Propeller balancing vraagje

Ik heb wat youtube videos gezien die zeggen dat je of schuurpapier of tape kan gebruiken voor het balancen.
Ze zeggen dat je dit schuren en plakken op de achterkant van de propeller moet doen.
Mijn vraag is, wat de voorkant en wat de achterkant is.
Als ik zie hoe de propellers draaien dan heb ik het idee dat de onderkant juist het gedeelte is waar de wind langs gaat om de kracht naar boven te krijgen.

Hier een plaatje van de propeller:
ZH0rvsO.png


Ik heb het plakband nu aan de bovenkant zitten, dus wat je op deze foto hierboven ziet.
 
Voorkant is de bolle kant, de kant met tekst. Achterkant is de vlakke kant. Door schuren aan vlakke kant kun je weinig aan profiel veranderen, door schuren aan bolle kant wel, vandaar. (denk vleugelprofiel)
Bolle kant altijd naar boven, of in vliegrichting, dus ook bij duw-opstelling.

Tape lijkt me minder goed idee, kan loslaten.
 
Laatst bewerkt:
Voorkant is de bolle kant, de kant met tekst. Achterkant is de vlakke kant. Door schuren aan vlakke kant kun je weinig aan profiel veranderen, door schuren aan bolle kant wel, vandaar.
Bolle kant altijd naar boven, of in vliegrichting, dus ook bij duw-opstelling.

Tape lijkt me minder goed idee, kan loslaten.

Sorry maar ik weet niet precies waar ik een bolle vorm in kan zien...:confused:
 
Hoe doe je dat precies Bronco Dappe?

Ik balanceer altijd dynamisch, dus met de prop gemonteerd op het toestel. Telkens een klein stukje tape plakken totdat het goed is en dan de tape vervangen door een even groot nieuw stuk. Ben wel benieuwd wat de exacte werkwijze met nagellak is.

Martin
 
In plaats van tape gewoon wat nagellak aan de achterkant strijken. Als het niet genoeg is doe je wat bij, is het teveel dan veeg je het zo af (of later met wat aceton)
 
Volgens mij is dat problematisch bij dynamisch balanceren. Vliegt het spul er niet af door de snel draaiende prop? Zou je ook secondelijm kunnen gebruiken of is dat te breekbaar?

Martin
 
Logisch, want daarvoor balanceer je ook :D
Wat ik bedoel is, hoe weet je welk blad je moet corrigeren?
Of gaat dat zo van "het wordt erger, dus het is het andere blad"
 
Ja, dat bedoel ik. Je plakt een stukje tape en kijkt of de trilling erger wordt of juist afneemt. Het probleem van alleen statisch balanceren lijkt me dat als de prop iets uit het midden gemonteerd wordt, je nog steeds onbalans hebt. Bovendien kan er ook onbalans in de motor zitten. Ik denk dat de combinatie statisch en dynamisch balanceren het beste werkt, maar ik heb geen statische prop balancer dus doe het alleen dynamisch.

Martin
 
Goede avond...
Ik heb ook een vraag ik heb een yuneec Q500 en ik zou ook me props willen balanceren alleen ik kan er geen asje doorheen steken want ik heb er een soort van kegel opzitten van aluminium.. weten jullie er misschien een oplossing voor?

Alvast bedankt
 
Welkom op het forum jb828!
Volgens mij bedoel je de schroef waarmee de propellers worden vastgemaakt. Die moet er toch gewoon af kunnen. Zit er geen gaatje in waardoor je een ijzeren staafje kunt steken?

Een oplossing is dynamisch balanceren. Dan laat je de props gewoon zitten en voelt of de onbalans afneemt nadat je telkens een klein stukje plakband op een van de bladen geplakt hebt. Plakband is geen goede blijvende oplossing, maar je kunt wel vrij eenvoudig achterhalen welk blad iets lichter is. Maar op een multicopter is het afzonderlijk testen v.d. motoren misschien moeilijk.

Martin
 
Back
Top