Keuze 4 meter (+) electro zwever

Hallo iedereen,

Ik ben al enkele maanden de forums aan het volgen ivm de aanschaf van een degelijke zwever.
Als heli vlieger heb ik redelijk wat lees en oriëntatie werk gehad om een beetje in de zweef materie thuis te raken.

Ik vlieg al 2 seizoenen met een Radian pro en dat deed me hoe langer hoe meer zin krijgen om op zoek te gaan naar een grote(re) zwever die bij mij past. Zweven is voor mij echt ontspanning in vergelijking met het heli vliegen.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een "allround" zwever en ben op 2 modellen gebotst die mij aanspraken.

Het betreft de aer-otec Orca
F3J-model Orca

en de sharon 4200 electro
CHK Modelle - Sharon 4200

Bedoeling zou zijn om rustig te thermieken met de mogelijkheid eens een degelijke rol of looping te vliegen of eens op relatief hoge snelheid over het veld te scheuren :-)


Om eerlijk te zijn spreekt op dit moment de sharon 4200 me het meeste aan omdat ik denk dat dit model het meeste aan mijn verwachtingen zal voldoen maar ik zou wat feedback van de kenners zeker appreciëren voor ik tot aankoop over ga.

Misschien zie ik ook wel een interessant model over het hoofd dus suggesties of alternatieven zijn ook zeker welkom.

Hopelijk kan ik met jullie hulp volgend seizoen genieten van een mooie zwever.

Groetjes,

Kristof
 
Ik verwacht mijn Orca binnenkort, dan hoop ik je wat te kunnen vertellen maar houd voor aer-o-tec wel rekening met flinke levertijd!
 
Allereerst kun je beter aan de Mod vragen om dit bericht te verplaatsen naar Zweefvliegen in het algemeen.

Van een foampie Radian van 2 mtr naar een Sharon 4200 is m.i. gelijk aan het verschil tussen een Suzuki Alto en een Ferrari.
Niet enkel qua prijs (160,- euro t.o.v. ong. 1400,- euro) maar ook qua bouwen en vliegen.
Het vliegen met een volglas kist van 4+ kg is niet te vergelijken met een foampie van net een kilo.
Je kunt hem bij CHK ook volledig afgebouwd bestellen maar dan gaat de prijs van enkel de kist richting de 1300,- euro.
Ik zou een tussenstap zoals bijv. een Epsilon Competition (en dat is eigenlijk ook al een grote stap) aanbevelen maar dat terzijde.

Wil je toch zo'n kist kun je wellicht ook eens kijken naar een Valenta Thermik XXL bij Schmierer vandaan.
Schijnt volgens Jurgen net iets beter te presteren dan de Sharon 4200.
Of bij Thommys de Cluster X.

Een degelijke rol, snelle low pass of looping, tsja vele CFK D-box GFK kisten kunnen dat maar neem dan een een vol carbon helling raket. Enkel het thermieken zal dan minder zijn.
Ik bedoel te zeggen; kun je iets specifieker zijn in wat je wilt? Ik heb nu door deze vraag eerder het gevoel dat je nog niet weet wat je zoekt en voor compromissen zijn er betere opties of neem voor het budget van 1 Sharon 2 andere kisten. :lol:
 
Je zoekt in een breed scala; een tip dan. Ga eens kijken bij HKM in Mönchengladbach.
Willie Helpenstein heeft daar een heleboel modellen voorhanden en zeker ook in de categorie waarin jij iets zoekt.
 
Mmm, de maxa was mijn oog ook op gevallen maar dat is dan weer 2x de prijs en dat gaat me net iets te ver.

Het is niet dat ik op zoek ben naar een "budget" zwever maar 2000+ voor de kale kist zie ik niet zitten. Ben ook zeker niet van plan om wedstrijden oid te vliegen.

Is een iets hoger gewicht ook niet beter in onze weersomstandigheden? Hier in België zitten we toch ook vrij regelmatig met wat meer wind.
Ook voor een duikvluchtje richting de plein lijkt me iets meer gewicht interessanter.

Verbeter me gerust als ik de bal mis sla, ik leer erg graag bij.

@Justus

Ik kijk zeker uit naar jou ervaringen. Wanneer verwacht je hem binnen te krijgen en wat was de levertijd ongeveer?

Vorige week stond er bij onze Duitse buren trouwens nog een Orca te koop. Was trouwens direct verkocht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
HKM heeft op het moment maar 2 modellen, de Sirion en de High End.
Deze zitten kwa prijs vrij hoog.
Ik zou dan voor dat bedrag eerst eens bij Windwings naar de Mistral 4300 kijken
Windwings

of bij Paritech naar de Helix
Paritech Modellbau Helix

Of de Phyllix
Paritech Modellbau Phyllix

Je kan voor iets betaalbaarders even bij Lindiger kijken, ik heb al wat voor je gefilterd.
Modellbau Lindinger Onlineshop

Of bij Staufenbiel.
2,50m - 3,50m, > 3,50m - Voll-GFK Segler und Elektrosegler | Flugmodelle | Modelle

Het zijn allemaal vol gfk modellen die kwalitatief goed zijn.

Ik ben ook op zoek gegaan naar een mooie electrozwever omdat mijn Solution XL dit jaar gesneuveld is.
Voor mij is het de Windwings Mistral 4900 voll carbon geworden, ook omdat ik al een JS1 Revelation van hun heb en de kwaliteit en service is perfect.

GJ
 
@_Dutchy_

Ik ben me er van bewust dat het een grote stap is en heb inderdaad een Epsilon Compition overwogen.
Ik ben nu eenmaal iemand die graag 1 keer wat meer uit geeft voor iets wat ik echt wil.


Ik heb intussen 17 jaar ervaringen met allerhande modellen dus naar mijn gevoel ben ik wel klaar voor die Ferrari ;-)

Tja, wat wil ik.
- Ik wil als er thermiek is rustig achterover leunen en genieten van het rond cirkelen.
- De vleugel moet sterk genoeg zijn om ook eens wat dynamischer te vliegen. Het moeten geen extreme harde low pass vluchten of korte loopings zijn.
- Span zou ik toch graag minstens 4 meter zien.
- Ik heb geen ambitie om wedstrijd te vliegen.

De thermiek xxl stond eerst ook in mijn lijstje maar die is weg gevallen omdat ik ergens gelezen had dat de Sharon beter zou presteren. Als ik me goed herinner is de thermiek xxl ook net wat zwaarder.

Ik kan natuurlijk alleen maar af gaan op dingen die ik online lees dus bij deze vul ik mijn lijstje graag terug aan met de thermiek xxl.

De Cluster X kende ik nog niet. Die ga ik straks een bekijken.

@arno888
Ik ga zeker eens kijken op de site van HKM. Bedankt voor de tip.
 
Nou, de Sharon 4200 is volgens mij best een goede keuze. Klopt dat het model al heel wat jaren mee gaat en misschien geen wedstrijd-winner meer is, maar als all-rounder lijkt hij toch nog altijd heel goed. Bovendien is de romp mooi ruim voor inbouw van motor, akku, vario, etc... Als je dan prijzen vergelijkt blijft het in mijn ogen een goede, zo niet de beste, keuze.
:-)
 
@arno888
Ik ga zeker eens kijken op de site van HKM. Bedankt voor de tip.

K'weet niet waar in Belgisch Limburg jij woont maar Mönchengladbach kan nooit zo heel ver bij jouw vandaan zijn. HKM heeft meestal wel het een en ander aan modellen voorradig en meer als wat op hun site staat.
Daarom ook mijn tip om daar eens te gaan kijken. Dat je daarbij de verhalen van Willie Helpenstein met een korreltje zout moet nemen (of een hele emmer) is weer een ander verhaal :rolleyes:
 
Hallo Punie,

Ik bedoelde er verder niets mee maar ik vind het leuk dat je nu ook het zweven hebt ontdekt en zou het zonde vinden dat het door een verkeerde keuze/inschatting wellicht vroegtijdig zou stranden. ;)

In je openingspost stond nl. enkel 2 jaar Radian Pro.
Dan valt dat in lijn met mensen die na een blauwe maandag Easystar denken klaar te zijn voor een P-51.
Zonde natuurlijk want wat mij betreft mogen er best meer modelvliegers bijkomen en op zo'n manier vallen er onnodig af.

Maar verder on topic; zelf heb ik ook flink getwijfeld tussen diverse kisten van uiteenlopende pluimage.
Had destijds ook contact gehad met o.a. Jurgen Schmierer en CHK.
Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Sharon 4200 i.p.v. de XXL.
(Volgens Schmierer was het profiel van de XXL beter.)
Niet zozeer omdat dat de Sharon 'de beste kist' is, dat is deze zeker niet.
Maar gewoon omdat ik het een mooi ding vind en redelijk all round.
Vol CFK vleugels en de hele pi pa po is niet echt nodig maar D-box is voldoende om iets 'wilder' te vluchten uit een thermiekbel (alles heeft zijn grenzen natuurlijk).
In bijv. de Alpen kom ik overigens evenmin.

Planning dat ik de Sharon zal krijgen is overigens pas begin volgend jaar.
Heb dit jaar toch geen tijd meer om er aan te bouwen c.q. te vliegen wegens mijn werk.

Ik geef toe, 100 mensen 100 meningen en 100 modellen om tussen te kiezen :eek:

Gr.
Paul
 
K'weet niet waar in Belgisch Limburg jij woont maar Mönchengladbach kan nooit zo heel ver bij jouw vandaan zijn. HKM heeft meestal wel het een en ander aan modellen voorradig en meer als wat op hun site staat.
Daarom ook mijn tip om daar eens te gaan kijken. Dat je daarbij de verhalen van Willie Helpenstein met een korreltje zout moet nemen (of een hele emmer) is weer een ander verhaal :rolleyes:

Arno, ik was een paar weken geleden bij Willy om de Nimbus op te halen maar hij heeft echt nog maar 2 modellen, de rest is schaalzwevers.

Ik zou me zelf heel erg goed gaan orienteren wat je nu precies wilt.
Je kan een hoop geld uitgeven en dan blijkt het model toch niet te zijn wat je wilt (zie mijn Kappa verhaal).

Wat F5J en F3J zwevers betreft is er genoeg keuze, ze zien er alleen allemaal uit als vliegende bezemstelen.
Als je iets meer model in je vliegtuig wilt hebben dan kom je in het lagere segment op de site van Lindinger en Staufenbiel uit.
Ga je duurder dan zit je aan Paritech en Windwings.
Die dingen zijn zo mooi gebouwd dat je bijna het idee krijgt dat het het geld waard is.
Kan je van de HKM modellen trouwens niet echt zeggen, de pasvorm en afwerking is wat minder.

Als tip wil ik geven, ga naar een beurs (Friedrichshafen in oktober) of naar een wedstrijd en bekijk de modellen goed.
Je kan maar 1x je geld uitgeven!
Let niet op de commentaren van de piloten want iedereen vind zijn eigen model natuurlijk het beste.

GJ
 
Hallo Punie,

Ik bedoelde er verder niets mee maar ik vind het leuk dat je nu ook het zweven hebt ontdekt en zou het zonde vinden dat het door een verkeerde keuze/inschatting wellicht vroegtijdig zou stranden. ;)

In je openingspost stond nl. enkel 2 jaar Radian Pro.
Dan valt dat in lijn met mensen die na een blauwe maandag Easystar denken klaar te zijn voor een P-51.
Zonde natuurlijk want wat mij betreft mogen er best meer modelvliegers bijkomen en op zo'n manier vallen er onnodig af.

Ik heb mijn openingspost zelf nog eens gelezen en je hebt helemaal gelijk, ik had mijn ervaring beter moeten aangeven. In het heli gedeelte had ik waarschijnlijk exact hetzelfde gereageerd

Maar verder on topic; zelf heb ik ook flink getwijfeld tussen diverse kisten van uiteenlopende pluimage.
Had destijds ook contact gehad met o.a. Jurgen Schmierer en CHK.
Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Sharon 4200 i.p.v. de XXL.
(Volgens Schmierer was het profiel van de XXL beter.)
Niet zozeer omdat dat de Sharon 'de beste kist' is, dat is deze zeker niet.
Maar gewoon omdat ik het een mooi ding vind en redelijk all round.
Vol CFK vleugels en de hele pi pa po is niet echt nodig maar D-box is voldoende om iets 'wilder' te vluchten uit een thermiekbel (alles heeft zijn grenzen natuurlijk).
Het is door jou topic van Valenta XXL of Alpina 5001 te lezen dat ik de Sharon 4200 'ontdekt' heb.
Ik heb het trouwens net nog eens opnieuw door gelezen en ben nu eigenlijk wel benieuwd naar de prijs die ze vragen om de kist af te bouwen.
Ik heb een paar dagen geleden al zelf een mail gestuurd met enkele vragen maar tot nu toe geen bericht terug gekregen. Zou je mij de info eventueel via pb kunnen sturen?


@GJVO

Bedankt voor het lijstje, de meeste ben ik in mijn zoektocht al eens tegen gekomen.

Ik ben nu dankzij jou links eens goed gaan kijken op de site van Windwings.
De Mistral 4300 lijkt zo op het eerste zicht helemaal wat ik zoek. Alleen zal het budget dan nog wat omhoog moeten. Ik heb eigenlijk niet echt een maximum prijs in gedachten maar ik wil er wel een goed gevoel bij houden.
En mezelf kennende zou ik dan voor dat prijsverschil ook voor de 4900 kiezen.

Ik ben nu ook erg benieuwd naar jou ervaringen met de 4900. Op de filmpjes is een (voor mij) erg dynamische vlucht te zien dus ben ik benieuwd hoe die presteert in de thermiek.
Ook vraag ik me af of zo een kist nog alleen uit de hand te starten is op de vlakte want dat speelde mee in mijn keuze voor een 4 meter model.


@arno888

Mönchengladbach is 1 uur 30 minuten rijden van hieruit dus zou zeker te doen zijn. Ik hou het in elk geval in het achterhoofd.




Iedereen alvast bedankt voor de reacties, nu ben ik niet meer alleen in mijn zoektocht :cool:


.
 
@Justus

Ik kijk zeker uit naar jou ervaringen. Wanneer verwacht je hem binnen te krijgen en wat was de levertijd ongeveer?

Vorige week stond er bij onze Duitse buren trouwens nog een Orca te koop. Was trouwens direct verkocht.

De site geeft 7 tot 9 maanden....ik zit op 10 en verwacht wel snel iets te horen. (heb er geregeld contact over gehad en hij zit in de pijpleiding maar is nog niet af)

Mijn drijfveer voor een kist als de Orca was precies zoals de jouwe: Enorm de behoefte aan een allround topkist. Ik doe dit jaar voor het eerst mee met F5J maar daar heb ik hem niet voor gekocht. Sterker nog.....ik wil door met F5J maar daar ben ik een nieuwe Climaxx voor aan het bouwen.

Ik heb uiteindelijk voor de Orca gekozen om puur persoonlijke redenen:

Ik wilde geen 2dehands want als ik toch zoveel uitgeef dan wil ik dat hij er uitziet zoals ík dat mooi vind en niet zoals een vorige eigenaar.

Ik heb er een paar test van gelezen en die kwamen allemaal precies overeen met wat ik wilden. Van andere kisten waren er grotere verschillen in de ervaringen van de testers waar ook wel eens punten uit kwamen die voor mij niet overtuigend genoeg waren.

Ik wilde een kist met 2 vleugels en geen 3delige zoals de Diva en de Climaxx (net wat makkelijke monteren)

Heel belangrijk....ik vind hem mooi! Over smaak valt niet te twisten maar bijvoorbeeld zo'n vleugelzadel als bij de Supra en de Maxa vind ik niet mooi. Een grote V-staart vind ik wel mooi en een grote kruisstaart niet. Daarom ben ik voor de nieuwe V-staart elektro Orca 4X gegaan. Wellicht dat het daarom ook wat langer duurt....het is een nieuwe versie die je nog vrijwel nergens ziet.
Deze foto komt van Aer-o-tec zelf, deze heb ik besteld maar dan met andere kleuren.


Ik begin wel langzaamaan een beetje ongeduldig te worden maar Stefan Eder heeft van dag 1 gezegd dat hij geen harde levertijden geeft en die 7 tot 9 maanden echt een ruwe schatting is. Ik heb er geen haast mee, hij komt als hij komt en dan bouw ik hem rustig en goed af en hoop er dan heeeeeel veel mee te kunnen vliegen!

Succes met je zoektocht!
 
Het is door jou topic van Valenta XXL of Alpina 5001 te lezen dat ik de Sharon 4200 'ontdekt' heb.
Ik heb het trouwens net nog eens opnieuw door gelezen en ben nu eigenlijk wel benieuwd naar de prijs die ze vragen om de kist af te bouwen.
Ik heb een paar dagen geleden al zelf een mail gestuurd met enkele vragen maar tot nu toe geen bericht terug gekregen. Zou je mij de info eventueel via pb kunnen sturen?

Antwoord op email duurt wat langer bij CHK.
Het bedrijf is 1 al wat op leeftijd zijnde man.
Zal eens kijken of ik die mail nog ergens heb maar uit mijn hoofd was het zo rond de 1300,- euro (moet je al je spullen zoals ontvanger toesturen) en levertijd ong. 3 maanden.
Standaard is het model al ver afgebouwd overigens.
 
Een orca zal het dus niet worden, ik heb geen probleem met enkele maanden wachttijd maar zou wel graag volgend jaar willen vliegen ;-)

2dehands heb ik overigens ook geen probleem mee daar ik geen die hard zweef vlieger ben.

Op rcnetwork is deze

http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/471930-FS4000-Elektro-Volker-Klemm
net te koop gekomen.

Misschien ook een optie?

Op dit moment zegt mijn verstand dat ik gewoon voor een nieuwe sharon 4200 moet gaan.
Maar mijn hart gaat intussen steeds meer op zoek naar die Mistral 4300 (4900)

YouTube is natuurlijk geen ideale manier om een model te beoordelen maar de filmpjes die ik vind spreken mij wel heel erg aan.
Enige wat ik nog niet gevonden heb is hoe goed de Mistral presteert in de Thermiek.


Toen ik op zoek ging naar een heli had ik ineens iets van DIE word het, bij de keuze voor een zwever is alles precies net wat moeilijker :-)
 
Die FS4000 is een mooie kist en ik denk dat het daar aangebodene niet verkeerd is. De Klem modellen, voor zover ik weet, zijn wel allemaal modellen die gevlogen willen worden en zijn er niet voor gemaakt om achteruit leunend in je luie stoel belletjes uit te draaien.
Alhoewel ze dat ook bijzonder goed kunnen, een belletje uitdraaien, maar dat spul wil gevlogen worden :)
 
Back
Top