Lipo pack 2s2p, verschil tussen totale voltage en voltage per cell

Beste forumleden,

Sinds ruime tijd hou ik mij bezig met de rc hobby. Ik heb ervaring met verschillende lipo packs en lipo laders (MaxxTrax 680 ac en yellow rc B6AC). Echter zijn deze lipo's allemaal 2s1p en 3s1p.

Sinds kort heb ik twee turnigy 7,4v 7600mah lipo packs in een 2s2p configuratie. Echter als ik deze laadt via het lipo balance programma zie ik aparte voltages op mijn lipo laders staan. Het totale voltage geeft 8,38v tot 8,40v aan maar het voltage per cell is pas 3,95v tot 4,0v. Het totale voltage komt niet overeen met de optelsom van de voltages per cell. Wat we opvalt is dat de laders zeer langszaam gaan laden. Dit komt denk ik doordat het eindvoltage van een 2s lipo 8,4v is.

Ik heb nu mijn twijfels of ik op een veilige manier kan doorladen.
Heeft iemand tips of ervaringen met dit probleem?



Mike
 
Een capaciteit van 7600mAh is behoorlijk hoog. Als je die accu wilt laden met 1C heb je toch 7,6A laadstroom nodig! Je lader moet dus wel zoveel stroom kunnen leveren en dan duurt het laden nog steeds ergens tussen de 75 en 90 minuten!

De eindspanning van een 2S LiPo is normaal 8,4V dus daar is niet mis mee.
Er is enige onbalans want je geeft aan dat er een klein verschil is tussen de twee cellen. Ook daar is op zich niets mis mee want dat zal de balancer moeten oplossen. Wel is het zo dat het laden daardoor langer zal duren. Hoe groter de onbalans des te langer het laden duurt.

Dat de optelling van de cel spanningen niet klopt met wat de lader als spanning aangeeft kan ook kloppen. Als je tijdens het laden op het display kijkt zie je de spanning die de lader op de uitgang zet om de accu te laden. Dat is niet de spanning die uiteindelijk over de cellen komt te staan. Er zal door de laadstroom altijd een klein spanningsverlies over de laadkabels en connectors optreden. Het kan dus prima kloppen dat de accuspanning wel de optelling van de twee losse cellen is. Je kan dat controleren met een multimeter. Meet op de balans connector de cel spanningen en de totaalspanning eens. Je zal zien dat het dan wel zal kloppen. De twee losse celen samen is de totaal spanning.

Er is hier op het forum al zeer veel geschreven en besproken over dit en soortgelijke thema's. Twee voorbeelden zijn DIT draadje en DIT draadje.
Neem eens de tijd om die op te zoeken en door te lezen. Je zal een enorme schat aan informatie vinden en als je dan nog specifieke vragen hebt moet je die natuurlijk altijd stellen.
 
Ernst,

Bedankt voor jou reactie. Ik heb even gewacht met reageren totdat ik het laden opnieuw kon testen. Het is een duidelijk verhaal wat je mij uitlegd maar er wordt helaas geen probleem opgelost.

Doordat beide lipo laders deze lipo's niet op de juiste manier kunnen laden, heb ik deze lipo's via een kleine lipo balance charger opgeladen. Met een output van max 0,8Ah duurt dit zeer lang voor twee 7600mah lipo's.

Vervolgens ben ik gaan rijden en heb ik deze lipo's leeg gereden tot 3,3v per cell. Een eindspanning van 6,6v voor beide lipo's. Via een multimeter en via een battery voltage checker heb ik dit gecontroleerd en beide geven inderdaad 6,6v als voltage aan. Ik had goede hoop dat wanneer deze lipo's leeg waren, dat de lipo laders deze nu wel op de juiste manier zouden herkennen. Echter is dit niet zo. Beide lipo laders geven tijdens het starten met laden (zowel balance charge als normal charge) aan dat het voltage van de lipo op 8,4v zit. De lipo laders zien de lipo's dus als "vol" en hierdoor stopt het laadproces. Terwijl het werkelijke voltage echt 6,6v is.

Kortom, ik heb op moment de lipo's weer avonden lang aan een kleine balance charger hangen om op deze manier de accu's vol te krijgen.

Ik begrijp alleen niet waarom dit probleem bij beide 2s2p accu's voorkomt. En bij alle andere lipo's die ik heb (2s1p) komt dit probleem niet voor.

Nog iemand die mij raad kan geven?

Mike
 
Heel vreemd, beide accu's en met beide laders? In eerste instantie denk ik aan een verkeerde instelling maar ik neem aan dat je de lader wel hebt ingesteld dat hij een 2S accu moet laden! Maar kijk toch voor de gein eens of de lader niet per ongeluk ingesteld staat om een 1S accu te laden?
Maar geeft het display van de lader weer dat de accu al 8,4V is??? Dat zou toch niet kunnen als hij echt 6,6V is. Dat maakt het voor mij ook een beetje raadselachtig.

Maar waar woon je? Als dat in de buurt van mijn woonplaats is kan je misschien eens op een clubavond bij ons langs kan komen dan kan ik er eens naar kijken. Laat me wel even weten als je van plan bent om te komen dan zorg ik dat ik er ook ben en meetapparatuur bij me heb.
 
@Ernst

De lader staat echt op 2S. Ik heb verschillende soorten lipo packs dus het correct instellen van deze laders is geen probleem.

Het is precies zoals je het omschrijft. De accu's zelf zijn 6,6v (leeg) en de lader geeft 8,4v (vol) aan als vermogen aan het begin van het laadproces. Dus de lader stopt met laden. Het is voor mij ook een groot raadsel en ik vind het zelf ook erg vervelend.

Ik woon in Venlo dus dat is helaas iets te ver weg om even langs te komen.


@Dirk

Nee, dit geeft niet aan dat er een 2S accu is aangesloten. Dit wordt tijdens de controle aangegeven met "R:2SER S:2SER ".



Verder,
Wat me opvalt is dat dit alleen op de "hoofdpagina" van de lader gemeten worden. Wanneer ik naar de tweede pagina (tijdens het lipo balance proces) ga, kan ik de spanning over de losse cellen aflezen. Hier geeft de lader wel aan dat er 3,3v per cell in de accu zit. Waarom dit wel goed is en de totale spanning niet kan ik niet begrijpen.
 
Ernst,

Vervolgens ben ik gaan rijden en heb ik deze lipo's leeg gereden tot 3,3v per cell. Een eindspanning van 6,6v voor beide lipo's. Via een multimeter en via een battery voltage checker heb ik dit gecontroleerd en beide geven inderdaad 6,6v als voltage aan.

Ik begrijp alleen niet waarom dit probleem bij beide 2s2p accu's voorkomt. En bij alle andere lipo's die ik heb (2s1p) komt dit probleem niet voor.

Nog iemand die mij raad kan geven?

Mike
En als je die andere lipos die wel goed laden aansluit op de lader is de celspanning dan ook 3.3V per cel als ze leeg zijn of zijn die minder leeg omdat je ze ergens anders in gebruikt.
M.a.w.heeft de lader moeite met die lage begin spanning van de 2p lipos.
Ik vindt een lipo die onbelast leeg op 3.3V per cel wel erg ver leeg.
Misschien werkt het beter als de cel spanning in lege toestand b.v.niet lager is als 3.8V wat men in het algemeen geadviseerd als geschikte spanning om je lipos op te bergen na gebruik.
En op welke spanning leg je de lipos weg na gebruik?;)

Wat we opvalt is dat de laders zeer langszaam gaan laden. Dit komt denk ik doordat het eindvoltage van een 2s lipo 8,4v is.
Mike
Dat is logisch anders zou de spanning boven 8.4V komen wat streng verboden is.
De laad stroom blijft constant tot dat de spanning 8.4V is en gaat dan afbouwen naar uiteindelijk 0 A.
Dat het je opvalt is oke maar dat het je verbaast niet.

Het totale voltage geeft 8,38v tot 8,40v aan maar het voltage per cell is pas 3,95v tot 4,0v. Het totale voltage komt niet overeen met de optelsom van de voltages per cell.
Mike
Beetje slordig maar niet schrikbarend.
Je zou met een multimeter eens kunnen controleren welke waarden correct zijn en welke niet.
Kijk wel uit voor korsluiting met meet pennen.
 
Laatst bewerkt:
Wat cdrom flyer schrijft is een mogelijk idee, de cel spanning van 3,3V is aan de lage kant voor de lader. Maar dat verklaart nog niet waarom de lader dan toch aangeeft dat de accu 8,4V (vol) is. Dat blijft mij enorm verbazen, hoe kan dat?

Je zou kunnen proberen om de accu met dat kleine ladertje tot ongeveer 3,8V te laden en hem dan aan de "grote" lader hangen. Gaat de lader dan wel op de juiste manier werken dan is er waarschijnlijk een programmafoutje in de lader. Hij zou aan moeten geven dat de cel spanning te laag is. Maar dan weer, het gebeurt bij twee verschillende laders. :evil: 8O8O8O8O
Of zouden die twee laders inwendig toch stiekem hetzelfde zijn of om z'n minst op de zelfde software gebaseerd????
 
@Ernst Grundmann en @ cdrom flyer:

Zoals in mijn eerste post beschreven gebeurde precies hetzelfde bij een spanning van 3,95v per cell. Het gebeurd dus bij zowel 3,3v als 3,95v dus ik durf aan te nemen dat dit ook gebeurd bij de voorgestelde 3,8v maar ik zal het zeker eens proberen! Voor zover alvast bedankt voor de hulp.



@cdrom flyer:

Wat betreft de 3,3v, dit is inderdaad aan de lage kant. Het was de eerste keer dat ik met deze wagen reed en heb om te testen even de standaardwaarden op de ESC gelaten voor wat ze waren. Deze cut-off waarde ga ik zeker nog opschroeven!

Wat betreft het storage voltage gebruik ik altijd het storage programma op de lipo laders en deze brengen de lipo's een voltage tussen de 3,7v-3,8v.

Het gaat in dit geval om nieuwe lipo's dus heb deze zelf nog niet in storage mode gebracht.

Verder heb ik al met zowel een multimeter als een battery capacity checker gecontroleerd en deze geven dezelfde spanningen aan. Deze komen tevens overeen met de "losse" cellspanningen die de lipo laders uitlezen. Alleen als totaal wordt altijd 8,4v aangegeven waardoor de lipo lader meteen afslaat en aangeeft dat de lipo vol is.



@Ernst Grundmann:

Langzaam begin ik ook mijn twijfels te krijgen over de lipo laders zelf en het zou goed kunnen dat deze op dezelfde software zijn gebaseerd. Het wordt denk ik tijd om eens rond te gaan neuzen in dit forum over kwalitief betere lipo laders. Met een van de twee laders heb ik ook het probleem dat deze de lipo's eerst 99%-100% vol laadde (4,20v) en tegenwoordig nog maar tot 90% (ongeveer 4,11v) laadt.
 
Misschien handig om een youtube filmpje te posten van het hele aansuit- tot laadproces van je lipo's. Wellicht dat we je dan beter kunnen helpen...

Dus van het scrollen door het instelmenu tot aan het laden zelf. Dat we even alles kunnen zien.
 
Als het probleem niet voorkomt bij je 2s1p batterijen en wel bij je 2s2p batterijen zou ik gaan denken dat er misschien iets anders of een probleem is met de balanceerstekker van deze batterijen.
Ook omdat je het probleem hebt op verschillende laders, zou ik het probleem gaan zoeken in de batterij.
Wat gebeurt er als je deze batterij probeert te laden zonder de balanceerstekker aan te sluiten?
 
@Govert:

Zoals aangeraden heb ik een filmpje gemaakt en deze op YouTube gezet.
Ik weet niet exact hoe de regels zijn omtrent het plaatsen van links maar hierbij de link naar mijn YouTube filmpje waarin mijn verhaal naar voren komt.

Link: http://youtu.be/g7i3h_OP2mE

Dit zelfde principe gebeurd ook op de andere lader.


@Dirk W:

Ik had dit vermoeden in eerste instantie ook. Maar dan komt de tegenvraag waarom een mijn kleine Esky lipo balance charger wel naar behoren werkt? Als de balanceerstekker problemen heeft dan zou dit in mijn ogen ook niet functioneren op deze lader want deze laadt immers alleen maar via de balanceerstekker. In het filmpje is tevens te zien dat de cellen wel vrij gelijk aan elkaar zijn. Daarom zoek ik het probleem meer in de lipo laders die ik heb vermeld in mijn openingspost.

Verder gebeurd exact hetzelfde als ik de normale charge functie gebruik. Alleen de connector aangesloten en de balanceerstekker los gelaten. Ook nu geeft de lader een voltage van 8,4v aan. Zoals in het filmpje naar voren komt, is het voltage van deze lipo nog lang geen 8,4v.
 
Laadt de esky de batterij niet enkel via de balanceerstekker?
Heb je ook al eens met een multimeter de spanning over de batterij gemeten terwjjl deze aan de lader hangt?
Ik blijf het raar vinden dat je dit probleem met twee verschillende laders hebt.
Dit doet me toch in de richting van de batterij denken.
 
Gebruik je de zelfde laadkabel voor beide laders? Zo ja dan zou het wel eens in die laadkabel kunnen zitten. Het lijkt wel alsof de weerstand van die draad of één van de connectors vrij groot is. Daardoor zal er spanning over komen te staan als er stroom door gaat lopen. Die spanning wordt bij de accuspanning opgeteld. Omdat de lader op maximaal 8,4V is afgesteld zal de spanning niet verder oplopen dan die spanning. Daardoor "denkt" de lader dat de accu al vol is en gaat de stroom terug regelen. Misschien dat de lader vrij lang met die lage stroom door zal gaan en dat de accu uiteindelijk wel vol zal komen. Het kan ook zijn dat door die hoge spanning en lage stroom de software na verloop van tijd het laden stopt en aan geeft dat de accu vol is.

Je hebt een multimeter dus kan je proberen of je de spanning kan meten op de connector van de accu en op de connector van de lader. Als de spanning op de lader 8,4V is maar bij de connector van de accu nog maar 7V en een beetje weet je dat de kabel de oorzaak is. Is de spanning op de accu connector ook 8,4V dan is de connector waarschijnlijk de oorzaak.
Wat je dan nog kan proberen, maar wel heel voorzichtig, is een spelt in de zwarte kabel vlak bij de accu te steken en één in de rode kabel ook vlak bij de accu. Met de multimeter kan je dan de spanning op die spelden meten. Is die spanning wel juist dan is er waarschijnlijk iets mis met de connector en/of de kabel van de accu.
Maar weest wel voorzichtig met die spelden, maak geen kortsluiting!
 
Ik heb het idee dat het laadsnoer of de laadstekker een probleem heeft.
De spanning die de lader op de laadstekker meet is bij een 3.8 V celspanning al direkt 8.4 Volt voor 2S. Dit bij een veel lagere stroom dan de ingestelde 5A.
De lader regelt dus snel terug wat bij deze laadtoestand van de accu nog lang niet het geval zou moeten zijn.
Er is dus een hogere weerstand in een of beide leidingen.
Als de accu tijdens het rijden wel een vergelijkbare performance levert als de andere accu's met een normaal laadgedrag ligt het aan het laadsnoer, als de performance minder is dan zou het probleem in (een van) de dikke draad (draden) kunnen zitten.

Wat je kan doen is tijdens het laden de spanning meten tussen de min van de balanceerstekker en die van de vermogens stekker. Daarna het zelfde bij de 2 plus leidingen.
De metingen zijn niet altijd makkelijk uit te voeren omdat je niet altijd makkelijk bij de stekkers kan.

Rick

Deze bijdrage is op het zelfde moment geschreven en gepost als die van Ernst, ze komen ook op het zelfde neer. Dat de timestamp op 20:21 staat kan niet omdat het nu pas 20:07 is.
 
Vervelend probleem...

Zo te zien doe je alles goed. Vreemd is dat bij het starten van het laadproces de spanning snel oploopt van 7,6 naar 8.4 volt. De laadstroom loopt niet op.

Heb je al eens geprobeerd de balancerconnector van de lipo direct op de lader aan te sluiten, dus niet via het balancerbordje? Het zal het eerste bordje niet zijn waar een probleem in zit.
 
Probeer eens te testen met een hele lage laadstroom van 100 mA. Daarna met 500mA en 1A. Ik ben benieuwd of de spanning dan ook meteen naar 8,4 volt gaat.

Ik heb dit verschijnsel ook wel gehad. Dit bleek te liggen aan de Lipo. Die is dan niet meer geschikt om snel te laden.

Dat de spanning snel naar 8,4 Volt gaat maar de lader toch blijft laden lijkt tegen te spreken dat er een slecht contact in de kabel zit. Slecht contact geeft meestal meteen een connection error. Zeker na rommelen aan de draden.
 
Ik vraag me af wat de spanning op grote aansluiting van de uitgang van de lader is waar de bananen stekkers in zitten op het moment dat de lader 8.4V aangeeft.
Als daar de lipo spanning(7.6V) op staat dan is er in de lader iets fout.
Als daar de lader spanning(8.4V) op staat dan is er met de dikke draden naar de lipo iets fout.
Ook interessant om te weten wat er gebeurt als je de lader opstart en het display staat op 8.4V en je trekt de dikke daden uit de lader.
Stroom loopt er nauwelijks dus ik verwacht geen vonken bij het los trekken.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle hulp!

@Ernst Grundmann, @Rick NL:
De tips om eens te kijken naar de laadkabels/connector is niet in mij zelf opgekomen. Ik heb deze laadkabel eens uitgewisseld en dit maakt al enig verschil. Als ik jullie verhalen goed begrijp, heeft de connector van mijn laadkabel (welke ik momenteel gebruik) dus waarschijnlijk een grotere weerstand dan de andere laadkabels en de hierdoor ontstaande extra spanning wordt opgeteld bij de totale spanning.

Dat het verschil uitmaakte, merkte ik alleen visueel. Om waardes te krijgen zal ik, op een voorzichtige wijze, de spanning meten over de connector aan de laadkabel en de connector aan de accu zelf.


@Rick NL:
De accu's leveren dezelfde performance. Wanneer ik ze via de esky balancer charger laadt is er geen verschil in prestaties. Samen met bovenstaand verhaal begin ik langzaam te vermoeden dat de laadkabel het probleem is.


@N.P.S.:
Zoals in de eerste post gebeurd het bij beide laders. Eentje hiervan heeft geen balanceer bord en toch gebeurd hetzelfde. Hierdoor ga ik eerder in andere richtingen zoeken.


@Be-eL:
Bij het instellen van lagere amperages gaat de spanning meestal neet meteen naar 8,4v. Bij 1Ah ging de spanning naar ongeveer 8,2v. Hetgeen nog niet correct is maar wel minder. Dit heb ik toevallig gisteren geprobeerd.


@cdrom flyer:
Zoals hierboven aangegeven ga ik testen wat de verschillen zijn betreffende de spanningen op de connectoren. Als het onderbreken van de stroom geen kwaad kan voor de accu of voor de lader dan zal ik dit komende dagen eens proberen.


Vanavond ben ik niet thuis dus ik zal komende avonden wat zaken testen en mijn bevindingen hier plaatsen.
 
Back
Top