Naza V2 + GPS richtingsgevoelig?

Ik had al langer het vermoeden, maar ik begin steeds meer overtuigd te worden van het volgende:

Als ik met de F450 + Naza V2 + GPS richting het westen vlieg, dan wil de quad niet fatsoenlijk op 1 plek blijven hoveren.

Ga ik echter met de neus richting het oosten, dan gaat het behoorlijk goed.
Soms door wind en dergelijken niet helemaal standvast, en soms een klein beetje driftend... maar volgens mij gaat het prima.

Ik heb de quad redelijk standaard opgebouwd, dus de FC op het onderste board.
Naar mijn weten heb ik de gps en de parameters ervan ook juist.

Herkent iemand dit probleem?
 
GPS/kompas dansje gedaan?? (gekalibreerd)


(vanaf 0:23)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Driften kan altijd. Gps hier in NL is gemiddeld tussen de 5 en de 10 meter nauwkeurig.

Sommige verwachten wonderen en denken dat de drone op een cm nauwkeurig blijft hangen.
 
Ik begrijp dat GPS niet altijd even nauwkeurig is.
Maar de quad gaat er gewoon vandoor wanneer ik richting het westen sta.

Sta ik richting het oosten, dan hangt de quad binnen 2 meter op z'n plaats.
 
Heb advanced calibratie gedaan.
Met USB verlengingskabel, zodat de laptop zo ver mogelijk uit de buurt is.
En zelf horloge, sleutels en telefoon weggelegd.

Dit zijn de waardes na calibratie. (Niet veel verschillend van voor calibratie)
116jnkh.png


Maar het vliegen op GPS is er nog niet echt beter van geworden.

Intussen heb ik overigens ook mijn sub-trims op nul gezet, zodat de zender totaal niet getrimt is. Zender calibratie gedaan, en als ik alle sticks op nul heb staan, dan heb ik deze waardes:
29ftj0y.png


Ik vind wel dat het akelig nauwkeurig komt dat de sticks center staan... en dat terwijl ik de dual rates op 30% heb staan.
 
Ok, weer wat geleerd... dual rates is niet gelijk aan expo.
Dus, de dual rates op 100%, en de zender opnieuw gecalibreerd.
Vervolgens de expo op 15% gezet, zodat de sticks in het midden niet zo gevoelig zijn.

Ook nog een beetje met de gains gespeeld, maar qua GPS mocht dit niets baten.
Ook meerdere malen het naza-gps-dansje gedaan, maar ook dat mocht niet baten.

Is dit nou zo'n uniek probleem, dat niemand het herkent?
 
Als je sticks in het midden staan moeten alle pijltjes groen zijn.
Pas als je pijltjes groen zijn (behalve throttle) word je gps lock pas geactiveerd.
 
Ik heb sinds enkele dagen een F550 met Naza V2 en had de eerste vlucht ook een onstabiele hexa. Van zodra ik de gains had bijgeregeld ging alles goed. Ik merk wel dat op lage hoogten (tussen 1 en 3 meter) de hexa veel minder stabiel is. vanaf een metertje of 10 is hij super stabiel!
 
Als je sticks in het midden staan moeten alle pijltjes groen zijn.
Pas als je pijltjes groen zijn (behalve throttle) word je gps lock pas geactiveerd.

Klopt, maar als ik de sticks in het midden heb, hoeft er maar een mug op te gaan zitten en hij is niet groen.
Het invullen van positieve expo heeft dat probleem opgelost.

Morgen ga ik nog even testen mijn compas opnieuw te calibreren.
Heb begrepen dat je altijd met de klok mee moet draaien, en dat deed ik dus niet.
 
Ow dat van met de klok mee wist ik niet eerlijk gezegd.. Het zou me dus verbazen dat ik het steeds in de juiste richting heb gedaan
 
Vandaag een groot open veld opgezocht.
En tot de conclusie gekomen dat de quad alleen gps lock houd wanneer ie naar het oosten gaat.
Ik dacht dat ie alleen op het westen problemen had, maar eigenlijk al het andere behalve oost is foute boel.

Hier een video naar het oosten gericht:



En hier eentje van de zijkant bekeken, rechts is oost.
Na een paar seconden probeer ik de quad om zijn as naar het noorden te draaien.
Kon nog net ingrijpen :o

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben vanochtend naar buiten geweest, en heb screenshots gemaakt van de data die het kompas doorgeeft.
Hier de screenshots van de NAZAM software:

Schermafbeelding2014-07-20om103332Noord_zps0786b989.jpg~original


Schermafbeelding2014-07-20om103429zuid_zps45e9846b.jpg~original


ih47dc.jpg


Schermafbeelding2014-07-20om103403west_zps1f991aab.jpg~original


Misschien dat mensen hun Naza kompas gegevens kunnen vergelijken met de mijne?
Ik vermoed dat mijn gps/kompas puk wellicht naar z'n grootje is.
Op atti vliegt de quad behoorlijk stabiel, bovendien laat hij zich enkel door de wind van de plaats waaien.
 
Laatst bewerkt:
Ben bang dat ik 't probleem gevonden heb...
Mocht de GPS puck van iemand lenen.
Ding erop gezet, advanced calibration, naza dansje... en ding vliegt op gps super stabiel in alle windrichtingen.

Heb 't ding dit jaar gekocht... iemand een idee wat mijn kansen op garantie zijn?
 
Hey Bjorn dus toch defecte hardware [emoji16] zonde man. Heb je het bonnetje nog? Zowel lijkt garantie mij geen probleem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top