Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

@Bert: ik weet niet precies wat mijn toerental is, ik heb daarvoor nog geen goed meettoestel. Maae je zou er wel eens niet ver naast kunnen zityen met 3000. Ik zit nu op 70% throttle met de syock pignon (12t/121t). Wat zou ik nu het beste doen voor een lager toerental. Een grotere pignon nemen of de throttle verlagen naar vb 65 of 60%?
 
Heb weer een SUPER vliegweekend achter de rug :D
Gistermiddag heerlijk gevlogen met de Goblin 700, en afgelopen middag met mijn Mikado Hughes 500 schaalheli:banana:
Blijft best wel spannend voor mij om de Hughus de lucht in te sturen, heb nog maar 6 vluchten met de heli gemaakt met die van vanmiddag er bij.
Wel leuk om te zien dat als je de heli klaar zet om te gaan vliegen, je ineens een stuk of 4 camera's op je gericht krijgt:schrik:
Dat om de spanning nog maar iets groter te maken zullen we maar zeggen:)
Al met al zijn beide dagen voor mij prima verlopen en kan ik niet wachten tot de volgende vliegmiddag.

mvg. Freddie
 
@ Bartvd:

Voor een lager toerental moet je een kleiner pinion hebben, niet een groter.
Ik weet niet hoe klein ze voor jouw heli te krijgen zijn, want je hebt geen gewone standaard "Align" tandwielen zo te lezen.
Jij draait ruwweg 10:1 overbrenging.

Zelf draai ik met 10 of 11 tands pinion op 150 T maingear, ofwel 13,8:1 of 15:1, en dan de ESC in governor mode op ongeveer 65% (en dat kan géén kwaad, zolang het governor mode is, om een of andere reden).

Als je geen kleiner pinion kunt vinden, kun je ook een motor met een lagere kV waarde zoeken, bijvoorbeeld 3000 of 2500 (als die er zijn). Dan kun je je ESC hoger open blijven sturen.

@ Chow: zolang het geen houten rotorkop is.... die vertrouw ik nooit zo....

@ Freddie: Hele andere vorm van Adrenaline-kick, zo'n schaalrompje, he? ;)

Groet, Bert
 
Na t werk nog even met de supercp wezen rondcrossen, best lekker zonder wind :-)

Wel jammer dat bij de 4e vlucht na 1 minuut de motor plots zij.. Doe t zelf maar. Gewoon in 1x uit.
En gezien ik net in een ruime bocht zat moest ik ff een eindje het weiland in. Schade... Skidje. Viel mee dus maar wel een raar euvel.

Verder komt hopeljjk de v120 deze week binnen, dan kan deze gewoon thuis blijven :)
 
Ik heb een pignon en hoofdtandwielbmet schuine vertanding, die zijn 12/121.
Ik heb wel een 11 tands pignon liggen. Ik kan dus de combinatie 11t en 65% governor wel instellen. En dan kan ik nog wat experimenteren met de pitchcurve. Ik ga vanavond eens proberen en morgen kijken wat het geeft.
 
Ik heb een pignon en hoofdtandwielbmet schuine vertanding, die zijn 12/121.
Ik heb wel een 11 tands pignon liggen. Ik kan dus de combinatie 11t en 65% governor wel instellen. En dan kan ik nog wat experimenteren met de pitchcurve. Ik ga vanavond eens proberen en morgen kijken wat het geeft.

11:121 is precies 1:11...
Met een 13 tands rondsel zitten wij op 1:11,5 en dat lijkt daar veel op.
Met de Align ESC draaiden wij dan 55~60 governor mode, en dat leverde bij ons niet echt problemen op. 10 minuten hooveren op een 2600mAh accu was daarmee probleemloos haalbaar, waarbij de ESC warm werd maar niet bloedheet.
Kortom, wat jij wilt, zou moeten willen. Je zult zo ergens tussen 2200 en 2400 RPM draaien gok ik, en het hooveren zal een stuk meer in de buurt van midstick gaan zitten.

Groet, Bert
 
upapadyh.jpg


Daarnet voor de 1e keer de blue thunder uitgelaten, vliegt hardstikke strak en rustig, vlieg zelfs al 8jes alleen bij de 3e lipo schoot hij in de beveiliging van de esc die echt gloeiend heet was.. of dit komt door de romp die vrij dicht is of door de throttlecurve die te laag staat moet ik nog even zoeken. Of zondag op de club even naar laten kijken.
 
@ Servor:

Goed kans dat de vorige eigenaar er nooit 3 LiPo's achter elkaar mee leeg vloog....

Ik zou als ik jou was even kijken welk pinion er in zit, en zo klein mogelijk gaan....

Groet, Bert
 
@ Servor:

Goed kans dat de vorige eigenaar er nooit 3 LiPo's achter elkaar mee leeg vloog....

Ik zou als ik jou was even kijken welk pinion er in zit, en zo klein mogelijk gaan....

Groet, Bert

Bert,

Zit al een 10t pinion op dus dat zal het niet zijn. Heb eigenlijk maar één roostertje van 1 bij 3 cm waar alle koeling doorheen moet. Bij 1 lipo 6 minuten rustig hooverend vliegen wordt hij ook wel al vrij warm, de ruitjes lijken ook iets te beslaan. Ga nog even goed in mijn zender kijken waar de throttlecurve op uit komt en die zet ik dan even in idle up op 85% flat. Ik weet zeker dat een Align regelaar dat aan kan zonder heet te worden, dat doet hij in de pro ook en daar zit dezelfde esc in, ik schat dat hij na 6 minuten op 85% throttle hoogstens zo'n 35 graden is want hij is voelbaar warmer maar niet echt warm alleen de blue thunder wordt echt veel warmer.. graadje of 45 a 50.

Dan check ik even die throttlecurve en vlieg ik een lipo en kijk of hij heel warm is. Is dat het geval dan zal ik wat ruitjes proberen weg te halen zodat er wat meer luchtstroom naar binnen kan of dat hij dan in ieder geval zijn warmte kwijt kan. Misschien, ik weet het niet, is de esc ook wel slecht hoor dat hij te warm wordt maar daar heb ik niet zon verstand van.

Verder vliegt hij gewoon geweldig, heel rustig, dat duwen van de staart in een bocht is ook prachtig.. maar hij hangt echt lijkt het terwijl mijn pro meer op een soort koord danst, veel moeilijker maar misschien is dat het verschil tussen fbl en fb. Al heeft de BT ook wel een 3 bladskop.

De PRO vandaag ook uitgelaten, voor het eerst op het veld bij de club, en er werd me meteen gewezen op dat mijn motor te strak op de maingear zit en dat ik iets te laag in toeren zit, dit los ik van de week ook even op.
 
.

Of een gyro instelling.. Align heeft een 250/450 stand, en een grote jongens stand.
Er zullen meer merken zijn die dat hebben.
Maar eerst de hardware zoeken

Heb ik laatst ook gehad.. dan is je staart niet stil te krijgen ik kreeg hem het beste in HH met 10% gain terwijl ik amper toeren draaide 2200 ongeveer.. mocht ik dan mijn toeren verhogen kom je bij het verlagen van je gain op 0 uit dus dat leek me niet goed.. ff de gyro(gp780) doorgelopen met de manual en toen zag ik dat zijn delay op groen stond,(500/600/700) stond waar het rood moest zijn (250/450) en heb mijn staart nu bijna stil met een gain van ongeveer 37 in HH.

Dat zoiets kleins zo irritant kan zijn hè!
 
Ik heb de gyro (dp790) instellingen nog eens gecontroleerd en inderdaad stond de delay instelling op groen, dus voor een 500/600/700. Het is waarschijnlijk veranderd toen ik de direction en limits opnieuw ingesteld heb. Ik had daar nl niet op gelet. Ondertussen staat hij goed. Morgen ga ik naar het veld, dus dan zie ik wel of dit het was.
Bedankt voor de tip, das eentje waar ik waarschijnlijk lang zou naar zoeken.
 
Bert,

Zit al een 10t pinion op dus dat zal het niet zijn. Heb eigenlijk maar één roostertje van 1 bij 3 cm waar alle koeling doorheen moet. Bij 1 lipo 6 minuten rustig hooverend vliegen wordt hij ook wel al vrij warm, de ruitjes lijken ook iets te beslaan.

Je PRO is een stuk lichter, en heeft geen drieblads rotorsysteem.
Ik weet niet welke bladen je gebruikt, maar als het de goedkope plastic CopterX blaadjes zijn: die draaien heel zwaar door hun grove profiel en ruwe oppervlakte.

Dat hij zo "hangt" is puur je FBL. (haal die er maar eens uit, en probeer het maar eens op de hand.... :rolleyes:)

Staat je regelaar op governor? want dat scheelt ook een heel aardig stuk, de ESC zoekt dan zelf zijn throttle opening en hoewel de boel dan nog steeds wel enigszins warm wordt, toch heel acceptabel. Mijn EC 135 heeft namelijk helemaal geen koelopeningen, tenminste niks wat lucht over de ESC geleidt.

Probeer met die BT maar eens 65% op governor, met de governor op de langzame stand (laatste parameter één piepje).
Ik hanteer voor die Align ESC eigenlijk standaard de instellingen 1-2-1-3-1 (aantal piepjes als je hem initialiseert), en voor schaalrompjes vind ik hem dan verreweg het prettigst in de omgang.

EDIT: als je ruitjes iets lijken te beslaan, buiten dat mij dat tamelijk stug lijkt omdat het kunststof is (beslaat niet erg snel), duidt het op vocht in je heli.... Lijkt me héél stug....

Groet, Bert
 
Servor..
Zit er een losse bec in het ding?

Zo ja, beter koelen of hoger uitsturen die regelaar..

Zo nee, als je er een losse bec in zet, kan dat zomaar je volledige hitteprobleem oplossen.
 
Back
Top