tamiya CC-01 chassis

Hallo,

ik ben op zoek gegaan naar het chassis van een CC01.
Nu blijkt door de vele upgrades van vele modelletjes dat de meesten die aangeboden op 2dehands-sites zoals marktplaats, 2dehands, ebay enz DUURDER zijn als de originele bouwdoos...
Reden: upgrade hier, lampjes daar, andere motor, ...

Dus...Ik was zo aan het bedenken dat als ik dan toch eentje nieuw moet gaan kopen natuurlijk eentje zo goedkoop mogelijk.
Maar dan kom ik nog uit op gigantische verschillen.
Over het algemeen is de "landfreeder" overal het goedkoopst...
Maar WAAROM?
Ik zie met uitzondering van de wielen niet onmiddelijk een goeie reden...
Zitten er verborgen verschillen in? Zoja, waar? is hier ergens een duidelijke oplijsting van?

Mijn doel:
chassis houden, uitbreiden met "Tamiya CC-01 Stroke Extension Link", crawler-wielen eronder en een body van een bruder vrachtwagen ombouwen naar "dakar"-versie.
op Ebay.de wordt er eentje aangeboden, maar de prijs is... te belachelijk hoog...


graag advies...
ondertussen (niet het initiële doel) sta ik wel open voor eventuele aanbiedingen via pm ;).
 
Geen verschillen in het chassis zelf, er zijn wel 2 varianten (lang en kort) geweest, de ophanging kan een gaatje naar achteren verplaatst worden, en de cardanas is dan een langer exemplaar.

De prijs zit volgens mij in de body; bij de landfreeder is dit een iets minder gedetailleerdere lexan body, bij vroegere modellen veelal harde ABS body's. De Landfreeder is volgens mij ook het nieuwste, best beschikbare model, misschien dat daardoor ook de prijs iets interessanter kan.
 
dus "eigenlijk" is de landfreeder in mijn geval de meest toegankelijk, goedkoopste en handigste oplossing :-)
OEF... toch alles goed opgezocht :p
 
Een ding wat niet zo bekend is maar wel degelijk speelt zijn de rechten op het reproduceren van de body. Je kunt niet zomaar een auto namaken en verkopen, je zult rechten aan de originele fabrikant moeten betalen. Dat kan een verschil uitmaken tussen 2 dezelfde kits met alleen een andere body.

Tamiya is dan ook 1 van de weinigen die Ferari wil betalen ;)
 
Weet iemand van jullie ze dan (nog) goedkoper staan: 159eur

Tamiya Mitsubishi Pajero Metaltop Bausatz #49490

uiteindelijk niet de landfreeder(149eur), maar de pajero om eerst nog met een normale body te rijden... de tamiya-verf is dan tevens herbruikbaar op de bruder-conversies in tegenstelling tot de lexan-body van de landfreeder... dus als alles opgeteld wordt, lijkt het net goedkoper te worden in aankoopprijs-herbruikbaarheid.
 
Hou ook rekening met het in- of exclusief zijn van een snelheidsregelaar, bij die Landfreeder zag ik inclusief een TEU-105BK (met cut-off), bij de Pajero wordt geen nummer genoemd, waarschijnlijk een TEU-101BK.

Afhankelijk als je met NiMh of Lipo's wilt rijden... misschien handig om weten als deze regelaars een ingebouwde low voltage cut-off hebben.


De Unimog staat trouwens nog goedkoper: http://tamico.de/CC-01-Chassis
 
De Unimog staat trouwens nog goedkoper: CC-01 Chassis

jeps, maar kweet al waarom :p

Zum elektrischen Betrieb benötigtes Zubehör:
  • Fernbedienung: 2-Kanäle mit Servo
  • Elektronischer Fahrtenregler
  • ...

Afhankelijk als je met NiMh of Lipo's wilt rijden... misschien handig om weten als deze regelaars een ingebouwde low voltage cut-off hebben.
goed idee... maar voorlopig ga ik de lipo van de vrachtwagen gewoon gebruiken. low-voltage cutoff ontbreekt daar evengoed, dus ik rij daarmee op (zender-)timer en dacht dat bij de auto voorlopig ook te doen.
 
voila, besteld...
met stroke extension link, met lager-set en met wat busjes verf wit, blanke lak, primer, grijs metallic en blauw parel/flake. De Pajero komt in grijs-blauw... de rest dient voor "andere toepassingen).
nog een 540-motor die in "sale" stond last-minute toegevoegd(voor andere/latere toepassingen),
alles samen met verzending een goeie 277eur.

Zeker niet gratis, maar als ik zo na m'n zoektoch wat vergelijk... het kon erger...

In de toekomst nog eens ergens een setje crawler-velgen scoren en dan zijn we helemaal vertrokken voor het concept bruder-dakar :-) .

allessinds, bedankt voor de feedback!
 
voila... de pajero steekt ondertussen in elkaar en is gespoten. Een klein beetje aangepast voor een dikke hextronic stuurservo. En wat (eigenbouw) gesoldeerd om de ledjes op de nodige plaatsen te krijgen met een op afstand bestuurbare set verstralers.

best wel knappe wagen.... en knappe bouwkit.
Aangezien het weer niet veel soeps is heb ik nog niet écht veel kunnen rijden... 1 keer buiten op m'n bouwwerf wat in de toekomst een terras moet worden... en daar heb ik gemerkt dat de banden best wel "hard" zijn en dus weinig grip hebben op losse stenen/puin.

Dingen die beter konden... tja... wat laat m'n afplak-tape verwijderd en hier en daar krakkeltjes veroorzaakt.
Door de stroke extension link-set zitten de schokdempers achteraan tegen de extra stukken van het setje... zeer lomp en vreemd dat dit het geval is... functioneel geen probleem.
verder lijkt het me vreemd dat bij maximale uitslag van de stuurservo de wielen (net) aanslepen tegen het chassis.
Om meer grip te krijgen op m'n puin dacht ik dus al aan een extra setje banden (96mm zachte crawler)... maar ik vrees dat die helemaal niet onder het Pajero-chassis gaan passen.
==> iemand een idee/oplossing?
 
achteraan is er geen probleem met de schokdempers eigenlijk... buiten het feit dat ze steunen op de hop-up option verandert dat weinig of niets aan hun functioneren.
Enkel vooraan is het "aanslepen" tegen het pajero-chassis een beetje stom...
Zeker nu ik mik op crawler-bandjes.

Gisterenavond eindelijk buiten eens kunnen rondrijden... en inderdaad een setje "zachte" bandjes zou geen overbodige luxe zijn op gebied van tractie.

14873930977_0c3b18d2ea.jpg


14873897498_daa398328e.jpg


14873936117_bbbec39bd8.jpg


15060124082_bdb4464f5a.jpg


De grote lichten staan op een remote switch. die kan dus vanaf de zender uit.
de normale lichten staan continu aan.
Binnenin is er een klein ledje gemonteerd vlak voor het dakraam als "binnenverlichting"... achteraan is een gelijkaardig ledje geplaatst ter hoogte van de nummerplaat... In dat stukje van de body heb ik 3 gaatjes geboord en dient dus als "nummerplaatverlichting" :-).

Toen het écht te donker werd heb ik me beginnen amuseren met de stickertjes, de achterbumper, reservewiel enz... enfin, zo goed als af.
 
Leuk chassis,heb me ook net eentje aangeschaft :)

2wpnxpg.jpg



30mlkyf.jpg


Ik had wel een vraagje,mijn wagen stuurde bij aanschaf amper.
Steekt volledig in elkaar zoals de handleiding het zegt.
Heb de c hubs aangepast,de stoppers eraf gedremeld,en is veel beter nu maar wil toch nog een kortere draaicirkel.
De diffs zijn wel gelocked dus korter draaien zal misschien niet meer lukken?
 
Hey, ik vind ook dat die nogal een gigantische draaicirkel heeft... ik denk dat die inderdaad een 4-persoonstafel nodig heeft om volledig rond te geraken... en dat is gewoonweg belachelijk :-) :rolleyes:

Kan je verduidelijken wat je bedoelt met de stoppers? Dan kan ik straks ook aan het dremelen :lol:

Hier enkele wijzigingen. Na wat logisch denken en zoeken op het net, combinaties te maken van diverse ervaringen heb ik de vrijloop tussen het chassis en de body kunnen vergroten met BIJNA een cm.

15048846586_33f6de85b6_z.jpg

De dikte van m'n breekmes dus... ik denk dat die 7-8mm dik is.

wat gedaan:
uitboren van de plek waar de as zou gaan tegenschuren als je de veerpoten "geforceerd" probeert uit te rekken. Op de foto niet echt zichtbaar, maar de opening voor de as in de "C" die het blauwe stuk op z'n plek houdt.
15071856135_9958744a26_z.jpg


aangezien de vering nu zo zompig was een spacer toegevoegd (en dus ook het schroefwerk langs de bovenkant in het chassis veranderd.
Ook een spacer (een moertje + rondel) toegevoegd op de ball-link.
14885206700_438dcab925_z.jpg



de achterkant heb ik nog eens bekeken met die extensions... ik heb deze nu meer naar voren geplaatst + een spacer toegevoegd. En nu staat de wagen écht goed op z'n poten. De achterveren staan niet meer zo scheef, ze raken de extensions niet meer en hebben nu recht-op-recht het volledige bereik van de veer.
:lol: feestje...


wat staat er nog op de todo:
eens de crawler-wieltjes aankomen de body ophogen door vooraan een spacer toe te voegen en achteraan gaatjes bij te boren (ik vermoed ter hoogte van de bumper).
 
Tamiyagekken - Toon onderwerp - CC-01 for dummies (stage 1 en 2)

Hier staat normaal alles in over de "stoppers" enz.
Ik heb dus gezorgd voor meer stuuruitslag en meer uitslag van de voorveren zoals in dit topic beschreven.Wel opletten dat je niet teveel met de dremel weg neemt, standaard assen worden bij teveel flex te kort en kunnen eruit vallen.
De body heb ik ook verhoogd door de voorste mount ondersteboven te monteren en spacers er tussen.Achteraan gaatjes bijgeboord onder de originele gaten.
Je kan ook deze post eens bekijken van mij mocht je interesse hebben,laatste post op de pagina.Het plaatje wat ik gemaakt had voor de grotere veren is er inmiddels wel terug af,verpestte de scale look.De zelfgemaakte 4 link is er nog wel op maar heb terug de stock veren gemonteerd.Ook de oude 4 link afgezaagd zodat ik enkel de vering mounts over had en die dus kon gebruiken in combinatie met de nieuwe 4 link.
[50632] tamiya-vw-touareg-racing-cc01-crawler-2

En nog maar eens wat plaatjes :)
Niet op de achtergrond letten,ben aan het verbouwen en de tuin moet nog aangepakt worden :D maar probeer het uit te stellen,anders heb ik met een mooie tuin geen mogelijkheid meer op een parcours te bouwen :D

1em8nn.jpg


2dt964h.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Anthem2... je parcour is mooi, maar dat van mij is minder "gemaakt" :-) ik heb geen wegjes, en héél veel steenpuin en kluiten aarde :-). Volgend jaar als ik een zandbak maak voor de kleine spruit, dan zal het wel allemaal een stuk "braver" worden.

Voila...
de laatste aanpassingen zijn gebeurt.
in het kort... moest ik NOG eens kiezen, dan koos ik inderdaad voor een "jeep"-achtig modelletje of zou ik uitkomen bij een axial ofzo. Gewoon om veel meer grondspeling te hebben en toch nog een mooie carrosserie (de land-rovertjes zijn écht wel knap).

Hier is de carrosserie aan de voorkant wat hoger gezet zoals aangeraden werd...
15214377787_a42cfb4132.jpg



Nadien heb ik deze aan de voorkant nog een héél stuk hoger moeten zetten en de achterkant laten volgen... Toen de nieuwe bandjes/velgen aankwamen...

15214372507_9f9e4202fa.jpg

15400883625_27ae9dfc83.jpg


Om wat meer grip te hebben werd er aangeraden om gewicht in de neus te leggen... PERFECT logisch en een merkbaar verschil:-) welja, maar "onozel" gewicht toevoegen leek me zo absoluut zinloos. Daarom nuttig gewicht toegevoegd en een Y-kabel gemaakt.
15400562652_45dbc57c4c.jpg



staat nog op de todo:
gewicht in de bandjes leggen met behulp van loodband en de bandjes vastlijmen op de velgen...
motortandwiel misschien nog veranderen om wat trager te rijden zonder de hele gearbox overhoop te gooien ==> advies voor het aantal T zonder een diameter te wijzigen, kan dat?

zoals (merkbaar) zichtbaar ligt de body nodeloos hoog en toch sleept die af en toe aan. Daarentegen is de grondspeling niet zo geweldig veel en zit de auto af en toe vast in de tuin/steenpuin :-).
De "schaal"baarheid heeft dus duidelijk moeten inboeten voor de "functionaliteit"
 
Back
Top