losmiddel mylar

Graag had ik geweten welk losmiddel jullie op mylar gebruikt.Heb al gelezen van Turtle wax( hier moeilijk te verkrijgen)
Heb altijd met dit losmiddel gewerkt:Formula Five® Mold release wax van R&G( gele doos). Nooit geen probleem, tot verleden week met het maken van mijn kielvlak, tot 2 maal achtereen.
De eerste maal mylar 4x ingewreven, dezelfde dag met epoxy op gewerkt( nadien gelezen dat ge beter een nacht laat rusten).'s Anderendaags uit de zak gehaald, het koolstofvlies kapot getrokken.
De tweede maal, dezelfde mylar maar afgekuist met aceton om epoxyresten te verwijderen, ook 4x ingewreven en een nacht laten rusten. Hetzelfde resultaat.
Slecht lossen en het carbon vlies kapot.
Is deze wax misschien temperatuursgevoelig( bouwkamer tussen 10-15 graden). Voordien met het bekleden van mijn vleugel geen probleem gehad.Was wel een betere temperatuur toen.
Graag jullie ondervinding.
 
Ik gebruik turtle spuitwas. Een laag, uitpoetsen, soms wat kleur uit een spuitbus.
Nooit problemen met lossen.
De temperatuur zou het probleem kunnen zijn. Misschien is de epoxy nog niet volledig uitgehard. Ik laat alles uitharden in een hotbox bij 40 graden. 10-15 graden is denk ik niet genoeg.
 
temp lijkt me ook meest voor de hand liggend, 15 graden is wel erg koud hoor. Als de epoxy nog een beetje sticky is dan plakt het veel beter aan de mylars dan op het schuim.

Ik gebruik gewoon bog standaard auto wax, 1 laag, nooit problemen met lossen gehad. Overigens ook nooit problemen gehad zonder wax.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
temp lijkt me ook meest voor de hand liggend. ik gebruig gewoon bog standaard auto wax, 1 laag, nooit problemen met lossen gehad. zelfs niet zonder wax te gebruiken.

Mag je onmiddellijk na autowax met epoxy werken ? Of ook best wachten.

Voortaan ook in de box steken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eenvoudige hotbox, 3 lampen van 40 watt en een pak 4 cm piepschuim. 1 lamp is 45 graden, 2 lampen 55 graden, 3 lampen 65 graden.
Op 55 graden is 24 uurs epoxy binnen 3 a 4 uur uitgehard.:D

WP_20150102_18_00_40_Pro.jpg
 
mooie methode met die lampen. Ik heb zelf geen ruimte voor een hotbox, dus denk aan een electrische deken oid...moet ik ' m wel opvoeren (want die dingen worden geen 50 graden) en de automatische afslag moet eraf (beveilinging). iemand ervaring met electrische dekens ?
 
Met een beetje beetje geduld kan het ook, had ook last van lossings problemen bij de lage temperaturen op zolder. 36 uur uitharden maakte het verschil! Blijkbaar hard nodig bij sub20 graden.
 
Deze is naar mij onderweg:
DC12V Heat Cool Temp Thermostat Digital Temperature Control Switch 50 110°C HG | eBay

Nog geen 4 euro voor een digitaal thermostaatje.

Ik heb zelf 2x 100W gloeilamp met een fannetje erachter in de hotbox met mechanische flut thermostaat. Ik heb tot nu toe alles nog op 60graden 20 uur laten harden. Mylars laten bijna vanzelf lost bij het uitpakken als de vleugel nog een beetje warm is. Gebruik de autowas van de Action, grijze fles. Lekker vloeibaar. één keer insmeren, 2 minuutjes drogen, uitwrijven. Verder geen lossingwax nodig. Werkt ook met spuitbusverf samen.


Nouja, Blijkt dat ik het uitharden niet goed deed. Deze Epoxy moet eerst 24uur op kamertemperatuur harden, dan is ie hard en kan hij afbakken zonder vacuum op 60graden, uurtje of 15 lang.

Handleiding goed lezen is een kunst. Ik denk dat ik het huidige vleugeltje van de mimi nog een keer in de hotbox gooi voordat ik er mee verder vlieg.

Met het afbakken kan je de "verglazingstemperatuur' verhogen en ook de epoxy verbindingen verder versterken.
Beetje stomme term. noem het maar epoxy-veranderd-in-stroop overgangs temperatuur. Afbakken is dus handig mocht het model een keer in de zon worden gelegd.
 
Als ik het allemaal zo lees, is de temperatuur de grote boosdoener .Ik verwarm wel mijn epoxy door beneden in de living op de radiator te zetten, dan naar mijn zolder waar ik een temperatuur heb van een 15 tal graden.Deze is te groot om 20° graden te stoken met een electrisch kacheltje. Een oplossing zal zijn om een plaats af te maken waar ik het wel 20° kan maken , daarna in de hotbox.
Een ander probleem is dat ik altijd nieuwsgierig ben hoe mijn werkstuk er uit ziet.Laat het niet lang genoeg uitharden, zeker niet met deze temperatuur.
Vanaf volgende week ben ik terug aan het werk, kan het rustig uitharden.
 
ha die is herkenbaar, ook ik kan niet wachten en haal de mylars er al binnen 24 uur af . mgoed ik zat nog eens te denken, vroegah bouwde ik surfplanken met epoxy en ik kan me herinneren dat onder de 15 graden het daaaagen duurde voordat de epoxy enigzins hard werd, en we dus maar kachels gingen gebruiken om de schuur te verwarmen. Ik zou de epoxy zelf niet verwarmen hoger dan 20 graden, epoxy van 30 graden krijgt wel een erg korte verwerkingstijd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik het allemaal zo lees, is de temperatuur de grote boosdoener .

Naast de temperatuur van de epoxy zou misschien ook bij het waxen een lagere temperatuur problemen kunnen geven omdat deze niet zo mooi alle 'gaten' vult. Dan krijg je plekjes waar de was niet 100% is opgebracht. Ik heb hiervoor geen ervaringsonderbouwing (wat een woord) maar kan me wel voorstellen dat het zo kan werken, of liever gezegd misgaan.

#Rasmus, ik heb er na het lezen van jouw post ook meteen een besteld.

Rick
 
mooie methode met die lampen. Ik heb zelf geen ruimte voor een hotbox, dus denk aan een electrische deken oid...moet ik ' m wel opvoeren (want die dingen worden geen 50 graden) en de automatische afslag moet eraf (beveilinging). iemand ervaring met electrische dekens ?

Ik heb dat ooit uitgeprobeerd en het deken opgeplooid gelaten. Na een tijdje verkleurde het van de hitte en heb dat maar snel verwijderd. Testen dus!!!
 
Hallo Paul, ik gebruik Grundierwax van R&G met PVA van R&G. Dit is een systeem! Heb in mijn temperkast ongeveer 48°-50° Celsius en laat het er toch 24 uur in! Als epoxie neem ik Epoxydharz L met Härter Gl 2 dit is 210 minuten te verwerken! Dit is nodig voor langzame werkers zoals ik! Mooi is dat de hars kleurloos en zeer vloeibaar is bij 25°. Laat zich daarom goed rollen en nadien opdeppen!
 
Back
Top