Klapprop spoedvergroter ?

hoi,

wellicht is dit onderwerp al meermaals aan bod gekomen, maar ik heb geen flauw idee onder welke term ik zou moeten zoeken. Vandaar toch even een nieuw topic.

Voor mijn Simprop intention heb ik deze motor : AXI 2826/8 + PG 4/33
De klapprop is een 20*13 (MF Modells) en draait ~ 3150 rpm
Ik vlieg op 4S en verbruik ~ 37A

Mijn probleem met deze setup is dat ik te weinig snelheid krijg (wel quasi voldoende vermogen). Bij het klimmen vlieg ik maar net boven de stallspeed naar mijn gevoel.
Ik zou willen zoeken naar een alu klapprophouder die verdraait is zodat ik meer spoed uit deze prop krijg. Het equivalent van 20*15 of 20*16 lijkt me wel wat. Een goede klapprop met die specs zou natuurlijk ook kunnen.
Daarbij zou ik zeker niet boven de 50A willen uit komen. Is dat haalbaar ?

Kan iemand me helpen ?

Alvast bedankt,
Bert
 
Je hebt van aeronaut verschillende aluminium midden stukken met zowel positief als negatief 2.5 en 5 graden verdraaing. Ook de lengte is in verschillende maten te verkrijgen.

Heb denk ik nog wel wat van die dingen liggen ook.
 
hey dat was een flukse reactie, lag je op de loer ? :-)

Heb je ook enig idee hoe die graden zich verhouden tot de spoed, of waar ik dat kan vinden ?

Ik vermoed dat ik tussen de schroefgaten moet meten, en dan kom ik op 53mm uit.
Maar die lijkt niet te bestaan. Zal dus wel 52mm zijn.
Zou een van deze twee me kunnen verder helpen ?
Alu-Mittelst.52mm +2,5°
Alu-Mittelst.52mm +5°

Bedankt,
bert
 
hey dat was een flukse reactie, lag je op de loer ? :-)

Heb je ook enig idee hoe die graden zich verhouden tot de spoed, of waar ik dat kan vinden ?

Bedankt,
bert

Bij 20 x 13"heb je op 75% van de straal, daar waar de effectifiteit van de prop het grootst is een hoek van arctangens (13"/ pi x 0.75 x 20") = 15.4°

Heb je een middenstuk met +2.5° krijg je 17.9° daarmee 15.2"spoed.
Heb je een middenstuk met +5.0° krijg je 20.4° daarmee 17.5"spoed.

Rick
 
Ik had geen idee dat er middenstukken met verdraaide blad-as bestonden. Betekent dat niet dat de bladen niet meer evenwijdig aan de romp klappen, maar iets naar boven of onder? Of is dat zo weinig dat het niet stoort?
En, als ik het goed begrijp komt dit op hetzelfde neer als een prop kiezen met meer spoed; is het daarmee niet vooral een geldkwestie?
 
@ bdoets :
ik dacht dat een 20*15 klapprop niet bestond, maar anders zou dit idd ook een oplossing zijn.

@ RIck NL :
Die 2,5 graad verdaaiing gaat wellicht heel dicht in de buurt komen van wat ik zoek. Bedankt voor de input.
 
Bij 20 x 13"heb je op 75% van de straal, daar waar de effectifiteit van de prop het grootst is een hoek van arctangens (13"/ pi x 0.75 x 20") = 15.4°

Heb je een middenstuk met +2.5° krijg je 17.9° daarmee 15.2"spoed.
Heb je een middenstuk met +5.0° krijg je 20.4° daarmee 17.5"spoed.

Rick

Mag ik hieruit een (grove) vuistregel destilleren: hoekverandering(x)(graden) = spoedverandering(0,9 • x)(" c.q. inch)?
Anders gesteld: geldt dat voor alle prop-diameters, of komt dat toevallig alleen voor die 20" prop zo mooi uit?
 
Ik wou het even narekenen, maar stoot op een foutje in mijn gedachtengang vrees ik :
13 / 3,1415 * 0,75 * 20 = 62,07225848
Hoe kom ik van die 62,07 bij 15,4 graden ?

Bedankt, Bert
 
Ik denk dat je een veel te grote diameter prop hebt. Probeer eens een RFM 16x16 breed . Ik weet niet meer zeker uit mijn hoofd welke van de 2 motoren ik heb maar die drait op 4s een rfm 16x16 rond en de GP Siren gaat ermee vertikaal.

Ik zou voor de zekerheid even Gerben of GJVO vragen, zij weten meer over die motor.
 
ik had de 2820/8 + PG4/33, maar die is verhuisd naar een andere zwever. Daarop draaide een 17*11 (4S), en dat ging vrij redelijk.

De 2826/8 draait maar 1130 rpm/v (de 2820/8 1500 rpm/v).
Om de tragere draaisnelheid te compenseren heb ik dus best wel een grote prop nodig lijkt me.
Ik zou ook kunnen kijken of ik een 5S batterij in de romp krijg, maar ik vrees dat dat nogal krap zal worden.

Groetjes, Bert
 
Ik wou het even narekenen, maar stoot op een foutje in mijn gedachtengang vrees ik :
13 / 3,1415 * 0,75 * 20 = 62,07225848
Hoe kom ik van die 62,07 bij 15,4 graden ?

Bedankt, Bert

Een haakje vergeten op te schrijven 13/(3.1416*0.75*20)=0.276
Arctangens 0.276 =15.4°


Ric
 
Op zich zou overstappen naar 5S de makkelijkste oplossing zijn. Daar is de motor ook voor bedoeld. Eventueel met wat minder capaciteit. Doe je dat in verhouding tot de hogere spanning, dan heb je nog steeds dezelfde hoeveelheid energie tot je beschikking en is het pakket meestal ook ongeveer evengroot als een equivalent 4s pakket. Dus bijvoorbeeld ipv 4s5000mAh (14.8Vx5Ah=74Wh) kijken naar een 5S400mAh (18.5Vx4Ah=74Wmin).

Ik heb nog even zitten rekenen, en het proprendement lijkt bij een verdraaid middenstuk op 4S wel enorm hoog te zijn, hoger dan op 5s met een recht middenstuk. De trekkracht bij de start blijft ongeveer gelijk aan de huidige situatie, omdat de prop wat kan overtrekken bij stilstand, maar op vliegsnelheid is dat geen probleem meer. Pitchspeed gaat door het verdraaide middenstuk natuurlijk omhoog waardoor je op vliegsnelheid meer trekkracht overhoudt. Persoonlijk zou ik dan meteen voor 5 graden gaan, de motor kan dat makkelijk aan.

Gerben
 
full
Mag ik hieruit een (grove) vuistregel destilleren: hoekverandering(x)(graden) = spoedverandering(0,9 • x)(" c.q. inch)?
Anders gesteld: geldt dat voor alle prop-diameters, of komt dat toevallig alleen voor die 20" prop zo mooi uit?

Voor een 20" prop klopt dit. Voor andere diameters niet.

Ik heb eea in een spreadsheetje uitgezocht en kom tot de volgende vereenvoudiging die geldt in grote lijnen voor props met een spoed diameter verhouding tot zeker ongeveer 1.

De spoedverandering per graad aan de wortel is 0.045 x Diameter.

Of je de diameter en spoed in mm of inches bepaalt maakt niet uit, als beide maar in de zelfde eenheid staan.
Deze vereenvoudigde formule geldt voor alle propmaten.

Bij kleine spoed diameter verhoudingen is de factor wat kleiner, voor grote spoed diameter verhoudingen wat groter.

Hierbij de sheet uitgaande van 20"diameter en 9, 13, 17 en 21" basis spoed.

full


Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi,

ik ben vandaag een middenstuk gaan halen met 5 graden verdraaiing.
Daarmee is de stroom van 37A naar 46,5A gestegen (+25%). Om te vliegen is het nu te donker én te koud, maar het lijkt alleszins veelbelovend.
Bedankt voor jullie input.

Groetjes, bert
 
Back
Top