Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Tsja, jouw motor heeft, linksom of rechtsom, gewoon een carburateur met erg goede (vooral erg ruime) afstelmogelijkheden, en die hebben mijn motoren niet.

De Rossi's zijn uiterst onkritisch als je een gloeiplug gebruikt, en met vonk blijven ze op zich redelijk onkritisch, MAAR ze zitten "er hier en daar nét naast".

De ASP loopt op zich fantastisch, is niet een superkrachtige maar wel heel degelijke motor, maar de carburateur is met gloeiplug al min of meer op het randje, en met vonkjes helemaal.

Ik merk dat bijvoorbeeld aan dat ik na vervanging van de uitlaat, weer helemaal overnieuw kon beginnen, en niet alleen de carb opnieuw af moest stellen, maar zelfs de gascurve.

Het is allemaal wel te doen, daar niet van, maar sowiso wil ik eens kijken wat er allemaal mogelijk is met relatief gezien, huis tuin en keuken middelen. Je kan wel moeilijk doen met een spoeltje en een naaldje en een injectortje en een geregelde brandstofdruk, maar volgens mij moet je hetzelfde resultaat behalen met een nauwkeurige doseerpomp. Het druppelt bij een gewone carburateur per slot van rekening ook gewoon min of meer "atmosferisch" naar binnen... de feitelijke verneveling gebeurt in het carter...

Maar het is niet allemaal "onzin omwille van het prutsen":

kortweg, misschien is je middengebied op die carb gewoon veels te rijk, en merk jij dit alleen met optoeren

misschien een servo op de hoofdnaald zetten, en meeprogrammeren op de throttlecurve?
servo de naald laten verstellen, weinig gasopening = naald tik terug, volgas naald een tik open
Dit was mijn eerste gedachte ook, maar dat is niet wat er aan de hand is. Stel, ik schakel Idle-1 in. De gasklep staat open, de middennaald opent evenredig.
De motor toert op, en doordat de motor optoert trekt hij meer lucht, en dus ook meer brandstof binnen. Het vervelende is, dat die twee hoeveelheden niet gelijk op gaan. De hoeveelheid lucht neemt méér toe dan de hoeveelheid brandstof, en gedurende het optoeren, gaat de motor dus magerder lopen.

Dat gebeurt ook in de lucht. Als je naar beneden komt (pitch terug neemt) gaat de gasklep dicht, maar het toerental daalt niet. De lucht wordt gesmoord, de brandstof ook, maar de verhouding lucht/brandstof raakt verstoord, en daardoor wil de motor slechter aftoeren. Pitch bij geven, lucht gaat open, brandstof ook, en de motor kakt aanvankelijk wat in, wordt dus rijker wat het inkakken bevordert, als de heli zijn klim goed ingezet heeft toert hij weer wat op, en magert dus af, waardoor hij nóg verder optoert, en heter wordt. Zet je dan de hoofdnaald wat verder dicht om het aanvankelijke inkakken wat tegen te gaan, dan loopt hij daarna alleen maar NOG magerder en gaat het fout. Zet je hem wat rijker om te heet worden tegen te gaan, dan kakt hij bij het pitch geven te ver in en "komt hij er niet doorheen".
Het is momenteel goed vliegbaar hoor. Ik vlieg 15 minuten op een tankje met die ASP, daar niet van. Maar het valt me op, dat hij met het standaard potje veel makkelijker af te stellen was dan met de nieuwe (veel stillere) uitlaat.

Er bestaat zoiets als een carbsmart, die reageert op motortemperatuur.Vind ik een eng ding, want mijn metingen tot dusverre geven aan dat er een tijdsvertraging zit van 10~20 seconden tussen een gasverandering en een temperatuurverandering. Ik zie niet in hoe dat een stabiel mengsel kan geven als het ding op een temperatuurverhoging 10 seconden te laat reageert.

Ik wil dus een doseerpomp zodanig aansturen dat hij zowel op de onmiddelijke toerental verandering als ook op de onmiddelijke gasklepstand reageert, teneinde het mengsel zo constant mogelijk te kunnen houden en via de gasklep alleen de hoeveelheid mengsel te regelen. Of dat lukken gaat is weer een heel ander verhaal, het is voorlopig nog niet meer dan een gedachten-experiment.

Een doseerpomp die de gevraagde hoeveelheid brandstof kan leveren is makkelijk genoeg gemaakt (heb er wel de hulp van mijn CNC-frezende vliegmakker voor nodig). De signaalgevers zijn ook simpel genoeg, ééntje komt er kant en klaar uit de ontsteking, de ander is niet meer dan een potmeter aan de gasklep gekoppeld. Maar die aansturing.... DAT is een probleem.... Wie weet kan het ook wel analoog, dat weet ik niet.... Moet ik me ook maar eens in verdiepen...

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
eigenlijk heb je dan 2 problemen:
- brandstoftoevoer die niet lekker gelijk loopt met de behoefte
- luchtaanvoer die niet lekker gelijk loopt

Wil je 100% correct, moet je lucht en brandstof zelf gaan reguleren..
heb je de brandstof perfect, heb je altijd nog de vraag of de lucht wel in de exact goede hoeveelheid binnenkomt.
Aangezien de gasschuif blijkbaar toch nog wel eens te vroeg dicht gaat, zou je eigenlijk iets met de gasschuif moeten gaan doen..

op zich is bij jou de behoefte aan een carb eigenlijk al een beetje afwezig met een pomp
gas geven zou je dan op de pomp gaan doen.
Dus kun je eigenlijk de gasschuif zelf gaan beinvloeden om de correcte luchthoeveelheden binnen te krijgen.

dat wordt waarschijnlijk een aangepast printje..
je throttle curve zit al op de pomp, en de lucht moet iets afwijkend reageren.
moet iets tussen wat exact weet wat er moet gebeuren.
en natuurlijk een extra kanaal nodig.
Wel een leuk projectje ;-)
 
Nou, nee... je hebt het universele probleem wat elke carb heeft: de venturiwerking is niet proportioneel (d.w.z. als je door een gelijkblijvende opening variabele luchtstroom laat lopen, en die luchtstroom moet vloeistof mee nemen, dan is er geen vaste verhouding tussen die twee).

Alle modelcarburateurs gaan uit van een vaste relatie tussen toerental en gasklepstand (vliegtuigen) OF een constant toerental met variabele belasting, en in beide gevallen zijn de overblijvende afwijkingen goed op te vangen doordat methanol i.c.m. gloeiplug een extreem ruim mengselbereik kan verdragen.

Bij bijvoorbeeld benzinemotoren zit je al bijna onlosmakelijk aan een membraangestuurde carb vast, en hier heb je voor een heli een heel andere carb nodig als voor een vliegtuig of auto.

Bij "automotive" (auto's en motorfietsen) wordt de boel nog ingewikkelder, want je wilt bijvoorbeeld als je nét boven stationair in de 5 rijdt, en je draait het gas in één klap open, dat de carb over die hele periode van 10~15 seconden waarin de motor van minimum naar maximum toeren oploopt (en die auto of motor mee moet zeulen) toch die exact juiste mengverhouding blijft leveren. Daarom zit daar vóór de gasklep de CV-schuif, die die luchtsnelheid meet, en naar gelang behoefte de sproeiernaald steeds verder open trekt. Het probleem is dat je dat mechanisme alleen kunt afstellen door onderdelen te vervangen (naalden met andere tapsheid, veren met andere voorspanning en/of veerconstante) en dat is dus voor modellen volkomen onbruikbaar. Dat was mijn eerste poging, maar ben reeds in het vooronderzoek-stadium om bovenstaande reden daarvan afgestapt

Dat probleem, dat is dus waar ik nu tegenaan loop met die ASP. die carb ligt er zo ver naast, dat het met gloei geen enkel probleem is, maar met vonk toch wel merkbaar begint te worden.

De luchtaanvoer is niet het probleem. Daar regel je de motor mee en dat gaat op zich goed. Het probleem is dat de brandstof bijmenging niet gelijkmatig verloopt met het toerental. Dus in die enkele situatie, waarin door oorzaak van buitenaf het toerental verloopt, begint ook gelijk het mengsel te verlopen op dusdanige manier dat de verstoring versterkt wordt (loopt het toerental op, dan leidt de daaruit resulterende afmagering tot een nóg hoger oplopend toerental).
Bij de Rossi's heb ik hier geen last van, deels door de regulerende werking van de resonantie uitlaat. Bij de ASP is het wel behoorlijk merkbaar.

Theoretisch volgt de luchthoeveelheid uit twee hoofdvariabelen: toerental en gasklep opening. Als je heel precies wilt gaan, doen lucht temperatuur, atmosferische druk, acelererende motor en motortemperatuur ook nog mee, maar ik vermoed dat dat voor dit verhaal niet merkbaar is. Bij auto's en motorfietsen worden die waardes in elk geval vaak wél meegenomen.

Jij hebt daar, doordat de governor onmiddellijk ingrijpt, véél minder last van, omdat je toerental actief constant gehouden wordt, en dus gasklep en naald-verstelling veel directer in relatie tot elkaar liggen. Een governor zou voor mij ook het probleem behoorlijk verminderen (het toerental wordt constant gehouden, en dus varieert het mengsel minder). Het risico is wel dat bij een probleem met de brandstoftoevoer (vuiltje in de sproeier) de gasklep open gaat en open blijft.... Dat is wat ik er eng aan vind. Verder is een nadeel, dat als je motor her en der wat mager loopt, je maar moet gokken in welke stand van de gasklep dat dan is....

Vandaar een brandstofregeling, want als die er mee ophoudt, stopt de motor domweg in plaats van in elkaar te lopen, en je weet (relatief gezien) precies waar je zit qua afstelling....

Buiten dat, het is ook stiekum toch gewoon leuk om die hersengymnastiek te doen....

Groet, Bert
 
Met een governor kun je toch redelijk zien waar het arme punt zit hoor..
Alleen moet je de belasting van de motor er even op aanpassen.
Als je daar een beetje aan gewend bent, is dit best goed te doen.

zo exact als op de curve kun je het niet zien natuurlijk.
maar ik zie het goed genoeg ;-)

Vuil is daarentegen een algemeen probleem..
De governor zou dit inderdaad in eerste instantie verbloemen, maar met een beetje belasting (dus gasschuif verder open) merk je dit ook vanzelf. magert hij opeens af naarmate er meer belasting op komt..
hij probeert het toerental gelijk te houden. dus die schuif die vol open staat, geeft een identiek toerental. als het zodanig ernstig is dat de gov het niet meer bijhoudt of een te grote afwijking ziet, hoor je het toerental ook zakken.
Ben je er scherp op, kun je door de heli even in vrije val te gooien, even een beetje autoroterend de motor op gang helpen.
is dat werkelijk nodig om de motor op toeren te krijgen, moet je gewoon landen en kijken.
toe nu toe had ik dit alleen toen mn timing nog heftig verkeerd stond.

is maar net hoe scherp je er zelf op bent natuurlijk.
Op de curve zie je dit soort dingen bijna meteen, als je er op let.
gov zie je het wat later.
heeft voor mij tot nu toe nooit voor problemen gezorgt.


Maar, hersengymanstiek:
Een rookpomp?
die dingen zijn redelijk strak qua hoeveelheden.
Kunnen al recht op een kanaal worden ingesteld.
Alleen een kanaal zien te versieren waar je ook een curve op kan zetten. weet alleen niet of jouw zender dat kan?

Voor de test is dit goed, het printje om het exacte gedrag bij op of aftoeren te beinvloeden kan er dan later nog tussen..
 
bij de weg, moet ik dit stukje proza verplaatsen naar het vonkjestopic, of staat het hier goed?

Mij maakt het niet uit, dit is een leuk cafe onderwerp :mrgreen:
 
Van mij mag het hier blijven staan... Aangezien het nog in de verste verte zelfs maar lijkt op een practisch toepasbaar iets, is het nog niet meer dan kroegpraat....

Een rookpomp... zijn die niet gewoon aan/uit? die zijn wel regelbaar uiteraard, maar volgens mij aan de pomp zelf, niet via de zender.

Het punt is, dat een pomp die via de zender gestuurd wordt, hoe kunstig gemixt ook met alle kanalen, nog steeds niet die brandstoftoevoer mee laat varieren met toerental van de motor, uitsluitend met "wat de zender denkt dat het toerental zou moeten zijn" en dan magert hij nog harder af, als het toerental oploopt maar de brandstoftoevoer niet mee stijgt.

Het MOET een systeem zijn wat kijkt naar de behoefte van de motor door te kijken naar gasklepstand EN toerental, en daar actief op reageert. Geen enkele huidige RC-carburateur doet dat, en dat is één van de redenen dat bijvoorbeeld kleine benzinemotoren (kleiner dan, pak hem beet, 15 cc) altijd een probleem zijn geweest, en nog steeds problematisch blijven. Ook al zijn er ondertussen een aantal acceptabel lopende benzine motoren, het is nog verre van ideaal en perfect.

Nogmaals, als ik een beetje doorpruts heb ik bij wijze van spreken morgen een servo omgebouwd tot doseerpomp, dat is het probleem niet.

Groet, Bert
 
Bert, een microprocessor zou met de noodzakelijke sensoren de rest kunnen doen.

Ja... da's een open deur he? ;) ik bedoel maar: ik WÉÉT dat een microprocessor dat kan....:grin:

Die kun je zelfs zo kopen, het schijnt dat je met een Arduino boardje alles kunt doen wat je wilt....

De pest is dat ik daar NUL verstand van heb, van het opbouwen van zo'n schakeling, tot en met het programmeren van een gebruiksvriendelijk user-interface, ik heb van dat gedeelte geen ruk verstand....

Ik zie mezelf met heel veel moeite een gewoon snelheidsregelaartje ombouwen naar bijvoorbeeld potmeter aansturing i.p.v. pulsbreedte-aansturing. Dan zijn we al een heel eind. Maar dan nog dat toerental signaal erbij gieten wat in pulsvorm komt, dat gaat al een stuk lastiger worden voor een leek als ik....

Groet, Bert
 
Er zijn altijd mensen die je bij zoiets willen helpen Bert ;-) Als jij weet wat je wilt kan ik een opzet maken voor een programma. Als je de grove opzet hebt kan je het verder zelf tunen. En ik weet zeker dat je dat gaat lukken.
 
oh, mits ik een werkende schakeling en een voor mij begrijpelijk user interface heb, dan kom ik inderdaad een heel eind.

Probleem is de schakeling: iedereen roept "Arduino" en ik ben van harte bereid daar geld in te steken, maar ik "zie" domweg niet wat ik allemaal nodig heb, en hoe ik het in elkaar moet knopen, hoe ik al die techno-talk op de Arduino site moet vertalen in wat ik nodig ben...

Ik heb dus iemand nodig die me dat voor elkaar kan boxen, EN een programmaatje kan opzetten, OF de boel zodanig opzet, dat het spul met potmeters af te regelen valt...

Dan valt te denken aan vier potmeters: twee voor de "eindaanslag" van elke waarde, en twee waarmee de "grafiek" van hol naar bol gesteld kan worden (zeg maar een soort van positieve en negatieve expo).

De output van het ding moet (voor zover ik het kan nagaan) signaal 1 x signaal 2 moeten zijn, NIET signaal 1 + signaal 2).

Maar met een tabel vol getallen kom ik ook een heel eind mee....

Groet, Bert
 
en link je het ding dan aan het signaal van de zender, of link je hem aan de sensor van de ontsteking?
of beide? kan het apparaat een beetje inspelen op "wat komen gaat"
 
Link aan de ontsteking en de gasklepsensor (die laatste is in feite al een indirect-directe link aan de zender)

Naar mijn beste weten, moet dat hoewel niet perfect, toch al een stuk dichter in de buurt van "perfect" komen. Een carburateur houdt per slot van rekening ook niet echt rekening met motortemperatuur en andere parameters....

Het gaat me met name om het elimineren van (of zo goed mogelijk compenseren voor) het afmageren als de motor bij gelijke gasklepstand een hoger toerental draait....

Groet, Bert
 
Als ik jullie verhaal een beetje begrijp komt het er op neer dat de inputs van de regelaar zijn:
-motortoerental (hoofdrotortoerental?)
-stand gasklep (servo signaal)

De output is dan een servo die de naaldopening regelt?
 
Als ik jullie verhaal een beetje begrijp komt het er op neer dat de inputs van de regelaar zijn:
-motortoerental (hoofdrotortoerental?)
-stand gasklep (servo signaal)

De output is dan een servo die de naaldopening regelt?

Bijna... ;)

Imputs gasklepstand (niet servo-stand, al zou je dat theoretisch kunnen gebruiken maar dan moet je na iedere demontage weer calibreren), en motortoerental (niet hoofdrotor)

Output is toerental van een doseerpomp, NIET de regelnaald. Reden: regelnaald is niet eenduidig, brandstofdebiet is afhankelijk van meer factoren, en ik ben juist op zoek naar een éénduidig regelbaar brandstofdebiet.

De twee ingangen zouden een potmeter en een blokgolf (frequentie, niet dutycycle of pulsbreedte) zijn, de uitgang bijvoorbeeld een 0-5V signaal wat belastbaar is met minstens 150 mA (rechtsstreeks de pomp aansturend), of alternatief een 50 Hz servosignaal (om een kleine ESC aan te kunnen sturen, die op zijn beurt de pomp aanstuurt).

Groet, Bert
 
Om alles zo eenvoudig mogelijk te houden en het minimaliseren van extra componenten:
Inputs:
- Gasservosignaal 1000 - 2000us met eenvoudige 2-punts software kalibratie.
- Motortoerental via het pickup signaal van de vonkendoos?

Output:
- 5V pulsbreedte 0-100%.

Geen idee of je een 5V signaal uit de vonkendoos kan halen, maar dat zou wel ideaal zijn. Wat is het maximale toerental van de motor?
 
Je bedoelt dat het ding (om een potmeter te elimineren) tussen ontvanger en gasservo zijn ene imput wegtrekt?

Is goed, maar dan moet ik begin en eindpunt wel kunnen calibreren (want ik gebruik normaliter EPA om de slag van de gasservo aan de gasklep aan te passen, dus nul gas is niet altijd 1000 us, volgas is niet altijd 2000 us, en mogelijk moet ik ook de richting kunnen omkeren.... EDIT: duh... dat bedoel je al met "tweepunts calibratie"... :rolleyes:

Maar dat zou wel werkbaar zijn, EN bruikbaar met governor (aftakken tussen governor en servo, maar idem voor de instelbaarheid).

inderdaad, rpm signaal via vonkendoos (moet eventueel galvanisch gescheiden worden, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen maar lijkt me verstandig).
Max toerental zal wellicht 18000 RPM bedragen, als ik het systeem "voor algemeen gebruik" wil houden

Ik kan geen voeding van de vonkendoos halen, maar wel moeiteloos via die servoaansluiting (doseerpomp zal max ongeveer 150 mA trekken, schat ik)

inderdaad, uitgangssignaal 0-100% 5V pulsbreedte.

Waar zit je aan te denken voor afstellingen? Tabellen of op een andere manier?

Een van de voorwaarden moet overigens zijn dat de uitgang nul word als één van beide (of beide) imputs naar "nul" vallen (bij gas dicht mag er geen brandstoftoevoer zijn, bij nul toeren ook niet.

Bestaat er een mogelijkheid om de uitgang te overbruggen zonder dat je de electronica opblaast? (om het systeem te primen vóór de eerste start...).

Groet, Bert
 
Je bedoelt dat het ding (om een potmeter te elimineren) tussen ontvanger en gasservo zijn ene imput wegtrekt?

Is goed, maar dan moet ik begin en eindpunt wel kunnen calibreren (want ik gebruik normaliter EPA om de slag van de gasservo aan de gasklep aan te passen, dus nul gas is niet altijd 1000 us, volgas is niet altijd 2000 us, en mogelijk moet ik ook de richting kunnen omkeren....
Ja, 1 input van het servosignaal. Vandaar ook de genoemde 2-punts calibratie. Calibreren is altijd eenvoudiger om softwarematig te doen dan hardwarematig.

inderdaad, rpm signaal via vonkendoos (moet eventueel galvanisch gescheiden worden, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen maar lijkt me verstandig).
Max toerental zal wellicht 18000 RPM bedragen, als ik het systeem "voor algemeen gebruik" wil houden
Ik neem aan dat er 1 puls per omwenteling uit komt? Welke topspanning heeft de pulse?

Ik kan geen voeding van de vonkendoos halen, maar wel moeiteloos via die servoaansluiting (doseerpomp zal max ongeveer 150 mA trekken, schat ik)
Welk voedingsspanningsbereik wil je toe gaan passen voor dit systeem? Dit in verband met de voedingsspanning van de processor en de keuze van de spanningsregelaar.

inderdaad, uitgangssignaal 0-100% 5V pulsbreedte.
Ok

Waar zit je aan te denken voor afstellingen? Tabellen of op een andere manier?
Dat hang een beetje af van de te verwachte lijn die er in komt. Mooiste oplossing is een wiskundige formule waarbij je de getallen aan kan passen. Eventueel met potmeters.

Een van de voorwaarden moet overigens zijn dat de uitgang nul word als één van beide (of beide) imputs naar "nul" vallen (bij gas dicht mag er geen brandstoftoevoer zijn, bij nul toeren ook niet.
Ok

Bestaat er een mogelijkheid om de uitgang te overbruggen zonder dat je de electronica opblaast? (om het systeem te primen vóór de eerste start...).
Softwarematig is eigenlijk alles wel mogelijk. Het één kost alleen wat meer tijd dan het ander. Eventueel kan je een extra ontvangersignaal gebruiken voor deze functie. Dan kan je dit op de zender regelen. Anders voldoet een schakelaar als input ook.

Dat zeggende is het ook mogelijk om de timing van de vonk door de processor te laten regelen. Dan kan je de timing van de vonk aanpassen aan het toerental. Mits dit natuurlijk noodzakelijk / wenselijk is.

Of de navigatieverlichting te schakelen.....

Mochten we dit voort zetten dan lijkt het mij handig om dit op een andere locatie te doen ;-)
 
he bert, ook jouw vonkendoos heeft toch een uitgang voor een toerenteller display?
kun je daar je signaal niet afpikken, hoef je ook je sensor etc niet van de plek te halen of iets ertussen te bouwen.

Voeding van je vonkendoos zou dit met gemak moeten trekken.
y kabel op je gasservo..
zowaar, het lijkt nu toch een soort van in de buurt te komen ;-)
 
Back
Top