Plaatsen motor en steun vraag.

Hallo allen,

Ik zit met een vraag van het plaatsen ven mijn motorsteunen en motor.
Het is een Messerschmitt me 109, 1,40m span van balsa.

(ik heb hem zo gekregen met motor, ook zo ge plaats)

Bij het plaatsen van een grotere motor stuit ik op een probleem.(denk ik).
Met een grotere motor moesten de steunen iets wijder uit elkaar en de motor iets naar achteren plaatsen.
Ik zag dat de motor niet in het midden van de motorschot stond maar van de voorkant gezien, meer naar de rechter kant.(?).

Zie tekening en dan de linker.

De steunen staan niet in het midden, ook niet bij de oude motor die er eerst in zat heeft het zo gezeten.
Maar als je ook het motorschot ziet ( tekening in het midden) heeft hij een kleine schuinte van ongeveer 4 mm.
Maar is het niet zo dat de motor naar een bepaalde hoek word gezet richting de uitlaat ivm de druk er van??
De motor komt op zijn kop te zitten ( zie tekening rechts).
De motor kap heeft ook de opening van de motor onderin.

Naar mijn weten staat het motorschot dan verkeerd schuin of is dat normaal om zo verder te bouwen en de motor zo te laten staan??



Als jullie opmerkingen of suggesties hebben, hoor ik het graag.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De motor hoort scheef te staan, dit heet zijwaarts stelling.
De motor staat ook wat naar beneden gericht, dit heet domping.
Om te zorgen dat de prop as in het midden van de neus uitkomt, is de motorsteun wat naar de zijkant geplaatst.
Als de motorsteunen wat uit elkaar moeten, zorg er dan voor dat de zijwaarts stelling behouden blijft en de prop as in het midden uitkomt.

Als je een andere motor gaat plaatsen met een andere prop, kan het zijn dat je meer of minder zijwaartsstelling of domping nodig hebt...
 
Een (brandstof) motor wordt meestal ongever 3 graden naar rechts gedraaid om het koppel dat naar links trekt te neutraliseren. Tegeleijkertijd wordt er ook ongeveer 3 graden naar beneden gericht geplaatst (heet domping). Dat om de 'trek' naar boven te compenseren.

Ook de nieuwe (grotere) motor heeft dit nodig. Als jet goed/mooi wilt doen dan zorg je ervoo dat de achterkant vande motor uit het midden wordt geplaatst zodat de propellor wel in het midden staat.

groet,

Erik
 
motor

De motor hoort scheef te staan, dit heet zijwaarts stelling.
De motor staat ook wat naar beneden gericht, dit heet domping.
Om te zorgen dat de prop as in het midden van de neus uitkomt, is de motorsteun wat naar de zijkant geplaatst.
Als de motorsteunen wat uit elkaar moeten, zorg er dan voor dat de zijwaarts stelling behouden blijft en de prop as in het midden uitkomt.

Als je een andere motor gaat plaatsen met een andere prop, kan het zijn dat je meer of minder zijwaartsstelling of domping nodig hebt...

Hoi,

Dus, hij hoeft niet in een bepaalde hoek rigting de uitlaat te staan?,
 
motor

Een (brandstof) motor wordt meestal ongever 3 graden naar rechts gedraaid om het koppel dat naar links trekt te neutraliseren. Tegeleijkertijd wordt er ook ongeveer 3 graden naar beneden gericht geplaatst (heet domping). Dat om de 'trek' naar boven te compenseren.

Ook de nieuwe (grotere) motor heeft dit nodig. Als jet goed/mooi wilt doen dan zorg je ervoo dat de achterkant vande motor uit het midden wordt geplaatst zodat de propellor wel in het midden staat.

groet,

Erik
Hoi Erik,

Dus , de schuinte van de motorschot is in principe goed, ook dat de motorsteun iets uit het midden staat??
3 Graden schuin en 3 graden naar beneden, Ok.

Gr Ed
 
Een (brandstof) motor wordt meestal ongeveer 3 graden naar rechts gedraaid om het koppel dat naar links trekt te neutraliseren.........

De zijwaartsstelling van een vliegtuig propeller motor is niet om het koppel van de motor te compenseren. Dit wordt heel vaak gedacht en ook zo uitgelegd maar is niet juist!

Het koppel van de motor is een kracht om de langsas van het vliegtuig. Een heel klein beetje rolroer trim lost die koppel problemen al helemaal op. Doordat de motoras, de "koppel as", iets schuin op de langsas van het vliegtuig zit zal het koppel inderdaad nog minder invloed hebben maar dat is slechts een gunstig bijeffect.

De echte reden is het probleem van de ronddraaiende wind die van de prop afkomstig is. Die wind draait om de romp heen en raakt het kielvlak aan de linkerkant als de prop gezien vanuit de cockpit linksom draait. Hierdoor zal de staart naar rechts worden geduwd en gaat de neus dus naar links. Dit is een draaiing om de topas die met het richtingroer gecompenseerd moet worden. Door de motor iets naar rechts te laten wijzen compenseer je dat met een iets naar rechts wijzende kracht van de motor.

De "Warbirds" uit WW2 zoals de Hurricane en de Spitfire konden op de grond niet vol gas geven om op te stijgen. Eerst moest er voldoende snelheid gemaakt worden om voldoende (rechte) luchtstroming langs het richtingroer te krijgen. Pas dan werd het richtingroer voldoende effectief om de neus recht te houden. Hoewel het iets zijwaarts zetten van de motor niet echt een goede aerodynamische oplossing is werd dit toch veel gedaan. Dat was omdat er vooral jonge en onervaren piloten met die kisten de lucht in moesten. Voor hen was het erg lastig om die kisten netjes van de grond te krijgen, die zijwaartsstelling hielp hen daar dus mee. Er waren zelfs kisten waarbij het hele kielvlak iets scheef op de romp stond. Helaas wordt dat ook pas effectief wanneer er voldoende snelheid is opgebouwd. Die zijwaartsstelling blijft dus ook dan nodig.
 
Hoi,

Dus, hij hoeft niet in een bepaalde hoek rigting de uitlaat te staan?,

Veel motorfabrikanten houden rekening met zijwaartsstelling en plaatsen de uitlaat schuin. Dit heeft geen relatie met de zijwaartsstelling die gebruikt moet worden. Die hoek is voornamelijk afhankelijk van het model zelf.

De zijwaartsstelling en domping staan altijd op de bouwtekening aangegeven.

Bijkomend voordeel van een schuine uitlaat is dat de uitlaat niet op de romp gericht staat en de romp minder vies wordt.
Daarnaast wordt vaak een pijpje op de uitlaat geplaatst om de uitlaat nog meer van de romp af te laten wijzen.
Dubro Products Exhaust Deflector: .35 to .90 Engines (DUB697) | Horizon Hobby - Radio Control R/C Planes, RC Airplanes, RC Helis and Helicopters, RC Cars, RC Trucks, RC Truggys, RC Boats, RC Radios, RC Engines, parts, hop-ups, and accessories
 
motor steun

De zijwaartsstelling van een vliegtuig propeller motor is niet om het koppel van de motor te compenseren. Dit wordt heel vaak gedacht en ook zo uitgelegd maar is niet juist!

Het koppel van de motor is een kracht om de langsas van het vliegtuig. Een heel klein beetje rolroer trim lost die koppel problemen al helemaal op. Doordat de motoras, de "koppel as", iets schuin op de langsas van het vliegtuig zit zal het koppel inderdaad nog minder invloed hebben maar dat is slechts een gunstig bijeffect.

De echte reden is het probleem van de ronddraaiende wind die van de prop afkomstig is. Die wind draait om de romp heen en raakt het kielvlak aan de linkerkant als de prop gezien vanuit de cockpit linksom draait. Hierdoor zal de staart naar rechts worden geduwd en gaat de neus dus naar links. Dit is een draaiing om de topas die met het richtingroer gecompenseerd moet worden. Door de motor iets naar rechts te laten wijzen compenseer je dat met een iets naar rechts wijzende kracht van de motor.

De "Warbirds" uit WW2 zoals de Hurricane en de Spitfire konden op de grond niet vol gas geven om op te stijgen. Eerst moest er voldoende snelheid gemaakt worden om voldoende (rechte) luchtstroming langs het richtingroer te krijgen. Pas dan werd het richtingroer voldoende effectief om de neus recht te houden. Hoewel het iets zijwaarts zetten van de motor niet echt een goede aerodynamische oplossing is werd dit toch veel gedaan. Dat was omdat er vooral jonge en onervaren piloten met die kisten de lucht in moesten. Voor hen was het erg lastig om die kisten netjes van de grond te krijgen, die zijwaartsstelling hielp hen daar dus mee. Er waren zelfs kisten waarbij het hele kielvlak iets scheef op de romp stond. Helaas wordt dat ook pas effectief wanneer er voldoende snelheid is opgebouwd. Die zijwaartsstelling blijft dus ook dan nodig.

Hoi Ernst,
Bedankt voor je verhaal, hier leer ik weer van.

Gr Ed
 
motor steun

Veel motorfabrikanten houden rekening met zijwaartsstelling en plaatsen de uitlaat schuin. Dit heeft geen relatie met de zijwaartsstelling die gebruikt moet worden. Die hoek is voornamelijk afhankelijk van het model zelf.

De zijwaartsstelling en domping staan altijd op de bouwtekening aangegeven.

Bijkomend voordeel van een schuine uitlaat is dat de uitlaat niet op de romp gericht staat en de romp minder vies wordt.
Daarnaast wordt vaak een pijpje op de uitlaat geplaatst om de uitlaat nog meer van de romp af te laten wijzen.
Dubro Products Exhaust Deflector: .35 to .90 Engines (DUB697) | Horizon Hobby - Radio Control R/C Planes, RC Airplanes, RC Helis and Helicopters, RC Cars, RC Trucks, RC Truggys, RC Boats, RC Radios, RC Engines, parts, hop-ups, and accessories

Hoi evbragt,

Dat pijpje heb ik al gemonteerd.
Echter een bouwtekening van deze kist heb ik niet, anders was het wat makkelijker geweest.

Gr Ed
 
motor steun

Hoeveel domping heeft het nodig?

Mijn (Warbird) Messerschmitt is span 1,43m, de motor een 8,47cc met een 11x7 prop.
Wat is hier een gangbare zaak voor om even mee te beginnen.?

Gr Ed
 
Echter een bouwtekening van deze kist heb ik niet, anders was het wat makkelijker geweest.

Hoeveel domping heeft het nodig?

Mijn (Warbird) Messerschmitt is span 1,43m, de motor een 8,47cc met een 11x7 prop.
Wat is hier een gangbare zaak voor om even mee te beginnen.?

Gr Ed
Als het model een kit is, zijn de tekeningen vast wel ergens te downloaden.
Gewoon googelen op merk en modelnaam en "plans" of "tekening" of "bauplan"
Als het een ARF is, zijn er geen tekeningen.

Als de zijwaartsstelling met de stand van het motorschot bepaald is,
dan zal de domping waarschijnlijk ook zo bepaald zijn.

Als de hoeken onbekend zijn is een zijwaartsstelling en een domping van 3 graden is een redelijk uitgangspunt.
Als het vlieggedrag niet bevalt, kun je de hoeken aanpassen door een of meerdere ringetjes onder de motorsteun te plaatsen.

Laat het toestel invliegen door een ervaren modelvlieger!!!
Een toestel met te weinig of teveel domping is erg lastig vliegen.
Raad maar eens hoe ik dat weet...
 
motor steun

Als het model een kit is, zijn de tekeningen vast wel ergens te downloaden.
Gewoon googelen op merk en modelnaam en "plans" of "tekening" of "bauplan"
Als het een ARF is, zijn er geen tekeningen.

Als de zijwaartsstelling met de stand van het motorschot bepaald is,
dan zal de domping waarschijnlijk ook zo bepaald zijn.

Als de hoeken onbekend zijn is een zijwaartsstelling en een domping van 3 graden is een redelijk uitgangspunt.
Als het vlieggedrag niet bevalt, kun je de hoeken aanpassen door een of meerdere ringetjes onder de motorsteun te plaatsen.

Laat het toestel invliegen door een ervaren modelvlieger!!!
Een toestel met te weinig of teveel domping is erg lastig vliegen.
Raad maar eens hoe ik dat weet...

Hoi Evbragt,
.
Ik heb een vermoeden:p:p:p

Bij mij staat het nu 3gr naar rechts en een domping van 3gr, en de neuskap past nu ook veel beter.
Het is testen dus, nou, ik ga eerst van deze 3gr uit en kijk wat hij doet.
Bedankt voor je bericht.

Gr Ed
 
Back
Top