Advies voor nieuw aan te schaffen lader

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een lader voor mijn nog te bouwen hexacopter. Ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer qua termen etc.

Ik heb een aantal wensen/eisen voor de nieuwe lader:

- 2 4S lipos tegelijk kunnen opladen (a 5000mAh perstuk)
- ingebouwde voeding, ik laat in de huiskamer op en mijn vriendin wil het zo netjes mogelijk houden
- eventueel mogelijk via de sigaretaansluiting in de auto? Als dat uberhaupt mogelijk is?

Zoiets heb ik gevonden: Dynamite Prophet Sport LiPo Duo 50Wx2 Dual Lader maar voldoet dit? Het liefst zoek ik een iets goedkoper alternatief.
 
Duo laders zijn duur...... Daar ontkom je niet aan...

Daarnaast zijn de wensen ook lastig..
Ingebouwde voeding beperkt meestal meteen het laadvermogen tot een 50W , met een 4s 5000mAh pack ben je dan een goeie anderhalf uur aan het laden aangezien je niet hoger komt dan 3A laadstroom.

Duo laders met ingebouwde voeding is helemaal lastig aangezien duo laders over het algemeen een stuk boven de 50W per kanaal zitten en dus een flinke voeding nodig hebben.

Je komt dan uit bij die Dynamite lader of 2 losse laders zoals de Imax B6 en gelijkende laders.
 
Dankje voor je antwoord. De Dynamite is dus 1,5 uur per accu (want die doet 2x50Watt) of begrijp ik je verkeerd?

De Imax B6 met voeding komt op ongeveer: 38 euro totaal. Maar die heeft ook 50watt toch?

Of de B6 200 watt uitvoering met voeding, dan zit je op ongeveer 96 euro.
 
We willen natuurlijk allemaal zo goedkoop mogelijk uit zijn. Toch moet je wel bedenken dat een goede lader geld kost en dat je dat uiteindelijk terug verdiend door een langere levensduur van de accu en een veel kleinere kans op een defecte LiPo of erger nog op brand.

Voor de accu's die jij wilt gaan gebruiken kan je deze lader wel gebruiken maar je moet dan wel genoegen nemen met een langere laadtijd. Deze lader kan maximaal 50W per uitgang leveren. De spanning van een 4S LiPo is 16,8V als hij helemaal vol is. Tot ongeveer 16V zal hij met de maximaal ingestelde stroom laden. Deze stroom is normaal gesproken 1C wat in dit geval 5A is. Als ongeveer 16V is bereikt zal de stroom langzaam maar zeker steeds minder worden. Meestal zal de lader melden dat de accu vol is als de stroom tot ongeveer 0,1C (0,5A) is gezakt.
Tot de accu bijna vol is zal er dus 5A laadstroom lopen. Als de spanning bijna 16V is zal het vermogen dus 5Ampère x 16Volt = 80Watt zijn. Helaas zal het daar dus fout gaan, de lader kan maar maximaal 50Watt leveren.
Met andere woorden de lader zal maximaal 50W/16V is ongeveer 3Amp laadstroom kunnen leveren. Dat betekend dan weer dat de laadtijd op zal lopen van ongeveer 80 minuten naar meer dan 2 uur!

Als je sneller wilt laden dan zal je meer laadstroom nodig hebben dus een lader die meer vermogen kan leveren. Wil je met 2C laden (meer raad ik je niet aan om te doen) dan zal de accu in rond de 40 minuten vol zijn. Je zal dan wel een lader nodig hebben die minimaal 2x5x16=160Watt per uitgang kan leveren. Dat zijn "stevige" laders en die kosten het nodige. Je zal dan ook vrijwel zeker een lader krijgen waar geen ingebouwde netvoeding in zit. Een aparte voeding zal je er dus ook bij nodig hebben.

Alle waar naar zijn geld. Je kan het met de opgegeven lader doen maar dan zal je ruim de tijd moeten nemen om de accu('s) te laden. Wil je toch "meer" dan zal je daar ook voor moeten betalen. ;)
 
Klopt... De Dynamite geeft max 50W per accu min nog wat verliezen waarschijnlijk , laden van een 4s 5000mAh pack kost je dan al gauw 1,5 uur.

De Imax doet dat inderdaad ook maar 50W en komt op bijna 50 euro met de voeding.
Veel hoger dan die 50W ga je met dergelijke laders ook niet komen , de laders met ingebouwde voedingen stranden vrijwel allemaal bij de 50W uitschieters zitten aan de 75 of 80W maar die kosten dan weer een stukje meer.

De Dynamite zou ik persoonlijk in ieder geval niet doen , afgezien van hoe snel je laad kan je daar volgens mij weinig aan zien.... En met lipo's is het wel zo fijn om in ieder geval de voltages van de cellen onder het laden uit te kunnen lezen , zo kun je vroegtijdig b.v. problemen zien..

De Imax B6 of gelijkende laders zoals de T2M Swallows die ik te koop heb staan zijn wat dat betreft een stapje beter aangezien je daar gewoon meer vanaf kan lezen en meer soorten accu's mee kan laden.
 
Bedankt Ernst en Savage voor jullie antwoorden.

Ik denk dat ik dan mijn eis moet bijstellen dat een externe voeding ook mag. Ik heb dan alleen een soort laptopvoeding aan de lader hangen.

De B6 200watt is dan een optie om met 2C te laden? 40 minuten voor een accu vind ik nog acceptabel.
En anders is een optie de door jou aangeboden T2M Swallows? Dan laadt je beide tegelijk op in 1,5 uur tijd?
 
De Swallows laden ook met 50W max inderdaad , dan kom je dus ook weer uit rond de 3A laadstroom en 1,5 uur laden per accu. 5:3= 1.6666666667 uur uitgaande van een volledig lege accu wat je met een lipo nooit mag doen ;)

In de praktijk ben je dus met het balanceren mee ongeveer 1,5 uur aan het laden per accu.
Omdat allebei de accu's een eigen lader hebben ben je dan met 1,5 uur klaar met allebei.

De T2M laders zijn voorzien van een snoertje met krokodillenbekjes die rechtstreeks op de autoaccu aangesloten kunnen worden. Dat is naar mijn mening ook een betere oplossing dan via de 12v plug van de auto , autobedrading is over het algemeen niet echt ruim bemeten qua diameter ;)
 
Mooiste zou zijn als je ze via de sigaretaansteker kunt opladen. Als je onderweg bent en 1 accu kan dan geladen worden dan scheelt dat weer wachten.

Hoeveel accu's heeft een gemiddelde (quad)copter vlieger in gebruik vraag ik me wel eens af?

Edit:
Ik zit nog even te kijken, maar is deze combi niet iets (in de auto opladen laat ik dan maar zitten):
- voeding: HobbyKing 350w 25A Power Supply (220v~240v)
- 2x lader: Turnigy Accucel-8 150W 7A Balancer/Charger

En een stroomsnoer voor naar het stopcontact. Welke kabel ben ik nodig om beide laders tegelijk aan de voeding te kunnen hangen?

Thuis heb ik nog een Antec 850W pc voeding liggen bedenk ik me net: http://www.techwarelabs.com/reviews/PowerSupply/Antec-850-TPQ/index_2.shtml

Indien deze te gebruiken is, bestaan er verloopstekkers van mijn voeding naar de laders?
 
Laatst bewerkt:
... De B6 200watt is dan een optie om met 2C te laden? 40 minuten voor een accu vind ik nog acceptabel. ...
Op deze site staan de werkelijke stromen voor een gegeven aantal cellen netjes in tabel, per merk type.
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> Lithium battery chargers ->
-> selecteer een 50watt lader, bijvoorbeeld de Imax B6, klik calculate en voila, overzicht van charger limits in tabelvorm, evenals power supply.

en ook in het electrical menu
-> Charger calculator
Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Handige link inderdaad. Ook om een bedradingsschema qua componenten te zien is het handig. Dankjewel.

De combinatie uit mijn vorige bericht werk dus. Voor de zekerheid iemand die het wil checken?
 
De combinatie uit mijn vorige bericht werk dus. Voor de zekerheid iemand die het wil checken?
Ja in theorie wel.
Als beide laders met 1C staan te laden dan kom je al wel op ongeveer 15A.
Op 2C 30A.
Dat geeft problemen met je sigaret aansteker denk ik en een forse voeding is dus een must.
Als je met forse vermogens wilt vliegen zal je ook met forse laad apparatuur moeten werken om zorgeloos veel te kunnen vliegen.
laad apparatuur mag dus geen sluitpost zijn.;)
 
Laatst bewerkt:
Dat is waar. Ik denk daarom maar gewoon 2x een 50 watt lader met voeding en dan de tijd nemen om ze op te laden. Uiteindelijk ga je denk ik toch naar meer lipos toe (meer als de huidige 2).
 
... een forse voeding is dus een must. ...
Handig tooltje voor bepalen minimum eisen van voeding voor de lader
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> Electrical menu
-> Charger calculator
-> Power supply requirements


....Ik denk daarom maar gewoon 2x een 50 watt lader met voeding en dan de tijd nemen om ze op te laden. ....
Houd ook het verschil in laadvermogen in de gaten tussen laden vanaf voeding/accu en laden vanaf netspanning. In de laatste situatiel is laadvermogen meestal lager.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De 50W laders leveren het meestal op zowel 220 als 12v , de 75~80W laders zijn op 220 vaak beperkt tot 50W en voor het volle vermogen afhankelijk van 12v.

De beperkende factor bij de grotere broertjes is de ingebouwde voeding...
 
De graupner ultramat 16S levert op de stekker(230v) 90 What en op een voeding
150w is een zeer goede betrouwbare lader.
mijn ervaring met deze lader is dat tot en met 4S je gewoon op net stroom kunt laden
hoger (5 en 6S) is een voeiding beter daar het anders erg lang gaat duren.

Succes met je keuze. Gr Giel.
 
Is een leuke lader ja. En op 12V
Maar volgens mij laadt niemand de lipos op in de auto tijdens het rijden?

Als ik de calculator loslaat op mijn wensen: 2C laden van 4S 5000mAh lipo dan kom ik op 168Watt uit, bij 80% efficientie 210 Watt.
Met deze lader: Vista Power D622-Pro duo lader 2x200W voor 2x6S Lipo - Rotorworld.nl | het adres voor uw modelhelicopter en toebehoren (2x 200Watt) moet ik dus een voeding hebben die rond de 450Watt en 30A kan leveren?

Voor het alternatief, de Turnigy laders ben ik dus ook een zwaardere voeding nodig?
Dus:
Lader: Turnigy Accucel-8 150W 7A Balancer/Charger (2x)
of Vista Power D622-Pro duo lader 2x200W voor 2x6S Lipo - Rotorworld.nl | het adres voor uw modelhelicopter en toebehoren

Voeding: HobbyKing 540w 100~120v Power Supply (13.8v~18v - 30amp)

Ik hoop dat ik het op die manier begrijp. Is dit dan een optie?
 
Ja dat is een optie.
Maar voor het goede begrip en voor dat je meer geldt uitgeeft als nodig waar om wil je per se twee accus tegelijk laden?
Je kunt toch met een accu vliegen terwijl de andere staat te laden.
Dat doet men meestal en dat werkt prima.:confused:;)
Of zie ik iets over het hoofd.
Met een forse lader waarmee je 1 accu 2C kunt laden kan je binnen een half uur een accu laden terwijl je vliegt met de andere.
 
Dat klopt, maar een vlucht duurt misschien 15 minuten. Als ik ze thuis oplaadt dan kan ik achter elkaar vliegen. Maar na een half uurtje vliegen is de koek op.
Hoe doen jullie dat? Of lukt het via 12V ook om een accu snel op te laden? Dat je een accu onder de motorkap oplaadt, als je met de ander vliegt.
 
Nee ik heb geen laadmogelijkheid. Vlakbij huis wel, maar dan moet ik telkens heen en weer rijden tussen huis en vliegplek.
Of gewoon 4 lipos kopen zodat ik een poosje kan vliegen. Ik weet de vliegtuig nog niet. De hexa moet nog gebouwd worden.
 
Back
Top