen.
Eén en ander is niet gezond voor je packs...

Het formeren van packs doe je bij nieuwe cellen, én als ze een poos niet gebruikt zijn, want door zelfontlading zullen de cellen na verloop van tijd niet meer dezelfde ladingstoestand hebben.

Groeten, Jan.
 
Bedankt. Dus als 6.0 maximale laadstroom is, dan is 4.0 net aan de veilige kant gelet op de dunne kabels?

Na het laden zegt het display:
NM 200 mA. 19.778v

Is dat goed?

Ps. het formeren doe ik de volgende laadronde.

Ontladen op 0.6a?
 
Let wel op dat je zo alleen de accu's kunt laden als ze alle 2 als 1 accu gebruikt worden maar dat denk ik niet. Als je de 2 accu's los gebruikt kan je nooit er vanuit gaan dat beide een dezelfde lading nog over hebben en is er de kans dat je 1 accu overlaad omdat de ander nog niet vol is.

De lader zal max iets van 50 of 60 watt zijn? Dan haal je misschien een 3A laadstroom bij die 2 in serie.
En maak je niet druk over de bekabeling, die kabels kunnen met gemak de 6A aan mocht je dat uberhaupt kunnen halen met die lader.
 
Hallo Efkes,

Roelof heeft gelijk, als je de packs niet gebruikt, zoals je ze laadt (in serie, dus) dan gaat dat niet goed.

Formeren doe je vóór dat je de packs in gebruik neemt!

Als de display aangeeft dat het Voltage 19,778 is, dan heeft elke cel 1,41V, die zijn volledig opgeladen.

Het feit dat er maar 200mAh is ingeladen geeft aan dat de cellen nog behoorlijk vers waren bij aankoop.

Ik zou ze leeg rijden en stoppen zodra de snelheid inkakt, dan voorkom je diepontladen van de cellen.
Dat gaat een stuk vlotter dan met de lader ontladen...
Dan weer laden zoals je ze gebruikt en kijken wat de lader er weer instopt.

Groeten, Jan.
 
Veel dank voor het meedenken. Ik gebruik ze als set in een traxxas Summit. Dus tegelijkertijd. Zo te zien ook in serie.

De 'uitslag' op het display is dus goed?

De Summit is een kleine 3 jaar oud, en echt als nieuw. De accu's zijn af en toe ontladen met lampen en daarna geladen met deze zelfde lader.
 
... Ontladen op 0.6a?
Ontladen is niet nodig, gaat alleen maar ten koste van levensduur. Accu's serieel/parallel laden alleen als je ze ook zo als pack gebruikt, consequent. EN zelfde merk/type/C-waarde/gebruikshistorie/capaciteit. En formeren met 0,1C (zeg 500mA in dit geval) moet paar keer naar ik begrepen heb. Lader zal niet automatisch afslaan bij 0,1C omdat de stroom te laag is voor delta-peak detectie. Geen probleem, overladen met deze stroom is geen ramp, zolang je het niet daaaaaaaagen achtereen doet.

De te meten celspanning waar Jan het over heeft, is spanning na laden, niet tijdens het laden. Tijdens laden kan spanning hoger worden dan 1,5volt per cell (NiMH laden met constante stroom, geen constante spannings zoals bij LiPo en lood).

Meer NiMH uitleg in dit 'verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

 
Laatst bewerkt:
Ik heb vanavond flink met de Summit gereden totdat hij echt langzamer ging rijden. Dat duurde best lang: minuutje of 35-40. Vooral in de lage versnelling gereden. Gestopt. Een accu was een stukje warmer dan de andere, maar zeker niet heet. Uurtje gewacht. Daarna geladen. Uitslag is nu: 20.70v.

Éen van de accu's is na het laden wel echt een stuk warmer dan de ander (eigenlijk best heet). De lader zelf is een klein beetje warm.

Moet ik voortaan de 'hete' accu aan de kant stoppen waar de BEC zit? Ik heb daar over gelezen. Die kant trekt de meeste stroom. (ik weet zo niet welke kant het is, maar dat zoek ik wel op). Of moet ik de hete accu juist aan de andere kant doen?
 
Het is de bedoeling dat beide accu's ongeveer even warm worden. Als één warmer wordt dan de ander betekend dat er verschil is tussen die twee accu's. Het belangrijkste verschil was dat die accu minder ver leeg was dan de andere accu. Toen je weer ging laden was die accu sneller vol dan de andere. Als de accu vol is wordt er geen energie meer opgeslagen maar alle laadstroom wordt dan in warmte omgezet. Als de accu zo warm wordt dat je hem nauwelijks meer vast kan houden moet je oppassen, dat is namelijk heel slecht voor die accu.
De oorzaak kan zijn dat de accu's nog niet goed geformeerd zijn. Je bent al gewaarschuwd dat je de accu EERST moet formeren voordat je ze snel gaat laden. Neem nu de tijd en doe dat echt goed. Zo niet dan zal je accu slechts een kort leven hebben.
Doe dat formeren voor elke accu apart! Dat is tegenstrijdig aan wat ik overal anders schrijf dat je die accu's zo moet laden als je ze gebruikt, in serie dus. Dat is en blijft ook zo maar dan ga ik er wel van uit dat die accu zo goed mogelijk aan elkaar gelijk zijn. Voor mij is duidelijk dat dit in dit geval nog niet zo is dus EERST de accu's zo veel mogelijk aan elkaar gelijk maken door ze goed te formeren. Daarna kan je ze pas snel gaan laden en dat doe je dan altijd in serie zoals je ze gebruikt.

Een accu aan de kant waar de BEC zit zetten omdat die meer stroom trekt is complete onzin. Dat schrijf ik zo hard omdat ik er geen andere woorden voor heb. De accu's staan in serie dus door beide accu's loopt dezelfde stroom, dat kan gewoon niet anders.
Staan ze NIET in serie maar worden ze apart gebruikt dan kan de ene wel meer stroom moeten leveren dan de andere. Dat kan ook voor een deel verklaren dat de ene duidelijk verder leeg was dan de andere. In dat geval MOET je de accu's apart laden en absoluut niet in serie.

Wij proberen je te helpen en advies te geven maar als jij niet duidelijk kunt maken wat je precies aan het doen bent kunnen we je moeilijk een echt goed en duidelijk advies geven. Kan je dus een paar foto's maken waarop wij duidelijk kunnen zien hoe en wat je hebt aangesloten? Hopelijk kunnen we dan zien wat er gaande is.
Een ander en waarschijnlijk beter advies kan zijn dat je naar een club gaat waar mensen zijn die al veel langer met deze hobby bezig zijn. Je kan je auto daarheen meenemen en vragen stellen. Alle modebouwers die ik ken zullen bereid zijn je te adviseren en als ze jouw auto voor zich hebben zullen ze je zeker kunnen vertellen wat je mogelijk verkeerd doet. Dat kan je veel problemen en ook geld schelen.
 
Ik zal vanavond een foto van de aansluiting in de summit plaatsen, maar die ziet er hetzelfde uit als mijn laadopstelling:in serie dus.

Interessant om te horen dat de warme accu aan het einde van een rit dus minder te doen heeft gehad of in ieder geval nog voller zit. Ik associeer warmte juist met inspanning.
Dat wetende is het wel logisch dat die dan ook het warmst wordt bij het laden.

Ik heb ze nu gemarkeerd.
De volgende ronde ga ik ze formeren.

Ik wist trouwens niet dat ik aan het snelladen was. Ik dacht dat je daarvoor een bepaalde instelling/setting voor moest kiezen, maar dat doe je dus door 4.0 te kiezen als laadstroom. Welke stand is dan 'normaal' laden?

Bedankt voor de tips. Ik ga eens in mijn omgeving kijken naar een club.
 
Waarom niet apart opladen op 1a ??.......

Apart opladen gaat tegen het advies in om in serie op te laden als de accu's in serie worden gebruikt.

Precies, als je lang plezier van je accu(s) wilt hebben moet je ze als één accu zien en ook zo behandelen. Dus ontladen in serie? Dan ook laden in serie! Ga je ze apart laden dan kan en zal er een steeds groter verschil tussen die twee accu's gaan ontstaan. De effecten zoals Efkes die nu al ziet worden steeds erger en uiteindelijk zal het een accu kosten.

Ik wist niet dat ik aan het snelladen was :-)

Simpel gezegd is het als volgt:
Langzaam laden doe je met een laadstroom van maximaal ongeveer 0,2C. In dit geval is dat ongeveer 0,92A.
Versneld laden doe je met een laadstroom van ongeveer 0,2C tot 1C. In dit geval is dat tussen de 0,92A en 4,6A.
Snel laden doe je met een laadstroom van meer dan 1C. In dit geval is dat meer dan 4,6A

Wil je meer weten lees dan de DIT STUKJE in de modelbouw FAQ eens door. Daar staat nog meer uitleg in.
 
... ik ben helaas een nitwit op electronica-gebied. ...
... Sorry voor het vraagniveau ...
Iedereen is ooit moeten beginnen.
De overeenkomsten tussen water en elektriciteit, simpel, en geeft een goed begrip:
electricity <> water analogy


Ook het nodige te vinden in deze e-vlieg inleiding. Bespaart crashes, kapotte regelaar, motor en accu.
E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
The Future is Electric
-> Electric Power Basics

and this e-book
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
Table of Contents

  • Important Note About Motor and Propeller Safety
  • Battery Basics
  • Amps Versus Volts Versus C
  • Lithium Battery Chargers
  • Balance chargers versus external balancers
  • Extending Flight Times While Maintaining Balance (proper CG)
  • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
  • he Low Voltage Cutoff Feature (LVC) Of Your ESC
  • The Role of the Battery Eliminator Circuit in Your ESC (BEC)
  • Sizing Power Systems for Electric Airplanes
  • Prop Versus Amps
  • Why Consider a Gearbox?
  • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
  • Who Needs a Wattmeter/P


elektronica-basics

]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou ze apart laden.
Aangezien je zelf zegt dat de bec blijkbaar maar op een van de twee packs aangesloten is, dit is hoogst waarschijnlijk het pack dat warm geworden is in de wagen aangezien dit veel verder ontladen is dan het andere.
Hierdoor is er een zware onbalans tussen de twee packs, en is het ten zeerste af te raden ze in serie te laden .Hierdoor is het minst ontladen pack namelijk overladen geraakt.
 
Hierbij de foto van de bekabeling van de Traxxas Summit.

Ik ben nog niet aan formeren toe gekomen. Dat zal in het weekend moeten.
In de tussentijd heb ik met twee andere bijgeleverde 3000mah nimh traxxas-accu's gereden / geladen. Werkt prima. Behoorlijk lange rijtijd.

De kabels zien er wat ranzig uit, maar dat is stof.
918summit_in_serie.jpg
 
Back
Top