Multiplex Shark - laag vermogen

Hoi,

Mijn eerste post is er een welk ik voor mijn vader maak. Hij heeft namelijk een Multiplex Shark gekocht & is wat teleurgesteld.

Met de huidige opstelling kan het vliegtuigje amper opstijgen, laat staan een looping maken. Het kan net opgetrokken worden om een zweefvlucht te maken, maar er zit geen power achter wanneer de gas volledig openstaat. Het beperkt aantal filmpjes op internet tonen toch een viriel vliegertje :)

De aankoop was RR, dwz de motor PERMAX BL-O 2816-1450 was reeds ingebouwd, in de winkel (W-W modelbau Waldfeucht) werd ons de regelaar BL-12-SD aangeraden wat bleek te kloppen met de handleiding. Ook de batterij is aangekocht in de zelfde winkel, een 3S, 900mAh minstens 20c maar meer weet ik niet van buiten. De zender is echter antiek: Een multiplex PICO...hij doet het wel nog perfect, tot voor kort is deze gebruikt voor een ander vliegtuig

Mijn eerste vermoeden was dat de regelaar niet juist is ingesteld. Na een lange zoektocht op internet vind ik niets over deze regelaar, ook niet op de multiplex site zelf. Ik heb dus verondersteld dat de instelling identiek zal zijn aan de BL-20-SD. We hebben de knuppelweg/gas gekalibreerd, zonder voldoend resultaat. Het aantal cellen detecteert de regelaar zelf althans de 20A handleiding. Ik heb vervolgens een aantal van mijn batterijen gebruikt, ook hier was weinig resultaat. Intussen is mijn inspiratie op.

Wat zien we over het hoofd? Alle ideeën zijn welkom...

Grtz Dirk
 
Mijn mening:
Steek er eens een andere regelaar in.
Bijvoorbeeld een Turnigy 40A Plush regelaar.
De oranje kleur versie.
En........
Een andere Lipo met hogere C waarde.
Kies voor minimaal 30C of hoger.
En last but not least.......zit je propellor wel goed?
Indien die net verkeerd om zit kun je vaak de helf aan vermogen missen.
Vr Gr E
 
Die motor zou voor dit vliegtuig prima moeten zijn. Een andere regelaar er in steken zal heel weinig, hoogstwaarschijnlijk zelfs niets veranderen. De regelaar bepaald niet hoeveel stroom er gaat lopen dat bepaald de accuspanning, de motor en de prop.
De accu lijkt me ook voldoende maar daar kan toch een probleem zitten. De capaciteit is 900mAh wat vrij krap is. Misschien past er een grotere accu in en dan zou ik voor een 1200mAh accu gaan.
De maximale stroom die de accu kan leveren is 20C wat 18A is voor een 900mAh accu. Dat is niet echt veel. Voor deze motor zou het genoeg moeten zijn maar ik vind het een beetje een randgeval. Zou je een 1200mAh accu kunnen gebruiken dan zal 20C overeen komen met 24A. Toch zou ik liever een 30C of nog hoger nemen. Pas wel op dat die accu's iets groter en zwaarder kunnen zijn dan een 20C accu!

De suggestie dat je prop verkeerd om kan zitten is een hele goede. :thumbsup: Controleer dat goed want een prop die verkeerd om zit heeft een heel slecht rendement! De bolle kant van de prop moet altijd in de vliegrichting zitten. Als er een opdruk op de prop staat zal die meestal op de bolle kant staan. Die opdruk zal je dus moeten kunnen lezen als je voor het vliegtuig staat en naar de staart kijkt.

Als laatste een goede raad, ga er mee naar een vliegclub en laat er naar kijken door mensen met kennis en ervaring. De clubs die ik ken rekenen niets voor advies en je hebt er veel aan. Lid worden van een club is ook een goed idee maar daar zal je verder zelf over moeten beslissen.
 
Met deze setup moet dat toestel perfect vliegen. Ik zie er nergens problemen in. Ik zou maar eens terug gaan naar W&W en hun vragen hoe en wat. Zeer waarschijnlijk maken jullie een grote fout in de instellingen. Ik heb laatst nog een shark met originele setup ingevlogen en die vloog perfect met ruim voldoende vermogen.

Je kan eventueel ook eens hier langskomen dan kijk ik het wel eens na voor je. Fietsveer over en je bent zo bij mij........
 
Bedankt voor jullie reacties!

- Mijn batterijen waren er van 1200mAh, 30C en dit maakt inderdaad weinig verschil...
- De prop zal ik straks nakijken, het vliegtuigje ligt helaas niet binnnen handbereik. Ik zou het vreemd vinden dat de propeller zo uit de doos verkeerd gemonteerd is maar je weet maar nooit...
- Ik zal de stroom nameten, dit hebben we ook nog niet gedaan.

Indien voorgaande niets oplevert ga ik het vliegtuigje ontvoeren & meenemen naar mijn club...De resultaten post ik uiteraard :) nogmaals bedankt!

Grtz Dirk
 
Kan het iets te maken hebben met de zender? zelf heb ik een MPX cockpit mm gehad en daarvan kon je iets met de pulsen instellen. die kon je op Multiplex of Universeel zetten.
Het is al lang geleden dat ik deze zender heb gebruikt, maar wat ik me ervan herinner is dat de uitslagen minder waren als ie op Multiplex stond.
 
Ikzelf ben momenteel aangesloten bij LMC te Lommel, België... tussen de windmolens :), ligt vlakbij mijn werk...

Over de Pico zender weet ik zeer weinig, ik kan wel proberen mijn zender (spectrum DX6i) met ontvanger plaatsen voor het probleem te achterhalen, wordt toegevoegd aan bovenstaand lijstje... Moest het probleem zich hierin bevinden zal ik eens opzoek gaan naar een MP pico handleiding, ik vermoed niet dat mijn vader deze nog heeft...Thnx!

Grtz Dirk
 
Dirk,

ik woon dichtbij (Rekem), kom even langs als je wil, ik vermoed dat de zender en de regelaar niet op elkaar zijn ingeregeld.

Stuur via een pb j telefoonnummer anders even, dan bellen we even met elkaar.

Mvg

Gust
 
Dit toestel standaard uit de doos met de genoemde setup moet perfect vliegen zonder de instellingen van de regelaar te veranderen, die staan standaard al goed ingesteld door Multiplex. Het heeft ook niks te maken met dat verkeerde signaal van die Cockpit MM zender, die optie zit niet op de pico zender.

Ik weet alleen niet meer precies of de prop al gemonteerd zat of dat ik die toen zelf moest monteren, maar volgens mij zat die er al op.

Mijn gok is dat jou lipo leeg is en je de llipoafslag niet goed hebt gezet in de regelaar. Daarnaast kan een verse lipo soms niet alles direct verwerken, en pas na enkele laadcyclusen is die op zijn best.
 
Ik heb het vliegtuigje in leen om wat verder te zoeken. De propeller zat reeds gemonteerd toen de Shark gekocht werd. Helaas, ik kan geen bijlage/foto toevoegen, maar de propeller staat met zijn bolle kant niet in de vliegrichting (wat mij ook logischer had geleken). Voorlopig ga ik deze laten zitten omdat hij reeds voorgemonteerd is & de elapor spinner vastgelijmd zit op de borgmoer/stalen spinner. als 'last resort' zal ik deze omdraaien.

Dit weekend ga ik de rest van de voorstellen uitproberen (goed 'volgeladen' batterijen, andere regelaar, andere zender,...), zodra er vorderingen zijn zal ik deze braaf posten...

Grtz Dirk
 
Verkeerde propmontage is de oorzaak, dat vreet heel veel vermogen. Bolle kant en/of tekst moet in vliegrichting, zowel in duw- als trek-opstelling. Vlakke kant wijst naar achteren.
 
Laatst bewerkt:
De propeller zat reeds gemonteerd toen de Shark gekocht werd. Helaas, ik kan geen bijlage/foto toevoegen, maar de propeller staat met zijn bolle kant niet in de vliegrichting (wat mij ook logischer had geleken). Voorlopig ga ik deze laten zitten omdat hij reeds voorgemonteerd is & de elapor spinner vastgelijmd zit op de borgmoer/stalen spinner. als 'last resort' zal ik deze omdraaien.

Grtz Dirk


Doe dat maar als eerste, dan heeft er iemand ergens een foutje gemaakt en zit de prop er verkeerd om op. Alle andere opties hebben geen nut om te proberen zolang de prop er verkeerd om op zit. Normaal gesproken zit die elapor spinner niet vastgelijmd, maar gewoon op een ring geklikt en kun je hem vrij makkelijk verwijderen om de prop te wisselen.
 
Stel jij hebt een race fiets met 24 versnellingen. Je rijdt in de vijfde versnelling en je trapt je een ongeluk maar gaat niet harder dan 12km/uur. Je kan dan van alles proberen, banden harder oppompen, nog sneller proberen te trappen, een speciaal racestuur er op zetten maar veel sneller zal je niet gaan rijden. De enige juiste manier om toch sneller te gaan is naar een hogere versnelling overschakelen.

Zo is het ook met die prop. Je kan van alles proberen maar je model zal er niet beter door gaan vliegen. De enige juiste manier om je problemen op te lossen is te zorgen dat je prop op de juiste manier is gemonteerd.

Dat de spinner vastgelijmd zou zitten betwijfel ik sterk. Een prop is een "gebruiksproduct" die makkelijk te vervangen moet zijn. Die spinner moet er dus zeker weten zonder breekwerk af te halen zijn.
 
Je hebt pech want de spinner is wel vastgelijmt ,je kunt proberen om met een fohn de spinner warm te maken en hem er zo proberen af te krijgen.
Multiplex heeft dit inmiddels ook herkent en komt met een oplossing en waarschijnlijk ook een tuning kit.

Succes verder.
 
Om maar even te duiden wat een prop kan doen.
Vloog gisteren'avond' nog wat rondjes en loopjes met mijn combatschijf (eigenlijk een vliegende isolatieplaat met elevons). Ik gebruik HK slowly schroeven (11x4,7) en dat gaat goed.
Na alweer een propbreuk kreeg ik van een clubvriend een GWS slowfly prop van 11x4,7 (dus exact dezelfde specs). WAT EEN VERSCHIL! toestel leek meer vermogen te hebben, motor draait stiller. Zelfs op een onnozele vliegende plaat merk ik een beter vlieggedrag.

Dus ja: prop gaat ook hier het probleem zijn.
 
Back
Top