Helikoptervlieger in of rond Tilburg?

  • Topicstarter Topicstarter robbedoes
  • Startdatum Startdatum
R

robbedoes

Guest
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er in Tilburg en omstreken ook favoriete wildvlieg-plekken zijn waar mensen weleens samen komen om te vliegen?

Groetjes Robert
 
Ik kom zelf uit Oirschot en wildvliegen doe ik (op het moment helaas te weinig) op 2 ongebruikte voetbalvelden bij ons in de wijk. Ik ben nog geen populaire wildvlieg spot tegen gekomen.

Verder is een club echt een aanrader tov wildvliegen. Vanuit tilburg zou de Brabantse Luchtvaart Club in Hulten bijvoorbeeld goed te doen zijn.

Zelf vlieg ik bij MVSB in Son en Breugel
 
Hallo Floris,

Ik ben zeker niet tegen een lidmaatschap van een club. Echter heb ik er helaas wel nare ervaringen mee gehad. Het heeft mij een model gekost omdat ik deze niet zelf mocht vliegen in verband met het niet hebben van een vliegbrevet. Echter in het verleden had ik tientallen jaren gevlogen. Maar omdat de keuring ook bestond uit het vliegen van mijn model door een bevoegde "instructeur" liet ik dit maar aarzelend toe. En als je dan je model in een vuilniszak mee naar huis mag nemen omdat je "instructeur" (die dan ook nog zoiets mompeld van je stabilo zat ook schuin" ja na die klap natuurlijk wel!) vergeten is de antenne uit te schuiven voelt dat niet lekker en ben je er heilig van overtuigd dat je dit nooit meer laat gebeuren. Vandaar mijn wildvliegpraktijken en wil ik alleen nog maar mijn modellen zelf besturen ook al gaat dit vooral met helikopter vliegen met vallen en opstaan. Ik heb er gewoon lol in nu en als ik straks heel erg goed kan vliegen lol ga ik heus wel weer bij een club kijken maar dan vlieg ik mijn kist daar zelf wel voor!

Groetjes Robert
 
Echt niet die wasten hun handen in onschuld. Volgende keer beter zeiden ze en kan gebeuren. Kreeg nog geen vuilniszak kado. Later vertelde ze mij dat deze man dit nooit had mogen doen. Maar omdat hij een soort van ere lid was durfde niemand iets te zeggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als de club verplicht dat iemand anders met jouw heli vliegt, club verantwoordelijk voor de kosten. Ook al doen ze het met de beste bedoelingen.
 
1 slechte ervaring betekend niet dat alles zo is.
Dus als je 1 keer een blauwtje loopt begin je niet meer aan een relatie ???

Vreemd is het wel, niet zelf(standig) mogen vliegen is correct, maar daar hebben ze die leraar/leerling kabel voor uitgevonden :-)
 
Overdrijven is ook een kunst: volgens je avatar ben je 28.... hoe oud ben je dan begonnen met vliegen?

hahahahaha inderdaad sorry dat is niet goed ik ben 51 jaar oud. Heb dat denk ik ooit eens verkeerd ingevuld ik zal het aanpassen. maar ik vlieg al vanaf mijn 16e jaar RC, Daarvoor vrije vlucht en ook nog even LB gevlogen. Overigens zojuist gekeken maar het aanpassen van je leeftijd moet via de beheerder dus mijn leeftijd maar weg gehaald.

1 slechte ervaring betekend niet dat alles zo is.
Dus als je 1 keer een blauwtje loopt begin je niet meer aan een relatie ???

Klopt maar ik heb het mee gemaakt en van mijn modellen blijven ze voortaan af. Uren zitten plakken en dan een of andere kostganger van een club die zelf niets bij zich heeft daar je modellen in puin laten vliegen. Ik vraag me ook af wie er beslist dat iemand een technische keuring of een vlieg examen mag en kan afnemen? Moeten deze lui ook een certificaat halen of wordt zo iemand met de natte vinger aangewezen? Ik heb vanaf 1980 RC bij de TMVC gevlogen en ook nog enkele KNVvl Luchtvaart kampen in Vierhouten bij gewoond en daar mocht ik altijd vliegen zonder problemen. Tot de TMVC ter ziele ging niets aan de hand. En toen begon de ellende. Na het debakel met mijn RC kist besloten om dan maar naar een club te gaan waar het RC zweven beoefend werd. Dit bleek niet echt mijn ding en nu sinds een maand of 6 een RC heli aangeschaft omdat ik dit op een betrekkelijk kleine ruimte kan beoefenen. Vandaar nogmaals mijn vraag;

Zijn er wildvliegplekken in en rond Tilburg waar RC helikoptervliegers weleens samen komen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind dat sowieso een rare gewaarwording.

Bij ons op de club vliegt niemand anders dan jij zelf met jouw toestel, al dan niet aan de kabel, maar je vliegt zelf.

Ik hoefde niet eens aan de kabel te vliegen omdat ze mij op m'n woord geloofden dat ik al kon hoveren en wat rond kon vliegen. De instructeur heeft even meegekeken en daarna aangegeven dat ik vrij mag oefenen op het gehele veld mits er geen anderen aan het vliegen zijn.

Daarnaast maken ze bij ons verschil tussen een KNVVL brevet en een clubbrevet. Voor dit laatste hoef je enkel aan te tonen dat je je heli goed onder controle hebt en slechts een gedeelte van de KNVVL figuren te vliegen.
 
Dat moest ik eens meemaken dat een of andere gast mijn heli moet goedkeuren door er zelf mee te gaan vliegen.. dat zegt toch helemaal nix over de kundigheid van de eigenaar van het model zelf.
Heel vaak is ook de instelling van de heli persoonlijk.

Ik heb een clubbrevet puur op basis van kunnen..
Ik zou ook eigenlijk niet weten KNVVL figuren zijn :D
 
de knvvl figuren zijn voor een beetje geoefend helivlieger redelijk vlot te leren..
begin je vanaf 0, ja dan zijn ze lastig. Maar dat is hooveren ook in het begin ;-)
Ze zijn voornamelijk gericht op het laten zien van controle over het toestel.
Bij vliegtuigen is dat eigenlijk hetzelfde.
Iedere club heeft natuurlijk wat eigen regels, om het voor hunzelf werkbaar te houden
ervaringen in het verleden en zo

Wij hebben ook mensen gehad die melden dat ze goed konden vliegen.. En vervolgens in de eerste vlucht meteen het toestel tot bouwdoos reduceren.
Op zich niet erg, maar dat bouwdoos gedeelte natuurlijk liever niet op mensen.
En daar hebben ze dan juist geen controle over ;-)
Zodoende wordt ook bij ons wel eens besloten dat de leerlingen niet "los" mogen vliegen, voor een instructeur zelf de vliegkunsten heeft kunnen bepalen.

Als een "instructeur" zelf niet bij machte is om op een correcte manier met een model om te springen, is hij in mijn optiek die functie niet waardig..
een instructeur moet juist iemand zijn waar je gedachteloos de zender aan over zou geven, mocht dit nodig zijn.
niet dat een gemiddelde modelbouwer dit doet ;-)

Wij hebben ook wel voorbeelden van een leerling die aangeeft de gehele besturing vernieuwt te hebben, en tijdens de eerste les stoppen er een paar servo's mee. Of gewoon heel de besturing.. Dingen die ook voor een gevorderd vlieger niet echt te controleren zijn.
Maar doorgaans kun je die redenen wel redelijk zien aan het verloop van de vlucht ;-)


de normale weg is ook dat een instructeur een leerling begeleid. Het is niet de bedoeling dat hij zelf gebruik maakt van zijn spullen...
ik ga ook geen rondjes vliegen met de heli van mijn leerling..
mag hij zelf doen.
Eerste vlucht moet ik natuurlijk wel eens doen, omdat een leerling nu eenmaal niet voor niets leerling is. maar doorgaans is dat ff invliegen, instellingen checken, neerzetten en de kabel eraan voor de lessen.
het hoogst noodzakelijke.

Ik heb mn eigen spullen om mee te vliegen :mrgreen:

De meeste clubs denken er ook op deze manier over trouwens.
je zal alleen vertrouwen moeten hebben in de kunsten van je instructeur.
desnoods begin je pas met lessen, tot je de beste man zelf hebt zien vliegen.
Niet tevreden, vraag je om een andere. indien voorradig ;-)

Qua brevet, dit kan per club anders liggen.
de Knvvl geeft een minimaal aantal te behalen figuren.
Ik weet clubs die hun eisen hoger stellen dan de Knvvl eisen. kwestie van ff navragen.

clubs zijn nu eenmaal persoonlijk..
het clubje moet een beetje matchen. anders wordt het geen leuk samenzijn op het veld ;-)
 
Back
Top