Brandstof niet goed? Of toch een ander probleem?

Hallo,

Vorige week heb ik brandstof laten mengen bij een hobbywinkel (gespecialiseerd in vliegtuigen).
20% olie, 10% nitro (en overige methanol).

Mijn Traxxas Revo met RB523 motor krijg ik hiermee niet meer gestart, ook een Traxxas T-Maxx met standaard 3.3 uitvoering kregen we niet gestart. Deze T-Maxx startte later wel met Tornado Fuel (12% olie en 16% nitro).

Ligt dit nu aan mijn brandstof of kan het iets anders zijn?

Bedankt.
 
Er zit wel erg veel olie in, wat invloed heeft op de viscositeit van de brandstof. Het maakt de brandstof een stuk 'dikker', dus zal je de sproeiers verder open moeten zetten dan bij specifieke nitro auto brandstof.
Een redelijk goede verhouding voor model auto's is : 10% olie en 20% nitro, bij jou is het net anders om.

Dus je zal de sproeiers wat rijker moeten zetten (zo'n 10%) en misschien een iets warmere gloeiplug monteren...
 
Deze brandstof mengen ze daar blijkbaar standaard. Is het dan beter om mijn brandstof aan te passen of toch mijn sproeiers hierop afstellen?
 
Andere brandstof nemen, de 20% olie geeft voor onze motoren vaak afstelproblemen en prestatieverlies.
 
Okee, bedankt.
Als ik andere laat mengen en die weer meng met deze zodat ik op 10-12% olie en 15% nitro uitkom kan ik deze alsnog gebruiken neem ik aan?
Anders is het zonde van het geld natuurlijk.
 
Dan moet je evenveel brandstof nemen met geen tot 4% olie en 20% nitro, het kan.
 
Okee, bedankt.
Als ik andere laat mengen en die weer meng met deze zodat ik op 10-12% olie en 15% nitro uitkom kan ik deze alsnog gebruiken neem ik aan?
Anders is het zonde van het geld natuurlijk.

Is vrij simpel uit te rekenen wat je er bij moet gooien...

Stel je hebt 5 liter laten maken en je hebt nog 4.5 liter over, dan is 4.5 liter je uitgangspunt.

Die 4.5 liter bevat 20% olie, dat is 900 ml, het bevat ook 10% Nitro, dat is 450 ml.

Je wilt naar bijvoorbeeld 12%% olie en 16% Nitro toe,
De totale hoeveelheid MOET dan (900/12) x 100 =7,5 liter worden.
Aangezien je 16% Nitro wilt, moet de totale hoeveelheid Nitro 7.5 x 0.16 = 1.2 liter worden, je hebt echter al 450 ml

Je hebt dus nodig 750 ml Nitro, en (7.5(totaal) - 4.5(restant oude brandstof) - 0.75(extra Nitro))= 2.25 liter methanol nodig.

Dit is maar een getallen voorbeeld, maar het is geen zwarte magie....

Groet, Bert
 
Hoe belangrijk is het percentage Nitro eigenlijk. Ik heb tot nu toe het vaakst gereden met 16%. Mag dit ook minder zijn? Of liever meer?
 
Toch vreemd. Heb nu de juiste verhouding. Gelijk aan mijn vorige brandstof en toch krijg ik hem niet gestart.
 
Weet je zeker dat je nu de goeie verhoudingen hebt ?
En heb je de brandstofleidingen ff doorgespoeld voor je met de "nieuwe" brandstof aan de gang ging ?

Zowel de Traxxas 3.3 als de RB 523's hebben redelijk fijne naaldjes , te dikke brandstof werkt dan niet.
En als er nog wat van het vorige mengsel in zat kan het best zijn dat je carbs verstop zijn.
 
De brandstof moet wel door de carb kunnen....
Lucht trek je er makkelijker doorheen als een vloeistof ;)

Als er resten achtergebleven zijn van het vorige mengsel kan het best ff duren voor dat weg is gespoeld.
Hoofdnaald ff een stuk verder open zetten zodat de brandstof goed kan stromen en de carb kan spoelen.

Hij zal wat hulp nodig hebben om weer op gang te komen na die 20% olie rotzooi....
 
Van 20% olie naar 10 of 12 vereist een duidelijk andere afstelling, hij zal nu te rijk staan.
 
Van 20% olie naar 10 of 12 vereist een duidelijk andere afstelling, hij zal nu te rijk staan.
Ik heb de afstelling niet aangepast.
Altijd gereden op Tornado Fuel met 12% olie en 16% nitro.
Daarna zelf laten mengen, in de verkeerde verhouding, maar hiermee heeft hij uiteindelijk niet gereden en hierop heb ik ook niets aangepast. Enkel geprobeerd te starten, zonder succes.
Nu heb ik dit mengsel aangepast naar 12% olie en 16% nitro en krijg ik hem dus nog steeds niet gestart.
 
Ik heb de afstelling niet aangepast.
Altijd gereden op Tornado Fuel met 12% olie en 16% nitro.
Daarna zelf laten mengen, in de verkeerde verhouding, maar hiermee heeft hij uiteindelijk niet gereden en hierop heb ik ook niets aangepast. Enkel geprobeerd te starten, zonder succes.
Nu heb ik dit mengsel aangepast naar 12% olie en 16% nitro en krijg ik hem dus nog steeds niet gestart.

Dan is er dus wat anders aan de hand....

Dat kan uiteenlopen van:
-per ongeluk is stiekum je brandstofmix niet wat je denkt dat het is
-die vorige brandstof was vies en heeft een vuiltje in je carb achter gelaten
-je plug is kapot
-je hebt domweg de motor verzopen of hij zit vanwege de startpogingen met die 20% olie, van binnen vol met olie (niet heel waarschijnlijk overigens)
-je glowdriver is stiekum toch leeg
-stom toeval maakt dat er ergens een O-ring o.i.d. op de carburateur kapot is
-Sommige brandstoftanks hebben een sinterfiltertje in de brandstoftank, en dat wil wel eens verstopt raken. Lucht wil er nog doorheen, maar brandstof minder goed en de motor vertikt het om er op te lopen....

Gewoon punt voor punt checken, dus je naalden schoonmaken (ik doe dat meestal met een grote injectiespuit die ik op de nippel v/d carb aansluit en dan zo hard mogelijk "zuigen"), je plug en glowdriver checken, de motor zonder plug leegstarten tot er niks meer uitkomt.

Daarna met frisse moed overnieuw beginnen.

Groet, Bert
 
Ik zie dat je een RB TM motor gebruikt met Turbo pluggen. Welke plug gebruik je nu?
 
Nu een OS RP6, waarop hij nog niet heeft gelopen.
Daarvoor een Nova Rossi C6Tf waarop hij goed liep maar die gingen wel snel kapot.
 
Een OS plug doet het beter dan een Novarossi maar als jij een Novarossi 6 snel sloopt is er toch iets aan de hand. Ik zou zeggen te arm. Dit is vaak erkenbaar aan een dof grijze zuigeroppervlakte.

Andere optie is misschien de compressie, ooit de kop eraf gehad en een shimring vergeten terug te zetten?

Misschien tijd om aan te geven waar je woont zodat er misschien iemand is die je kan helpen.
 
Back
Top