Vraagjes na lezen tekening

Goedenavond bouwers,

Na een paar kitjes te hebben gebouwd wilde ik eens proberen om uitsluitend vanaf tekening te gaan bouwen. Ik heb dus een tekening gedownload van outerzone en deze laten printen.
Bij het bestuderen van de tekening zijn een aantal vragen bij mij opgekomen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

1. Als materiaal wordt genoemd "Ply" en "Sheet". Ply is natuurlijk duidelijk maar kan iemand vertellen wat sheet is? Vleugelliggers zou ik bv van sheet moeten maken. Ook een paar rompspanten zouden van hiervan moeten worden gemaakt terwijl andere spanten die naar mijn idee grotere krachten krijgen te verwerken van Ply moeten worden gemaakt.
Wordt met sheet soms balsa bedoeld?
2. Van de vleugeltip worden alleen de eerste en laatste vleugelrib afgebeeld. Vleugeltip loopt "taps" toe. Om de tussenliggende ribben te maken had ik bedacht de eerste en laatste rib te maken. Dan 4 plaatjes balsa tussen deze twee te klemmen en dan maar schuren. Kan dit goed gaan?

Alvast bedankt,

Ron
 
plaats eens een foto van dat stuk van de tekening, dat maakt soms veel meer duidelijk voor de echte bouwers. Of een link naar de tekening.
 
Ik heb heel snel eventjes gekeken en dat sheet is Balsahout, wel hel goed op de nerf richting letten, dat geven ze ook op in de tekening.
 
Letterlijk vertaalt betekend sheet vel of plaat soms ook pagina. Sheet materiaal is dus plaat materiaal.
In de tekening wordt op diverse plaatsen "sheet" gebruikt. Dat is vaak in de betekening van "plaat". Die sheet kan van balsa zijn maar ook van multiplex (ply).
Daar waar het indekking is, bijvoorbeeld van de romp of de vleugel kan je meestal goed balsa plankjes gebruiken. Voor de ribben ook maar bijvoorbeeld voor de middelste ribben wordt meestal triplex gebruikt. Ook de hoofdligger van dit model is van balsa gemaakt. Als je het model wilt motoriseren en besturen kan je daar misschien (balsa?) triplex voor gebruiken. Dat is sterker dan een balsa plankje.
Verder moet je proberen te bepalen waar de grootste krachten op komen te staan en daar de passende materialen voor kiezen.
Succes met dit leuke model.
 
misschien hier meteen een bouwverslag plaatsen :). Zou ik zeker volgen.

Freek
 
Bedankt voor jullie reacties.

Triplex van balsa is neem ik aan zelf te maken door plankjes haaks op elkaar te lijmen?

Wat ik graag nog zou willen weten is of mijn denkwijze voor tussenliggende ribben goed is. Dus de kleinste en de grootste rib maken en daartussen het benodigde aantal plankjes klemmen en de boel dan schaven en schuren.

Ik zal proberen een bouwverslag te maken (ook eigenbelang: vragen) maar het zal wel onregelmatig bijgewerkt worden ivm drukte op mijn werk.

Groet,

Ron
 
@Montego: die werkwijze is ok: zo moet het dus eigenlijk. Meestal worden bij grotere pakketten ribben eindmalribben gemaakt van bv triplex of aluminium en dan een heel pakket er tussen, maar bij dit soort kleine aantallen kan je ook voorzichtig met de echte ribben werken.
Overigens is dit ,tussen twee gelijke eindribben gemaakte ribbenset ook geschikt om de ribben voor het middenstuk te maken.
Hierbij nog een oeroud plaatje:


full


Een blokje met schuurpapier werkt overigens beter den een vijl.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voorlopig bedankt.

We gaan eerst weer verder met tekening lezen en alles nameten.

Ik hoop het weekend wat te kunnen gaan zagen en snijden.

Als het lukt zal ik foto's maken en hier tonen.

Als het me lukt verplaats ik het draadje nee bouw verslagen.

Groet,

Ron
 
Westland Whirlwind

Hallo Ron,

Een behoorlijk ambitieus plan om maar meteen als eerste model een tweemotorige WW2 kist te bouwen.
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met dit soort toestellen, maar het zal zeker niet eenvoudig zijn om deze kist te bouwen en er daarna uiteraard ook nog mee te vliegen.
Staartwiel toestellen zijn bij het starten vreselijk slecht op koers te houden tijdens de aanloop, mede door de afmetingen is het zeer lastig om te voorkomen dat hij uitbreekt voordat je voldoende snelheid hebt zodat je richtingsroer effectief genoeg is geworden om dit te realiseren.
Vrijwel meteen na begin van de aanloop gaat de staart omhoog zodat je staartwiel niets meer doet.
De 1 :1 toestellen in de oorlog hadden dat ook, net als b.v. de Mosquito.
Dit was ook vooral omdat er zulke sterke motoren werden gebruikt. De Whirlwind had twee RR Peregrine motoren, en de Mosquito 2 RR Merlins.
Door de grote motoren, en dus ook propellers, zaten de motoren relatief ver van de romp, in vergelijking met b.v. de DC-3.
In elk geval blijf ik de bouw volgen.
Groeten Rieks(Peppie)
 
Laatst bewerkt:
Peppie,

Ik heb zeker nog niet veel ervaring. Ik heb tot op heden een aantal depron modellen (ca 10) en een aantal houtbouw kits (6) gebouwd. De modellen die ik tot nu toe heb gebouwd vliegen allemaal.
Dit project wordt inderdaad een aardige uitdaging waarvoor ik dan ook ruimschoots de tijd ga nemen. Veel lezen en afkijken in andere bouwverslagen.
Als hij eenmaal af is zal ik hem nog niet zelf vliegen. Eerst laten invliegen door ervaren vliegers op de club. Ik zelf heb nog niet genoeg vliegervaring dus zal mijn zoon er waarschijnlijk mee gaan vliegen.

Groet,

Ron
 
Natuurlijk ben ik nog niet toe aan het inbouwen van motoren maar kan iemand aangeven welke maat electromotoren (vermogen/kv) vergelijkbaar zijn met de in de tekening aangegeven .30/.40 engines.
Van brandstofmotoren heb ik namelijk totaal geen verstand.
Of is het raadzamer te wachten tot ik een idee heb van het uiteindelijk gewicht?
 
Peppie,

een aantal houtbouw kits (6) gebouwd. De modellen die ik tot nu toe heb gebouwd vliegen allemaal.

Groet,

Ron

Nou, als je als 6 houtbouw kits hebt gebouwd en gevlogen ben je geen groentje meer hoor. Hoe lang moet je wachten op je eerste schaalmodel...

Ik zeg, lekker beginnen, puzzelen, bouwen, vliegen.

Succes!

Freek
 
Freekt,
Het wordt geen echt schaalmodel. Ik volg de tekeningen maar schaaldetails laat ik achterwege. Eerst maar eens kijken of ik hem vliegend krijg.

Het weekend een voorzichtig begin gemaakt.

Als eerste de onderdelen voor de motorpods gemaakt.

full


en na wat passen en meten gelijmd. (gewone watervaste houtlijm)

full


Na drogen het volgende resultaat

full

Het resultaat tot nu toe

full


Van de week weer verder.

N.b. hoe kan ik dit draadje verplaatsen naar bouwverslagen en de naam wijzigen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je had beter eerst de vleugels kunnen bouwen en pas daarna die motordragers in de vleugel kunnen bouwen.
 
Inderdaad ik had beter eerst de vleugel kunnen doen.
Bedacht ik me toen ik alles nog eens doorliep.
We zien wel of het nog lukt en anders (deels) opnieuw maken.
 
N.b. hoe kan ik dit draadje verplaatsen naar bouwverslagen en de naam wijzigen?

naam wijzigen kun je doen door je eerste bericht te editten, en op geavanceerde opties (of zoiets) te klikken.
dit kan tot, als ik mij niet vergis, 2 maanden na dat de post geplaatst is.

Verplaatsen van een topic kun je niet. een mod wel.
wil je dit topic verplaatsen, doe ik dat.
je kunt ook even een vers bouwverslag aanmaken in het correcte subforum, en daar het verhaal opnieuw opzetten. Heb je wat minder "randverhalen", kun je het verslag even netjes opzetten.
Sterker, je kunt dan zelf berichten aanpassen en wissen indien je dit netter vind.

Wat je zelf wilt.
Optie 2 zou mijn voorkeur hebben, gewoon puur omdat je anders best veel aan moet passen om dit topic als bouwverslag netjes en logisch te krijgen.
Maar ieder mens is anders, wil je optie 1 kan dat ook.
 
Kijk ook eens bij ramses zijn draadje! Ook een mooie whirlwind

Dat is degene die er schuldig aan is dat ik er aan begonnen ben. Vond het direct een mooi vliegtuig.
Ik ben langzaam, stap voor stap bezig.
Als ik wat verder ben plaats ik hier wel wat foto's. Nu is het vooral veel lezen en proberen. Ik heb namelijk totaal geen technische achtergrond.
 
Back
Top