Super Sicroly 40 (Hanno Prettner)

Zopas zag ik een leuk modelvliegtuig te koop staan op Marktplaats. Ik vond het wel wat weg hebben van een Curare, maar dan met een vlak stabilo. Het was niet zo'n heel duidelijke foto, maar omdat het hier in de buurt was, heb ik hem gekocht en opgehaald.

Bij ophalen werd het duidelijk dat het om een MK (Kato) Super Sicroly 40 gaat, die nog afgebouwd moet worden. Het ontwerp van de Super Sicroly is van Hanno Prettner en stamt uit 1973. Het is de voorloper van de Curare en net als bij de Curare is het origineel voor 10cc en dit is het kleine broertje voor 6,5cc. Vandaar dus die gelijkenis met de Curare. Alle onderdelen om hem af te bouwen zitten er bij en ik moet de complimenten geven aan de modelbouwer, die hem tot zover gebouwd heeft. Erg netjes gedaan allemaal en superlicht.

Wat ik nu wil doen is de folie die er op zit er af halen. Er zit nu Solarfilm op, die aan het delamineren is en ik wil graag Oracover in een wat rustiger kleurenschema. Ook wil ik het hout graag branstofbestendiger maken, voordat de folie er op gaat. Met name die delen, waar folienaden komen. Een paar laagjes spanlak heb ik hiervoor in gedachten. Klopt het dat een paar druppels wonderolie door de spanlak ervoor zorgt dat deze niet meer spant, of is dat een broodje aap verhaal?

Een bijpassend motortje heb ik er nog voor. Dat wordt een z.g.a.n. OS 40RC met kamzuiger. Geen powerbeest, maar omdat hij zo mooi licht is, verwacht ik dat dat prima gaat vliegen. We zullen het zien.

Als er mensen zijn die bekend zijn met dit vliegtuig dan verneem ik graag tips voor bouw en/of afwerking.

En dan nu wat foto's

P1110403.jpg


P1110406.jpg


P1110407.jpg


P1110408.jpg


P1110409.jpg


P1110410.jpg


P1110412.jpg


P1110413.jpg
 
Heel bijzondere vondst, mooi toestel. Denk alleen dat de gekozen motor erg licht is. De minare (is dus opvolger van dit toestel) was goed gemotoriseerd met een Moki 10cc.
 
Heel bijzondere vondst, mooi toestel. Denk alleen dat de gekozen motor erg licht is. De minare (is dus opvolger van dit toestel) was goed gemotoriseerd met een Moki 10cc.

Volgens mij is een .40 motor voor dit toestel weldegelijk geschikt. 10 cc is te zwaar.

Dit model zit in dezelfde klasse (gewicht, spanwijdte) als de Curare 40
, het kleine broertje van de Curare 60 (spanwijdte +/- 1600 mm, ietsje zwaarder dan 3kg). Het zijn de .60 RC-1 toestellen die met een 10 cc motor gevlogen werden/worden.

Mooie aanwinst!
 
De voorgestelde kamzuiger motor is een lage toeren motor en op een toestel dat snel gevlogen moet worden gaat deze tekort komen. Een modernere schneurle motor die meer toeren kan maken zal dit toestel veel beter tot zijn recht laten komen. Trouwens de Minare is de FMT tekening benaming van de Curare 40.
 
Hij is in de jaren 70 ontworpen voor een .40 motor, zoals op de tekening is aangegeven. De getoonde OS40-RC past precies in de reeds ingebouwde motor ophanging. Een os 46-FXI of OS55-AX is net een paar mm te breed. Ik zou dan de neus eerst weer moeten aanpassen.

Ik ga dus eerst met de .40 vliegen en als dat niet bevalt kan ik altijd de neus nog ombouwen. De RC die ik ga inbouwen weegt ook nog weer minder dan toen hij ontworpen is. Ik ben dan ook benieuwd waarop het uiteindelijke vlieggewicht uitkomt.
 
Wat een mooie vondst!

Voor de liefhebbers van de Curare 40: ik had blijkbaar nog een pdf plan, heb het doorgestuurd naar Outerzone.

Voor de nog meer liefhebbers: SS tgo Curare tgo Magic

a4912527-145-SS%20II%20vs%20Curare%20vs%20magic.jpg


hmeijdam: Enige kans om dit plan in te scannen en publiek te maken op Outerzone?
 
Het ontwerp van de Super Sicroly is van Hanno Prettner en stamt uit 1973. Het is de voorloper van de Curare
P1110409.jpg

Toch jammer dat er dan toch op de doos staat dat het toestel door M. Kato ontworpen is.

Overigens, ik denk dat dit kistje met die OS 40 RC uitstekend zal vliegen. Zou zat power moeten hebben voor een 2 kilo/1.36 meter kistje...

Hele mooie vondst, heel mooi toestel!

Groet, Bert
 
hmeijdam: Enige kans om dit plan in te scannen en publiek te maken op Outerzone?
Dat gaat me met mijn A4 scanner niet lukken. Ik kan het profiel scannen of een paar kleine details, maar dat is het dan wel. De tekening is helaas door de bouwer in stukken geknipt en omdat het een lichtdruk is, ook behoorlijk verbleekt.
 
Wat een unieke vondst ! Leuk model, als je de solarfim eraf hebt (zal wel lastig zijn) kun je het hout plaatselijk behandelen met heissiekleber van Oracover, dit geeft een uitstekende hechting van de oracover op het hout. Het is verkrijgbaar bij o.a. Hobby in.

M. Kato die op de kit staat is niet de designer maar de fabrikant die de kit heeft uitgebracht. Hanno Prettner heeft zijn ontwerp door Kato laten kitten.

Een 40 RC van vroeger kan natuurlijk wel maar houd niet echt over. Wil je alleen rondjes vliegen dan gaat dit prima. Wil je er RC1 mee vliegen dan zou ik er een 40 FSR op zetten. Die motor heeft veel meer vermogen en het gewicht zal ongeveer gelijk zijn.

Plaats wat foto's als de kist af is, ik ben zeer benieuwd.

Succes !

Mvrgrt,

Arnoud.
 
Dit kistje kwam stomtoevallig op mijn pad. Gezien ik de RC40 motor al heb en al mijn andere 6,5 en 7,5 cc motoren te breed zijn voor de neus van dit kistje, ga ik hem hiermee uitrusten. Ik leef wel met de beperkingen.

Voor het RC1 vliegen gebruik ik nu mijn afgetrapte Dalotel en straks een Kosmo-3 van Mantua. Maar die zit nog in de doos en is een hoop werk :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Ja, zeker mooie vondst! Mooi brommertje er bij :-)
Die werd destijds voor de Graupner Cessna Cardinal 'voorgeschreven' naast de Wankel...
1974!!! Kamzuiger?

Tja... die RC1 bouwdozen... kouwe rillingen krijg je er soms van.
Kijk en huiver...

M. Kato Modellbaukasten Curare 40, Japan, 80er Jahre, Hanno Prettner | eBay
M. Kato Modellbaukasten Curare 60, Japan, 80er Jahre. | eBay
M. Kato Modellbaukasten Blue Angel 40, M.Kato, Japan, 80er Jahre. | eBay
M. Kato Modellbaukasten Blue Angel 60, Japan, 80er Jahre. | eBay

Zou het over 5 jaar verdubbeld zijn? Trigger happy met de buidel, rijkelijk doorgeslagen.
Maar het zal wel een 'sign of the time' zijn.
Gr Bas
 
Tja... die RC1 bouwdozen... kouwe rillingen krijg je er soms van.
Kijk en huiver...
Hallo Bas,

Wat een mega bedragen zijn dat. Zouden die ooit nog gebouwd worden vraag ik me dan af. Nagebouwd wellicht, om de kit origineel te houden als verzamel- of beleggingsobject. Lekker af en toe kijken naar zo'n belofte in een kartonnen doos uit vervlogen tijden. Denken wat dat hout allemaal zou kunnen doen als het eenmaal op z'n plek zou zitten. Om je vervolgens te realiseren, dat dat niet kan, omdat je dan je "kapitaal" vernietigt.

Mijn Super Sicroly gaat toch echt doen waarvoor hij ooit bedoeld is en dat is lekker vliegen. Beter sterven in de lucht dan nooit geboren worden zeg ik dan maar.

Nu komt de hamvraag. Zou mijn Super Sicroly liever als €500,- euro bouwdoos op zolder worden vertroeteld of als €20,- vliegtuig het RC-1 programma afjakkeren om vervolgens vol vet en bagger in de pits uit te hijgen?

Ik zal het hem eens vragen :D
 
Nee, extreem zwaar plezier aan beleven.
Ging in deze om 'mint' modellen. Maar dan nog. Die gaan never ever gebouwd worden. Idd, kapitaalvernietiging.
Zit een gedreven verzamelaars achter die niet toe willen geven bij zo een bieding. In de USA zie je dan prijzen voor zo rond de 350 tot 400 USD. Ook nog fors.
Vergeet ook niet dat er met +20.000 euro kostende RC modellen in Duitsland en elders wordt gevlogen. Zo iemand maalt er niet om. Zelf vind ik het doorgeslagen verzameldecadentie. Cultuurtje...

Thans gaan wrakkige Kwik-Fly bouwdozen voor meer dan 500 euronauten over de balk. Laatst een Graupner Terry voor 380. En dat voor zo een miezerig hondenhok van een trainertje. Paar plankjes balsa, schuimvleugeltjes, verpakt als 'Lekkerbissen' Duits kwijlen.
Maar er staat 'Graupner' op, dus goed (dus failliet).
Straks worden er geen Opels meer gebouwd, zou de prijs gaan ver 10 voudigen?

Maar of je het ooit voor het zelfde geld kan verpatsen aan een volgende generatie? Denk het niet.
Basis voor een replica bouwdoos? Zij er nieuwe technieken en bouwwijzes, tekeningen bij de vleet... voor een fraaie replica.

Ik denk dat het pog-stukken zijn geworden op modelclubs....
"Moin, moin... oi dude... habe gerade 'ne Graaaaupnerrrr Dandy Segler gekauft für 500 euro. Ganz selten, ganz nett, recht billig! Gibt es ja nicht mehr..."
haha... zoiets?

Wees blij met een gebruikt exemplaar. Die kan je rustig vliegen.
Kijk een Cosmo 3 bouwdoos voor rond de 100 euri is ook het overwegen waard. Hoef je ook geen schroom bij te hebben. Mee doen waar ze voor bedoeld zijn.
Zou het helemaal 100% zijn, dan had ik het erbij gelaten, dan is het wel zonde...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
*Strike* Nederlanders en Duitsers... Het wordt nooit iets :)
Verder: zo'n model die vroeger gevlogen heeft moet nu ook weer vliegen!
Vorig jaar voor 'n prikje een mooie Röga Dalotel gescoord, gaat ook weer vliegen :cool:
 
@Hans, lijkt me prima plan...
@Dries... tank graag in Duitsland. Valt best wel mee. Niet allemaal Herrennatur.

Mwah... tijd voor een RC1 dagje in 2015?
Mijn overbuurman heeft nog een prachtige Revenger van uit zijn jonge jaren.
Vast wel te porren :-)
Die Sultan 5 moet nog steeds klaar... meuh :yes:
Gr Bas
 
Back
Top