Hoi hoi.
Jij vraagt: is het op te lossen?
Bedoel jij daarmee het Torquen van de motor?
Want DAT fenomeen hoort er helaas bij.
Het ene toestel heeft er meer last van dan de andere, en is een kwestie van ervaring met handstarten en eventueel in jouw situatie niet al teveel gas geven op het moment van handstart vliegtuig.
Helaas blijft het een erg lastig fenomeen dat Torque rollen en ook ik kom het regelmatig tegen bij vliegtuigen waarmee ik vlieg.
Even terug te komen op het feit dat jij melde al vliegervaring te hebben met 3 kanaals vliegtuigen en toestellen van Silverlit.
Die Silverlit toestellen hebben een wel erg hoog speelgoed gehalte hoor.
Daarmee leer je weinig tot niet echt vliegen.
3 kanaals vliegtuigen zijn leuk, maar missen het 4e kanaal en dat is het kanaal waarmee je Ailerons (rolroeren) kunt aansturen.
Indien je hebt gevlogen met een 3 kanaals vliegtuig en daarna overstapt naar een 4 kanaals toestel dan is het wel even flink wennen.
Mede omdat een 4 kanaals toestel veel sneller kan reageren dan vaak een goedmoedig 3 kanaals toestel dat alleen een Elevator en Rudder roer heeft en.......ook vaak een V-stelling in de vleugels heeft waardoor het toestel zich behoorlijk zelfstabiliseerd tijdens het vliegen.
Indien jij jouw huidige toestel nog niet hebt Gemaidenen ( eerste vlucht ), dan is het echt raadzaam om de handstart door een kennis/vriend/vliegmaat te laten doen.
En......niet al teveel gas erop als het toestel de hand van de opgooiende partij verlaat.( maximaal 60%)
Hiermee kun je het Torque rollen lichtelijk tegengaan, maar de kans is aannemelijk dat het fenomeen blijft.
Tijdens de handstart gelijk iets tegen corrigeren op de roeren van het toestel zou ook kunnen, maar dat is vaak meer aan te bevelen als je al wat vliegervaring hebt, want overcorrectie is dan gauw gemaakt waardoor het toestel alsnog de grond ingaat.
Last but not least.................
Zorg er in hemelsnaam voor dat je CG (zwaartepunt) van je toestel JUIST is!!!!
Kijk in de handleiding, Google erop, zoek op You Tube en kijk en lees op Forums van hoe voorgangers het CG hadden.
Want geloof me................
Een toestel met een te achterlijk CG punt is een onhandelbaar item dat met veel pijn, moeite en alleen maar met de nodige vliegervaring Crashvrij kan worden neergezet.
Liever ietwat te neuslastig dan te staartlastig.
Want met name dat kistje waarmee jij vliegt of gaat vliegen is gevoelig voor een juist CG punt.
Sukses.
Vr Gr Erwin
Jij vraagt: is het op te lossen?
Bedoel jij daarmee het Torquen van de motor?
Want DAT fenomeen hoort er helaas bij.
Het ene toestel heeft er meer last van dan de andere, en is een kwestie van ervaring met handstarten en eventueel in jouw situatie niet al teveel gas geven op het moment van handstart vliegtuig.
Helaas blijft het een erg lastig fenomeen dat Torque rollen en ook ik kom het regelmatig tegen bij vliegtuigen waarmee ik vlieg.
Even terug te komen op het feit dat jij melde al vliegervaring te hebben met 3 kanaals vliegtuigen en toestellen van Silverlit.
Die Silverlit toestellen hebben een wel erg hoog speelgoed gehalte hoor.
Daarmee leer je weinig tot niet echt vliegen.
3 kanaals vliegtuigen zijn leuk, maar missen het 4e kanaal en dat is het kanaal waarmee je Ailerons (rolroeren) kunt aansturen.
Indien je hebt gevlogen met een 3 kanaals vliegtuig en daarna overstapt naar een 4 kanaals toestel dan is het wel even flink wennen.
Mede omdat een 4 kanaals toestel veel sneller kan reageren dan vaak een goedmoedig 3 kanaals toestel dat alleen een Elevator en Rudder roer heeft en.......ook vaak een V-stelling in de vleugels heeft waardoor het toestel zich behoorlijk zelfstabiliseerd tijdens het vliegen.
Indien jij jouw huidige toestel nog niet hebt Gemaidenen ( eerste vlucht ), dan is het echt raadzaam om de handstart door een kennis/vriend/vliegmaat te laten doen.
En......niet al teveel gas erop als het toestel de hand van de opgooiende partij verlaat.( maximaal 60%)
Hiermee kun je het Torque rollen lichtelijk tegengaan, maar de kans is aannemelijk dat het fenomeen blijft.
Tijdens de handstart gelijk iets tegen corrigeren op de roeren van het toestel zou ook kunnen, maar dat is vaak meer aan te bevelen als je al wat vliegervaring hebt, want overcorrectie is dan gauw gemaakt waardoor het toestel alsnog de grond ingaat.
Last but not least.................
Zorg er in hemelsnaam voor dat je CG (zwaartepunt) van je toestel JUIST is!!!!
Kijk in de handleiding, Google erop, zoek op You Tube en kijk en lees op Forums van hoe voorgangers het CG hadden.
Want geloof me................
Een toestel met een te achterlijk CG punt is een onhandelbaar item dat met veel pijn, moeite en alleen maar met de nodige vliegervaring Crashvrij kan worden neergezet.
Liever ietwat te neuslastig dan te staartlastig.
Want met name dat kistje waarmee jij vliegt of gaat vliegen is gevoelig voor een juist CG punt.
Sukses.
Vr Gr Erwin