Zender aan laten staan. Wat nu?

In een geval zoals dit doe ik altijd het volgende; ik koop een nieuwe accu en zet mijn zender in het vervolg uit.
Ik weet niet waar jij mee vliegt maar de spullen van mij wil ik liever niet naar onderen zien komen doordat mijn zender toch besluit om tijdens het vliegen uit te gaan. :(
 
Ben,

Helemaal juist. Maar als blijkt dat mijn accu nog helemaal goed is, en geen schade heeft opgelopen heb ik bijna meer kans op problemen met een nieuwe ongeteste accu dan met de gebruikte die ik uithebreid getest heb.
En wees gerust, ik wil geen risico lopen met een € 1.800 kostende Mikado Logo door te besparen op een € 35,- accu.

Corrien,

Gezien het lage verbruik van de zender zal ik de accu via de lader met 0,25 C gaan ontladen en de capaciteit aflezen vanaf de lader.

Wordt vervolgt.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher
 
Resultaten test.

Heren,

De accu is met 0,25 C ontladen op de Ultramat 16.
Het afslagvoltage heb ik ingesteld op 8 maal 0,9 Volt maakt 7,2 Volt.
De accu heeft dan volgens de lader 1650 Mah geleverd nadat de lader klaar is met ontladen.
Interessant is nog dat als ik de accu dan met zo'n fijne battery checker meet, het voltage, nu zonder belasting, op 9,88 V uitkomt. Volgens de checker is de accu nu 100% vol.
Ik was al niet onder de indruk van de betrouwbaarheid van dergelijke meters, maar hieruit blijkt dat ze zelfs gevaarlijk onnauwkeurig zijn.
Wel kan ik vaststellen dat ik met die 1650 Mah de accu zeker nog niet te diep ontladen heb, en dat de accu onbeschadigd uit de gehele actie is gekomen.
Ik weet niet welk merk cellen Robbe gebruikt, maar volgens mij zit dat wel goed.
Ik zal de accu nog eens laden met 1C met de Ultramat, en dan nog eens kijken wat dan het resultaat is bij 0,5C ontladen.
Maar ik durf zonder voorbehoud deze accu wel te gebruiken in mijn zender.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher
 
Laatst bewerkt:
..... Interessant is nog dat als ik de accu dan met zo'n fijne battery checker meet, het voltage, nu zonder belasting, op 9,88 V uitkomt. Volgens de checker is de accu nu 100% vol.
Ik was al niet onder de indruk van de betrouwbaarheid van dergelijke meters, maar hieruit blijkt dat ze zelfs gevaarlijk onnauwkeurig zijn. .........

Dat je accu weer zo netjes op spanning terug komt na te zijn ontladen geeft al aan dat hij nog in een best goede conditie is.
Een duidelijker bewijs voor wat ik al vele, vele, heel vele jaren schrijf is er denk ik niet. :mrgreen: Die "capaciteits metertjes" geven enige indicatie maar kunnen je NOOIT zekerheid geven over hoe veel lading er nog in de accu zit.
 
Accu weer opgeladen zoals altijd. Met 0,5 C met de Ultramat.
De lader sloeg af bij 1654 Mah. Dat is dezelfde hoeveelheid die ik er anders ook altijd in krijg. Ik ontlaad de accu dan altijd tot 7,2 V, om hem daarna weer vol te laden.
En voor Ron. Ik heb altijd de gewoonte om de accu uit de zender te halen, en hem rechtstreeks met de lader op te laden.
Bedankt voor alle adviezen, en ik stel vast dat mijn accu nog in heel goede conditie is.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher
 
En voor Ron. Ik heb altijd de gewoonte om de accu uit de zender te halen, en hem rechtstreeks met de lader op te laden.

Da's een heel slechte gewoonte, en vragen om een rotte stekker aan je accu, of erger nog, een rotte chassis-connector in de zender...

Als je pech hebt, is op onverwacht moment opeens de spanning van je zender wel-niet-wel-niet aanwezig....

Als je per sé de accu "buiten" de zender op wilt laden, soldeer dan een extra snoertje met stekker aan je accu, en laat dat op listig plekje uit je zender bungelen (met kortsluit-beveiliging uiteraard) en laat je zender verder gewoon dicht zitten... Dan weet je tenminste zeker dat de verbinding tussen zender en accu 100% blijft

Groet, Bert
 
Back
Top