Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Er zit logica achter ;-)

Een sneldraaiend voorwerp, bijvoorbeeld een fietswiel, laat zich niet zo makkelijk uit richting brengen.
Dit is het effect wat de eerste gyro's gebruikten..

De rotor doet datzelfde. Je hebt een rotordisch met een bepaald gewicht erin.
Dat sneldraaiende ding heeft weer zijn eigen soort van gyro effect, en des te meer gewicht er in de disc zit, des te groter wordt dat gyro effect.

Beetje shortcut in de uitleg, maar zo zit ie ongeveer wel.
Ga je lichtere bladen doen, wordt de heli zo twitchy als wat...
Zelf geprobeert :mrgreen:

Flexibele bladen zijn er ook goed voor...
Maar vaak zijn dat ook kunststof bladen, en toch aan de zware kant voor een gemiddeld 3d flybar blad.
Het flexibele geeft de rotor weer een zelfoplossend vermogen.
Wat het vlieggedrag ook weer ten goede komt. Maar het moet wel in verhouding zijn..

Persoonlijk heb ik een hele rits bladen geprobeert, en kwam toch uit Op de zwaarste.
 
Nou snap ik het niet meer. Volgens Johnny zou ik flexibele bladen moeten hebben, bijvoorbeeld de plastic CopterX blaadjes die hij gebruikt.

Over het algemeen wil je allebei, zwaar én flex, waarbij gewicht belangrijker is dan flex.

Verder moet je oppassen met flexibiliteit: het blad moet wel graag willen buigen, maar het moet liefst NIET willen torderen. Sommige plastic bladen zijn daar vrij goed in, sommige bladen zijn echte dweilers....

Licht kan wel, maar dan moet je wel héél flexibele torsiestijve bladen hebben, zoals die dunne vierbladsgevallen die Johnny en ik gebruiken.

Groet, Bert
 
het geintje is trouwens, dat een gestabiliseerde heli er ook veel heil van ondervind..

Je merkt dat de stabilisatie op een heli met lichte bladen veel meer moeite heeft het ding rustig te houden..
De stabilisatie zelf is ook wat lastiger goed te krijgen. Zeker als je 5 eur hk bladen er op zet..
Vaak zijn dat flybar bladen, op 3d gericht. deze dingen zijn vaak erg licht, en dat merk je echt in vlieggedrag..
Voor 3d hoef je natuurlijk niet rustig te vliegen, en hoeft hij ook niet zeer netjes te kunnen hooveren..
maar veel mensen vliegen geen 3d ;-)

ok, de eerste de beste beginner die net zijn eerste schreden in de lucht zet, die zal het niet meteen merken ;-)
maar als je goed hoovert, al een tijdje rond kan vliegen etc, dan merk je dat vrij vlot
 
Veel geoefend

met de Blade 6 lipos buiten
met de mCPX 10 lipos binnen
en nog wat met de SIM

koude wind vandaag.

Groet
Uwe
 
Koude wind? Was schitterend zonnig weer :)

Wel ... maar na 6 uur wilde ik nog een keer naar buiten,
weg van de zon amper maar 13 of 14 graden,
middag was het wel mooi !

..en Jan, jou pitch en throttle curven kunnen nu zo staan :
idle 2:
pitch -12 ...0...+12 throttle 85 .. 85 .. 85
idle 1:
pitch -12 ...0...+12 throttle 75 .. 75 .. 75
norm.:
pitch -2 ... 0 ... +12 throttle 0 .. 65 .. 65
..ik hoop dat het systeem een beetje duidelijk is voor jou


Groet
Uwe
 
Jammer, jammer, jammer. Dacht ik vanochtend een paar glazen bladen op mijn
KDS je te zetten, waren het twee verschillende bladen. Dus helaas nog geen vorderingen in mijn rigid avontuur.
Wel even de Logo uitgelaten. Was ook leuk
Achteraf bezien waaide het toch vrij hard voor rigid. Voordeel is dat hij nu nog heel is:)
 
Ik bedoelde glasfiber uiteraard. Met glazen bladen, mits een beetje schoon, zie je de rotordisc niet en dan wordt het lastig..

Is er ook nog een voorkeur voor een bepaald merk/type ( wel graag voor een crashvriendelijke prijs). Er staan nergens gewichten bij aangegeven dus ik zie niet welke nou het zwaarst is.
 
De glasfiber KDS bladen zijn wel lekker geprijsd, en redelijk flex, redelijk zwaar.... (al is alles relatief.... ;) )

Groet, Bert
 
Nou dan gaan we dat maar eens proberen.
Misschien op een windstille avond of anders eens in de zaal.
Gaat komende dinsdag niet gebeuren want dan ben ik er niet.
 
Ach, jammer... maar er zullen er genoeg staan trappelen om op jouw lege oefenvierkant te gaan staan vliegen, Dinsdag a.s....

Groet, Bert
 
Vandaag weer bezig met mCPX'en en SIM'men,
even wachten, tot buiten weer vlieg-weer is,

als ik anders zie, wat ze in de micros steken met lagers en zo, phhh
hoi Bert, da vliegen wij liever morgen weer buiten met de groten,
da zijn soms de lagers nog goedkoper dan bij de micro's,
en ook de onderhoud kwa lipo / brandstof, ha ha

Groet
Uwe
 
Tsja.... ik moet eerst even sleutelen....

Want helaas nam afgelopen weekend mijn Rossi afscheid van mij, nadat hij eerst bij zijn vorige eigenaar onbekende hoeveelheid draaiuren gemaakt heeft, en daarna bij mij in vier jaar tijd minstens 300 liter brandstof weggeslobberd had.

Het drijfstanglager was al lange tijd erg ruim, maar geen idee wat er precies mis mee is. Hij loopt wel, en maakt soms een raar geluid, de olie in het carter is grauwig en hij verloor in twee vluchten tijd vrijwel alle compressie.... heel apart....

Nou ja die motor is al ongeloofelijk oud want Rossi maakte al heel lang geen 10 cc helimotoren meer.
Gelukkig hebben we nog een 11.5 cc liggen....
Dus van de week eerst maar eens achter de draaibank, een achterdeksel aanpassen....

Groet, Bert
 
Vanmiddag heerlijk 6 lipo's leeg gevlogen met de Logo 550SX:banana:
Was ondanks de harde wind druk op ons vliegveldje met kijkers en piloten:)
Op naar volgend weekend.

Mvg. Freddie
 
Want helaas nam afgelopen weekend mijn Rossi afscheid van mij...


Je had ook niet zo hard moeten vertellen dat je niet snapt hoe hij nog steeds had kunnen draaien...
Waarschijnlijk heeft ie je een keer gehoord, en het voor waar aangenomen :mrgreen:

Lijkt me wel grappig om te zien waarom hij nu opeens gestopt is..
stukkie lager kapot, waardoor net een schrap in de bus is ontstaan.. iig, je zou zeggen dat het slijpsel ergens vandaan moet komen..

Drijfstang was al een tijd slecht, maar daar gaat je compressie niet van weg.. dan moet toch de zuiger of bus aangetast worden..

en het houdt natuurlijk een keer op. maar van zo lang alles in orde naar opeens in 2 vluchten alles weg is wel een rare manier
 
Nou, het rare is, dat ik er nog niet helemaal uit ben wat er nu precies aan de hand is, want hij loopt nog, en op zich draait hij ook nog zijn vermogen wel.

Maar hij maakt zo nu en dan een heel raar geluid (alsof er iets ratelt, hij gaat "krakerig" lopen), hij loopt duidelijk anders stationair, en toen ik het carterdeksel er af haalde, was de olie in het carter blank, maar met een heel licht waasje van grijs (metaalslijpsel) er doorheen. Ik voel weinig tot niets aan de krukaslagers maar er zit zeker een paar tiende op het big-end waar dat volgens fabrieksspecs maar een paar honderdste hoort te zijn.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen te kijken wat er nu precies loos is, maar ik heb het idee dat er iets de zuiger aan het opvreten is, en van Albertino van RCHeliparts begreep ik dat het big-end bij de Rossi's het enige mogelijke zwakke punt was t.o.v. OS....

Groet, Bert
 
ik ben bezig om een "veld-koffer" te maken met lader en al erin gebouwd.

nu is het een kunststof koffer, maar gezien de lader en voeding redelijk warm worden tijdens het laden van de 6s accu's wil ik eigenlijk een goede ondergrond hiervoor.

wat is aan te raden, een plaatje aluminium eronder?, of zijn er nog andere alternatieven.
 
@Bert:
Niet domweg de zuiger gewoon versleten, of de bus "op"
lagers kan altijd, maar daar kun je nog wat aan voelen etc, dat big end zou het loopgedrag logischerwijs niet zodanig extreem mogen beinvloeden..

Dan heb je alleen zuiger en bus nog..
Of dat big end moet opeens stroef gaan lopen als de zuiger een tik wil draaien in de bus of zoiets..
 
Back
Top