Goede begin auto voor wedstrijden

Nee mol is inderdaad het dichtste bij.
Daar ga ik ook zeker wel een keer langs, maar ik heb geen auto, dat is het probleem een beetje.
Bedankt voor de links en hulp in ieder geval.

ik vind het wel heel opvallend dat nu al 2 man zijn TT-02 te koop heeft, heeft dat misschien te maken met wat ik al zeg?

In mijn geval staat de verkoop van mijn TT-02 totaal los van wat u denkt ivm een TT-02, dit is meer een persoonlijk gebaseerde beslissing.
Ik heb dit al meermaals benadrukt en zal dat nu nog een keertje doen, een TT-01 of een TT-02 wordt TE vaak onder gewaardeerd en TE dikwijls op zijn limieten gewezen.
Geloof mij dat er nog veel mensen (zelfs redelijk goede piloten) nog aardig wat uitdaging ondervinden in het potentieel te zoeken van de boven vermelde chassis types.
En maar zelden halen ze daadwerkelijk het potentieel uit het chassis, dit omdat ze TE vaak denken dat ze veel beter kunnen rijden met een duurdere wagen.
Maar eigenlijk toont men aan dat ze steeds de gemakkelijkste manier zoeken om te kunnen lopen terwijl ze nog aan het leren stappen zijn.
Niemand van de piloten (ook hobbyrijders) hier zijn professionals, maar goed advies wordt maar zelden aangenomen.
Wat ertoe brengt dat men uiteindelijk meer euro's over de toonbank aan het smijten is dan eigenlijk gepland was.
Dit is gewoon mijn visie.

Een serpent, Spec-R, 3Racing, HPI, Hot Bodies, Schumacher, Awesomatix, Xray, Yokomo, ARC, Top Racing en Tamiya bieden allemaal goede wagens aan. Het is aan de koper om te beslissen waar hij de meeste interesse in heeft.

Behalve dat ik advies vraag, ook buiten tamiya.
Ik rijd al een tijd nitro,(+- 60-70Kmh) en een electro auto moet ook niet een te grote stap terug zijn, dan vind ik er niets meer aan natuurlijk.
En een standaard tamiya is een grote stap terug, dus zal ik er veel voor moeten kopen om hem sneller te maken, en als ik te ver ga kan ik niet meer meedoen aan de cup.
Het is niet mijn eerste rc auto.
Ik zoek naar advies ook buiten tamiya, maar hier word alleen maar tamiya gezegd.
Ik luister wel naar jullie advies, maar als ik voor 100 euro meer die serpent rtr heb.
Dan lijkt het me een makkelijke zaak.
De tamiya, met lagers, zender, een aantal hopups, kost ook al heel snel 350 euro.
Dat is ook wat die serpent moet kosten, die standaard al veel sneller is als een tamiya . En dat gaan die paar tamiya hopups ook niet veranderen.

Ik heb dit al meermaals benadrukt en zal dat nu nog een keertje doen, een TT-01 of een TT-02 wordt TE vaak onder gewaardeerd en TE dikwijls op zijn limieten gewezen.
Geloof mij dat er nog veel mensen (zelfs redelijk goede piloten) nog aardig wat uitdaging ondervinden in het potentieel te zoeken van de boven vermelde chassis types.
En maar zelden halen ze daadwerkelijk het potentieel uit het chassis, dit omdat ze TE vaak denken dat ze veel beter kunnen rijden met een duurdere wagen.

Wat kost een TT01 of TT02 chassis met lagers? Dat gaat al aardig richting een 139 eur kostende Sakura Sport Xi of een SpecR-S. Bij de Sakura en SpecR praat je over een chassis met een volledig dezelfde doorontwikkelde geometrie van de duurdere wedstrijdmodellen met alle instellingen wat bij een standaard TT0x niet mogelijk is. Je moet flink investeren wil je caster, camber, toespoor, spoorbreedte, en zelfs de wielbasis en andere zaken kunnen instellen plus dat de TT's een beperkt bereik in de overbrenging hebben en dus niet alle motoren aankunnen.
De TT's zijn zeker leuke auto's maar je moet een tovenaar of een god zijn wil je zo'n auto echt competief met de normale open races zijn.

Maar eigenlijk toont men aan dat ze steeds de gemakkelijkste manier zoeken om te kunnen lopen terwijl ze nog aan het leren stappen zijn.
Niemand van de piloten (ook hobbyrijders) hier zijn professionals, maar goed advies wordt maar zelden aangenomen.
Wat ertoe brengt dat men uiteindelijk meer euro's over de toonbank aan het smijten is dan eigenlijk gepland was.
Dit is gewoon mijn visie.

Met een club om de hoek is het beste om ook te rijden wat ze daar rijden want anders zal jij je nooit op kunnen meten met de rest. En ja, als je begint maakt het in mijn ogen niet uit waarmee je begint, al ga je een supersnelle 1:8 brandstof onroad rijden, je moet het toch leren.
En wil je veel wedstrijden rijden liggen de opties met een normaal wedstrijdchassis heel ver open omdat veel clubs open wedstrijden tot complete evenementen kennen.

Een serpent, Spec-R, 3Racing, HPI, Hot Bodies, Schumacher, Awesomatix, Xray, Yokomo, ARC, Top Racing en Tamiya bieden allemaal goede wagens aan. Het is aan de koper om te beslissen waar hij de meeste interesse in heeft.

Je noemt HPI welke geen wedstrijdmodel kent, daar hebben ze HB voor zoals Tamiya de TRF afdeling heeft. Het is idd aan TS de keuze maar hij had al aangegeven niet veel te zien in de Tamiya Cup nu hij een bredere keuze aan opties kent.

De afspraak is via PB gemaakt dat Erwin langs komt om een goede keuze te kunnen maken.
Ik heb voldoende op de plank staan van bovengenoemde modellen dat een objectieve en goede keuze gemaakt kan worden.

Dat klopt.
Iedereen bedankt, ik ga even bij de club hier in de buurt langs, en daar kan ik naar een aantal verschillende auto's kijken, en dan ga ik mijn definitieve beslissing nemen.

Je noemt HPI welke geen wedstrijdmodel kent, daar hebben ze HB voor zoals Tamiya de TRF afdeling heeft. QUOTE]

Bij HPI hebben ze dus wel een wedstrijdmodel, de HPI PRO5;)
Check het verslag van het wereldkampioenschap of RED RC.

Ik vindt het persoonlijk een slechte mening om te gaan zeggen dat je met eender welk type wagen kunt beginnen, als men de basis overslaat dan ga je er veel langer over doen om iets van setup te kunnen doorgronden.

Men zegt ook dat je met een TA05 of een TA06 niet mee kunt met een carbon chassis type wagen.
Dit geld wsl voor de professionele fabrieksrijders maar voor de gewone tot goede piloot kan men met zulke type chassis best wel aardig volgen of voor blijven.
Ik heb op de tamiyacup met de TA06 of TA05 in de euro TW reeks steeds top 3 tijden van de euro GT gereden, daarvoor moet je een 16T motor gebruiken terwijl ze in de euro GT 12T motoren gebruiken.
Het potentieel van een bepaald chassis kan beter zijn dan het andere.
Daar ben ik het volledig mee eens maar of de piloot dat ook daadwerkelijk eruit kan halen is nog iets anders.

De beste keuze voor ErwinB is te kijken hoe de support voor onderdelen in zijn buurt is en welk het meest voorkomend type chassis van de dichtstbijzijnde club is.

Dat ik mijn TT-02 in de verkoop heb staan, staat volledig los van de kwaliteiten van de auto. Ik ben met de hobby gestopt om andere redenen, ik had ook andere auto's in de verkoop staan, dit is de laatste. De TT-02 is een prima chassis.

Mvg
Marcel

Je noemt HPI welke geen wedstrijdmodel kent, daar hebben ze HB voor zoals Tamiya de TRF afdeling heeft.

Bij HPI hebben ze dus wel een wedstrijdmodel, de HPI PRO5;)
Check het verslag van het wereldkampioenschap of RED RC.

Ehm, HB is de wedstrijdafdeling van HPI.... En de Pro5 wordt nog steeds onder de HB merknaam verkocht. Ken de feiten...

Ik vindt het persoonlijk een slechte mening om te gaan zeggen dat je met eender welk type wagen kunt beginnen, als men de basis overslaat dan ga je er veel langer over doen om iets van setup te kunnen doorgronden.

Waarom denk je dat? Ga maar lekker suf rijden met de Tamiya cup en pak dan een 1:8 brandstof, alles moet je opnieuw leren! Waarom dan niet direct beginnen met de klasse die je voor ogen hebt? Het is dan nog goedkoper ook want je hoeft het overstappen niet te betalen.
Een goedkoop auto'tje met een lage snelheid is leuk om de proeven aan deze hobby maar als je wat voor ogen hebt moet je gewoon niet met iets anders beginnen.

Men zegt ook dat je met een TA05 of een TA06 niet mee kunt met een carbon chassis type wagen.
Dit geld wsl voor de professionele fabrieksrijders maar voor de gewone tot goede piloot kan men met zulke type chassis best wel aardig volgen of voor blijven.
Ik heb op de tamiyacup met de TA06 of TA05 in de euro TW reeks steeds top 3 tijden van de euro GT gereden, daarvoor moet je een 16T motor gebruiken terwijl ze in de euro GT 12T motoren gebruiken.
Het potentieel van een bepaald chassis kan beter zijn dan het andere.
Daar ben ik het volledig mee eens maar of de piloot dat ook daadwerkelijk eruit kan halen is nog iets anders.

Het feit dat je praat over een carbon chassis doet mij denken dat je ook niet een brede ervaring hierin hebt. De 411 sports mag misschien 3 revisies ouder zijn dan de huidige 411 Eyrix 3.0 maar toen de 411 sports uit kwam en zich moest opmeten tegen zijn duurdere 411 deed hij niet onder de duurdere versie zo is gebleken door enkele teamrijders die deze Sportsversie tijdens de wat mindere wedstrijden inzetten. Voordeel is ook dat alles uitwisselbaar is en je altijd kan kijken naar de Eyrix 3.0 onderdelen welke overigens niet in het aluminium komen.
Dat je carbon moet hebben om snel te gaan zit echt tussen de oren. Om je mijn persoonlijke mening te geven, een TT01 vol in alle carbon en alu hop-ups blijft een TT01.
Ik zit zelf te kijken naar een Yokomo BD7-RS, die zou tov alle sports modellen zijn duurdere broer nagenoeg gelijk presteren ondanks de epoxy delen en platic dempers, ook is deze maar 1 revisie ouder dan de huidige BD7-2015

De beste keuze voor ErwinB is te kijken hoe de support voor onderdelen in zijn buurt is en welk het meest voorkomend type chassis van de dichtstbijzijnde club is.

Is dat nog zo belangrijk vandaag de dag? Inderdaad handig om met iets te rijden wat anderen ook hebben of de winkelier in de buurt mocht je iets snel nodig hebben maar met het gemak van het internet kan je ook verder van je woonwijk dingen bestellen. Uiteindelijk zal je toch zelf een voorraad aan onderdelen moeten aanleggen.

Waarom denk je dat? Ga maar lekker suf rijden met de Tamiya cup en pak dan een 1:8 brandstof, alles moet je opnieuw leren! Waarom dan niet direct beginnen met de klasse die je voor ogen hebt? Het is dan nog goedkoper ook want je hoeft het overstappen niet te betalen.
Een goedkoop auto'tje met een lage snelheid is leuk om de proeven aan deze hobby maar als je wat voor ogen hebt moet je gewoon niet met iets anders beginnen.

Ha ha, hierbij wil ik je even wijzen op de grote beker die hier op de kast staat, en we samen als team gewonnen hebben. Kyosho World cup finale 2011. Jij had het hele seizoen nitro 1:8 gereden, ik het hele jaar met de Tamiya mini gehobbeld.
Resultaat: vrijwel identieke rondetijden, en een hoop lol als de ander weer net een tiende sneller was.

Juist, maar omdat jij als elektrorijder de auto meer wilde laten rollen is de motor bij jou ook vaker afgeslagen ;)
Maar ik denk dat voor jou als 1:10 brandstof en electrorijder de stap naar zo'n Kyosho niet veel anders als ook voor mij als brandstof 1:8 rijder. We zijn beide deze snelheden en meerdere auto's gewend.

Maar we hebben vriend en vijand met onze finale positionering en de rondetijden doen verbazen met een box stock auto tegenover al dat getunde geweld.

Ik denk dat de Topicstarter ondertussen flink wat advies heeft gehad en na een bezoekje aan ErikJan zou ik zeker nog even wachten met spullen aanschaffen en eerst een kijkje gaan nemen in Mol en/of Vianen. Let ook eens op bij welke races mensen het meeste lachen!! Dat is namelijk in mijn ogen het belangrijkste van deze hobby ;-)

In de stockklasse (13.5 in nl en 10.5 in BE) liggen de snelheden dicht bij elkaar en gaat het ook al serieus hard hoor, gewoon eens lekker kijken op een trainings-of wedstrijddag en praten met de diverse rijders levert vaak hele andere uitkomsten op dan achter de PC.

Van de diverse soorten chassis (instap badkuip, instap wedstrijd- en de full carbon auto's) ontlopen de grote merken elkaar niets, de rijder maakt het verschil. Kijk welk merk je aanspreekt en ga je daar in verdiepen. Je kan je geld maar één keer uitgeven en eerst een "verkeerd setje" kopen is zo jammer. (is mij ook overkomen ooit ;-) )

Een nieuw hoofdstuk van de hobby starten doe je niet binnen een paar dagen, dus neem er de tijd voor!! Overigens vermaak ik mij nog steeds ernstig in de Tamiya-cup, laagdrempelig en het gaat vooral lekker nergens over, gewoon lekker racen, dat is wat telt!!

Mocht je nog vragen hebben dan kan je altijd een PM naar me sturen.....

Back