Cap Blanc Nez?

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Von W, 16 jul 2014.

  1. HarmS

    HarmS

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Apeldoorn
    Je kunt ook iets verder onder Boulogne (15 á 20 km) erg leuk hellingvliegen boven de cimanterie (cementafgraving) van Dannes. Ik neem aan dat dat daar nog steeds mag, ben er al zeker 10 jaar niet meer geweest.

    Wanneer je Dannes opzoekt op Google Maps en de satelietkaart selecteert, kun je de afgraving niet missen, het hele witte gebied.

    Je vliegt op de steile helling rechts van de afgraving, circa 1/3 vanaf de bovenkant van de afgraving op de kaart. In het binnenland zijn ook nog meerdere leuke hellingen te vinden voor andere windrichtingen.

    Erg leuke omgeving met bijvoobeeld LeTouquet vlakbij.
     
  2. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    fotootjes

    Hier enkele foto's van onze expeditie naar Cap Blanc Nez vorige week, na zes jaar was het deed het deugd om er nog eens te vliegen. Het was een hele week prachtig vliegweer, iedere dag strakke wind uit de goede richting en zo goed als altijd in de zon.


    [​IMG]Cap 01 by vonw004, on Flickr
    een formatie van twee oudgediende Flamingo's, nog steeds goed in form, en een Tigra.
    [​IMG]Cap 10 by vonw004, on Flickr
    op de hielen gezeten door een Slopy en Teasy
    [​IMG]Cap 02 by vonw004, on Flickr
    een close-up van de Flamingo
    [​IMG]Cap 03 by vonw004, on Flickr
    en mijn eeuwige begeleider de Euromaster, om krassen op de romp te vermijden land ik hem het liefst in de hand ;-)
    [​IMG]Cap 04 by vonw004, on Flickr
    [​IMG]Cap 05 by vonw004, on Flickr
    [​IMG]Cap 06 by vonw004, on Flickr
    [​IMG]Cap 08 by vonw004, on Flickr
    Nog eens de Teasy in zijn element
    [​IMG]Cap 07 by vonw004, on Flickr
    en tenslotte nog wat Close Combat.

    Zoals steeds met dank aan de fotograaf
     
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    @Aurectar; kan je nog iets toelichten over de plek bij Equihen-plage?
    Nl: op de meeste sites zie je dat als toegangsweg de Rue du Beurre Fondu wordt aangegeven.
    Is er ook een goede ingang via Alprech en heb je nog sugesties/voorkeuren voor de ene of andere plek/kant?
    (zie bijvoorbeeld een bordje ''Site naturel protegee'' staan: heeft dat nog invloed?)
     
  4. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.033
    Locatie:
    evergem
    ik denk , best niet te veel betreden die beschermde gebieden .
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Créche

    Normaal mag er daar niet aan paragliding gedaan worden.
    Voor deze activiteit is een locatie voorzien in het fort de Créche (pointe de Créche).
    Dit is de hoogte als je van Wimerreux uit Boulogne (kuststraat) binnen rijd.
    Op de pointe de Créche mag niet aan modelhellingzweven gedaan worden.

    De keren dat ik Alprech aandeed heb ik nog nooit een paraglider gezien.

    Aurectar
     
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Wimereux

    Je rijdt gewoon le chemin de Ningles op en kom aan het clubhuis van de plaatselijke modelbouwclub.
    Daar vermeld je je frequentie en je rijdt de weg verder door en komt zo aan de site waar je moet zijn.

    Belangrijk is dat je geen kostbare zaken in je wagen laat liggen (in het zicht) want in deze omgeving (le Portel ) zijn er losse handjes.
    De sluiting van de staalfabriek (Outreau) en neergang van visindustrie in haven van Boulogne zijn oorzaak van sociaal verval als je begrijp wat ik bedoel.

    Je zult je messchien afvragen waarom ik dit allemaal weet.
    Wel, ik ga elk jaar op vakantie in Wimereux.
    In dit kader heb ik als wielertoerist vele tochten in de streek gedaan.
    Ik ken die kant als mijn broekzak.

    Mvg,
    Aurectar
     
  7. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Hey Dirk,

    mooie foto's vanop de Cap.
    Bij mij is het ondertussen ook al 6 jaar geleden dat ik er nog geweest ben. Maar volgende week ben ik er in de buurt en ik ben van plan om wat zwevers mee te nemen.
    Hoe gaat het nu praktisch in zijn werk om er te mogen vliegen? En mag je er nog op de 35mHz vliegen, of enkel 2.4 ? Eigenlijk is de 35 band in Frankrijk niet toegelaten, maar controleren ze er?
     
  8. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Wij hebben vorige week een bezoekje gebracht aan Equihem-Plage en hebben er gevlogen, de wind was niet al te krachtig en stond net iets te schuin op de helling maar met lichte modelletjes was best te vliegen. Bij betere condities kan ik me voorstellen dat het er zeer fijn vliegen is, je hebt er meer plaats dan op Cap Blanc Nez, ik bedoel hiermee dat je een lange helling heb en al eens wat verder weg kan gaan langs de helling, ze is wel minder hoog natuurlijk.
    Wij zijn er heen gereden met de coördinaten die ik gevonden heb op de site van Ooings, je komt dan boven op een parking en vandaar is het nog een dikke honderd meter stappen. Wat er op een bord stond is dat het privé is maar dat wandelen toegestaan is. Aangezien we met lichte modelletjes vlogen landen we gewoonweg op het wandelpad. Voor grotere modellen of als het wat te druk zou zijn op het pad heb je daarnaast een mooie grote weide om te landen.
    Wel was er aan de overkant van de trap naar het strand achter de bosjes iemand met een parapente pogingen aan het ondernemen om te vertrekken, maar aangezien de wind niet echt meewilde is hij niet weggeraakt.
    Als ik nog eens in de buurt ben ga ik er zeker en vast nog eens langs.

    Hier enkele fotootjes, aangezien onze huisfotograaf er niet bij was zijn ze niet zo spectaculair als die van op de Cap.
    [​IMG]Cap 2 02 by vonw004, on Flickr

    [​IMG]Cap 2 01 by vonw004, on Flickr

    [​IMG]Cap 2 05 by vonw004, on Flickr

    [​IMG]Cap 2 08 by vonw004, on Flickr

    Dirk
     
  9. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
  10. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Wel dat is mijn vrije interpretatie van de Halfpipe van NCFM, ttz ik heb naar het model gekeken heb er mijn eigen versie van gemaakt, deze is net wat kleiner, ongeveer 110cm, en voor het profiel heb ik wat op het net rondgeneusd. En wat volgde is een schot in de roos, tenminste eens het zwaartepunt goed lag. Vorige week op de Cap nam ik ieder dag een model mee volgens de goesting van de dag en natuurlijk de Halfpipe, gewoonweg omdat ermee vliegen verslavend werkt. Na een mid-air is het model van Lowik opgestaan uit het rijk der doden en vanaf dan gaat het model als Zombie door het leven ;-).
    Het eerste model (met het ronde kielvalk) zit op een goede 600gr en de andere zelfs op 700gr beide gaan stijf door en houden van een goede wind op de helling, bij 7 beaufort op de Pic du Vissou gingen ze als een raket, maar dat neemt niet weg dat ze ook nog bij minder wind goed vliegen, vorig jaar hebben we op de opendeur van VDP3F met de modelletjes gevlogen bij zeer weinig wind en ze hielden zich uitstekend. Ondertussen vliegt er ook eentje van een kameraad met minder dan 500gr, die kun je al indelen bij de thermiekzwevers. Eén van de dagen zet ik mijn snijtafel nog eens in gang om er nog een deel te snijden, een kwestie van niet zonder te vallen.

    [​IMG]X -9 Zombie 01 by vonw004, on Flickr

    meer foto's zijn hier te vinden,

    https://www.flickr.com/photos/113486539@N03/sets/72157646406261766/

    Dirk
     
  11. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Hi all,
    Is het nog steeds toegestaan om te hellingen op Cap Blanc Nez?
    Groeten,
    Arjan
     
  12. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    langezwaag
    Vorige zomer ben ik er langs gekomen en werd er gevlogen. Of het toegestaan is weet ik niet.
     
  13. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.033
    Locatie:
    evergem
    Opletten, je moet lid zijn van de plaatselijke club.
    Inschrijven, en betalen inhet restaurant, of camping.
    Bij niet betalen, en controle is tot gevolg dat ze alles aanslaan,
    De nieuwe wet op drones, alles dat Op afstand bediend is zijn drones
     
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    In aanvulling op @simendewulf .
    De site van de club is: https://vdp-blanc-nez.com/

    Hier vind je alle inlichtingen over een beperkt of een jaarlidmaatschap.
    Het lidmaatschap houdt ook een lidmaatschap van de FFAM in.
    Ik kan helaas de Engelse versie niet meer vinden: het lijkt of die ter ziele is.
    Betalen in het restaurant of camping is niet meer mogelijk trouwens: betalen op voorhand via internet.
    Op de site ook een kaartje van de sites.
    je krijgt een toegangscode voor de hekjes.
    Deze reglementering is overigens geen boze opzet van deze club: het was de manier om deze vliegmogelijkheden te behouden toen er een herinrichting van de Cap plaatsvond die toerisme en natuurbescherming in strakkere banen ging leiden.De toegang tot de verschillende vliegterreinen is dan ook exclusief en niet toegankelijk voor toeristen. (over eigen gezelschap wordt niet moeilijk gedaan)
    Het lijkt een hoop gedoe, maar valt mee en de Cap blijft de moeite waard vind ik.
     
    jve vindt dit leuk.
  15. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Dat klopt Peter, maar daarmee is het verhaal nog niet af. Wil je gaan vliegen met modellen van meer dan 800gr, dan moet je een (online) test afleggen ivm vliegveiligheid en kreeg je een brevet. Meer uitleg hier: http://fichiers.ffam.asso.fr/documents/FFAM-tutoriel-enregistrement-formation.pdf
    en ook hier: http://fichiers.ffam.asso.fr/documents/FFAM-support-formation-telepilote-aeromodeles.pdf
    er zijn de nodige instructie filmpjes op de site om de test te kunnen oplossen, je moet wel 20/20 behalen (maar je kan blijven proberen en het 't is niet moeilijk)

    Vervolgens moet je je modellen registreren (wat basis technische gegevens) op de site https://licencies.ffam.asso.fr/ en krijg je per model een registratienummer dat je op het model moet aanbrengen. Dit nummer is voor elk model verschillend.
    Je vergunning en technische fishes van de modellen dien je bij je te hebben.
    Op de site van de club staat het ook uitgelegd met de nodige links: https://vdp-blanc-nez.com/enregistrement-des-modeles-et-formation-des-pilotes-26122018/

    Al bij al valt het wel mee, maar ik was er toch een paar uurtjes mee bezig om alles in orde te brengen
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  16. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Bedankt voor deze aanvulling.
    Dit geld overigens voor heel Frankrijk ten gevolge van de dronewetgeving.
    Een dergelijke regelgeving wordt momenteel ook voor Nederland opgetuigd, met andere gewichtsgrenzen bijvoorbeeld, maar de status is momenteel onduidelijk.
    In Duitsland is iets dergelijks ook al in functie.
    Voor Frankrijk weet ik dit niet, maar voor Nederland lijkt het er op dat zo een certificaat dan weer op clubterreinen niet vereist zou zijn.
    En op de Cap vlieg je in feite op een clubterrein.
    Is allemaal nogal onduidelijk.
    Ik heb overigens aan mijn contacten de vraag gesteld wat de status van dergelijke certificaten over en weer binnen de respectievelijke buitenlanden zou zijn, maar daar krijg ik dus geen antwoord op.
    Het lijkt allemaal nogal onevenwichtig en hap snap helaas.
     
  17. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Dank voor jullie info! Mijn conclusie: vliegen toegestaan mits je door een aantal hoepels springt. Die lijken me op zich do-able, behalve dat m'n Frans te slecht voor examens is
     
  18. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.033
    Locatie:
    evergem
    Zo ver is het nog niet, juist betalen
     
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    En als je de papieren toch moet hebben kan je het Franse examen etc ook in het Engels doen.
     
  20. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Toch wel, zo ver is het wel. Maar het stelt nog niet zoveel voor voor het ogenblik, een kleine moeite om daar te vliegen.

    In inderdaad voor diegene die zich zorgen maken over het Frans, de website en het testje zijn tweetalig, m.a.w. je kan het ook in het Engels.
     

Deel Deze Pagina