Rare Nimh accu

Hallo beste mensen ,

Ik heb 2 Nimh accupack`s die als ze vol geladen zijn geen stroom afgeven .

het gaat om 9,6 volt 1500 mAH

En ik laad ze met een imax b6 .

Het rare is dat ik ze helemaal kan ontladen en daarna laden maar toch werken ze niet .

Sluit ik een lipo aan dan werkt het wel ..

Wat zou er aan de hand kunnen zijn /

groetjes william
 
Waar geven ze geen stroom af? Best kans dat je regelaar alleen werkt op lipo en denkt dat die leeg is
 
Waar geven ze geen stroom af? Best kans dat je regelaar alleen werkt op lipo en denkt dat die leeg is


Nee Alwin ik gebruik ze voor een airsoftreplica en ik heb die twee accu packs
er toen bij gekocht ongeveer 1 jaar geleden maar ik heb er maar 7 x mee gespeeld .

in tussen ben ik overgestapt op lipo en dat werkt altijd maar vroeg me af waarom de originele accu`s niet meer werken .
 
Laat ik eens raden.
De accu spanning is normaal maar als je er belasting op aansluit dan stort hij in elkaar tot bijna 0 volt.
In dat geval is je accu defect of versleten wat best mogelijk is als er een aantal maanden niet naar omgekeken is.
Meten is weten.;)
 
Het is niet dat ik er niet naar omgekeken heb .
Ze zijn iedere maand wel een keertje opgeladen geweest .
Of was het beter geweest om dat vaker te doen ?

Ik denk dat ik ze maar weg gooi dan.

gr william
 
Hoe weet je nu dan dat ze rot zijn?
Iedere maand een keer opladen zou voldoende moeten zijn maar dan zou je ook bij elke laad beurt het spanningsverloop hebben kunnen volgen.
Een rotte accu is zo vol en een goede duurt veel langer.
De grote vraag is nu nog steeds wat doet de spanning onder belasting.
En ook wat is de capaciteit laad stroom en de laad tijd en heb je met deltapeak geladen.
Het is jammer als je ze om zeep hebt geholpen maar erger is als je er niets van geleerd hebt.;)
 
Als je een Nikkel accu, Nikkel Cadmium of Nikkel Metaalhydride, niet "gebruikt" gaat hij vrij snel achteruit. Zo'n accu opladen en dan wegleggen en iedere maand opladen zal de spanning wel op peil houden maar de inwendige weerstand loopt op den duur wel enorm op.
Het lijkt er nu sterk op dat die weerstand zo hoog is opgelopen dat de accu niet voldoende stroom meer kan leveren om dat apparaat te kunnen voeden. Al bij een geringe stroom zakt de spanning helemaal in elkaar.
Misschien kan je de accu weer oppeppen door hem een aantal keren te ontladen en weer te laden. Begin met het ontladen met een vrij kleine stroom om te voorkomen dat de spanning te ver inzakt. Als het lukt kan je die stroom steeds verder opvoeren. Ook laden moet je zeker in het begin niet te snel doen. Of het zal lukken kan ik je niet garanderen maar proberen kan je het altijd. Lukt het niet dan heb je niets meer aan die accu(s). Lukt het wel dan zal die accu altijd minder blijven dan hij ooit was want een deel van de schade is onomkeerbaar.
Je kan bij de modelbouw FAQ een ARTIKEL vinden waarin ik veel meer uitleg over deze accu's heb geschreven. Lees dat eens, waarschijnlijk zal het je kunnen helpen.
 
Hoe weet je nu dan dat ze rot zijn?
Iedere maand een keer opladen zou voldoende moeten zijn maar dan zou je ook bij elke laad beurt het spanningsverloop hebben kunnen volgen.
Een rotte accu is zo vol en een goede duurt veel langer.
De grote vraag is nu nog steeds wat doet de spanning onder belasting.
En ook wat is de capaciteit laad stroom en de laad tijd en heb je met deltapeak geladen.
Het is jammer als je ze om zeep hebt geholpen maar erger is als je er niets van geleerd hebt.;)

Ik heb hem geladen met deltapeak maar zou het kunnen zijn dat mijn lader de accu`s kapot heeft gemaakt .
Want mijn oplader was opeens kapot en toen heb ik een andere gekocht .
In totaal heb ik nu 4 nimh accu packs die het niet meer doen .

ik heb er ook al een keer 1 een cycle van 5 gegeven maar dat mocht niet baten
 
Hoe lang heb je ze geladen?
Wat was de spanning van de accu tijdens laden per cel?
Werden de accus warm tijdens laden?
Was de deltapeak goed ingesteld en werkte dat volgens jouw goed?
Er is nu eigenlijk geen uit zoeken meer aan met de info die je geeft.
Het is misschien beter iemand met verstand van zaken er bij te halen.
 
Ik meet tegen de 12 volt en als ik dan de trekker overhaal dan zakt hij naar 4 a 5 volt
Na dit een paar keer gedaan te hebben draait hij het motortje niet meer rond

Ik heb nog een accu die het wel doet en die zakt naar 10 v
delta peak staat op 5 mV per cel

Maar ik gooi de handdoek in de ring .
 
Van 12 naar 4 a 5 volt zakken bij belasting dat wil zeggen dat die accu rot is.

Een accu die zakt naar 10V lijkt ok maar het is even af wachten hoe lang hij dat vol houd.
Die is dus wel op te laden?

Handoek in de ring gooien?:confused:
Het begint nu juist wat duidelijk duidelijk te worden.:)
Hoe veel cellen hebben die accus?
 
Van 12 naar 4 a 5 volt zakken bij belasting dat wil zeggen dat die accu rot is.

Een accu die zakt naar 10V lijkt ok maar het is even af wachten hoe lang hij dat vol houd.
Die is dus wel op te laden?

Handoek in de ring gooien?:confused:
Het begint nu juist wat duidelijk duidelijk te worden.:)
Hoe veel cellen hebben die accus?


2 accu`s hebben 8 cellen en 2 hebben er 7
 
Heb je dit gelezen?

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Als je dit stukje begrijpt uit het hele verhaal dan is het eenvoudig om vast te stellen hoe het met de betreffende accu gesteld is.

Celspanning.
De celspanning wordt weergegeven in Volts, afgekort als V.
Net als NiCad cellen hebben NiMH cellen een nominale celspanning van 1,2V. Dit betekend dat de celspanning gedurende het grootste deel van de ontlaadtijd ongeveer 1,2V is.
Normaal is de maximale celspanning van een volle cel ongeveer 1,45V en een helemaal lege cel 0,9V. Het is niet goed voor de chemie in de cel om hoger te gaan dan 1,45V of lager dan 0,9V.
In het begin van het ontladen zal de spanning vrij snel zakken tot net boven de 1,2V. Dan zal de spanning langzaam zakken tot ongeveer 1,1V. De cel is nu bijna leeg en nu zal de spanning steeds sneller gaan zakken tot 0V toe als je niet stopt met ontladen.
Wanneer je een lege cel even laat liggen zal de spanning vrij snel weer terug naar ongeveer 1,1V gaan. Hij lijkt dan nog niet helemaal leeg te zijn maar als je dan weer stroom gaat gebruiken stort de spanning heel snel in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik laad een accu op tot dat de lader gaat piepen .

Ik meet dan bij een 8 cel accu 9,2 v

Als ik de trekker van mijn replica overhaal gebeurd er niets maar de 9,2 v zakt gelijk naar 0 v .

Dus de accu is overleden ?

Een accu 8 cellen die ik 2 dagen geleden heb opgeladen geeft nu 11,3 v aan.

Als ik de trekker overhaal gaat hij niet onder de 8 v en gelijk weer terug naar de 11,3 v
Dus deze accu is nog goed ?

Ben nu een accu 8 cellen aan het opladen met 1.0 A de lader loopt naar 11,94 v op het scherm , ook lees ik op het scherm dat hij 40 min geladen heeft en er is 587 mah strroom ingegaan.

De accu geeft 11,55 v aan en als ik de trekker overhaal zakt hij niet onder de 7 v

Accu is dan slecht ?

Ik vind de theorie moeilijk en ik wil gewoon een bat laden en spelen .
Maar toch wil ik wel weer weten wat ik verkeerd doe .

Kan ik van het scherm dingen af lezen die mij zeggen dat de accu verrot is .

Wat mij namelijk opvalt is dat de accu die ik denk dat nog goed is op het display wat voltage betreft mooi continu oplopend is .
En de accu die het niet goed doen wisselen continu wat betreft voltage op en neer van 10 v naar 7 v en dan weer van 7v naar 11v
 
Laatst bewerkt:
Het is normaal dat na het laden als de accu los gekoppeld is de spanning een stukje zakt.
Als je hem gaat belasten dan zal de spanning nog verder zakken dat is ook normaal.
Als de spanning tot onder 1.1V per cel zakt dan is hij leeg en als dat al snel gebeurt dan is hij zo slecht dat je er niets meer aan hebt.
Wat je met de trekker van je replica bedoelt zou ik echt niet weten.
Het heeft meer zin om te vermelden met welke stroom je de accus belast.
Dat is net zo belangrijk als de stroom waar je ze mee laadt.
Als je een accu belast en de spanning gaat naar 0V dan is dat hetzelfde als een emmer die je omkeert en er komt niets uit.
In beiden gevallen zijn ze leeg daar hoef je toch niet over te theoretiseren.
Die emmer was lek en die accu was defect.;)
 
Laatst bewerkt:
Ik laad een accu op tot dat de lader gaat piepen .

Ik meet dan bij een 8 cel accu 9,2 v

Als ik de trekker van mijn replica overhaal gebeurd er niets maar de 9,2 v zakt gelijk naar 0 v .

Dus de accu is overleden ?

Ja, NiMh accu's zijn brol vergeleken bij de ouderwetse NiCd-cellen.
Er is een serie Sanyo 2500NiMh oplaadbare batterijen geweest die nog sneller ontladen dan het leeg kiepen van een emmer en na korte tijd totaal om zeep waren.
Als het nu werkt met LiPo's dan moet je daar lekker bij blijven en die NiMh's laten voor wat het is.
 
Back
Top