Bixler 2 prop installeren

Goedemiddag,

In het verleden ben ik al eens lid geweest van dit forum, maar nu enkele jaren later probeer ik de hobby weer op te pakken met de Bixler 2.

Gisteravond de Bixler 2 binnen gekregen (RTF pakket). Nadat ik eerst via de PC het aileron channel moest reversen aangezien ik anders naar links zou vliegen ipv naar rechts (en andersom) heb ik nu het volgende probleem:

Hoe moet de prop geïnstalleerd worden? De handleiding is te beknopt om mij hierin wegwijs te maken. Op de eerste foto zien jullie de onderdelen die hiervoor, volgens mij, benodigd zijn. Op de tweede foto zien jullie hoe ik dacht dat de prop gemonteerd zou moeten worden. Echter levert de prop 0 stuwkracht. Zou iemand mij hierin kunnen adviseren? graag zou ik vanavond als het weer het toelaat een eerste vlucht willen maken...

Alvast bedankt! :)


11wbyih.jpg


30mr0i8.jpg
 
Goed,we zijn weer wat verder.
Volgens mij is het metalen 'kogeltje' wat als laatste op het asje gemonteerd moet worden verkeerd uitgeboord. Hierdoor kan ik deze niet ver genoeg op de as schroeven. Als oplossing heb ik een moertje tussen het kogeltje en de prob geplaatst. Met het moertje heb ik de prop goed vast kunnen zetten, vervolgens het kogeltje erop gezet zodat het geheel er mooi afgewerkt uit ziet. Volgens mij moet dit op deze manier goed werken...
 
Zojuist de eerste vlucht gemaakt :) Ging erg soepel, ook wat leuke dingen gedaan als inverted, loops, immelman & split-s, erg stabiel en gaaf. Zeker een goede koop deze Bixler 2 :)
 
Als ik het op de foto goed zie zit de prop achterstevoren.
De "bolle" kant moet in de vliegrichting wijzen.
Als hij omgedraaid zit heb je heel weinig rendement.

Succes,
Jan
 
De propellermenemer is er één met een spanconus. Door de dopmoer waarmee je de prop vastzet strak aan te draaien trek je de conus in de tapse bus. Hierdoor wordt de conus dichtgedrukt en strak om de as geklemd.

De motor as heeft een stuk schroefdraad welke niet echt geschikt is voor een spanconus. De as is echter ook erg lang waardoor de prop wel erg ver van de motor zit. Dit kan eventuele trillingen versterken waardoor de boel kapot kan gaan.
Het beste kan je een stuk van die as afhalen zodat de spanconus op het deel zonder schroefdraad komt te zitten. Dan zit de prop dichter bij de motor wat echt beter is.

Zoals Algysy al schreef, op de foto zit de prop verkeerd om. Als je hem omdraait zal hij veel beter presteren.
 
Beste Ernst en Algysy,

Bedankt voor jullie reacties. Ten eerste zal ik de prop omdraaien haha.
Ten tweede, Op de motoras zit geen schroefdraad maar misschien is het inderdaad te overwegen om het asje in te korten. De redenatie is logisch. De dopmoer krijg ik niet vastgedraaid tot aan de prop... ik denk dat ik het gewoon met een moertje blijf doen om alles straks aan te draaien. De dopmoer zet ik er vervolgens 'voor de sier' op.
 
... De "bolle" kant moet in de vliegrichting wijzen. ...
En dat altijd, bolle kant, tekst-opdruk naar voren, zowel in trek- als duw-opstelling.
... In het verleden ben ik al eens lid geweest van dit forum ...
Forumtipje in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
 
Back
Top