de knvvl figuren zijn voor een beetje geoefend helivlieger redelijk vlot te leren..
begin je vanaf 0, ja dan zijn ze lastig. Maar dat is hooveren ook in het begin ;-)
Ze zijn voornamelijk gericht op het laten zien van controle over het toestel.
Bij vliegtuigen is dat eigenlijk hetzelfde.
Iedere club heeft natuurlijk wat eigen regels, om het voor hunzelf werkbaar te houden
ervaringen in het verleden en zo
Wij hebben ook mensen gehad die melden dat ze goed konden vliegen.. En vervolgens in de eerste vlucht meteen het toestel tot bouwdoos reduceren.
Op zich niet erg, maar dat bouwdoos gedeelte natuurlijk liever niet op mensen.
En daar hebben ze dan juist geen controle over ;-)
Zodoende wordt ook bij ons wel eens besloten dat de leerlingen niet "los" mogen vliegen, voor een instructeur zelf de vliegkunsten heeft kunnen bepalen.
Als een "instructeur" zelf niet bij machte is om op een correcte manier met een model om te springen, is hij in mijn optiek die functie niet waardig..
een instructeur moet juist iemand zijn waar je gedachteloos de zender aan over zou geven, mocht dit nodig zijn.
niet dat een gemiddelde modelbouwer dit doet ;-)
Wij hebben ook wel voorbeelden van een leerling die aangeeft de gehele besturing vernieuwt te hebben, en tijdens de eerste les stoppen er een paar servo's mee. Of gewoon heel de besturing.. Dingen die ook voor een gevorderd vlieger niet echt te controleren zijn.
Maar doorgaans kun je die redenen wel redelijk zien aan het verloop van de vlucht ;-)
de normale weg is ook dat een instructeur een leerling begeleid. Het is niet de bedoeling dat hij zelf gebruik maakt van zijn spullen...
ik ga ook geen rondjes vliegen met de heli van mijn leerling..
mag hij zelf doen.
Eerste vlucht moet ik natuurlijk wel eens doen, omdat een leerling nu eenmaal niet voor niets leerling is. maar doorgaans is dat ff invliegen, instellingen checken, neerzetten en de kabel eraan voor de lessen.
het hoogst noodzakelijke.
Ik heb mn eigen spullen om mee te vliegen
De meeste clubs denken er ook op deze manier over trouwens.
je zal alleen vertrouwen moeten hebben in de kunsten van je instructeur.
desnoods begin je pas met lessen, tot je de beste man zelf hebt zien vliegen.
Niet tevreden, vraag je om een andere. indien voorradig ;-)
Qua brevet, dit kan per club anders liggen.
de Knvvl geeft een minimaal aantal te behalen figuren.
Ik weet clubs die hun eisen hoger stellen dan de Knvvl eisen. kwestie van ff navragen.
clubs zijn nu eenmaal persoonlijk..
het clubje moet een beetje matchen. anders wordt het geen leuk samenzijn op het veld ;-)