Sundowner 36 prop vraag

Heren, ik heb een Sundowner 36 met een e flite 25 BL 1250kv motor. Nu raden ze een 8x6/8x8 prop aan op een 4S. Maar zou hier ook een 10x7e op kunnen of is dat te veel van het goede. Er zit een turnigy 60amp plush regelaar in. En nu heb ik nog een apc 9x7.5 prop liggen, is dit misschien een optie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens de omschrijving die ik van deze motor heb gevonden kan je tot 10x10 gaan maar dan wel met een 3S accu. Met een 4S moet je niet verder gaan dan 8x8. Dat komt omdat hij met een grotere prop te veel stroom zal gebruiken. De motor zal door kunnen branden en mogelijk kan de regelaar dat ook niet verwerken.
Die 10x7 prop kan je dus gebruiken maar alleen met een 3S LiPo accu. Pas heel goed op dat de continu stroom niet boven de 51A komt. Af en toe een piek van 58A mag wel maar niet te vaak en niet te lang! Maximaal 15 seconden geeft de fabrikant op.
 
Ernst bedankt voor je reactie. Ik blijf wel mooi vliegen met de 4S. Ik heb vandaag even een rondje gemaakt en hij vliegt nu met een 9x7.5 omdat ik geen 8x8 heb en alles blijft mooi koel. Oke iets handwarm, maar dat is normaal. Zal morgen wel even een 8x8 kopen en kijken wat hij dan doet.

te8ununu.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo! de eerste rondjes zijn gevlogen en hij vliegt super strak en erg snel. Maar deze jonge lust wel wat amp. De vliegtijd is 4 min en een beetje met 4s 3000mah.
Nadat ik de accu's had opgemeten, zag ik dat er nog maar 18% in de accu zat en dat is volgens mij iets te weinig.
Heb de regelaar maar met de code-kaart ingesteld op high(afslaan), misschien dat hij dan eerder afslaat met vliegen, met als gevolg de accu's minder op hun donder krijgen.

Of is er een ander optie om dit te verlengen.
 
... Nadat ik de accu's had opgemeten, zag ik dat er nog maar 18% in de accu zat en dat is volgens mij iets te weinig....
Capaciteitsmetertjes zijn ... hoe zeg ik dat nu diplomatiek en netjes ... eeeh ... brandhout, ze meten spanning en spanning is geen goede indicator voor ladingstoestand. Schijnveiligheid, dus onveilig. De enige geschikte manier is kijken hoeveel lading de lader er weer in stopt.
 
..... De vliegtijd is 4 min en een beetje met 4s 3000mah. ....

Dan trekt de motor om en nabij de 50A. Dat is binnen de grenzen van de motor en de regelaar dus moet dat prima kunnen. Lekker doorvliegen dus maar hou alles wel in de gaten, maar dat doen we altijd al, toch? ;)
De opmerkingen van Ron onderschrijf ik volledig. Vertrouw die capaciteits metertjes niet. Ze geven echt niet meer dan een grove indicatie. De "meet" fout kan wel oplopen tot 50%! :oops:
 
Oke heren bedankt.
Als ik de lipo's heb geladen gaat er ongeveer tussen de 2100mah á 2300mah in.
En de laatste keer zelfs 2596mah. Dit is iets te leeg lijkt mij de laatste lipo.
 
Back
Top