Vroeger was ik meer dan geregeld te vind op "De Cap" maar de laatste keer is nu al een jaar of zeven geleden dat ik er nog geweest ben. Het is toen een beetje gestopt toen de perikelen met de groenen begonnen, ondertussen heb ik wel opgevangen dat er nog steeds gevlogen kan worden mits de nodige formaliteiten of bijdragen geregeld zijn. Misschien kan mij iemand vertellen hoe het nu werkelijk in zijn werk gaat want het kriebelt serieus om er nog eens heen te gaan. Dirk
cap blanc nez Er is nog altijd te vliegen maar je moet wel lid zijn van de club en van de FFAM ( franse versie van VML) lidmaatschap is mogelijk onder verschillende formulles van 1dag tot hele jaar link naar de site van de club :VDP Blanc-Nez Ben er zelf ook al jaren lid gr. David
Bedankt David, Misschien kom ik je er nog wel eens tegen want ik ga er vast en zeker weer heen. Tegenwoordig ben ik meer te vinden in Henri-Chapelle, dat is wel effe dichterbij, ook mooi om te vliegen maar toch ook héél anders. Dirk
Ik ben de laatste maal tijdens het paasweekend geweest en zaalig gevlogen. Eind van de zomer ga ik nog eens terug gr. David
Mijn Frans in niet al te best maar als ik het goed begrijp kost het me 27,- euro per maand als buitenlander.
moeilijk Waarom al die heisa. Je rijdt 20km verder naar fort ALPRECHT (in de buurt van Boulogne) en kunt er gratis vliegen. Enkel Je frequentie kenbaar maken in Club van aanpalend vliegveld en je zit daar op de mooiste falaise die je maar kunt denken. Ik ben er vorige week mijn Bergfalke boven de zee gaan kieperen. AAADEMBENEMEND Mvg, Aurectar
het lidgeld voor de club en voor de FFAM is 27 euro voor een maand, dit is in het geval dat je maar 1 maand op een jaar gaat vliegen vb. tijdens een vacantie. Indien je zoals ik meerdere malen op een jaar gaat moet je het lidgeld voor een heel jaar betalen en bedraagt het 56,5 euro gr. David
omdat je dan verzekerd bent als er iets gebeurt, wandelaars hebben geen besef van het gevaar en blijven dikwijls in het midden van de "landingszone" staan kijken. De verzekering van VML dekt enkel ongevallen op erkende vliegtereinen in eigen land en voor nederland zal wel hetzelfde gelden denk ik. Better safe than sorry In het vlieggebied aan de cap mag zelfs geen wandelaar meer komen, enkel modelpiloten mogen met hun lidkaart achter de omheining komen en dit wordt regelmatig gecontroleerd door de gard. gr. David
Ik wou enkel zeggen. De cap B.N. is een druk bezocht gebied met inderdaad massa's mensen in de omgeving. De mogelijkheden om veilig te landen zijn dan ook beperkt. Ook brokstukken van de ATLANTIC-WALL zijn hier geen meerwaarde. Terwijl er in de omgeving (cote d'opale) plaatsen zijn waar je de Job veel veiliger kunt uitoefenen zonder een euro te lossen. Tismaardatutweet. Mvg, Aurectar
Kan je misschien zeggen waar die plek juist te vinden is want het klinkt wel interessant. Wat die 27euro betreft, daar heb ik geen probleem mee en die betaal ik graag als ik ergens kan gaan vliegen en alles is geregeld. Dat doe ik ook in Henri-Chapelle, ik ga er maar een paar keer per jaar heen en dan maken ze er normaal niet teveel problemen van als je niet betaald hebt maar ik betaal toch met veel plezier het lidgeld van 20euro, enkel al uit respect voor diegenen die het allemaal regelen en er voor zorgen dat de plekjes behouden blijven voor ons. Hetzelfde op de Banne d'Ordanche of Pic du Vissou. Van den andere kant heb ik geen problemen om ergens in het wild gaan te vliegen als de plaats er zich toe leent en ik er geen mensen mee lastig val. Momenteel twijfel ik nog of ik volgende week na jaren nog eens naar de Cap trek of richting het zuiden, Banne d'Ordanche en Pic du Vissou. Het weer hier schijnt wel de goede kant op te gaan, en het scheelt toch wel enkele kilometers anderzijds is het daar in het zuiden toch ook zo mooi ;-) Dirk
Zie naar de site aub VDP Blanc-Nez Intern Order Reglement (I.O.R.) Datum 28 februari 2010 Te beginnen van deze datum is deze versie van het reglement het enige van toepassing en vernietigd alle vorige versies. - Dit reglement is niet tijdsgebonden en kan ten allen tijde gewijzigd worden volgens technische omstandigheden op de site “Blanc Nez”. - Door zijn aansluiting verbind het clublid zich aan de toepassing van dit reglement. Dit reglement is samengesteld met elementen uit de conventie van toelating van modelvlucht op de site “Blanc nez”, door getekend overeenkomst tussen de vereniging VDP Blanc-Nez, het syndicaat mixte Eden62 (uitbater van de site) en Le Conservatoire du Littoral ( eigenaar van de site). Art. 1: dragen van “Badge” De autoriteiten (natuurwachters, politie, rijkswacht) zijn gemachtigd modelvlucht te verbieden aan niet dragers van “Badge”, alsook boete aan te matigen aan de overtreders. Art. 2: Inschrijving nieuw clublid zal geschieden : - Contact opnemen met de vereniging via e-mail of postbrief. - Of zich wenden restaurant : LES FALAISES, Rue de la mer, 62179 ESCALLES. Het is ook mogelijk de site op INTERNET de vereniging te gebruiken ter inschrijving en verdere inlichtingen te bekomen. Art. 3 : Voorwaarden tot lidmaatschap van de vereniging, 3 voorwaarden zijn mogelijk. 1e voorwaarde: Indien reeds lid van FFAM: tonen van kopij van geldige licentie alsook bewijs van inschrijving en betaling in de vereniging VDP Blanc-nez. 2e voorwaarde: Inschrijving FFAM door tussenkomst van de vereniging en te zelfdertijd voor aansluiting bij de vereniging. 3e voorwaarde: De toevallige bezoeker kan een FFAM-pas voor 1 maand bekomen, niet vernieuwbaar het lopende jaar. In alle gevallen is een aansluiting aan de franse federatie voor modelluchtvaart en de vereniging VDP Blanc-nez verplicht. Art. 4 : Betalingsbijdragen modaliteiten : - Contant, cheque of storting (IBAN+BIC) op naam van de vereniging VDB Blanc-nez. - Betaling mogelijk in het restaurant Les Falaises, rue de la mer 62179 ESCALLES. Art. 5 : Badge uitreiking : - Op de site, door lid van het bureau van de vereniging aanwezig: contant betaling aanbevolen. - In contanten, zich aanmelden restaurant “LES FALAISES” (naast camping) Rue de la Mer F-62179 ESCALLES Tel: 03.21.36.86.13 volgens openingsuren. - Verzending per post na contact met de president van de vereniging. Art. 6 : Competitie – demonstraties – gedrag - Er zullen geen wedstrijden gebeuren buiten aanvraag aan het club bureau. - Iedere kunstige vertoning zal gebeuren met voortijdige toestemming van het club bureau. - Modelvliegers gedragen zich kalm en vriendelijk en geven gewillig antwoord op iedere vraag van inlichting. Art. 7 : Toegelaten modellen Enkel moderlzwevers of model E. motor zwevers zijn toegelaten. Zijn verboden : - Modellen van categorie B (boven 25kg gewicht) - Thermische motorvliegtuigen (ontploffingsmotoren, turbine, reactors) - Helicopters - Alle luidruchtige modellen (vb: F5C wedstrijd) Art 8 : Grote modelzwevers Definitie: modellen met een totaal gewicht boven 7kg. De beperkte wijdte van de helling laat vluchten met zulke modellen enkel uitzonderlijk toe in volgende omstandigheden : - Voorwaarden tot vlucht van grote modelzwevers op de site Blanc-nez Iedere piloot van grote zwevermodellen (boven 7kg) moeten in het bezit zijn van Brevet QPDD niveau 2 afgeleverd door FFAM. Aantal in vlucht van zulke modellen is begrenst tot 1, zo mogelijk vooraan de helling zodanig de andere modelvliegers niet te hinderen. Ieder toestel boven 3m spanwijdte zal het totaal gewicht zichtbaar noteren op het toestel. De piloot zal voorafgaandelijk de president van de club of een bureaulid verwittigen. Hij is alleen aansprakelijk voor de vluchten zijner toestel. De club neemt geen enkel verantwoordelijkheid daarover. - Veiligheid publiek Ingeval van drukke aanwezigheid van bezoekers zullen zulke vluchten uitgesteld worden. Door een andere piloot zich laten behelpen voor start en landing van het model. - Respect Fauna en Flora Het model geland zijnde kan enkel opgehaald worden door een persoon, drager van een badge. Bij massaal vogelvlucht boven het massief, zo vlug mogelijk landen. Art 9 : Gevechtvluchten Gevechtvluchten met lichte deltavleugelmodellen of PSS vooraan de helling en indien grote toeloop bezoekers is dit verboden. Art. 10 : Niet vliegende modelvliegers worden gevraagd : - Vliegende modellen gade te slaan. - Beginners vliegers gade te slaan. - Deze te begeleiden in landingsfases. Art. 11 : Toegelaten vluchtzones - Modelvliegers begeven zich naar de vluchtzones langs de wegen in végécol asvaalt. - De vluchtzones aangewezen op het bijgesloten plan. - De modelvliegers houden zich aan het verbod van modelvlucht op de noord/west helling tussen 1 februari en tot 14 juli van het jaar. Art. 12 : De vluchten - Aanwezige bezoekers niet in gevaar brengen. - Modelvlucht tot 100meter hoogte boven het reliëf. - Maximaal 8 modellen in de lucht boven aangewezen vliegplaats. Art 13 : Frequenties - Enkel toegelaten frequenties volgens FFAM (France). - Iedere modelvlieger die de site betreed dient de reeds aanwezige frequenties van de modelvliegers na te vragen. (veiligheid der personen). - Indien frequentiepaneel of frequentielint aanwezig zal de piloot een speld met naam en frequentie die hij wenst te gebruiken plaatsen op de voorziene frequentieplaats. - Het is verboden zender aan te zetten vooraleer plaatsing zijn fréquentiespeld. Art. 14 : Landingen - Zo dicht mogelijk tot bij de aangeduide plaatsen. - Enkel piloot of persoon, drager van “Badge” mag model ophalen na landing. - Respect van flora en fauna. Art. 15 : Verantwoordelijkheden Ieder clublid is verantwoordelijk voor zijn daden. Nota: In geen enkel geval kan “het bureau der vereniging” verantwoordelijk gesteld worden voor de daden van een lid van de vereniging. Ieder eventueel voorval zal voorgelegd worden aan het bureau der vereniging. Art. 16 : Uitnoiging van niet-clublid Ieder actief lid van de vereniging (ingeschreven FFAM-lid bij VDP BLanc-nez) mag éénmalig per jaar een niet-clublid uitnodigen. De uitgenodigden moeten in het bezit zijn van één geldige verzekering voor modelvlucht. Elk actief clublid kan de voorzitter der vereniging per brief uitnodigingbadges aanvragen Art. 17 : Uitsluiting Ieder persoon met “gevaarlijk gedrag” zal onherroepelijk na overleg van het “bureau” uitgesloten worden. Art. 18 : Respect site De leen volgen uitgestalde aanduidingen (instructies) van EDEN 62. Geen enkel afval zal achtergelaten worden op de vluchtplaatsen. Het bureau der vereniging simen
De kogel is door de kerk, ik heb lang getwijfeld tussen Cap Blanc Nez en de Banne d'Ordanche. De Banne is één van mijn favoriete stekjes maar aangezien de voorspellingen mij niet konden overtuigen, de Banne nog steeds niet overdekt is en ik er al dikwijls genoeg wolken geteld heb vanonder een regencape staan wij nu gepakt en gezakt klaar om op de middag richting Cap Blanc Nez te vertrekken voor een week. Verslag volgt binnen een week of twee
mooie stukken Zoals je kunt zien heb je daar mooie stukken met ook gave landingsmogelijkheden. Mvg, Aurectar
Cape d'Alprech Hoe is de verstandhouding met de paragliders op die plek? Die zullen niet blij zijn dat er modelletjes tussen hun doorscheuren gr. David