Lipo's op of toch niet

Vlieg nu 3 jaar met Zippy 3S 2200 20C lipo's in een 450 heli. De laatste tijd worden de lipo's na 5 minuten vliegen wat bol en heet. Soms lijkt het bij willen opstijgen dat er geen vermogen is maar na even vlak boven de grond hoveren komt er dan weer wat pit in. De lipo's zijn nu 40-50 keer geladen altijd met de balanssteker op 2A. Zijn de lipo's nu op of is er een andere oorzaak?

En igv nieuwe lipo's wellicht beter 25-35C aan te schaffen.
 
Hoe leg jij je lipo's weg na een dag vliegen?
Hoe ver trek je ze leeg?
Want dat zijn vaak oorzaaken van het bol worden.
 
het wisselt een beetje met het gebruik van de accu's..
Maar mijn setjes 2200 3s accu's gaan doorgaans eigenlijk maar 1,5 jaar mee.
Vorige keer had ik een setje zippy's, deze gingen onafhankelijk van elkaar (heb er 4) na een jaar al vervelend doen.

Nu vlieg ik niet heel extreem.. maar vlieg wel door.
toerentallen zijn niet extreem te noemen, maar zijn ook niet laag. Doorgaans red ik op de rustige stand 6,5 minuut. de enthousiaste stand 5,5..
En dan heb ik gewoon nog iets meer dan 20% in de accu's

In de 450 zijn ze dus na 1,5 jaar op, in een minder belastende toepassing gaan ze vrolijk nog een paar jaar verder.
Grote kans dat je accu's te slecht zijn geworden om de heli op een mooie manier van stroom te voorzien.
 
Vlieg nu 3 jaar met Zippy 3S 2200 20C lipo's in een 450 heli. De laatste tijd worden de lipo's na 5 minuten vliegen wat bol en heet.

Dat na 3 jaar je Zippys tekenen van ouderdom beginnen te krijgen is vrij normaal.
Ze zijn inderdaad nog niet heel veel gebruikt na 50 keer laden maar ook zonder ze te gebruiken worden ze ook slechter.
De manier waar op je ze dan weg legt gaat dan ook zeker mee spelen.;)
 
Na 5 minuten vliegen stop ik. Hoever ze leeg zijn weet ik niet. Heb geen lader waar je dat op kan zien. Thuis laad ik de lipo's vol en leg ze dan weg. In de winter vlieg ik niet en liggen ze dus maanden niks te doen.

Werkwijze is misschien niet ideaal. Heb een eenvoudige balance Hextronic HX8080 lader maar wel één die zelfs voor servicedoeleinden wordt gebruikt. Moet wellicht een lader aanschaffen welke meer kan en waarmee je ze op 70% capaciteit kan wegzetten ?

Suggesties? Is een Turnigy Accucel-8150 wat?
 
Dat is dan de beste manier om je accu's omzeep te helpen.
Ontlaad ze belast nooit verder als 3 volt per cel.
En leg ze op 3.79 volt per cel weg.
Zo heb je jaren plezier van de lipos.

verstuurd met mijn smartphone
 
Na 5 minuten vliegen stop ik. Hoever ze leeg zijn weet ik niet.
Werkwijze is misschien niet ideaal.

Suggesties? Is een Turnigy Accucel-8150 wat?
Die werkwijze is niet alleen niet ideaal maar gewoon funest.
Hoe lipos te behandelen staat overal in het forum compleet met discussies.
Denk niet van het zal zo een vaart niet lopen houdt de regels aan anders gaan ze voortijdig stuk.
Die lader is een van de vele goede laders maar misschien is een lader met ingebouwde voeding makkelijker dat hangt er van af hoe en waar je hem gebruikt. ;)
 
+1 !!!

Lipo's vol wegleggen is killing! Daarnaast, probeer +/- 20% rest capaciteit te houden na het vliegen. Een lader met capaciteitsweergave is wel een must om in de gaten te houden wat je accu's doen. Een goede lader heeft een storage stand waarmee je de lipo's op ongeveer 3.8V per cel laadt. Dan op een koele plaats bewaren geeft de beste levensverwachting. Sommigen gaan zo ver de lipo's tijdens de winter stop in de koelkast te bewaren ;-)
Bij koud weer is het goed de lipo's voor te verwarmen. Met een steenkoude lipo gaan vliegen is ook een uitstekende manier om hem om zeep te helpen. Hoogbelaste LiPo's verwarm ik in een speciaal daarvoor geknutselde koffer tot 40 graden.
 
Bedankt voor jullie tips. Ga nieuwe lipo's en een lader bestellen.

De Turnigy Accucel-8150 heeft inderdaad geen voeding. Wat kan ik het best als externe voeding gebruiken (die van een PC?).

Zag een lader met ingebouwde voeding LRP Quadra Pro 3 V3.02. Is dat wat ?
 
Laatst bewerkt:
Houd er rekening mee dat niet elke lader blij word van 18 volt .
Normaal heb je 12 volt [11 tot 14,8 volt ]
Of een lader die 24 volt aan kan [22 tot 28? volt ]

Een lader word niet beter van een hogere spanning hoogstens wat efficiënter.

Sommige hk laders kunnen pas hun volle vermogen leveren bij 18 volt .
Leuk maar neem dan een 24v lader .
 
Back
Top