INSPIRA bouwproject gestart!

Hallo Piet en Jaap ook natuurlijk,
Wat een super idee dat staart glijdertje ? onder de romp om dat er op te schroeven.. Ik heb het er bij mij nog niet in gelijmd, maar laat het ook open en je kan er dan ook altijd bij, dan het geheel vast schroeven, perfect...
Maar al met al ziet het er weer prima uit en zit al te popelen om met de mijne verder te gaan, eerst even de werkbank leegmaken met mijn kleine zwevertje en is eigenlijk klaar.
Groeten Hans

Bouwverslag Inspira deel 45

1-12-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
De binnendelen van de vleugels moeten nog worden afgesloten met een sluitrib.
Deze uitgezaagd, vast gelijmd en op maat geschuurd.
Zie onderstaande foto’s.
898JJampPG.jpg

899JJampPG.jpg

902JJampPG.jpg

Voordat de we rompen in de laatste spuitplamuur gaan zetten, hebben we in het motorschot enkel gaten geboord voor de koeling van de motor.
Er komt een turboprop op, hierdoor komt de lucht via de spinner en deze gaten in het motorschot, bij de motor. We hebben gekozen voor gaten i.p.v. gleuven i.v.m. de sterkte van het motorschot. De warme lucht kan dan via de “lekkende” cockpitranden eruit.
Zie onderstaande foto’s.
904JJampPG.jpg

905JJampPG.jpg

De 1e delen zitten in de lak!
En ook het ontwerp voor de sticker is af!
Tevens een foto gemaakt van de 2 rompen in de laatste primer laag mét een vleugel ernaast.
Zie onderstaande foto’s
907JJampPG.jpg

908JJampPG.jpg

906JJampPG.jpg

Laatst bewerkt:
Ik blijf het twee indrukwekkende zwevers en bouwprojecten vinden:)

Komplimenten voor de rust die jullie met afwerken blijven bewaren, volgens mij al wel vaker zulke projecten uitgevoerd.

Terence

Bouwverslag Inspira deel 45

15-12-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
We zijn nu echt bezig met de laatste loodjes!
Het gevolg is, korte verslagen met enkele foto’s.
Maar zeer binnenkort zullen we starten met het folieën, dat zullen weer mooie foto’s worden.
We hebben het rechts / links voor de laatste spuitlaag aan de romp gelijmd en de zelfgemaakte stuurhevels ook pas gemaakt en vast gezet.
De rompen zitten nu definitief in de laatste keer spuitplamuur.
Met de al gespoten cockpits erop geeft het al een idee hoe het gaat worden.
Zie onderstaande foto’s.
910JJampPG.jpg

911JJampPG.jpg

Laatst bewerkt:
uit elkaar....

Nog maar een keer, maar daarom niet minder gemeend: Mooi, heel mooi!!!

Hoe gaan jullie die rompen nou uit elkaar houden? Oooo ja, ik zie het al, de motorboringen zijn verschillend.... :)

:proost:

Erg mooi allemaal en vooral ook gaaf dat jullie ook echt de tijd blijven nemen om alles te fotograferen en te posten alhier. Het wordt zo echt een zeer waardevol document voor een eventuele nieuwe bouwer van dit erg gave model... Top!

Foto's

Erg mooi allemaal en vooral ook gaaf dat jullie ook echt de tijd blijven nemen om alles te fotograferen en te posten alhier. Het wordt zo echt een zeer waardevol document voor een eventuele nieuwe bouwer van dit erg gave model... Top!

Voor wie dit model wil gaan bouwen, we hebben nu al meer als 900 foto's beschikbaar!!
Voor de echte modelbouwer willen we deze foto's op verzoek ( tegen vergoeding ) op een cd of USB stick zetten.

Groet,
Jos en Piet

Bouw Inspira HX door B-O-B ??

Beste Jos en Piet,

Jullie zijn niet lang meer de enige! Wij (ik, mijn zwager en een super toffe clubgenoot) hebben zojuist besloten deze winter 3 Inspira's (met motor in neus?) te bouwen!

Nu druk aan het inlezen en informatie aan het verzamelen. Mocht er mensen zijn met frees set(s), tekening(en), filmpjes etc dan zijn deze zeer welkom!

Zodra we aanvangen zullen wij iedereen op dit forum trakteren op een mooi bouwverslag en vervolgens youtube voorzien van vliegende Inspira's (ik heb niet 1 filmpje kunnen vinden...).

Hallo B-O-B
Om even terug komen op je aankondiging september 2012 , dat jullie 2 Inspira's gingen bouwen in de winter van 2012.
Hoe ver zijn jullie gekomen, zijn er al foto's beschikbaar of een bouwverslag, ben erg benieuwd om dat ik zelf ook een Inspira HX aan het bouwen ben en alle informatie over de bouw voor mij erg belangrijk is.
Zelf ben ik met de Lototos versie bezig van 450cm spanw. met 4 vleugels
en gestart met bouwen begin maart 2013.
Alle info van Piet en Jos is anders dan mijn versie en vandaar die interesse hoe ver jullie zijn??

Bouwverslag Inspira deel 47

22-12-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Voor de laatste keer epoxy aangemaakt voor de Inspira!
Van de klos carbon nog 8 lengtes geknipt en deze op de voorlijsten gezet.
We hadden dit bij een deel van de vleugels al gedaan, maar ……. Iedereen maakt weleens een foutje, wij ook dus! Niet goed op de mengverhouding gelet.
Gelukkig konden we alles nog goed schoonmaken en is het alsnog gelukt.
Zie onderstaande foto’s.
915JJampPG.jpg

912JJampPG.jpg

914JJampPG.jpg

Ook de 2 servo's en de motor in de romp gebouwd.
Met het instellen van hoog laag tevens de instelhoek afgesteld. Deze houden we op 1,5 graad.
Dus de vleugel 1,5 graad omhoog en het hoog laag op 0 graden.
Zie onderstaande foto’s.
918JJampPG.jpg

917JJampPG.jpg

919JJampPG.jpg

En als slot nog een plaatje zoals het er nu uitziet!
920JJampPG.jpg

Laatst bewerkt:
Bouwverslag Inspira deel 48

29-12-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
De epoxy voor de koolstof voorlijsten is nu wél uitgehard!
Na het verwijderen van de folie hebben we de lijsten nog wat bijgewerkt.
Ook hebben we de remklepindekking van balsa, wat hard gemaakt door er houtlijm ( verdunt met water ) op te smeren. Deze zijn zo tijdens het folieën niet zo kwetsbaar.
Zie onderstaande foto’s.
921JJampPG.jpg

922JJampPG.jpg

Hierna alle vleugeldelen nogmaals goed nagekeken, op de plaatsen waar nodig bijgewerkt en de allerlaatste keer geschuurd met korrel 500/600.
Nu kan het folieën beginnen!
We zijn begonnen aan de onderkant met de witte banen.
Zie onderstaande foto’s.
923JJampPG.jpg

925JJampPG.jpg

924JJampPG.jpg

Daarna de zwart geblokte banen. Deze blokken van 2,5 x 2,5 cm moeten natuurlijk in één lijn met elkaar liggen. Dit is gelijk aan de hoofdligger, die we zelf in één lijn met de buiten vleugeldelen hebben laten lopen!
Zie onderstaande foto’s.
926JJampPG.jpg

927JJampPG.jpg

En natuurlijk even kijken of het op de romp ook zo mooi is!
929JJampPG.jpg

932JJampPG.jpg

Laatst bewerkt:
Inspira

Hoi Piet,
Hierbij de melding van het nieuwste forumlid!
De Inspira's zien er niet verkeerd uit.
We zijn allemaal benieuwd naar het filmpje van de vliegende Inspira's.
Groet,
Jos.

Bouwverslag Inspira deel 49

11-1-2014 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Hier dan de 1e bewegende beelden van de Inspira!
Het is de ook de 1e keer dat ik een filmpje op het MB forum plaats!
Het viel niet mee, maar met wat hulp van Norbert is het toch gelukt, bedankt Norbert!
Zie onderstaand filmpje.

Het folieën ligt even stil omdat er een probleempje is met de folie.
Info hierover volgt later!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back