Goede begin auto voor wedstrijden

Ik heb een vraagje,
Wat is nou een goede betaalbare elektro auto om wedstrijden mee te gaan rijden?
Rijd al een hele tijd nitro no names van de conrad, bevalt best goed, maar wil nu wel wat serieuzer aan de slag.
En wil graag een elektro voor erbij, minder geluid en kost wat minder, ook is het wat beter om mee te driften.
Zit naar de TT-01E te kijken, dan kan je meedoen aan de tamiya cup, lijkt me wel een goede plek om te beginnen.
Maar ik vind hem er eigenlijk niet zo stevig uitzien, met een plastic chassis, rest ook allemaal plastic fantastic.
Maar is wel rijklaar voor rond de 300 euro, met een paar goede accu's, lagers, zender enz.
Dat is ook ongeveer wat ik uit wil geven, maar mag best een karig setje zijn, als dat een goede start is.
Is er iets wat in de buurt komt, en waar je wedstrijden mee kan rijden?
Weet dat het wel een redelijk autotje is zo'n tamiya, en kan eigenlijk geen goed alternatief vinden, helemaal in verband met wedstrijden enz.
Hebben jullie nog ideeën? Ook voor wedstrijden waar je makkelijk en een beetje goedkoop aan kan meedoen.
 
Laatst bewerkt:
Elke auto heeft wel zijn voor en nadelen.

Als je simpel wil rijden en ook af en toe een wedstrijdje dan is de Tamiya TT zeker geen slechte keuze.
Als je voor nieuw gaat dan zou ik toch kiezen voor een TT02 en niet meer de TT01.
Maar 2de hands kan de TT01 wel een leuke optie zijn voor weinig geld.

Het is misschien een hoop plastic maar zeker geen slechte kwaliteit.
En als er wat breekt dan is dat voor relatief weinig te vervangen :)

De TT02 heeft maar 1 zwak punt en dat zijn de stuurblokken maar die zijn te verangen door alu exemplaren. Dan is het een heel betrouwbare auto.

Grt,
Michael
 
Kan je met die auto ook meedoen met de tamiya cup? zie eigenlijk alleen maar de 01 in het regelement. Kijk in het regelement van 2013, dus er kan heel wat veranderd zijn, waar kan ik een nieuwe vinden? kijk nu hier: http://www.tamiyacup.com/
Goed om te weten, als meedoen net zo makkelijk is (waar ik eigenlijk wel vanuit ga) ga ik zeker voor de 02.
 
Laatst bewerkt:
Zoals Michael al heeft gemeld is de Tamiyacup prima voor jou eisen
en een TT-01 of TT-02 zijn prima auto's waar je relatief goedkoop mee uit de voeten kan en ze zijn stevig genoeg voor wedstrijden
 
Ik heb nog een hele mooie zo goed als nieuwe full-option TT-02 te koop, met een regelaar en motor en een akku (zie de te koop sectie van dit forum).
Een voeding en een lader heb ik ook nog wel.
Zender en ontvanger erbij en je kunt al rijden.

Heb je belangstelling, stuur me dan maar even een persoonlijk bericht.

Mvg
Marcel
 
Zie mijn handtekening met wat je van een TT-02 kunt maken voor de Top Stock klasse van de Tamiya Cup. Erg fijne auto en vrij wendbaar.
 
Ik zal eventjes mijn voorkeur en "kennis" toelichten.
De keuze tussen een TT-01 en een TT-02 is vrij eenvoudig voor mij.
De TT-02 is in verschillende opzichten een betere wagen t.o.v. een TT-01.
De wagen heeft een beter chassis opbouw dan een TT-01, het is ook veel gemakkelijker om een spur te vervangen en het chassis is beter gebalanceerd.
Bovendien is het grote nadeel van de TT-01 dat je maar enkele 06 module spur/pinions kunt gebruiken.
Het grote voordeel van de TT-02 is dat je door middel van het high gear setje te monteren zowat alle mogelijke spurs/pinions kunt gebruiken.
Hierdoor kun je meerdere FDR (final drive ratio) monteren, gaande van een lage 3.5 tot een hoge 11.0 als FDR.
Dit geeft je de mogelijkheid om 17.5T blinky te rijden, met een TT-01 is de laagst haalbare FDR 5.11 en dus eerder beperkt om enkel Tamiyacup te rijden.
Wat die stuurblokken betreft is daar ook een oplossing voor gevonden, je hoeft daar enkel je wagen als een rally wagen op te bouwen en extra spacers in je dampers monteren.
Daarmee geef je de stuurblokken extra sterkte, dit is door mezelf uitvoerig getest en goed gekeurd;)
Mocht je toch nog bijkomende informatie over de TT-02 willen lezen dan kan ik je de volgende link (bijbel) aanbevelen.
Hier heb ik tevens ook voor extra tips gezorgd;)
Tamiya TT02 guide, Mods, tuning and tips for club racing | The RC Racer

Mijn full-option TT-02 met enkel tamiya parts staat eveneens te koop;), moet enkel nog de foto's uploaden.
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind de tamiya cup erg leuk, en bedankt voor alle info.
Maar ik vind toch dat het weinig groei mogelijkheid heeft.
De TT-02 kan veel hopups kwijt zeg maar, maar de hopups zijn erg duur.
Daarbij is in de tamiya cup, voor zo ver ik kan zien, de TT-02 ook niet heel snel.
Tenminste je mag hem niet zo heel snel maken, want dan mag je niet meer meedoen aan de tamiya cup. En ik wil ook natuurlijk niet eeuwig in de tamiya cup blijven rijden.
Ik heb een paar auto's aangeraden gekregen, die wel wat duurder zijn, maar in mijn ogen veel proffesioneler zijn. Ik heb nu de Serpent s411 op het oog. De RTR, Serpent Model Racing Cars - Product - Serpent S411 190mm Ready-to-race - Description
En nog veel meer hopups, die in mijn opzicht veel meer uitmaken als de hopups van de tamiyas. Zoals chassis van carbon in verschillende diktes,(beetje overdreven, maar dat het al kan zegt genoeg.) en dat soort dingen. Zullen voor tamiyas ook wel te krijgen zijn, maar dan kan je bijvoorbeeld al niet meer meedoen aan de tamiya cup (volgens mij) en had je in mijn opzicht al beter anders kunnen beginnen.
het is wat duurder, maar is wel een veel betere start in mijn ogen.
Kan ik veel meer aan aanpassen, en kan veel verder groeien zeg maar dan een TT-02.
Alleen weet ik dan niet echt met welke klasse ik mee kan rijden, en zal het wat lastiger instappen zijn.
En ik vind het wel heel opvallend dat nu al 2 man zijn TT-02 te koop heeft, heeft dat misschien te maken met wat ik al zeg?
 
Als je perse de Tamiya Cup wilt rijden kun je het beste in het 2014 boekje kijken naar de verschillende klassen en een auto kopen uit de klasse die het beste bij jou aansluit. In het 2015 reglement zou niet zo heel veel veranderen t.o.v. het 2014 reglement. Maar gezien je budget zou je ook naar bijv. een TT-02S kunnen kijken en dan de Euro TW klasse kunnen gaan rijden, volgens mij heb je dan meer groei mogelijkheden.

Even een quote uit het Tamiya Cup 2014 topic:
 
Euro TW is overigens wel de maximale stap met een badkuip chassis. Voor de Euro GT moet je al weer uitwijken naar een TA, TRF oid. (zie reglement).
 
Nee ik hoef dus juist niet per se in de tamiya cup te rijden.
Ik vroeg ook om andere suggesties, alleen zag dat de tamiya cup makkelijk was om in te stappen. En er is ook heel makkelijk veel info over te vinden.
Alleen moet je vrij snel weer een ander chassis kopen als je sneller wilt volgens mij.
Daar zit ik niet echt op te wachten.
Dan geef ik liever nu wat meer uit, en koop ik een betere basis.
@ Madhouse, ja dat dacht ik al, en dat is een beetje het probleem.
 
Ik kan je helaas geen info geven over andere klassen. Ik denk dat je dan echt bij de clubs uit komt.

Tamiya Cup is inderdaad vrij makkelijk (toegankelijk) instappen en wil je verder moet je ook investeren, dat is niet anders. Je zou van de Top Stock wel naar de Euro TW kunnen met wat eenvoudige modificaties, esc, motor en banden maar investeren blijft het altijd.
 
Ja de clubs hier zijn nu dicht, buitenbaan, dus daar gebeurt nu niet veel.
Ik woon in eindhoven, misschien heeft iemand nog suggesties in de buurt?
Het is altijd investeren, dat snap ik. Alleen koop ik dan liever een goed chassis.
Anders begin ik inderdaad met een kuipchassis, en moet ik als ik verder wil al weer wat nieuws kopen.
Dan koop ik liever gelijk de klasse hoger. Maar bij tamiya bijvoorbeeld, is dat vrij duur volgens mij.
 
Eindhoven.... Noordelijker ligt Deventer waar ze ook iets indoors doen. Oss kent een indoor offroad baan en net over de grens is er Nuclea Mol waar een indoor RC club zit.
 
Het is allemaal niet zo gek dichtbij.
ERCE | Electro Racing Club Eindhoven
Zit letterlijk bij mij om de hoek, dus dat is erg handig.
Ik zie dat ik in een paar klasses daar kan rijden, al dan niet met een andere motor.
Iemand nog andere ideeën of tips? Of iemand ervaring met de Serpent s411?
 
Back
Top