Hoe laad ik mijn Lipo, zie door de bomen het bos niet meer

Vertrouw niet op je lader, het is een lader met ingebouwde balancer, om te voorkomen dat er dingen mis gaan. Als je de verkeerde instellingen kiest, dan kan het geweldig mis gaan.

Lees ook dit <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > eens door.

Over hoe het mis kan gaan met het laden van een Li-Po zie: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...
Stap 1.
Accu helemaal ontladen. Niet door kotsluiten maar door bijvoorbeeld een fietslampje op de accu aan te sluiten en hem zo een paar dagen te laten liggen.
Stap 2.
Met een scherp mesje de accu boven en onderaan open snijden. Niet te diep snijden, alleen de "verpakking" open snijden is genoeg.
Stap 3.
Leg de accu's in een bak met zout water (2 tot 3 afgestreken eetlepels keukenzout op een liter water). Zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu komt.
Stap 4.
Na een dag (of twee) de accu uit het zoute water halen, uit laten lekken en in de grijze afvalcontainer weggooien. ...
Die vier stappen hebben betrekken op veilig afvoeren van een LiPo, niet op het reanimeren van een bolle accu.
 
Ja weet ik, maar ik had ergens begrepen dat te ver ontladen van een Lipo meteen gevaarlijk was (mogelijk in brand vliegen van Lipo). Ik wist niet dat het pas kwaad kan op het moment dat je terug gaat laden nadat ie te ver ontladen is geweest :-)
 
... een goede balancer gekocht (accucel 8 van turnigy) ...
Nederlandstaligere, betere en uitgebreidere handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucell/Maxxtrax/Turnigy/etc.etc. B6 en B6AC laders. Voor de liefhebbers ook in het Engels, Duits en Frans:
www.produktinfo.conrad.com....MULTILADER_ENTLADER_ B6_de_en_fr_nl.pdf


In dit bericht paar instructie-videos voor laden van LiPo's met bovengenoemde laders
www.modelbouwforum.nl/forums/electro-autos/178538-wat-een-goede-accu-3.html#post2826188

accucel accucell
 
Goedemiddag heren.
Ik heb een 2 korte vraagjes. Ik maak gebruik van een Imax B6. Deze laad tot 5A.
Nu heb ik per abuis een 3S 6A Lipo gekocht. Mijn vragen zijn
1. Kan ik deze accu nu wel volledig laden?
2. Kan ik de bullet aansluiting naar de regelaar vervangen door een XT60 connector?

Alvast bedankt voor de hulp.
Mick
 
Een lader laad niet tot 5A.
het is geen emmer die wordt leeggegoten, en zodoende opeens leeg is.

een lader laad MET 5A maximaal.
je accu is waarschijnlijk een 3S 6000mah.
zou je die in 1 uur vol willen laden, zou je in theorie met 6 ampere moeten laden. dat is 1C laden
Komt de tijd voor het balanceren etc er nog bij..

Maar je hoeft natuurlijk niet perse in 1 uur klaar te zijn.
je kan natuurlijk ook op 0,5C laden, dus met 3 ampere.
en dat kan je lader wel. Duurt het in theorie 2 uur voor hij vol is.
 
De aansluiting kan je vervangen door een XT-60 connector. Vraagt wat handigheid in solderen én vooral voorzichtigheid. Kortsluiting is snel gemaakt en die is hevig. Gesmolten koper van de soldeerboutpunt en de connector vliegen makkelijk in het rond en dat wil je niet op je huid en zeker niet in je ogen krijgen.

Vervang de draden één voor éen en isoleer de soldering op de XT-60 met krimpsok voor je aan de andere draad begint.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, Li-Po's moet met heel veel ontzag worden behandeld.

Een imax B6 heeft een maximaal vermogen van 50 watt. De spanning van je Li-Po is, laten we het makkelijk houden, 12 volt. De maximale stroom die de lader kan leveren is 50 : 12 = iets meer dan 4 ampère. Dat is de theorie. Door rendementsverliezen, onder meer door het opwarmen van de lader zal de in de praktijk haalbare laadstroom wat lager uitvallen.

De maximale stroomsterkte die de fabrikant zo trots adverteert wordt onder lang niet alle omstandigheden gehaald.
 
Het solderen is geen probleem.
Ik vroeg me meer af of de huidige bullet connectoren nodig zijn voor een lipo met hoog amperage. Blijkbaar niet dus.

Heren, nogmaals bedankt voor de informatie.

Mick
 
De XT-60 connector kan volgens de specificaties een stroom aan tot 60 ampère.

XT-60 connectoren werken plezierig. Ze zijn makkelijk te solderen en zijn kort. Vragen minder ruimte dan de lange bullet connectoren. Bovendien zijn ze makkelijk te koppelen en te ontkoppelen.
 
Nederlands talige, betere en uitgebreidere handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucell/Maxxtrax/Turnigy/etc.etc. B6 en B6AC laders.

Hoi Ron,

Deze bedoelde ik. :D
Zo is het directer.

Gr. Arnold
 
Ik heb mijn lipo eens in de gaten gehouden en heb na elke laadbeurt het waarschuwingsvoltage van de Naza V2 (op men F550) verlaagt tot het ongeveer uitkomt dat ik de batterij volledig leegvlieg. Echter lijkt er nu iets niet te kloppen. De eerste waarschuwing komt op 14,80v en het automatisch dalen gebeurd op 14,60v (tussen deze 2 gebeurtenissen zit ongeveer 4 minuten vliegen in).



Wanneer ik de leeggevlogen batterij aan de lader hang, gaf elke cel nog 3,71v (onbelast) aan, dus nog ver verwijderd van de minimale 3,2v. De hexacopter begint te dalen vanaf 14,60v belast dus 3,65v per cel (wat dus ongeveer overeenkomt met wat uitgelezen werd op de balanceerder). Echter na volledig laden blijkt er 4251 mAh terug in de batterij te zijn gegaan (het is een 5000mah batterij). Maw ik heb de batterij verder ontladen dan de maximale 20% (wat overeenkomt met 4000 mAh) ontladen.



Waarom klopt dit dan niet? Als ik de balanceerder moet geloven heb ik de batterij te ver ontladen, maar als ik de voltages bekijk was ik nog lang niet aan de 3,2v per cel en doet iets mij geloven dan ik gerust nog veel langer had kunnen vliegen. Dus heb ik het gevoel dat de mAh die terug in de batterij zijn gegaan volgens de lader niet kloppen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top