Ik vroeg me af of het zinvol is om een accu zoals een Zippy Flightmax LiFePo4 8400mAh 4S2P 30C als kleine veldaccu te kunnen gebruiken. De Lipo die ik gebruik in mijn schuimmodelletje is een Nvision 3S 2200 mAh. Het steeds uit de romp halen van de Lipo om te laden is niet echt gemakkelijk, slecht zelfs, en laad hem daarom steeds bij met een loodgel accu. Voordeel is dan ook dat ik maar één Lipo nodig heb en in het vliegtuig kan blijven zitten. De ongeveer 20 minuutjes laadtijd heb ik er graag voor over.
Het erg grote nadeel van de loodgel veldaccu is het gewicht en het formaat wat ik steeds mee moet sjouwen en het snel inzakken van het voltage van de accu (12V 25Ah) na een paar keer laden waardoor de lader afslaat, vooral merkbaar als het kouder is.
Met de genoemde LiFePo4 accu zou ik de Lipo theoretisch 110 kWh(LifePo4) :27kWh(Lipo) 4 keer kunnen laden (zonder de verliezen dus). Aangezien ik de Lipo uiteraard maar voor 2/3 leegvlieg zou dit in de praktijk dus haalbaar kunnen zijn. Al is het drie keer, dan is dit nog prima.
Ja ik weet het, voor de prijs zou ik drie dezelfde Lipo's kunnen kopen en thuis volladen, maar dit vind ik geen optie, zoals gezegd alleen al voor de erg vervelende Lipo wisseling in mijn model en tevens blijf ik met al deze Lipo's zitten als er wellicht voor een volgend vliegtuig andere Lipo's nodig zijn.
LiFePo4: spanning blijft mooi stabiel tot dat ie bijna leeg is, kan erg goed tegen nagenoeg volledige ontlading, storage-mode is niet van toepassing, veel langere levensduur, veiliger dan Lipo en ZEER makkelijk mee te nemen, waardoor aanschaf van meerdere van deze LiFePO4 accu's zeker een optie is (grotere capaciteit kan ik helaas zo snel niet vinden)..
Ik heb een IMAX B6 gelijkwaardige lader met LiFe functie.
Is er iemand die ervaring heeft met deze LiFePo4 als veldaccu of die mij van advies kan voorzien? Ik wacht met spanning
af...
Mvg,
Louis
Het erg grote nadeel van de loodgel veldaccu is het gewicht en het formaat wat ik steeds mee moet sjouwen en het snel inzakken van het voltage van de accu (12V 25Ah) na een paar keer laden waardoor de lader afslaat, vooral merkbaar als het kouder is.
Met de genoemde LiFePo4 accu zou ik de Lipo theoretisch 110 kWh(LifePo4) :27kWh(Lipo) 4 keer kunnen laden (zonder de verliezen dus). Aangezien ik de Lipo uiteraard maar voor 2/3 leegvlieg zou dit in de praktijk dus haalbaar kunnen zijn. Al is het drie keer, dan is dit nog prima.
Ja ik weet het, voor de prijs zou ik drie dezelfde Lipo's kunnen kopen en thuis volladen, maar dit vind ik geen optie, zoals gezegd alleen al voor de erg vervelende Lipo wisseling in mijn model en tevens blijf ik met al deze Lipo's zitten als er wellicht voor een volgend vliegtuig andere Lipo's nodig zijn.
LiFePo4: spanning blijft mooi stabiel tot dat ie bijna leeg is, kan erg goed tegen nagenoeg volledige ontlading, storage-mode is niet van toepassing, veel langere levensduur, veiliger dan Lipo en ZEER makkelijk mee te nemen, waardoor aanschaf van meerdere van deze LiFePO4 accu's zeker een optie is (grotere capaciteit kan ik helaas zo snel niet vinden)..
Ik heb een IMAX B6 gelijkwaardige lader met LiFe functie.
Is er iemand die ervaring heeft met deze LiFePo4 als veldaccu of die mij van advies kan voorzien? Ik wacht met spanning

Mvg,
Louis