Kracht van veer....

Ik heb het ook geprobeerd, bij mij bleef het uiteinde steeds omhoog gaan... Als je zorgt dat het deel die in je roer zit naast het roerhoorntje zit en het andere deel in je carbon spar komt het helemaal goed.
 
Tweagle-manual-033.jpg


Zie ook hier: Tweagle Manual | European Top Planes
 
Voor iemand die niet begrijpt hoe het zit lijkt me die foto niet verduidelijkend. Misschien ook wel. Misschien nog een foto waarbij je hem er helemaal uitneemt en een waarbij die volledig gemonteerd is?
Voor dwarswind... niet voor mij.
De mijne is overigens van dunner staal, maar die hoeft denk ik niet zo hard te werken...
 
De foto is gemaakt tijdens het monteren. Het veertje zit nu met 1 poot in het roer. Vervolgens draai je de veer 90 graden en steek je de andere poot in het stabilo.
 
Ah ksnap et, en na het draaien leg je het dubbelgevouwen stukje plat.

Waarom eigenlijk niet ook je ailerons zo doen, met een veertje? (of 2)
 
Daar hoef je geen push rods te gebruiken door een buis en kun je het gemakkelijk zo regelen dat de stangen spelingsvrij zijn.
2 servo's in de staart, en zo hetzelfde als nu de ailerons, zou het zwaartepunt verstoren. Op mijn Júnior limit heb ik overigens wel een servo in de T-staart. Dat is een elektro-kist en dat zwaartepunt kan wel weer geregeld worden.
 
Hmmm, tis misschien wel een idee om de ailerons klassiek aan te sturen , en toch ook een veertje per aileron te gebruiken......zowel D47's als de HD 47MG die ik gebruik hebben toch altijd een beeeeetje speling...nog maar eens over nadenken. :D
 
Hmmm, tis misschien wel een idee om de ailerons klassiek aan te sturen , en toch ook een veertje per aileron te gebruiken......zowel D47's als de HD 47MG die ik gebruik hebben toch altijd een beeeeetje speling...nog maar eens over nadenken. :D

Ik dacht daar overigens ook aan. Ik zou dan wel echt zo'n dunne snaar gebruiken zodat je de servo's nauwelijks belast. Ik vraag me af of het nog iets uitmaakt.

Op mijn vleugels is er meer sprake van een verstelbaar profiel dan van ailerons. De krachten daarop zijn denk ik te groot voor een veer. Bovendien is de besturing nagenoeg spelingsvrij.
 
Bij een full size Ventus 2 18 mtr hebben de buitenste deel van de ailerons ook veertje. Dit deel van de aileron gaat wel mee negatief maar niet positief zodat het haakeffect wordt verminderd bij inzetten van een bocht.
Oja, bij 280 km/uur no flutter:cool:
 
Hmm, in de praktijk is (en dat is slechts mijn ervaring) deze belasting helemaal niet zó hoog. Op mn full size trekken daar de digitale mini chineesjes onder belasting van de veren slechts 18mA extra statisch. Kzal de komende dagen eens meten wat de veertjes als belasting opleveren voor de D47 (op hoogteroer) en de HD47MG's op de ailerons.

Op mijn vleugels is er meer sprake van een verstelbaar profiel dan van ailerons.

Dat is hier idd ook het geval....de ailerons zitten op bijna 1/3 van de koorde....
 
Laatst bewerkt:
Yep, de ailerons in mijn niobe hebben echt ze-ro speling en respons is super strak met vliegen....en nix double zero. Extra stroomverbuik is verwaarloosbaar klein. Een uurtje zwiepen is 100mA verbruikt uit een 2S 350mAh lipo
 
Ongelooflijk! Ik had nogal wat speling op de ailerons, alles gedaan wat ik kon, slop tussen de linkages er uit, nieuwe hoorns met een exact gat voor de linkages etc......Bleek er toch nog voldoende speling over.

Net heb ik er twee 0,23mm veertjes op gezet en meteen kon ik hem veel beter trimmen. Net even over het prikkeldraad gestapt zonder mijn ballen te bezeren en mijn Notosje vliegt grandioos. Zelfs met deze wind!(Veertjes werken alle speling weg omdat ze er tegenin drukken)

Bedankt, Frank, dit was de gouden tip!
 
wat betreft die veertjes , ik heb vanavond staan
zwiepen en hetvolgende is nu t probleem.
ik heb vanavond geprobeerd de beste startstand
uit te vogelen en dat ging aardig.... maar...
ik heb nu een stand waarbij de niobe
licht naar links trekt tijdens worp..... geef ik 1
klikje
rechts trim, dan trekt de kist licht naar rechts,
en tis nog reproduceerbaar ook ! links recht links rechts.... hahaha

de resolutie van de servos moet beter !? of nie?
 
wat betreft die veertjes , ik heb vanavond staan
zwiepen en hetvolgende is nu t probleem.
ik heb vanavond geprobeerd de beste startstand
uit te vogelen en dat ging aardig.... maar...
ik heb nu een stand waarbij de niobe
licht naar links trekt tijdens worp..... geef ik 1
klikje
rechts trim, dan trekt de kist licht naar rechts,
en tis nog reproduceerbaar ook ! links recht links rechts.... hahaha

de resolutie van de servos moet beter !? of nie?

Als je het roerhoorntje op de aileron langer maakt verminder je de uitslag, maar verminder je ook de invloed van de speling en vergroot je de precisie. Dat laatste wil je bereiken, die invloed van de speling wil je ook lager. Misschien is de maximale uitslag een probleem (maar denk ik niet).

Wil je de uitslag niet verminderen dan moet je ook de lengte bij de servo vergroten. De vermindering van de speling blijft dan, maar je precisie gaat dan weer omlaag.

Vermoedelijk heb je te korte roerhoorntjes gebruikt voor je grotere en dus gevoeligere ailerons. Die gevoeligheid heb je denk ik aangepast door expo te gebruiken en/of de travel adjust aan te passen.

Ik denk dat het voldoende is om de lengte van het roerhoorntje op je aileron te vergroten. Je servo's worden daardoor ook nog eens minder belast omdat de kracht wordt verminderd door die langere arm.
"Geef me een plaats om te staan en ik beweeg de aarde" - Archimedes

Doordat je op "moderne" zenders de uitslag kunt regelen (travel adjust) wordt er minder aandacht besteed aan de optimale benutting van de servoweg. Vroeger (toen alles beter was) moest je wel...

PS als je de roerhoorntjes niet langer maakt bij de aileron, maar enkel korter bij de servo vergroot je ook de resolutie. De invloed van de speling op je aileron blijft dan gelijk.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top