Brandstof niet goed? Of toch een ander probleem?

Locatie aangepast in mijn profiel.

Maar ik kreeg het advies om eerst alles eens schoon te maken na de verkeerde brandstof te hebben gebruikt. Dit moet ik dus nog doen.

Er moet iets aan de hand zijn want zelfs op die te vette brandstof zou hij moeten lopen. Jij geeft aan een andere plug te gebruiken en dat hij sindsdien niet meer wou starten. Tsja.. waar zou het nu aan liggen ?
Als je motor pluggen gaat vreten kan dat ook duiden op een kapot achterlager.
Niet ondenkbaar als je Tornado hebt gestookt.

Op te vette brandstof lopen ze niet...

De RB 523 en z'n gekietelde broertje de Sirio S23 kregen bij mij bij 14% olie (Coolpower) al een heel klein gebied waarin ze wilden lopen en starten. Met Tornado was dat een stuk ruimer...

De motor en carb eerst goed spoelen zodat die vette zooi eruit is en dan pas weer wat gaan proberen.
Met dit weer kan een RB nr6 , zodra het warmer is dan een graad of 20 kan je beter een nr7 nemen.

Op te vette brandstof lopen ze niet...

De RB 523 en z'n gekietelde broertje de Sirio S23 kregen bij mij bij 14% olie (Coolpower) al een heel klein gebied waarin ze wilden lopen en starten. Met Tornado was dat een stuk ruimer...

De motor en carb eerst goed spoelen zodat die vette zooi eruit is en dan pas weer wat gaan proberen.
Met dit weer kan een RB nr6 , zodra het warmer is dan een graad of 20 kan je beter een nr7 nemen.
Dit ga ik eerst proberen.

Een OS plug doet het beter dan een Novarossi maar als jij een Novarossi 6 snel sloopt is er toch iets aan de hand. Ik zou zeggen te arm. Dit is vaak erkenbaar aan een dof grijze zuigeroppervlakte.

Andere optie is misschien de compressie, ooit de kop eraf gehad en een shimring vergeten terug te zetten?

Misschien tijd om aan te geven waar je woont zodat er misschien iemand is die je kan helpen.
Ik moet zeggen dat ik de kop er een paar keer af heb gehad en nog nooit een ring ben tegengekomen! Zit er die altijd 1 op? Is hij van belang indien hij er niet op zit?

Er moet iets aan de hand zijn want zelfs op die te vette brandstof zou hij moeten lopen. Jij geeft aan een andere plug te gebruiken en dat hij sindsdien niet meer wou starten. Tsja.. waar zou het nu aan liggen ?
Als je motor pluggen gaat vreten kan dat ook duiden op een kapot achterlager.
Niet ondenkbaar als je Tornado hebt gestookt.
Hoe kom ik hier achter? Of mijn achterlager kapot is?
Deze melding baart mij enigszins zorgen!

De shims bij de TM523 zullen zeer waarschijnlijk gewoon op hun plek zitten , deze zijn van aluminium en zitten (zeker als de koelkop goed vast heeft gezeten) erg strak om de verbrandingskamer waardoor je ze niet 1, 2, 3, zal verliezen. Waarschijnlijk zie je ze niet eens zitten als je naar de verbrandingskamer kijkt en komen ze pas te voorschijn zodra je met een scherp mesje begint te schrapen.

Het verhaal over kapotte achterlagers door het gebruik van Tornado... Uh huh.... :nooo:
Zat Tornado verstookt en nooit problemen mee gehad...

De motor en carb even goed spoelen met de brandstof die je nu hebt , carb ff doorspuiten met een injectienaald gevuld met brandstof en dan de motor ff goed met de hand ronddraaien zodat de achtergebleven olie van het vorige mengsel verdunt wordt.

Het sinterfilter van de tank een beetje spoelen met de injectiespuit kan ook geen kwaad , paar keer voltrekken en weer leegspuiten spoelt de overtollige olie daar ook meteen uit.

Motor zonder luchtfilter op zijn kop houden met met de carb open even wat remmenreiniger via het brandstofslangetje inspuiten en klaar.

Achterlager komt bij dergelijke motoren niet zoveel voor maar controle is simpel. Achterdekesl los, flink aan het vliegwiel wrikken (op en neer) en zie of de spleet tussen krukas en carter groot en klein wordt. En ja, ik heb met Tornado veel gezien, zeker de oudere versies.

De shims bij de TM523 zullen zeer waarschijnlijk gewoon op hun plek zitten , deze zijn van aluminium en zitten (zeker als de koelkop goed vast heeft gezeten) erg strak om de verbrandingskamer waardoor je ze niet 1, 2, 3, zal verliezen. Waarschijnlijk zie je ze niet eens zitten als je naar de verbrandingskamer kijkt en komen ze pas te voorschijn zodra je met een scherp mesje begint te schrapen.
Er lijkt een aluminium ring te zitten inderdaad, dit zal dus waarschijnlijk gewoon goed zijn.

Heb net alles schoon gemaakt en geprobeerd te starten.
Hij startte eigenlijk meteen maar bleef niet lopen.
Uiteindelijk geprobeerd totdat de accu van mijn EZstarter leeg was maar niet aan de praat gekregen. Zou hij dan te rijk staan zodat hij is verzopen?

Te rijk of te arm, als het echt een TE is kan je hem een halve tot een volle slag verdraaien.

Gebruik je een losse gloeier of de EZ-start aansluiting voor het gloeien ?

De pluggen die je in de TM523 gebruikt vragen eigenlijk een beetje te veel van de EZ-start , de EZ-start is berekend op de relatief hete Traxxas plugjes die een stuk makkelijker gaan gloeien dan de "koude" pluggen van de TM523.

Met een losse gloeistekker heb je dat probleem een heel stuk minder en slaat de motor ook makkelijker aan.

Bij 20 tot 25 graden start een motor altijd net ff wat makkelijker dan nu ;)

Je kan proberen om hem een kwart tot halve slag armer te zetten en te kijken hoe het dan gaat.
Voor het starten eerst ff de overtollige brandstof via de uitlaat afvoeren...

Met de standaard uitlaat :
Auto op de achterwielen en dan langzaam richting het daadwerkelijke uitlaatpijpje kantelen.
Grote kans dat daar wat olie/brandstofdrap uit zal lopen.

Overtollige brandstof eruit laten lopen. Uitlaat schoon gemaakt. Het heeft helaas niet geholpen. Krijg hem niet gestart. Begin toch te twijfelen aan de brandstof.

Back