INSPIRA bouwproject gestart!

Nou ja, het prettige is dat je dus niet hoeft te gooien als er zoveel power in zit; het vliegt gewoon uit je hand.
Mooi gedaan, dat blokje lood.
Heeft die motor niet héél veel side thrust, op de laatste foto? Nog nooit zoveel gezien...
 
Straks als de lak op de romp is uitgehard ,met een fijn polijst poetsmiddel polijsten en daarna in de wax. Je krijgt een mooi glad,glimmend resultaat
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ja, het prettige is dat je dus niet hoeft te gooien als er zoveel power in zit; het vliegt gewoon uit je hand.
Mooi gedaan, dat blokje lood.
Heeft die motor niet héél veel side thrust, op de laatste foto? Nog nooit zoveel gezien...

Hoi Bart,
De side trust is, zoals te zien op pagina 9 van dit draadje.
Ik denk dat de foto een erg vertekend beeld weergeeft.
Groet,
Piet
 
En toen even vol gas. Wat een beest, je adem wordt afgesneden alsof je op een motorfiets zit! Die gaan we zeker NIET volgas weggooien! Kan mijn maat niet vasthouden!
Ik kan je wel een advies geven over de manier om te starten. Ik heb ook zo'n power-monster op mijn Alpina. Daar komt bij dat Alpina 7 kg zwaar is. Die gooi je niet even weg ... Toch wordt hij altijd uit de hand gestart.
Zoveel power heeft ook als voordeel dat je al na 0,5 sec ruim op snelheid bent om te sturen.

Procedure:
- bij voorkeur een helper, maar zelf kan ook.
- laat de helper het toestel horizontaal vasthouden. Vleugels level, romp vlak (neus niet omhoog of omlaag).
- flaps matig laten zakken (10 mm schat ik)
- de helper of jij gaat tegen de wind in met het model lopen/rennen
- motor aan (volgas)
- het model wordt zo uit je handen getrokken, helper geeft zo nodig en zo mogelijk een zetje mee.

NOOIT DOEN : als de motor eenmaal aan is moet het model gestart worden. De helper mag nooit besluiten (omdat hij b.v. denkt dat het model te scheef ligt) om het model tegen te houden. Dat lukt nl. niet (teveel motor power). Wat dan wel lukt is zoveel snelheid eruit dat je ook niet meer kunt sturen. Gevolg is een crash. Het is mij overkomen. Vertel dit ook altijd tegen een onervaren helper: motor aan is weg! Altijd!

Succes.
 
NHeeft die motor niet héél veel side thrust, op de laatste foto? Nog nooit zoveel gezien...

Hoi Bart,
De side trust is, zoals te zien op pagina 9 van dit draadje.
Ik denk dat de foto een erg vertekend beeld weergeeft.
Groet,
Piet
Op mijn Alpina zit nul-komma-nul side-thrust. Ik merk er niets van (wat overigens normaal is bij dit formaat zwevers). Daar komt bij dat side-thrust alleen een evt. roll-neiging tegenwerkt als er voldoende V-stelling op de kist aanwezig is, en de Inspira heeft zeker geen overmatige V-stelling.

Dirk
 
Erg fijn, zeker bij een maiden, is een startwagen. Het is een groot voordeel dat het toestel maar een paar decimeter boven de grond is, als het scheef gaat komt daar nooit een echt nare klap van, zoals wanneer het op 2 meter hoogte wordt opgegooid.
En met zo'n grote bak (zelfs met veel power) is een startwagen zowiezo erg relaxed.
 
Bouwverslag Inspira deel 55

20-4-2014 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
De Inspira’s zijn klaar!
Beide modellen zijn op de uitweeg schaal geweest en “goed gekeurd”.
Zie onderstaande foto’s.
1038JJampPG.jpg

1039JJampPG.jpg


Eerst een paar foto’s van de trotse bouwers!
1023JJampPG.jpg

1024JJampPG.jpg

1017JJampPG.jpg


Wij zijn ook nog wat foto’s gaan maken op het vliegveld.
Zo maar een paar foto’s om het eindresultaat op beeld vast te leggen.
1013JJampPG.jpg

1014JJampPG.jpg

1021JJampPG.jpg

1030JJampPG.jpg

1033JJampPG.jpg

1034JJampPG.jpg

1036JJampPG.jpg

1040JJampPG.jpg


En tot slot:
1029JJampPG.jpg


Het bouwverslag is hiermee ten einde, maar er komt natuurlijk nog een vliegverslag.
Komend weekend is ons vlieg uitje naar Luxemburg dus jullie zullen nog even moeten wachten!
 
Laatst bewerkt:
Het zou wel grappig zijn als er nou hier iemand schreef: "Wat een lelijke toestellen, en wat zijn ze slordig gebouwd..."
Maar van mij zal je dat niet horen hoor! :-)
 
Nou das pas een "leuke" opmerking bart (weird)

Gave bakken mannen! Ben heel benieuwd naar de maiden flights.
Gelukkig is de folie nu mooi blijven zitten!

Proficiat ;)
 
Ziet er prachtig uit!:D

Bedankt voor deze interessante bouwverslag, ik heb met veel plezier de vorderingen gevolgd!

Ik wens jullie veel vliegplezier. :thumbsup:

Johannes
 
Komend weekend is ons vlieg uitje naar Luxemburg dus jullie zullen nog even moeten wachten!
Niet tegelijk vliegen, dat gaat fout. Dan proberen jullie geheid elkaars kist te besturen ... :rolleyes: 8O ;)

Ze zien er prachtig uit, als ze net zo goed vliegen als ze eruit zien, hebben jullie twee toppers gebouwd!

Ik ben benieuwd naar het vliegverslag.
Waar in Limburg vindt de maiden plaats?

Gr. Dirk.
 
Ik ben benieuwd naar het vliegverslag.
Waar in Limburg vindt de maiden plaats?

Gr. Dirk.[/QUOTE]


Hoi Dirk,

een vraagje, hoe kom je op Limburg ?

Gr. Piet
 
20-4-2014 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
De Inspira’s zijn klaar! Beide modellen zijn op de uitweeg schaal geweest en “goed gekeurd”.


Het bouwverslag is hiermee ten einde, maar er komt natuurlijk nog een vliegverslag. Komend weekend is ons vlieg uitje naar Luxemburg dus jullie zullen nog even moeten wachten!

...Toen jullie hier zo stonden, kwamen jullie toen niet in de verleiding om hem een zwieperd te geven, richting mooie blauwe hemel? Of waren jullie de volle accus vergeten :rolling:?

Mooi gedaan werk, ik ben ook benieuwd!

:proost:
 
Back
Top