boot verzwaren om overdruk bij duiken te beperken?

Ik zit met m'n Delta nog met een vraagje. Ik kan de boot laten duiken, alleen moet ik toch best veel water in de duikzak pompen voordat deze kopje onder gaat. Nu vroeg ik me af of er een soort van vuistregel is hoeveel de boot in opgedoken toestand normaal boven het water uit moet komen.
Bij de Delta is de toren ja ook een deel van het WTC. Dus dat volume moet ik sowieso al binnen halen. maar zou het kwaad kunnen als ik de boot dus zodanig verzwaar met lood dat met een lege tank (of nouja.. zak.) alleen de toren boven het water uit komt?

Ik vraag dit, omdat bij m'n Delta lucht langs de ruitjes er uit word gedrukt als ik de duiktank erg vol maak. (puur door overdruk denk ik. ) De boot blijft wel droog van binnen,.. maar echt goed lijkt me dit niet.
Ik zal vanmiddag eens een foto maken hoe hoog de Delta nu ligt. Ben wel erg benieuwt wat hier de adviezen over zijn.

Gr,
Tim
 
maar zou het kwaad kunnen als ik de boot dus zodanig verzwaar met lood dat met een lege tank (of nouja.. zak.) alleen de toren boven het water uit komt?

Tim,

In principe is er geen bezwaar tegen om met lood te verzwaren.
Wat ook mogelijk is, is je toren af te sluiten zodat hij geen deel meer uitmaakt van je WTC en doorvloeid te maken.

Groet,
Paul
 
Hallo Paul,

bedankt voor het antwoord.
Dat laatste lijkt mij een lastige klus, gezien deze van binnen uit helemaal open doorloopt in de toren (en hier ook ramen in zitten. ) wellicht dat hier ook nog weer wat lampjes in komen, zal zeker leuk staan onderwater.
Maar is er nog een vuistregel mbt hoeveel % van een duikboot boven water zou moeten zijn met lege ballast tanks oid? Ik snap dat het volume van de duikboot welke dan boven water is altijd kleiner moet zijn dan de inhoud van het ballast systeem. Maar met hoeveel % in de ballast tank moet een duikboot normaal onder water komen? Word daarvoor normaal 50% aangehouden, of 80% of is dat niet echt een vuistregel voor? (ofwel, maar gewoon even wat proberen. :) )

Groeten,
Tim
 
er is geen vuistregel hoeveel een boot moet boven water liggen
300px-Alfa_class_SSN.svg.png

russen liggen over het algemeen heel hoog op het water
de witte lijn is NIET de water lijn
de waterlijn is dus de scheiding tussen zwart en rood

sub.jpg

dit zou de waterlijn van de delta moeten zijn
subinwater.jpg
 
Twee methods,

1.. Bekijk op foto's waar de waterlijn is en richt je daarop. De grootte van de tank moet precies gelijk zijn als de waterverplaatsing van het deel wat boven water steekt
2. Bij vele boten (maar misschien niet de Delta) bevat de Specs zowel de waterverplaatsing onder water als die boven water. Trek de een van de ander af, deel door de schaal tot de macht 3 en dat is het volume van de duiktank.

Freek
 
Hallo Tim,
jouw Delta ligt wel erg hoog in het water.
En ik lees in je tekst iets wat ik wel erg bezwaarlijk vindt en wat bij de vorige reacties in dit topic niet op gereageerd is.
Er komen dus luchtbellen langs de ramen in de toren naar buiten bij het volpompen van je duiktank/zak.
Heb jij geen druksensor in je boot?
Zo niet zo ik hem maar toch snel plaatsen.
Je kunt nu door blijven pompen tot dat al de lucht in je boot naar buiten is langs de ramen is ontsnapt.
En dan kun je pompen zo veel als je wilt om de boot weer boven water te krijgen.
Jouw lucht die in de boot moet blijven voor je drijfvermogen is ontsnapt langs je ramen naar buiten.
Bij het leegpompen krijg je dan nu dus onderdruk en zuig je je boot vol met water doordat jij je waterzak leeg pomt.
En dan is het in het extreme geval dag Delta.
Ik heb zelf ook een Delta gehad en je kunt zien op de foto's hoe diep hij licht.
Norbert heeft van die drukschakelaars normaal standaard in het pakket van de Delta.

Hein

Foto550-68BMJSOO.jpg

op deze foto zie dat de eerste 3 boten het dek ongeveer op de waterlijn hebben.

Foto550-8UEY6ZIQ.jpg

hier kun je het dek goed zien

Foto550-4X6TCCHY.jpg

ik had de boot iets hoger liggen

Foto550-F6WS7VSP.jpg

zo vervoerde ik mijn boot op een tentoonstelling
 
Twee methods,

1.. Bekijk op foto's waar de waterlijn is en richt je daarop. De grootte van de tank moet precies gelijk zijn als de waterverplaatsing van het deel wat boven water steekt
2. Bij vele boten (maar misschien niet de Delta) bevat de Specs zowel de waterverplaatsing onder water als die boven water. Trek de een van de ander af, deel door de schaal tot de macht 3 en dat is het volume van de duiktank.

Freek

Methode nr. 3:
Vuistregel: Weeg het deel van de boot wat boven water moet komen, het aantal gram is de inhoud van de ballasttank in cc.

Paul
 
Marc,
in de loop der jaren krijg je heel veel foto's hoor.
Ben nu de video banden op de pc aan het zetten vanaf 1990.
Wat waren we toen nog jong.

Hein
 
Hallo allemaal!

Bedankt voor de reacties. De boot heeft een druksensor. (de originele heb ik zelfs vervangen voor een nieuwe die bij de BTS2 zat die nu ook in de Delta zit. (de oude BTS1.5 werkte niet helemaal mooi, die wil ik nog nakijken.)
Er staat nog geen foto van m'n Delta hier, maar volgens mij ligt die inderdaad hoger in het water als de Delta's die hier afgebeeld zijn.

Ik zal iig het ruitje wat nu iets lekt er af moeten halen, en er opnieuw op lijmen.
 
Back
Top