welke lipo

hallo daar,

ik heb een fpv raptor uitgerust met fpv gear, de kist weegt ongeveer 1,5 kilo.
ik heb een ntm prop drive 35-36 1400kv motor met een 8x6 prop.

ik vlieg nu met oudere RFI 2200 mha 20c 3S lijpo's maar merk dat die het niet ( helemaal) trekt. aan het einde van de vlucht is de lipo bijna niet om aan te pakken zo heet en staat de verpakking bol.

wat kunnen jullie mij aanraden. ik wil wel graag 3s bliven vliegen ivm fpv gear.
wel is er de mogelijkheid voor meer volume/gewicht.

groet rogier
 
Laatst bewerkt:
Een Hobbyking 2200mAh of b.v. 2650mAh met minimaal 30C zou een optie zijn , beide zullen meer ampère kunnen leveren dan de packs die je nu hebt waarbij de 2650 versie een wat langere vliegtijd zou geven.
 
Je moet niet gaan lopen kliederen. ;) Die accu heeft gewoon zijn beste tijd gehad. Je kunt het beste een nieuwe kopen en deze op een goede manier vernietigen.
Overigens is een 20C wat aan de 'zwakke" kant. Dat zou best wel eens een bijdrage hebben geleverd aan de slijtage van de accu. Een accu die je met 30C, of liever nog meer, kunt belasten zal inderdaad beter zijn. Die zal minder te lijden hebben van de belasting in jouw vliegtuig.
Als je meer capaciteit kunt meenemen zal dat een langere vliegtijd kunnen inhouden maar pas op! Een accu met een grotere capaciteit weegt meestal ook meer. Door dat grotere gewicht zal je meer vermogen nodig hebben om te kunnen vliegen. Dat zal meestal wel meevallen maar je kan toch minder winst hebben dan je zou denken.
 
Laatst bewerkt:
hallo daar,

ik heb een fpv raptor uitgerust met fpv gear, de kist weegt ongeveer 1,5 kilo.
ik heb een ntm prop drive 35-36 1400kv motor met een 8x6 prop.

ik vlieg nu met oudere RFI 2200 mha 20c 3S lijpo's maar merk dat die het niet ( helemaal) trekt. aan het einde van de vlucht is de lipo bijna niet om aan te pakken zo heet en staat de verpakking bol.

wat kunnen jullie mij aanraden. ik wil wel graag 3s bliven vliegen ivm fpv gear.
wel is er de mogelijkheid voor meer volume/gewicht.


groet rogier

Als je lipo regelaar of motor heet word dan is er iets fout aan de setup.

[media=youtube]I7wUrm9aMGA[/media]

[media=youtube]ykud4EscAUM[/media]

Je hebt deze motor begrijp ik.

http://www.hobbyunicorn.com.au/buy/35-36-1400kv-brushless-motor-ntm-prop-drive-550w/14342

Jouw setup trekt met een 1400kv motor en 8X6 prop ongeveer 38A dus ik kan me voorstellen dat de motor de regelaar en de accu het heel zwaar hebben.
De standaard motor is 950kv en dan trekt de setup 12A.
Dus niet maar aan kliederen wil je prestaties verbeteren dan de complete setup opnieuw berekenen.

http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm

Eind conclusie het kan allemaal net alleen de lipo trekt het niet op de lange duur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
is dit ook een optie?!
MultiStar High Capacity 3S 5200mAh
Specs:
Minimum Capacity: 5200mAh
Configuration: 3S2P / 11.1V / 3Cell
Constant Discharge: 10C
Peak Discharge (10sec): 20C
Pack Weight: 325g
Pack Size: 106 x 44 x 34mm
Charge Plug: JST-XH
Discharge Plug: XT60
 
Als je lipo regelaar of motor heet word dan is er iets fout aan de setup.

[media=youtube]I7wUrm9aMGA[/media]

[media=youtube]ykud4EscAUM[/media]

Jouw setup trekt met een 1400kv motor en 8X6 prop ongeveer 38A dus ik kan me voorstellen dat de motor de regelaar en de accu het heel zwaar hebben.
De standaard motor is 950kv en dan trekt de setup 12A.

ik heb zeg maar de zelfde setup als in het tweede filmpje, mijn motorregelaar is een 40amp turnigy plush
Cont Current: 40A
Burst Current: 55A
BEC Mode: Linear
BEC : 5v / 3A
Lipo Cells: 2-6
dit moet dus goed genoeg zijn lijkt mij.

en een 2200 mah 20c lipo moet toch 44 ampère kunnen leveren? of hebben ze het mij dan verkeerd uitgelegd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
... Als je meer capaciteit kunt meenemen zal dat een lagere vliegtijd kunnen inhouden ...
Daar is denk ik een 'n' weggevallen: lagere ✈ langere.

... maar pas op! Een accu met een grotere capaciteit weegt meestal ook meer. Door dat grotere gewicht zal je meer vermogen nodig hebben om te kunnen vliegen. Dat zal meestal wel meevallen maar je kan toch minder winst hebben dan je zou denken.
En hoger gewicht geeft hogere start- en landingssnelheid, capaciteit (en daarmee gewicht) verdubbelen o.i.d. zou niet raadzaam zijn.
 
is dit ook een optie?!
.........
MultiStar High Capacity 3S 5200mAh
.........
Constant Discharge: 10C
Peak Discharge (10sec): 20C
.........

Misschien maar lees eerst verder.

......... en een 2200 mah 20c lipo moet toch 44 ampère kunnen leveren? of hebben ze het mij dan verkeerd uitgelegd.

Dat klopt maar zo moet je niet "kijken". Er komt meer bij kijken. ;)
Even een voorbeeld. Stel de motor in jouw auto mag maximaal 5000 omw/min draaien. Wat denk je zal er gebeuren met je motor als je hem constant 5000 omw/min laat draaien? De motor zal al snel kuren gaan vertonen en je zal er nooit 100.000km mee kunnen halen.
Met accu's heb je hetzelfde probleem. Als je een accu hebt die 40A kan leveren en je gaat daar dan ook daadwerkelijk constant 40A uit trekken dan ben je die accu aan het slopen. Daarom is de accu die je nu hebt waarschijnlijk ook kapot gegaan. Gewoon overbelast.
Kijk naar hoeveel stroom de motor/prop combinatie die je hebt of wilt gebruiken. Dan weet je hoeveel stroom de accu constant moet kunnen leveren. Tel daar minimaal de helft bij op maar liever verdubbel dat en je weet hoeveel de accu moet kunnen leveren. Dan kan je uitrekenen hoeveel maal de capaciteit de accu moet kunnen leveren.
Bijvoorbeeld:
Een motor/prop combinatie gebruikt 32A.
Tel daar minimaal 16A bij, dat op wordt dus 48A. Verdubbel het liever dus wordt dat 64A.
Stel je wilt een 5200mAh (5,2Ah) accu gebruiken. Dan zal je dus minimaal een 10C accu moeten gebruiken. Omdat dit "op het randje" zal zijn kan je beter een 20C accu gebruiken.
 
Zo lang fabrikanten de ontlaad Ceeee niet specificeren met aantal bruikbare cycli, zegt het getal niet veel en kun je alleen afgaan op ervaringen van anderen. En fabrikanten/leveranciers fantaseren er vervolgens lustig op los.

En ook ...

 
Laatst bewerkt:
ik heb zeg maar de zelfde setup als in het tweede filmpje, mijn motorregelaar is een 40amp turnigy plush
Cont Current: 40A
Burst Current: 55A
BEC Mode: Linear
BEC : 5v / 3A
Lipo Cells: 2-6
dit moet dus goed genoeg zijn lijkt mij.
Nee ik denk niet dat daar geen 1400kv motor in zit maar misschien wel meer als 950kv.
Ik denk dat bij jouw het toerental naar beneden zakt omdat de de lipo onder bemeten en ook in slechte conditie is.
Dat zou je moeten meten dan weet je het.
Als je een goede 3S 5000mAh lipo in stopt dan zou je nog wel meer vermogen kunnen hebben als je lief is en het is de vraag of je regelaar en motor dat zullen overleven.

en een 2200 mah 20c lipo moet toch 44 ampère kunnen leveren? of hebben ze het mij dan verkeerd uitgelegd.
Dat zou hij wel even kunnen maar kennelijk niet zo lang.
Er gebeuren nu eenmaal extreme dingen als je van 950 naar 1400kv gaat.
De piloot in het eerste filmpje gaat ook opgraden maar denkt aan 1050kv en dat is heel iets anders.
 
Ik vlieg hem met de stock setup op een 3s 2200 mAH accu, Genoeg voor een half uurtje plezier !
 
Ik vlieg hem met de stock setup op een 3s 2200 mAH accu, Genoeg voor een half uurtje plezier !

Stock motor is naar mijn weten ook een 1400kv, alleen een veel kleinere.
En ik mag aannemen dat jij onder " stock" bedoeld zonder ook maar iets van fpv gear. Zo vloog mijn kist namelijk ook keurig maar nu ik met fpv gear ga vliegen ben ik dus gaan upgraden naar een zelfde KV motor alleen met meer watts.

ik heb na lang speuren de setup genomen van het tweede filmpje in de eerdere genoemde comments ( niet het filmpje van alishanmao)

ik vraag nu dus ietsiepietsie meer van mijn lipo"s en hier door zullen ze nu heet worden.( bij de stock setup veranderde er inderdaad weinig aan de temperatuur van de lipo)

greetz rogier
 
Stock motor is naar mijn weten ook een 1400kv, alleen een veel kleinere.
En ik mag aannemen dat jij onder " stock" bedoeld zonder ook maar iets van fpv gear. Zo vloog mijn kist namelijk ook keurig maar nu ik met fpv gear ga vliegen ben ik dus gaan upgraden naar een zelfde KV motor alleen met meer watts.
Met alle respect maar het kwartje is kennelijk nog niet gevallen.
fpv gear of geen fpv gear maakt niet uit en zegt mij ook niets.
Door een iets grotere motor van dezelfde kv voorkom je dat hij door brand en het rendement kan iets stijgen maar prestaties blijven nagenoeg gelijk.
Dat je niet weet hoeveel toeren per volt je motor draait wil zeggen dat je niet begrijpt wat dat betekend.
Dat is namelijk mede bepalend voor het vermogen dat je setup verbruikt en daar maakt fpv gear of niet helemaal niets voor uit.
Wil je de zaak heel houden dan moet je de kv zeker weten en je stroomverbruik bij vol gas meten.
Tot je dat weet blijf het gissen naar de oorzaak.
Wat is je vlucht duur eigenlijk dat is namelijk ook een belangrijk testgegeven voor je set up.;)
 
Laatst bewerkt:
... Dat je niet weet hoeveel toeren per volt je motor draait wil zeggen dat je niet begrijpt wat dat betekend.
Dat is namelijk mede bepalend voor het vermogen dat je setup verbruikt ...
... en Kv zegt niets over het maximale vermogen en stroom dat een motor kan verbruiken.


E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
The Ampeer
-> Electric Power Basics

followed by
The Ampeer
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
Table of Contents
  • Things To Check On a Ready-To-Fly (RTF)
  • What You Need To Know About Receivers
  • What function goes on which stick?
  • Battery Basics
  • Amps Versus Volts Versus C
  • Lithium Battery Chargers
  • Balance chargers versus external balancers
  • Extending Flight Times While Maintaining Balance (proper CG)
  • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
  • he Low Voltage Cutoff Feature (LVC) Of Your ESC
  • The Role of the Battery Eliminator Circuit in Your ESC (BEC)
  • Sizing Power Systems for Electric Airplanes
  • Prop Versus Amps
  • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
  • Who Needs a Wattmeter/Power Meter?

www.scriptasylum.com
-> RC calculations
picture.php

-> electrical
-> system wiring
respectively ...
-> LiPo pack wiring
respectively
-> chargers (2 menu items)
The other menu items and demos are also veeeeery handy/instructive for e-folk, add site to your favourites?

www.ezonemag.com
-> FAQ
 
Laatst bewerkt:
Met alle respect maar het kwartje is kennelijk nog niet gevallen.
fpv gear of geen fpv gear maakt niet uit en zegt mij ook niets.
Door een iets grotere motor van dezelfde kv voorkom je dat hij door brand en het rendement kan iets stijgen maar prestaties blijven nagenoeg gelijk.
Dat je niet weet hoeveel toeren per volt je motor draait wil zeggen dat je niet begrijpt wat dat betekend.
Dat is namelijk mede bepalend voor het vermogen dat je setup verbruikt en daar maakt fpv gear of niet helemaal niets voor uit.
Wil je de zaak heel houden dan moet je de kv zeker weten en je stroomverbruik bij vol gas meten.
Tot je dat weet blijf het gissen naar de oorzaak.
Wat is je vlucht duur eigenlijk dat is namelijk ook een belangrijk testgegeven voor je set up.;)

ik heb met deze setup nog geen meter gevlogen... ik was/ben in de test fase om alles goed op elkaar afgestemd te krijgen. maar met de oude setup was dit ongeveeer 20 tot 25 minuten.

maar Kv houd toch in dat de motor bij maximaal voltage een aantal omwentelingen per minuut maakt.. 1400Kv houd toch in: 1400 omwentelingen per volt houd op 3S lipo ongeveer in 11,1x1400=15540 omwentelingen per minuut. dit zal natuurlijk alleen gehaald kunnen worden als decombinatie lipo-esc-motor-prop klopt.

in de specificaties van de motor staat het volgende:
max current: 55A ( oftewel maximaal amphere toch?)
max power: 550W (oftwel maximaal 550watt toch)

porop test:

8x4 - 11,1v - 277w - 25A
9x6 - 11,1v - 432w - 39A

ik heb een 8x6 prop dus zit onder de 39A mag ik aannemen.

ik heb touwens in mijn setup een on screen display met volt/ watt / amphere meter. met de 8x4 prop trok ik 22,7A ,222Watt en daalde het voltage in de lipo naar 9.79volt.

maar nu dus met de nieuwe prop trekt hij meer amp en trekt naar mijn idee de lipo het niet meer...

alvast bedankt weer. ik ga nu de linkjes in de post hierboven doorlezen.
 
ik heb met deze setup nog geen meter gevlogen... ik was/ben in de test fase om alles goed op elkaar afgestemd te krijgen. maar met de oude setup was dit ongeveeer 20 tot 25 minuten.

Dat klopt iemand vertelde met de stock setup ongeveer een half uur pret te hebben maar dat is volgens mij een 950kv motor geweest.
Met een calculator is het allemaal te berekenen.
http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm
Lukt je dat niet dan kan ik een reken voorbeeld geven als je gegevens opgeeft van je setup.
Als dat wel lukt dan is een setup berekenen een fluitje van een cent.
maar Kv houd toch in dat de motor bij maximaal voltage een aantal omwentelingen per minuut maakt.. 1400Kv houd toch in: 1400 omwentelingen per volt houd op 3S lipo ongeveer in 11,1x1400=15540 omwentelingen per minuut. dit zal natuurlijk alleen gehaald kunnen worden als decombinatie lipo-esc-motor-prop klopt.

11,1x1400=15540 geld in onbelaste toestand zonder prop dus.
In belastte toestand ongeveer 11,1X1400X0.8=12432 omw per minuut als de prop klopt.
Is de prop te groot dan zal het toerental nog verder zakken en de stroom te ver oplopen tot zelfs boven die 55A max voor de motor want die gaat door tot de dood er op volgt.
Voor op gesteld natuurlijk als de lipo in staat is dat te leveren.

in de specificaties van de motor staat het volgende:
max current: 55A ( oftewel maximaal amphere toch?)
max power: 550W (oftwel maximaal 550watt toch)
Ja maar met een goede lipo en een te hoge motor kv zal de motor en/of de regelaar verbranden

porop test:

8x4 - 11,1v - 277w - 25A
9x6 - 11,1v - 432w - 39A

ik heb een 8x6 prop dus zit onder de 39A mag ik aannemen.

ik heb touwens in mijn setup een on screen display met volt/ watt / amphere meter. met de 8x4 prop trok ik 22,7A ,222Watt en daalde het voltage in de lipo naar 9.79volt.

maar nu dus met de nieuwe prop trekt hij meer amp en trekt naar mijn idee de lipo het niet meer...

alvast bedankt weer. ik ga nu de linkjes in de post hierboven doorlezen.
Dat klopt dus met een goede lipo zal de stroom nog verder oplopen.
Je komt dus in het gevaren gebied(door de 1400kv motor) en dan is het heel belangrijk de stroom tijdens het testen goed te meten en in te grijpen als de stroom te lang te hoog is of motor of regelaar te warm worden.

Dus nogmaals ga met de calculator aan de slag dan weet je ongeveer wat je te wachten staat ook al klopt het niet zo precies het helpt wel het overzicht te bewaren.;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo, Rogier hier.

Ik heb die calculatie uitgevoerd.
Dit kwam er uit bij mij.
Bij 9,85 volt en 30,5 en 12354( of zo iets was het) rpm kwam er 307 watt uit.

Bij mijn osd stond er 299 watt. Dit ontloopt elkaar niet veel.. Houd dit dan in dat de combinatie in orde is!?
Bij deze test had ik mijn twee lipo's paralel aangesloten.

Heb ik dit nou goed gedaan!?
 
Mijn oog is gevallen op een zippy compact 3500 mah 35C 3S lipo. Deze staat ongeveer gelijk aan het gewicht van mijn 2200 mah inclusief het extra gewicht wat ik in de neus had zitten om balans te krijgen op mijn cg.

Is dit nu een goede optie!?

Vriendelijke groet,

Rogier
 
Als je alle gegevens geeft ook propmaat en motor kv max motor stroom regelaar lipo dan kan ik het voor je na rekenen.;)

1400KV motor( Max 550watt) , 40 amp ( 55 amp burst) stroom regelaar, 8x6 apc E prop. Dit probeerde ik op een 3s 2200mah 20c lipo...

Meer gegevens nodig!? Let me know!

Vriendelijke groet,

Rogier
 
Back
Top