Bouwverslag sneeuwschuiver

Beste mbf-leden,

hier zal ik de komende tijd mijn bouwverslag van een rc sneeuwschuiver laten zien. Hoop dat jullie er wat aan hebben/ voor entertainment :)

Het gaat om een sneeuwschuiver die op en neer gaat, blad kan draaien. Simpel maar effectief!

Benodigheden:

-plaat metaal (voorkeur aluminium)
-schroeven
-servo's
-spuitbus (optioneel)
-aluminium strips

verder zeggen de foto's volgens mij wel genoeg :)

eerste benodigheden (maten komen nog)
full


dubbele plaatjes voor extra stevigheid (of je doet in 1 keer stevig spul ;))
full


STAP 1
full


full


STAP 2
maak het andere plaatje met een schroef vast aan de andere. (Hij moet draaibaar blijven!)
full


STAP 3maak een metalen doosje vast aan het plaatje (let niet op de figuurtjes :D)
full


In dat blikje komt een servo voor het draaien van het blad.

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en even weer een update!

STAP 4
maak gaten in het blik en plaatje waar schroeven doorheen komen:
full


full


full


STAP 5
zaag 4 even lange aluminium strips af en boor gaten op de uiteindenden. (let op: zet moet op precies dezelfde plek!)
full


STAP 6
maak op je auto een plek waar de aluminium strips op vastgemaakt kunnen worden:
full


STAP 7
maak de strips vast op je auto:
full


full


STAP 8
Maak nu het blikje erop vast:
full


STAP 9
schroef het plaatje van STAP 2 er weer op:
full


STAP 10
monteer het blad:
full



Klaar voor de elektronica. Dit gedeelte met een filmpje houden jullie tegoed :)

Alle reacties en tips zijn welkom!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Benieuwd of hij gaat werken want met sneeuw wordt het glad ;) misschien spikes maken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet je al hoe je de schep zal laten bewegen? Ik vrees dat het gewicht, en de lange hefarm veel kracht zullen vereisen, om op en neer te kunnen... Kun je eventueel een test doen vooraleer je alles af-af bouwt? (om zeker zijn dat de schep omhoog kan, en je de schep optilt, en bijvoorbeeld niet de kont van je auto)
 
leuk project .... gelukkig valt erin Nl niet zoveel sneeuw :rolleyes:

Hier wat commentaar van iemand die een echte heb moeten maken ;-)
[media=youtube]DpJQ_neSFBU[/media]


De armen die je heb,die zijn te lang , die ga je veel korter moeten maken. Kans op buigen en dat de schuif naar onder klapt zodat de auto erover wil gaan rijden , ook creëer je zo veel speling.

De armen, zien er wat slapjes uit , plat materiaal is niet optimaal , beter vierkante buizen gebruiken.

Zo'n scharnierpunt om zijlings te bewegen , die ga je 2x moeten maken , eentje aan de onderkant van de schuif ( zoals je nu heb) en ook nog eentje aan de bovenkant.


Het aanhechtingspunt aan de schuif wat meer uit elkaar zetten ( plaatje 4 de 2 metalen hoeken , die wat verder uit elkaar)

Het zou beter zijn om de 4 " buizen" wat lager op de auto te bevestigen , de meeste krachten komen aan de onderkant van de schuif.... maar dat gaat wat moeilijker worden op je auto denk ik. Dat bakje donker metaal waar de 4 armen op zitten; ik zou daar een metalen plaat op schroeven, die redelijk ver tot aan de onderkant van de auto loopt. Daar dan de armen aan bevestigen.

Je gaat ook wieltjes of sleetjes onder de schuif willen maken zodat die de weg kan volgen en niet te hoog boven de weg komt te "hangen".

succes,
Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
leuk project .... gelukkig valt erin Nl niet zoveel sneeuw :rolleyes:

Hier wat commentaar van iemand die een echte heb moeten maken ;-)
[media=youtube]DpJQ_neSFBU[/media]


De armen die je heb,die zijn te lang , die ga je veel korter moeten maken. Kans op buigen en dat de schuif naar onder klapt zodat de auto erover wil gaan rijden , ook creëer je zo veel speling.

De armen, zien er wat slapjes uit , plat materiaal is niet optimaal , beter vierkante buizen gebruiken.

Zo'n scharnierpunt om zijlings te bewegen , die ga je 2x moeten maken , eentje aan de onderkant van de schuif ( zoals je nu heb) en ook nog eentje aan de bovenkant.


Het aanhechtingspunt aan de schuif wat meer uit elkaar zetten ( plaatje 4 de 2 metalen hoeken , die wat verder uit elkaar)

Het zou beter zijn om de 4 " buizen" wat lager op de auto te bevestigen , de meeste krachten komen aan de onderkant van de schuif.... maar dat gaat wat moeilijker worden op je auto denk ik. Dat bakje donker metaal waar de 4 armen op zitten; ik zou daar een metalen plaat op schroeven, die redelijk ver tot aan de onderkant van de auto loopt. Daar dan de armen aan bevestigen.

Je gaat ook wieltjes of sleetjes onder de schuif willen maken zodat die de weg kan volgen en niet te hoog boven de weg komt te "hangen".

succes,
Cor

Zo dat is een hoop commentaar :) Maar ja alle tips waren welkom ;)

De lengte van de alumnium strips moesten wel zo lang ivm met de hummerkap. Het is nog steeds niet te buigen.

Dat aanhechtingspunt ga ik nog veranderen. Goede tip!

Of dat lager bevestigen nodig is ga ik nog even uitproberen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nu alles op servos en esc na. Servos ga ik vandaag bestellen op HobbyKing. Wie heeft of weet wat voor esc er op deze hummer moet? Een esc van hoeveel ampère?
 
ik zit al met het eerste probleem bij het ombouwen. De stuurmotor is een speelgoedmotor en heeft 6 kabeltjes. Moet dus een servo ingebouwd worden in plaats van de motor om hem aan te kunnen sluiten op de ontvanger.
 
IK ga het toch nog een keer zeggen...... de armen:nooo:

Als je iets rechtuit gaat schuiven zou het kunnen werken. Nu moet je je voorstellen dat je de schuif schuin zet. Alle krachten komen dan schuin op de armen te staan, laten we zeggen ,onder een hoek van een 45 graden, de schuif zal in zijn geheel naar links ( of rechts ) willen bewegen, en dat zal in dit geval ook gaan ben ik bang. Als de alu -latjes het niet begeven , dan het bij het aangrijpingspunt ( donker vierkant doosje) het begeven of in ieder geval veel teveel speling op komen.

Op de een of andere manier zal je de armen korter moeten (scharnierpunt naar voren brengen) maken en de onderste latjes en bovenste latjes zowiezo met elkaar verbinden.

Cor
 
Op de een of andere manier zal je de armen korter moeten (scharnierpunt naar voren brengen) maken en de onderste latjes en bovenste latjes zowiezo met elkaar verbinden.

Zal ik doen.

Als je iets rechtuit gaat schuiven zou het kunnen werken. Nu moet je je voorstellen dat je de schuif schuin zet. Alle krachten komen dan schuin op de armen te staan, laten we zeggen ,onder een hoek van een 45 graden, de schuif zal in zijn geheel naar links ( of rechts ) willen bewegen, en dat zal in dit geval ook gaan ben ik bang. Als de alu -latjes het niet begeven , dan het bij het aangrijpingspunt ( donker vierkant doosje) het begeven of in ieder geval veel teveel speling op komen.

ik ga als hij klaar is even proberen of er veel speling is. Zo niet dan laat ik het zo. als het wel zo is verander ik het zoals u zegt. Ik ben mooi vroeg met dit project begonnen en valt toch nog langs geen sneeuw dus alle tijd om het nog aan te passen ;)
 
Kan je eens een foto maken met de kap erop.

Het mooiste zou zijn als je het vertikale scharnierpunt naar voren kan plaatsen , bijvoorbeeld aan het chassis aan de onderkant iets verlengen, en vanaf daar de armen maken.
 
Ik zou zoals ik eerder beschreef een plaat maken naar onder aan dat donker vierkante doosje,zodat je de armen naar beneden kan verplaatsen en zo ook een stuk korter maken. De armen moeten redelijk horizontaal staan tijdens het ruimen.

Cor
 
Oké zal ik doen. >Als het werkt< Weet namelijk niet op zo'n bakje horizontaal past.

----------------------------------------
RC wildhawk, RC hummer 1:6 snow plow
 
moet niet zo moeilijk zijn..... een verticaal stuk aluminium plaatsen aan de voorkant van dat donkere bakje, zo kan je de armen naar beneden ( en naar voor brengen).
 
Back
Top